Gjest Gjest_Mariann_* Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Hei, Ja, rett og slett om noen har noe kunnskap om hvordan man utdanner seg som samlivsterapaut. Ønsker også å komme i kontakt med noen som er ferdig utdannet i det, for å høre hvorfor de valgte det, og hvordan de opplever jobben i forhold til de forventningene de hadde fra da de bestemte seg for yrket.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Hei, Ja, rett og slett om noen har noe kunnskap om hvordan man utdanner seg som samlivsterapaut. Ønsker også å komme i kontakt med noen som er ferdig utdannet i det, for å høre hvorfor de valgte det, og hvordan de opplever jobben i forhold til de forventningene de hadde fra da de bestemte seg for yrket. Sosionom-så videreutdanning i familie terapi
Gjest Don Giovanni Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Hei, Ja, rett og slett om noen har noe kunnskap om hvordan man utdanner seg som samlivsterapaut. Ønsker også å komme i kontakt med noen som er ferdig utdannet i det, for å høre hvorfor de valgte det, og hvordan de opplever jobben i forhold til de forventningene de hadde fra da de bestemte seg for yrket. Lev til du blir minst 40, ha iallefall 1 fallert ekteskap bak deg, studèr adferdspsykologi og barnepsykologi og bli samlivsterapaut DERSOM du har de personlige egenskapene som skal til for å kunne gjøre jobben. Interesse er ikke akkurat en kvalifikasjon. Dette er nok dessverre hva du burde hatt. Hva du faktisk trenger er nok bare en sosionom-utdannelse.
Gjest Gjest_Mariann_* Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Lev til du blir minst 40, ha iallefall 1 fallert ekteskap bak deg, studèr adferdspsykologi og barnepsykologi og bli samlivsterapaut DERSOM du har de personlige egenskapene som skal til for å kunne gjøre jobben. Interesse er ikke akkurat en kvalifikasjon. Dette er nok dessverre hva du burde hatt. Hva du faktisk trenger er nok bare en sosionom-utdannelse. Det er vel mest ideelt og ha så mye livserfaring som mulig, men erfaring kan man få flere steder. At jeg tenker på denne utdannelsen er jo nettopp fordi jeg mener jeg har de egenskaper som trengs. Jeg kommer fra en temmelig turbolent familie, og har fra tenåringsstadiet vært megleren og diplomaten i familien og venneflokken. Jeg skjønte tidlig at jeg også fikk det til. Man trenger en viss innsikt i seg selv og menneskets natur, og du trenger ikke være 40 for å ha det. Finnes mange umodne mennesker i den alderen som ikke har reflektert så veldig dypt hverken i livet sitt eller ekteskapet/forholdet. Jeg er per dags dato 24 år, og vil være nærmere 30 når jeg er ferdig med min utdannelse, da vil jeg ha tilegnet meg enda mer erfaring enn jeg har i dag, og mener jeg stiller godt til å bli en bra megler. Har du vært hos en terapaut du mente var for ung og med for lite erfaring? Så lurer jeg på, hvordan går jeg fram for å ta en sosionomutdannelse? Hvor lang tid tar det?
Gjest Gjest_Mariann_* Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Lev til du blir minst 40, ha iallefall 1 fallert ekteskap bak deg, studèr adferdspsykologi og barnepsykologi og bli samlivsterapaut DERSOM du har de personlige egenskapene som skal til for å kunne gjøre jobben. Interesse er ikke akkurat en kvalifikasjon. Dette er nok dessverre hva du burde hatt. Hva du faktisk trenger er nok bare en sosionom-utdannelse. Å studere adferdspsykologi er nok ikke så dumt. Høres veldig elementært ut i mine ører selv om det ikke er obligatorisk. Du skal få rett i det. Tror alikevel mange har en stor forståelse av menneskets natur og adferd pga egen erfaring og interesse for det. Har alltid hatt en genuin interesse for å studere mennesker rundt meg, hvordan de oppfører seg og hvorfor. Jeg er ikke en person som pleier å ta meg vann over hodet, og har en relativt god forståelse for mine egne begrensninger.
Gjest Gjest_Lilletrille_* Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Du søker på sosionomstudiet ved en eller annen høyskole, det finnes både heltid og deltidsbasert utdanning. Heltid er 3 år, deltid er 4 år. I nordnorge må du søke ved Høgskolen i Finnmark på deltidsbasert, men undervisningen foregår i Tromsø, du vil alltså ikke finne deltidsbasert eller sosionomutdanning i det hele tatt ved Høgskolen i Tromsø. Det vil alltså lønne seg å undersøke litt rundt slike ting hvis studiet ikke finnes ved den høgskolen du ønsker. Du vil komme innom både atferds og barnepsykologi ved studiet, og masse annet interessant, du vil finne masse god informasjon og fagplan på Høgskolen i finnmark sine nettsider. Lykke til
Gjest Alou Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Kanskje dette kan være noe hvis du har en helsefaglig bakgrunn som sykepleier, sosionom el.l. ?
Saeria Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 I sosionomutdannelsen vil du også få undervisning i psykologi, sosologi, sosialantropologi, kommunal og statskunnskap, jus og mye annet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå