Bobsi Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Når trener dere med små barn? Vi har gått litt i stå etter at vi fikk barn. Vi er i full jobb begge to. En typisk dag: 07:20 Jeg går på jobb, ankommer rett før 08 08:00 Han og jentungen går ut, han ankommer jobb rett før kl 09 16:30 Jentungen og jeg kommer hjem, spiser litt frukt eller noe annet lett. 17:15 Sambo kommer hjem. 17:15-18:00 Leking og matlaging 18:00-18:30 Spise middag 18:30-19:30 Rydde kjøkken, stelle jentungen, få henne i seng. Dermed er det vanskelig å komme seg ut før 19:30..... Hvordan gjør dere andre det????
Ekorn Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Jeg skulle faktisk akkurat inn hit for å spørre om det eksakt samme. Trente masse før jeg ble gravid med førstemann. Når skal jeg få tid nå da? Har egentlig blitt ganske flink til å trene etter at nr. 2 kom, og jeg løper et par-3 ganger i uka. 40 minutter hver gang ca. Tar 100 sit-ups nesten hver kveld, og trener litt armer med en 4,5 kgs manual... Men føler at det blir litt ensformig og lite effektivt mtp hvor mye tid jeg bruker på det... Har kjempelyst til å trene på helsestudio, men når???? Sambo vil også trene... Kunne sikkert rukket det før barna skulle legge seg, men hvordan gjør vi det da? Samtidig, og tar med barna? Føler vi er lite nok sammen med dem sånn som det er nå, med begge i studier/jobb og barna i barnehage. Bytte på sånn at vi gjør det annenhver kveld? Da kommer vi jo aldri til å se hverandre før etter 21.30 på kveldene da? Bytter på å trene før barna legger seg? Da får jo aldri barna vært sammen med begge foreldrene... Vet jeg setter det veeeeldig på spissen her, men synes det virker som bare stress jeg. Sorry hvis du følte jeg kuppet tråden litt her, men jeg fikk så mange ord på hjertet på en gang....
Fru Fomle Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Mine tips: - Trene tidlig om morgenen før jobb. Man må stå fryktelig tidlig opp, men det overlever man noen ganger i uka. Dessuten går det ikke ut over den tiden man har med barna. De fleste svømmehaller og treningssentre åpner tidlig, og mange serverer frokost også. - Sykle eller løpe til jobben et par ganger i uka. Om det er for langt, ta bilen eller kollektivt en del av veien. - Sjekk hvilke muligheter som er hos arbeidsgiver. Mange større bedrifter har egne trimrom, noen leier også inn instruktører til å komme å ha timer på arbeidsplassen. På min arbeidsplass kan vi trene 1 time i arbeidstiden per uke, en kjempefin ordning. Om din arbeidsgiver ikke har slikt, jobb for at dere skal få det. Arbeidsgiver tjener også på et slikt opplegg i lengden. Ellers blir det å ta kveldene og helgene til hjelp. Det var det jeg kom på i farten.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Når trener dere med små barn? Vi har gått litt i stå etter at vi fikk barn. Vi er i full jobb begge to. En typisk dag: 07:20 Jeg går på jobb, ankommer rett før 08 08:00 Han og jentungen går ut, han ankommer jobb rett før kl 09 16:30 Jentungen og jeg kommer hjem, spiser litt frukt eller noe annet lett. 17:15 Sambo kommer hjem. 17:15-18:00 Leking og matlaging 18:00-18:30 Spise middag 18:30-19:30 Rydde kjøkken, stelle jentungen, få henne i seng. Dermed er det vanskelig å komme seg ut før 19:30..... Hvordan gjør dere andre det???? Jeg trener aldri før kl 21, så jeg ser ikke problemet. Dere kan enten trene annen hver dag etter at ungen er kommet i seng, eller sammen hvis dere har en nabojente e.l. som dere stoler på som kan være hjemme hos dere et par timer mens dere trener.
Bobsi Skrevet 31. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2007 Jeg trener aldri før kl 21, så jeg ser ikke problemet. Dere kan Om jeg trener sent på kvelden, får jeg ikke sove og da er det vanskelig å stå opp kl 06:15...
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #6 Skrevet 3. september 2007 Om jeg trener sent på kvelden, får jeg ikke sove og da er det vanskelig å stå opp kl 06:15... Du kan jo trene fra kl 19.30 hvis det var du la småtrollene. Jeg trener omtrent på det tidspunktet, trener aldri senere enn til 20.30. Hvis det blir vanskelig å komme seg til treningsstudio kan du jo investere i noen apparater hjemme. Da sparer du i tillegg tid på å dra fram og tilbake, i tillegg til at du sparer penger. Spinningsykkel f.eks, det synes jeg er mye bedre hjemme enn på studio, for hjemme kan jeg velge musikk selv og styre unna rosa helikopter-låtene. Manualer og slikt er også greit. Mange studioer har barnetrening også for forskjellige alderstrinn. Så kan hele familien dra samtidig.
juni Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Vi trener annenhver kveld, da drar en av oss rundt kl 19, mens den andre tar leggingen av kosungen. Fungerer som bare det. Vil ikke ta barnets våkentid til trening, ihvertfall så lite som mulig, da ser jeg han jo ikke, siden han er i bhg på dagen. Jeg orker mer og er en bedre mor når jeg får trent.
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Jeg har ikke barn, så har ingen erfaringer. Men siden særlig samboeren er en treningsnarkoman uten like, så har vi diskutert ulike mulighetheter når vi en gang blir 3, 4 eller 5. Vi skal kjøpe oss sykkel til innendørsbruk. Muligens også et roapparat som man kan skyve under senga. Løse vekter blir det nok også. Og kanskje noen strikker. Samboeren har ambisjoner om å få barn som går på fotball. Da han var liten, var det noen fedre som alltid var med på trening, men som løp rundt banen og i området mens treningen varte. Han har alltid sett for seg noe sånt (selv om det jo først kommer når barna blir eldre). Ellers ser jeg for meg at man trener hver for seg, og at man har sine faste kvelder (nå bor vi også rett ved et treningssenter, så vi er heltidge sånn sett). Kan heller ikke skjønne at barnet tar skade av å være i barnepasset på SATS halvannen time lørdag formiddag. Noen som har noen formeninger om slik barnepass forresten? Ser også for meg at noe trening blir erstattet med gåturer med vogn. Altså ta seg lengre turer i helgene. Samboeren har også lyst til å kjøpe løpevogn. Det utviklet seg til en heftig diskusjon da jeg diskuterte dette med noen venninner her forleden. Hun ene mente at jeg bare måtte regne med å ikke få trent noe som helst i småbarnsperioden, og ble nesten sint på meg for at jeg i det hele tatt vurderte det. Hun kjente folk som hadde gått fra å trene fem dager i uka til ingenting da de fikk en liten en. Jeg vet at det å få barn tar mye mer energi og tid enn man er forberedt på uansett, men merker jeg blir litt oppgitt når man ikke har lov til å prøve å få det til. Noen blir stressa av å skulle få til trening, mens andre har det best når de får rørt litt på seg. Man må nok trappe ned, men så lenge man er innstilt på det, tror jeg det er mulig å få til noe.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Hva er ambisjonen her da? Trening 7 dager i uken? Eller trene 1-2 ganger pr uke og en gang i løpet av helgen? De jeg kjenner som har prøvd barnepark i treningssenter er stor fornøyde. Hvis man tar en morgen- og en kveldstrening hver og hver sin dag i helgen så har man jo ikke "stjålet" for mye tid fra familie/barnesamværet. Om man må sette ned til 1 gang i uken og 1 i helgen for å få det til å gå rundt så er jo dette likevel uendelig mye mer enn ingen trening.
Gjest *Mim* Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Trener jeg hjemme, er det stort sett etter ti. Har to faste treninger i uka (ikke alltid jeg får det til, nei...), den ene er lagt til barne-tv-tid. Ellers er det fint å ta en langtur med unger i vogn eller på sykkel i helgene. Men tid er avgjort hovedårsaken til at jeg ikke trener mer.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Kan heller ikke skjønne at barnet tar skade av å være i barnepasset på SATS halvannen time lørdag formiddag. Noen som har noen formeninger om slik barnepass forresten? jeg synes det er en fin ordning. hadde de ikke hatt dette tilbudet, hadde jeg ikke kunnet trene så mye. jenta mi trives godt der. vi drar heller på sats på lørdagen framfor et overfylt shoppingsenter, for å si det sånn. det koker ned til at jeg tar meg tid til trening, det har rett og slett veldig høy prioritet.
Bobsi Skrevet 20. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2007 Når det gjelder å bruke barnepassen, gjorde jeg det en del mens jeg var i permisjon. Men jeg får meg ikke til å hente henne i barnehagen kl 16, for så å la henne være 1t i parken på SATS.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #13 Skrevet 30. oktober 2007 Bobsi.. jeg har to barn. Før jeg fikk første, trente jeg opptil 5 ganger i uken. Og jeg aktet å fortsette å trene etter at jeg fikk barn. Det var også fullt mulig! Begynte å trene igjen da babyen var 5 uker. Pappan var hjemme med ungen, og ga hun flaske viss hun ble sulten mens jeg var på trening (pumpet opp melk på forhånd som han kunne gi på flaske). Trente da gjerne rett etter at hun la seg, eller rett før hun skulle legge seg. Slik holdt jeg på til hun ble 1,5 år (gikk på treningsstudio). Med nr. 2 ble det litt verre å få trent, fordi da hadde vi 2 unger som skulle legges, og da måtte man ofte være 2 voksne tilstedes også (ene passe baby`n mens andre la den eldste). Siden treningssenteret vårt bare har et par- 3 timer å tilby med gruppetrening hver dag, og da gjerne midt i leggetid, ble det litt vanskelig. Men fikk det faktisk til likevel. Trente da gjerne kl. 6 til 7, og så la vi ungene etterpå. Litt stress, men bedre enn å ikke få trent. Det er bare en time. Tror ikke ungene tar skade av at både mamma`n og pappa`n ikke er sammen med de helt frem til leggetid hver dag i uken. Hva med de som jobber skift?! Eller har reisejobber 2 uker på og 4 uker av? Og viss du får dårlig samvittighet for å trene i stedet for å vere sammen med unga (ja, har kjent på følelsen mange ganger selv;) Så kan du trøste deg med at jenta får nytte godt av en mor som er i god form og som har god energi, og da gjerne også bedre humør Oppsummert; ta en time fra samværet med mann og barn på kvelden til å trene. Og hvorfor ikke begynne på middagen når du og jentungen kommer hjem, sånn at den er klar til mannen kommer hjem. Da trenger du ikke trene på full mage, og du sparer inn en time på ettermiddagen som du heller kan bruke på trening?! Mannen din kan vel ta seg av leggingen av jenta noen dager i uken slik at du kan trene når hun skal gå å legge seg? Da kommer du deg jo avgårde kl. 18.30 (kan ta opprydding av kjøkkenet etter trening?!) Bare noen tips fra meg.
FrizzleSizzle Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har trimrom på låven, der har jeg elektrisk tredemølle som jeg kjøpte på XXL, den kosta rundt 4000, du får dem vel både dyrere og billigere. Har romaskin fra Ellos også, men den blir ikke brukt så mye. Prøver å komme meg dit forholdsvis tidlig i helgene, så blir det jo to ganger i uka. Jeg har senvakt en dag i uka, så da blir det også en tur på trimrommet. På de andre dagene gjør jeg styrketrening om morgenen, bare 10 min, det klarer jeg, ellers orker jeg ikke å stå grytidlig opp for å trene, men jeg orker heller ikke å trene etter jobb, unntatt å gå tur noen ganger. Konklusjon: Støtter det med innkjøp av trimapparater til hjemmebruk.
Gjest Gjest_Trille_* Skrevet 4. november 2007 #15 Skrevet 4. november 2007 Jeg har tre barn, og trener minimum 4 ganger i uken. Dette har jeg alltid gjort, og nå er minsten 6 år. De to andre er 8 og 10 år. Ofte går det utover tv tittingen, og den kan jeg alltids unnvære. Jeg trener når ungene er på fritidsaktiviteter, eller etter at jeg har lagt de to minste. Jeg trener aldri mer enn 1t, ofte kjører jeg kun mitt vanlige trenings program som er 4 delt. I helgene er de to minste med meg på trening, de får kose seg med en is etterpå, derfor så blir det litt populært for dem også. Jeg jobber 100% stilling, og vel så det. Vi har en travel hverdag, og det går i et til de legger seg, men jeg kunne ikke ha vært uten treningen. Blir litt små irritert, og føler meg dassete. Samboeren min har noen ganger bedt meg om å reise for å trene, for når jeg da kommer hjem igjen så er humøret på topp igjen. Alt er en prioriteringssak, men jeg forstår at det er vanskelig, spes om man er to som trener. Man kan jo gå annenhver gang to dg i uken, så få barnepass de andre dagene. Man trenger ikke å bruke så lang tid på trening, 45 min holder om man er flink til å trene opptil 3 ganger i uken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå