Gå til innhold

sykle til jobb

Fremhevede innlegg

Gjest sykkelfantomet
Skrevet

Prosjekt sykle til jobb:

Bor i Stavanger og har planer om å sykle til jobb, mer eller mindre gjennom hele året (med unntak av dager med snø og is f.eks, noe jeg har forstått det ikke er så fryktelig mye av her). Avstanden er i overkant av en mil. Nå trenger jeg noen tips!

Hvordan bør jeg kle meg? Hva bør jeg gå til innkjøp av? Fra innerst til ytterst, for "allslags" vær. (Har noe fra før, og kan spørre i sportsbutikk, men vil gjerne være litt informert og få tips fra erfarne syklere..!)

(Har hjelm, vanlige tettsittende treningsbukser (capri og kort) langrennsbukse, tynn vindjakke, sykkelhjelm.. ++..)

Noen gode tips til dagene med ekstra mye vind, regn og mørke?

Har også planer om å bytte ut sykkelen jeg har hatt i en del år. Hva slags sykkel bør jeg gå for? Den må naturligvis kunne brukes på vått underlag, men bør være lett, og trille bra på asfaltveier.

Setter pris på alle slags gode tips og kommentarer!

:)

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har syklet til jobb og universitet i mange år, rundt en mil hver vei, og jeg har enda ikke kjøpt meg mer fancy utstyr enn sykkelhjelm og blanke briller for å holde regnet ute.

Hvis det regner har jeg imidlertid en skikkelig herlig regnponcho jeg kjøpte i Belgia, som dekker hele kroppen, også styret, men lar luft sirkulere fritt fra undersiden, slik at man ikke blir svett.

Hvis jeg ikke kan dusje når jeg kommer fram, satser jeg på syntetiske stoffer, feks tynne gensere og topper i lag, som tørker raskt på kroppen. Tar jeg en dusj først, lukter ikke svetten noe når jeg tørker. Bukser er litt vanskeligere, i og med at jeg ikke har kasse til kjedet og buksene ofte blir litt svarte nederst. Da fester jeg dem i sokken eller med en sånn gammeldags ermestrikk. Jeg bruker alltid tynne bukser i bomull e.l., aldri olabukser (pga gnaging og ellers for varme). Som regnjakke bruker jeg en HellyTech jakke, men som oftest sverger jeg til regnponchoen.

Hvis jeg kan dusje på bestemmelsesstedet, bruker jeg bare vanlig treningstøy på overkroppen og en lett bukse.

Jeg har den billigste, kjipeste sykkelen, og den fungerer helt tilfredsstillende. Er student, og har ikke råd til ny, så så lenge den har litt demping og nok gir er jeg fornøyd. Jeg har ikke sykkelhansker heller; vanlige vanter fungerer bedre for meg fordi jeg blir så kald på fingrene. Det er som sagt bare hjelm, ufargede briller og regnponcho som er mitt spesialutstyr. Enda har jeg brukt sykkelen som fremkomstmiddel i 7-8 år, hele sommerhalvåret.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det kan kanskje være en ide med ullundertøy til de kaldeste dagene.

Når det gjelder sykler - søk litt her da det var en flott sykkeltråd for noen måneder siden. Når jeg kommer så langt skal jeg selv kjøpe meg en hybrid sykkel.

Skrevet

Jeg sykler hele året, bor i Trondheim. Har ikke noe "spesialytstyr" jeg heller. Har ei stor vindjakke som jeg har "lånt" fra min kjære samt ei stor overtrekksbukse om det regner. Tykke snowboardhansker holder hendene varme når det er kaldt. Har hjelm med lys bak, lys foran og bak på sykkelen ( selvfølgelig!), refleksbånd rundt anklene og stor refleks på sekken. Sykkelen er en billig-greie som var på salg for ørten år siden, fungere helt utmerket. Jeg setter på piggdekk nå til vinteren, men når isholka er på sitt verste får sykkelen stå.

Skrevet

Jeg sykler hver dag, også når det er snø og is (naturlig nok, bor jo i Tromsø). Har på meg superundertøy når det er rundt null grader, ullundertøy om det er kaldere. Bruker en sykkelbukse som er beregnet for vinter, sånn med seler på. Har en fleece-genser som jeg bruker om det er ekstra kaldt. Har også kjøpt kne-varmere for å forebygge skader. Disse er i ullfleece. På overkroppen har jeg en kvasi-vanntett softshell-jakke, gode hansker og buff. Er det kaldt bruker jeg buff både i halsen og over hodet, er det varmerer bruker jeg bare på hodet. Jeg synes det er beste med tettsittende klær, derfor har jeg valgt å bruke litt penger på sykkelbuksen for vinterbruk, men dette er åpenbart veldig individuelt, ser mange som bruker skibukser eller liknende. Refleksvest er også et must!

Husk også å kjøpe gode lykter (du skal kunne se selv, ikke bare vises). Dessuten vil jeg tro piggdekk er lurt dersom det er en del null-føre hvilket det fort kan være om vinteren.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg sykler ofte til universitetet. Det er riktignok ikke så langt, så jeg har bare allværsjakke (med mulighet for lufting under armene) de dagene det er mulighet for regn. Har da en regnbukse i sekken.

Det har hendt at jeg må sykle mye lenger, men uten mulighet for å dusje når jeg kommer fram (jeg prøver også å ikke sykle så fort at jeg blir helt gjennomsvett - det er vanskelig, men jeg prøver ;)). Da har jeg på meg vanlig bukse, men jeg har en helt tynn ullgenser under allværsjakka. Når jeg kommer fram skifter jeg til en annen genser.

Endret av Frk Åberg
  • 3 uker senere...
Skrevet

Eg vil tale varmt for polstra sykkelbukse med korte bein. Så tar du meir klær over ettersom det blir kaldare. Du klarar deg fint utan sykkelbukse, men det er veldig mykje betre med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...