Gjest Gjest_B._* Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Jeg har fra før veldig tørr hud og har nå fått akutt ekstrem tørr hud. Det klør faen hakke meg over hele kroppen, på de utroligste steder, særlig i hår og hårfester, bak øra og overalt, ansiktet er stramt. Jeg smører meg selvfølgelig og bruker badeolje. Men hva bruker du? Hva er dine beste produkter for å lindre kløe i forbindelse med hudtilstander som psoriasis, eksem osv?
Gjest Mirina Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Pappa bruker reseptbelagte midler mot sin psoriasis, vet ikke hva de heter med det er jo noe du kan snakke med en hudlege om?
Gjest Gjest_B._* Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Vel, nå spurte jeg ikke egentlig etter behandlingsmetoder og reseptbelagte ting, men hva man gjør i hverdagen for å lindre kløen. Hvilke produkter er mest effektive mot kløende, tørr hud. Hvilke produkter skaper minst hudirritasjon osv.
Angel Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 (endret) rikelig med væske...VANN... smøre seg med lotion..gjerne noe som inneholder aloe vera... badeolje ja... samt få noe salve av legen som kan hjelpe...fetkrem... eurax er en krem som skal lindre kløe..reseptfritt på apoteket Endret 30. august 2007 av Angel
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Lavendelolje er veldig beroligende. Ellers så er det veldig bra å bruke sheabutter. OM det er psoreasis må du til lege og rådføre deg der...
Rainbow Brite Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 Det ultimate rådet, som du ikke kommer bort i fra: IKKE KLØ!!!!! Bit av deg en arm eller dunk hodet i veggen, men IKKE KLØ!!!! Smør kroppen fra innsiden! Spis mat med sunne oljer (fisk avocado etc) eller ta udo's choice (oljeblanding av omega 3, 6 & 9). Kommer an på hvor sår huden din er, men det kan hjelpe med en god skrubb, så du får fjernet de døde hudlagene. Da trekker huden bedre til seg fuktighetskremen også. Personlig foretrekker jeg Clarins body lotion for tørr hud. Jojobaolje er også min gode følgesvenn. Har brukt mye body butter også (mango og pasjon spesielt), men har ikke like stor glede av de lenger. Ellers, det som hjalp meg etter et par tunge år med eksem, er riktignok noe uortodoks, så ta det med en klype salt. Men det var altså talkum, av alle ting! Vær også en smule forsiktig med "hissig" mat (sterke krydre, paprika, sjokolade, jordbær, sitrusfrukter, andre ting du blir verre av). Klorbasseng er heller ikke noen god idé. Rene klær/sengetøy/husholdning etc. Og så hjelper det å være brun, for da er huden tykkere. Så litt sol i ny og ne hjelper veldig! Ellers, sov nok, spis regelmessig og gå turer/tren; det er alfa og omega! Lykke til, og god bedring!
Gjest Gjest_Mimi_* Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 Kommer litt an på da.. er det "bare" tørr hud gjelder det å tilføre masse fuktighet. Hør på apoteket og få en fet krem uten parfyme. Er det psoriasis bør du rådføre deg med legen og få en krem spesielt til dette, gjerne i kombinasjon med en fet hudkrem(funker for meg...)
Gjest vimselot Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 Jeg har fra før veldig tørr hud og har nå fått akutt ekstrem tørr hud. Det klør faen hakke meg over hele kroppen, på de utroligste steder, særlig i hår og hårfester, bak øra og overalt, ansiktet er stramt. Jeg smører meg selvfølgelig og bruker badeolje. Men hva bruker du? Hva er dine beste produkter for å lindre kløe i forbindelse med hudtilstander som psoriasis, eksem osv? Har ikke psoriasis, men har bodd med en som hadde det. Bruk uparfymerte produkter, smør på honning, drikk te med honning, ha et svært forbruk av c-vitaminer, unngå melk. Lista er sikkert lengre, men det var det jeg kom på nå, og som minsket allergiene. Badeolje kan du glemme. Ha grovsalt i badekaret ditt, det hjelper og. Pluss å være masse ute i friluft, en tur på stranda el. en sydentur. Ei jeg kjenner, fikk lysbehandlinhg, men hun ble bedre, men fikk ett annet problem pga lyset. Smør på med aloe vera, du bør helst ha ett par tre planter i huset selv, og drikk mye vann. Er håpløst å gi råd, men nå har jeg skrevet, utfra det lille jeg mener å vite selv.
Gjest prøv selolje! Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 Pappa hadde kjempemasse psoriasis over hele kroppen før, men i dag er han faktisk helt bra. Han gikk nemlig på helsekosten og kjøpte den aller sterkeste seloljen de hadde. Etter å ha tatt den daglig i 3 måneder har han ikke NOEN tegn på psoriasis igjen! Han prøvde flere varianter som ikke fungerte før han fant det riktige merket da. Kan jo være verdt å prøve det...?
Gjest prestekrage Skrevet 31. august 2007 #11 Skrevet 31. august 2007 Jeg har psoriasis og min allerbeste venn er uparfymert bodylotion (bruker masse andre preparater også). Lar den stå i kjøleskapet slik at den er kald! Huden klør når den blir tørr- så fuktighet er alfa og omega. (Hverken selolje eller annen omega3/6 har noen påvirkning på min pso)
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #12 Skrevet 31. august 2007 smøre seg med lotion..gjerne noe som inneholder aloe vera... badeolje ja... Aloe vera virker nok både kjølende og kløedempende, men inneholder mye vann som bare tørker ut huden. Kortvarig lykke altså. Har du psoriasis bør du heller velge en skikkelig feit krem.
