Gå til innhold

Planfadder


Gjest Ulva35

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om det er rett å legge inn dette under generell debatt. Men er det feil, så blir det vel flyttet :)

Min mann og jeg har ikke barn sammen, og for noen år siden satt vi og snakket om å bli fadder for et barn i et fattig land.

Vi tok kontakt med Strømmestiftelsen og fikk en gutt på 9 år fra Uganda.

Etterhvert synes vi nok at informasjonen var veldig dårlig, nærmest mangelfull og det ble vi skuffet over.

Vi betalte likevel en sum i mange år. Vi sendte bilder til stiftelsen av oss og stedet vi bor, samt en liten gave som vi ønsket de skulle videresende til gutten. Etter nyttår fikk vi brev fra strømmestiftelsen der de takket for det ekstra bidraget til stiftelsen. Vi hadde sent med penger til å vidersende pakken, mes de tok det som en ekstra gave til dem.

Alikevel fortsatte vi å betale, helt til vi en dag fikk et brev der det stod at denne gutten ikke lenger var vårt fadderbarn og ikke hadde vært det på 4 måneder. Uten å spørre oss hadde de valgt ut et annet barn til oss.

Da var det slutt på tålmodigheten vår, og vi sa fra at vi ikke ville ha kontakt med de lenger og fortalte hva vi mente.

Har også hørt i ettertid at 50% av pengene går til stiftelsen og ikke til barnet.

Alikevel hadde vi lyst til å være fadder for et barn som trenger hjelp.

Derfor har vi undersøkt litt rundt om kring og nå får vi snart en liten jente fra Latin-Amerika :) Vi skal bli Plan-fadder. Det går 87% direkte til barnet og vi får adressen hennes og kan skrive til henne og ha kontakt. Noe de nektet oss i Strømmestiftelsen.

Noen flere som er/har vært fadder? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anne of Green Gables

Jeg synes, personlig, det er mye bedre å gi penger til denne typen arbeid på annen måte enn gjennom å være "fadder". Disse organisasjonene bruker, igjen etter min mening, for mye ressurser på å gi tilbakemeldinger til "givere".

Jeg gir fordi jeg mener det er riktig, fordi jeg vil støtte vitktig arbeid. Ikke for å få "søte bilder" og personlige brev fra et barn.

Dette var bare min måte å se det på. Jeg mener på ingen måte å "rakke ned" på det å være fadder. Alle måter å gi på monner. Jeg bare foreslår å flytte fokuset fra hva dere får ut av det til det som virkelig betyr noe; å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det å hjelpe viktigst. Derfor er det vikitg å faktisk vite at pengene kommer frem til de som skal ha dem. Hos Plan får vi en gang i måneden info, samt at vi faktisk får en adresse som vi kan holde kontakt med henne selv.

Har hørt nok om pengegaver til frivillige organisjajoner også, der pengene ikke kommer de som lider til glede. Men tvert i mot til administrasjon og korrupte ledere.

Så egentlig kan man vel aldri være sikker.

Grunnen til at vi valgte Plan og det å være fadder til et barn er vel av to grunner. For det første har jeg aldri hatt gleden av og få barn, noe jeg alltid har ønsket meg. Men da kan jeg iallefall bidra til at et barn får en bedre oppvekst.

En annen grunn til at vi valgte nettopp Plan var forarbeidet vi gjorde ved å undersøke og lese litt om de.

Dette at vi får en adresse til barnet og faktisk hvis vi ønsker det kan besøke barnet. Noe vi har lyst til etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Derfor har vi undersøkt litt rundt om kring og nå får vi snart en liten jente fra Latin-Amerika :) Vi skal bli Plan-fadder. Det går 87% direkte til barnet og vi får adressen hennes og kan skrive til henne og ha kontakt. Noe de nektet oss i Strømmestiftelsen.

Noen flere som er/har vært fadder? Erfaringer?

Mulig jeg husker feil eller har misforstått, men 87% går vel ikke direkte til barnet? Mente pengene gjennom Plan stort sett gikk til lokalsamfunnet barnet bor i, f.eks. til rent vann, skole, helsetjenester o.l? Eller forveksler jeg med noen andre organisasjoner nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Hei Ulv35

Som Plan-fadder er du fadder til ett barn som du får bilde av og kan ha kontakt med, men din hjelp går til å forbedre helse, utdanning og boforhold for hele lokalsamfunnet.

Minimum 80 prosent av pengene du som fadder gir til Plan blir brukt til å bedre barns oppvekstvilkår og utviklingsmuligheter i et av lokalsamfunnene Plan arbeider i. Resten blir brukt til inntektsfremmende tiltak og administrasjon.

Jeg har selv fadderbarn gjennom plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fadderbarn gjennom SOS barnebyer og er godt fornøyd med det. Får info om barnet en gang i året, og info om SOS sånn rent generelt en del oftere. Har så langt ikke hørt fra barnet selv, og siden det er god SOS politikk at ting skal gå på barnets premisser mer enn giverens så føler jeg ikke for å være så voldsomt aktiv på brevfronten selv heller. Sendte julekort med en liten ting som både barnet og søsknene kunne ha glede av, men tar ellers ikke initiativ til kontakt.

Mitt utgangspunkt er vel det stikk motsatte av ditt. Jeg har aldri ønsket meg barn selv, men når jeg sitter her med bra inntekt og har det godt selv så synes jeg at jeg godt kan hjelpe et barn som allerede eksisterer. Forøvrig er det vel sånn i SOS barnebyer også at pengene går til familien/barnebyen og ikke bare til det ene barnet (unntak er personlige pengegaver som vi har lov til å gi og som øremerkes det barnet, slik at barnet får det når han flytter ut av barnebyen).

Synes det er litt morsommere å hjelpe på denne måten, når jeg får litt info om barnet/barnebyen han bor i, men er jo enig i at det viktigste er at man hjelper og at hjelpen kommer fram dit den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt fadderbarn gjennom Plan i mange år, og for oss fungerer det greit. Synes det er fint å få bilde av et barn, selv om hjelpen går til hele lokalmiljøet. Tror det blir lettere for barna våre å forholde seg til det når det blir konkretisert med et bilde, tegninger og kort. De er også ivrige etter å tegne og sende bilder tilbake.

Den eneste negative erfaringen jeg har med Plan, er at vi har fått nytt fadderbarn uten noen nærmere informasjon enn at det barnet vi hadde flyttet ut av området. Dette har skjedd to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg alle sammen :)

Godt å høre om andres erfaringer med Plan. Må innrømme at jeg ikke helt hadde forstått dette med at pengene går til hele lokalmiljøet og ikke bare henne vi blir fadder for. Men så lenge det hjelper så gjør jo ikke det noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også Plan-fadder, og vi pleier å sende nedover små gaver innimellom :) Det er alltid veldig koselig når vi får tegninger og brev fra "vårt" fadderbarn, og bilder av henne og familien :)

Er veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Når det gjelder å sende gaver, så ser jeg at plan har en egen shop plan-shop.no med maks 150 gram... Går det ann å sende det i flere forsamlinger, eller er det en "maks" grense på hvor mange gaver man kan sende? Jeg kunne feks tenke meg å sende en nyttig ting (flipperser regnkåpe osv..) Også leke (dokke/skrivesaker/munnspill) er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å sende gaver, så ser jeg at plan har en egen shop plan-shop.no med maks 150 gram... Går det ann å sende det i flere forsamlinger, eller er det en "maks" grense på hvor mange gaver man kan sende? Jeg kunne feks tenke meg å sende en nyttig ting (flipperser regnkåpe osv..) Også leke (dokke/skrivesaker/munnspill) er det mulig?

Du kan sende maks to gaver i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann er sos-faddere. Vi har valgt å være barnelandsbyfaddere, dvs vi betaler ikke til et bestemt barn, men til en barnelandsby. Vi får en gang i året info iposten om landsbyen, og kan selv følge og lese om den på internett (er ikke aktiv her)

Min bror var plan-fadder for et barn, og da han døde ønsket vi oss penger til dette barnet istedenfor blomster i begravelsen. Vi sprute om vi kunne gi dette i gave til fadderbarnet, men fikk da beskjed om at det ikke var lov å gi store gaver til et barn, fordi de andre barna ikke skal føle seg forskjellsbehandlet. Synes det var en grei begrunnelse. Vi satte pengene inn på en konto hos plan, slik at de månedlige bidragene til jenta blir trukket herfra. Vi har ofte fått brev og bilder fra jenta. Det synes jeg er koselig, men må ærlig innrømme at vi har ikke sendt noe tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg er også Planfadder, her vært det siden jeg fikk min første faste jobb(i år 2000). Jeg har alltid sagt at når jeg får fast lønn hver måned i en jobb jeg blir gammel i skal jeg bli Planfadder. Vi var fadder for en jente som da var 13 år og bodde på Haiti. Etter noen år med brev- og bilde veksling fikk vi brev om at hun var flyttet ut av Plan sitt området. Det var det familien hennes som hadde gjordt. I samme brev stod det at "ditt nye fadder barn er en gutt som heter ............. og er født i 2005. Jeg hadde ikke bedt om det, det bare ble bestemt. Jeg syntes det var litt frekt og ganske rart, men siden jeg nettopp hadde fått en gutt selv i 2005 god tok jeg det.

Jeg må vel innrømme at jeg ikke har så god tid lenger til å skrive lange brev til han og familien, men prøver å skrive til bursdag og jul. Hvert halv år får vi nye bilder og brev fra han.

Jeg har forstått det slik at pengene vi betaler inn går til han og familien for å betale det som de trenger og skole gang når den tid kommer. Jeg er inne på Planshop og bestiller gaver til han, det er veldig greit å kunne gjøre syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fadderbarn gjennom frelsesarmen og er veldig fornøyd med dette. Tror en stor del av pengene går dit de skal. I mange organisasjoner er det fordyrende mellomledd, de som jobber i organisasjonen får høye lønninger etc, selv om frelsesarmen kan være litt diskutabelt på enkelte områder så går de pengene man gir hvertfall ikke til å finansiere de ansatte (de får veldig lav lønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også planfadder, og fikk nettopp nytt fadderbarn etter at det forrige flyttet ut av området. Jeg fikk imidlertid brev om det og at jeg måtte varsle i løpet av 14 dager dersom jeg ikke lenger ønsket å være fadder. Det tok litt lenger tid enn to uker før jeg fikk nytt fadderbarn, men jeg fikk i alle fall beskjed på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt i ettertid at 50% av pengene går til stiftelsen og ikke til barnet.

Pengene går aldri direkte til barnet. Alle pengene som genereres av fadderordninge går til et større samfunn + til å drive organisasjonen. Er dere heldige, så får barnet de gavene dere sender.

Altså: En organisasjon påtar seg en forpliktelse om humanitært arbeid i et område, f.eks. bygge og drifte skole, sykehus og infrastruktur - hjelpen går altså til hele samfunnet. Men så er det nå sånn da, at barn i nød genererer givervilje, så da kanaliseres disse pengene gjennom fadderordninger. I beste fall lages det en ordning så barn i området som får hjelp plukkes ut for å tjene som fadderbarn. Et barn som er fadderbarn har ingen fordeler ved ordningen fremfor barn som ikke er fadderbarn, med unntak av hvis de altså er heldige og får gavene som sendes utenom + skriftlig kommunikasjon med fadderne. I andre tilfeller funker det sånn at det er ansatte i organisasjonen som tildeler fadderne info om barn som rett og slett ikke eksisterer, de skriver også takkebrevene fra disse fifiktive fadderbarna (media satte lys på dette for noen år siden).

Jeg for min del synes det er merkelig at ordningen med fadderbarn får lov å fortsette, all den tid det på en måte er å føre folk bak lyset. Dvs: Husker jeg ikke helt feil, så sier vel Plan-Norge at deres arbeid gjøres for hele samfunnet, og at fadderbarnet "benyttes" for at giverne skal få en større nærhet/eierforhold til det de gir (Så de er iallefall såpass at de gir info om hvordan det funker - om folk vil lese den infoen er en annen sak).

Stygt å si, men jeg opplever dette med fjernadopsjon som litt humbug. Selvfølgelig gjør mange av organisasjonene en veldig viktig jobb, men jeg synes det er feil å late som om de gjør noe annet enn hva de rent faktisk gjør.

Hvis agendaen din er å hjelpe folk i nød, så kan jeg anbefale "Leger uten grenser" og "Kirkens nødhjelp" - to organisasjoner som tar veldig godt vare på de pengene de får inn - og bruker innsamlede midler på en så konstruktiv måte som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har forstått det slik at pengene vi betaler inn går til han og familien for å betale det som de trenger og skole gang når den tid kommer.

Det er ikke riktig. Pengene går til samfunnet, ikke kun til det spesifikke barnet du har fått oppgitt å være planfadder for.

Plan påtar seg forpliktelser i spesifikke områder/samfunn - uanhengig av hvem som bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også Plan-fadder, og har akkurat fått tildelt nytt fadderbarn fordi det forrige flyttet fra området. Dette var noe vi VISSTE kunne skje, for det har vi fått info om i den generelle informasjonen vi fikk da vi ble fadder, at dersom barnet flyttet, passerte 18 eller arbeidet i området ble avsluttet (noe som skjer dersom de får det så "bra" at de ikke trenger Plan lenger, det er jo hjelp til selvhjelp dette her). Så at noen blir overrasket/sjokkert/synes det er frekt at de får tildelt et nytt barn betyr vel at de ikke har lest den generelle infoen de fikk eller har glemt det da...

Vi fikk tildelt nytt barn i samme brev som vi fikk vite at det forrige hadde flyttet, ikke noe forhåndsvarsel, men vi visste jo at det kunne skje.

Men du får ikke adressen til barnet (de færrste har en reel adresse, de har ikke så velutviklet postvesen overalt) du sender brev og evt pakke (brev så ofte du vil, pakke max 2 ganger i året) til plan, som videresender til landet, som videresender til barnet, men da bæres det somregel frem til barnet av en plan-medarbeider grunnet manglende postvesen på landsbygda (derav vektbegrensning og begrensning på antall pakker...) og pengene går til hele lokalsamfunnet ja, ikke spesifikt barnet. Altså, du betaler ikke skolepengene for "ditt" barn, men penger så det kan bygges en skole for alle barna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenserinnne

Jeg har besøkt Plan i et latinamerikansk land, og har bare gode erfaringer. Arbeidet de gjør har en kjempepositiv innvirkning på lokalsamfunnet, samtidig som de er opptatt av å ikke ødelegge kulturelle særegenheter. Jeg hadde ett fadderbarn før jeg dro (riktignok i afrika), og har fått et til etter å ha kommet hjem. Det er en god måte å hjelpe på, så stå på alle som har fadderbarn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...