Gjest Opa Skrevet 31. august 2007 #13 Skrevet 31. august 2007 Omega oljer, dusjolje når du dusjer, ikke dusje i for varmt vann, smøre hele kroppen hver gang du har dusjet (har du først tørr hus kan det fort utvikle seg til eksem, så det er VIKTIG å smøre!). Jeg bruker A-derma exomega fra apotek, og har ikke hatt tørre flekker siden før jul i fjor (bank i bordet!) da jeg begnte med det.
Gjest meja Skrevet 31. august 2007 #14 Skrevet 31. august 2007 Må ha denne tråden på mine innlegg, mange tips her
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 1. september 2007 #15 Skrevet 1. september 2007 Er selv en såkalt 90% Psoriasstiker (90-95% av kroppen var dekket) Har i dag Sterke Biologiske medisiner som følge av PsA (pso leddgikt). Så utslettene er Nesten borte. Det jeg brukte for og lindre på det verste. Var bad med Havsalt (brukte dødehavsalt men det er Jævlig dyrt. Billigere og like odt med vanlig Uraffinert havsalt). Oppi dette saltbade brukte jeg Jhonson babyolje med alovera. Men dette er Meg da. alle har egne ting som virker for dem. Mvh sam
Ce'Nedra Skrevet 1. september 2007 #16 Skrevet 1. september 2007 Har hørt om noen som brukte Bio Silk. Hun hadde ikke hatt plager med psoriasis i etterkant. Kanskje verdt et forsøk?
Silvert Skrevet 1. september 2007 #17 Skrevet 1. september 2007 I vår hadde jeg masse småsår rundt på kroppen som klødde som f... Legen fant aldri ut hva det skyldes. Det første som slo han da jeg kledde av meg var skabb. Men det var det IKKE. Ihvertfall. Den siste helgen før jeg var hos legen var jeg oppe flere ganger hver natt og vasket med med kaldt vann. Det hjalp ihvertfall der og da. Men etter turen hos legen fikk jeg i tilegg til antibiotika noen tabletter som jeg tok før jeg la meg. De tok kløen. I tillegg sov jeg som en sten. Sikkert ikke uten grunn at det var en varseltrekant på utsiden. Men disse tablettene er nok bare beregnet på akuttilfeller.
Gjest Gjest_B._* Skrevet 2. september 2007 #18 Skrevet 2. september 2007 Takk for mange gode tips. Jeg smører og smører og prøver å ikke klø, men det er ikke lett. Jeg fikk bukt med endel av kløa i hodebunnen ved å skifte til Redkens Skalp relief balsam, den kan virkelig anbefales. Smør kroppen fra innsiden! Spis mat med sunne oljer (fisk avocado etc) eller ta udo's choice (oljeblanding av omega 3, 6 & 9). Der har jeg sikkert litt å gå på, har ikke vært flink med feit fisk osv. Har aldri prøvd Udo's choice. Jojobaolje er også min gode følgesvenn. Hvor kjøper du det? Det finnes sikkert mange forskjellige varianter. Og så hjelper det å være brun, for da er huden tykkere. Så litt sol i ny og ne hjelper veldig! Det samme har jeg tenkt, jeg liker godt å bli skikkelig gjennomvarm i sola, men i sommer har det vært dårlig med det, kanskje manglende sol kan være noe av årsaken? Badeolje kan du glemme. Ha grovsalt i badekaret ditt, det hjelper og. Jeg har hele tiden tenkt at olje er bedre enn salt, så jeg har holdt meg til det, men jeg ser flere her anbefaler salt i stedet, så da skal jeg nok prøve det. Jeg har psoriasis og min allerbeste venn er uparfymert bodylotion (bruker masse andre preparater også). Lar den stå i kjøleskapet slik at den er kald! Det var et lurt tips. Jeg har ellers prøvd det meste av bodylotions, liker Vaseline Intensive care sin best tror jeg. Jeg bruker A-derma exomega fra apotek, og har ikke hatt tørre flekker siden før jul i fjor (bank i bordet!) da jeg begnte med det. Den har jeg ikke hørt om. Men det var et godt tips. Var bad med Havsalt (brukte dødehavsalt men det er Jævlig dyrt. Billigere og like odt med vanlig Uraffinert havsalt). Oppi dette saltbade brukte jeg Jhonson babyolje med alovera. Ser at flere anbefaler salt ja, jeg trodde det ville tørke ut huden mer, men det må helt klart prøves. Har hørt om noen som brukte Bio Silk. Hun hadde ikke hatt plager med psoriasis i etterkant. Kanskje verdt et forsøk? Hva er Bio Silk? Det har jeg aldri hørt om.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #19 Skrevet 2. september 2007 I boken Healing Emotions så diskuterer en del av verdens fremste vitenskapsmenn meditasjon med Dalai Lama. Vitenskapsmennene sier blant annet at behandling av psoriasis går langt raskere når den kombineres med meditasjon. Man får også en mye større evne til å leve med kløe og smerter uten åå bli satt ut av det selv om man i første om gang kjenner det sterkere.
Gjest Deception Skrevet 2. september 2007 #20 Skrevet 2. september 2007 Min erfaring er at det som best lindrer kløe, er bruk av søtmandelolje under en fuktgivende bodylotion. Dette tilfører, merkelig nok, mer fukt enn en fet krem alene, og trekker lettere inn i huden. Olivenolje skal også være bra mot kløende hud, men det har jeg ikke testet selv. Og stress gjør eksem og psoriasis vondt verre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå