Gå til innhold

Anmelde 15-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåringsmamma
Skrevet

Hva gjør du om du vet at din 15-åring har vært med og begått en kriminell handling (tyveri/innbrudd), han har ikke blitt tatt men du har fått vite at han er skyldig/medskyldig?

- Følger du ham til politiet? Gjerne da med tvang hvis han mener at dette vil han ikke ettersom han mener at han kan slippe unna.

- Anmelder du ham selv?

- Synes du det er ok at han slipper unna og er lettet for at han ikke får noe på rullebladet?

Hvordan mener du at du best kan hjelpe sønnen din i et slikt tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være en bjørnetjeneste å ikke reagere.

Ville fått ham til å melde seg for politiet tror jeg.

Skrevet

Kommer an på situasjonen rundt og om det var et engangstilfelle.

Men om jeg var rimelig overbevist om det var noe som kunne ordnes opp i uten politi hadde jeg valgt det. Er for usikker på hvilke konsekvenser noe slikt vil kunne ha for videre liv, og om det er snakk om en enkelt tabbe er jeg ikke sikker på om å få stempelet “kriminell” er det beste.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
Forsikrer ham om at jeg er glad i ham og vil støtte ham selv om jeg misliker det han har gjort, og følger ham så til politiet.

Signerer denne....

Men som sagt kommer veldig ann på situasjonen. Jeg vil lære mine barn å ta ansvar over egne handlinger. Så¨han hadde aldri sluppet unna. Det er jo et bra tegn visst han selv melder seg til politiet, er ærlig og forteller alt som det er.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest =tentacle=
Skrevet

Kommer an på totalsituasjonen, hvordan gutten er, hvilke miljøer han går i, hvor grov handlingen har vært ++. Føler du at du kan håndtere dette selv, eller tror du at han har nytte av å få en skikkelig advarsel fra myndigheter?

Tror jeg ville forsøkt meg på en oppringning til Konfliktrådet og hørt om jeg kunne legge fram saken og få noen innspill der. Kanskje kan saken ordnes med en mellomting, altså ikke nedhysjing og med krav om å ta ansvar, men heller ikke få rulleblad og stempling som "kriminell"?

Skrevet (endret)

Vel, det høres jo drastisk og forferdelig ut å skulle anmelde sitt eget barn. Men det er vel det valget man står igjen med om gutten nekter å gå til politiet selv og du heller ikke føler at det er riktig å bare dysse det hele ned og la gutten "get away with it".

Hvis det er snakk om innbudd og tyveri så er dette noe verre enn bare å naske i butikken. Men også ved butikktyveri blir man politianmeldt... Så hvorfor skal man reagere på en mildere måte når han har gjort noe grovere - bare fordi man er foreldre som oppdager dette og ikke den som er utsatt for tyveriet?

Jeg tror gutten i det lange løp vil få større fordeler av å måtte gå til politiet frivillig (frivillig tvang?) enn at han på et senere tidspunkt blir innhentet av politiet. Enten fordi denne forbrytelsen ble avslørt eller at gutten begår nye forbrytelser.

Ta oppgjøret nå! Tror det er mer preventivt i det lange løp enn å skulle hjelpe ham med å komme seg unna. For det siste skal man da vel som foreldre ikke gjøre; hjelpe barna til å komme seg unna når de har begått en forbrytelse? Hva slags signal gir egentlig det?

Endret av Lizzee
Skrevet

Jeg tror jeg ville gjort som min mor gjorde da jeg var 16 og mistet hodet en stakket stund: gjort hva jeg kunne for ikke å kjefte og gjenta gamle regler, sagt at det her er ikke verdens ende og dette kommer vi oss gjennom, kanskje sagt noe om valg og konsekvens, sagt at det beste er å melde seg til politiet, tilbudt meg å bli med, og i korte trekk støttet hele veien.

La poden slippe unna med det er ikke å støtte!

Ta det fra en som har erfart det selv, en handling på rullebladet er en ripe i lakken, bilen går videre uansett. Man har nok stengt noen dører for fremtiden, men det er enda flere som fortsatt står åpne!!

Vet ikke om det gjaldt noe som virkelig hadde skjedd eller om det bare var et hypotetisk spørsmål, men lykke til i alle fall! :klemmer:

Gjest Thelma :-)
Skrevet

De eneste grunnene til at jeg hadde anmeldt min egen sønn måtte være en veldig grov hendelse, sånn som fyllekjøring eller misbruk av barn .. Jeg hadde valgt måter for å få ham bort fra tyveri/innbrudd i fremtiden uten at jeg skulle måtte anmelde og la ham få det på rullebladet.

Skrevet
De eneste grunnene til at jeg hadde anmeldt min egen sønn måtte være en veldig grov hendelse, sånn som fyllekjøring eller misbruk av barn .. Jeg hadde valgt måter for å få ham bort fra tyveri/innbrudd i fremtiden uten at jeg skulle måtte anmelde og la ham få det på rullebladet.

Greit nok, men synes du virkelig fyllekjøring er verre enn tyveri/innbrudd?

Gjest Thelma :-)
Skrevet (endret)

Jeg forklarte det ikke godt nok. Men en venninne av meg ringte og anmeldte sin egen sønn da han stjal hennes bil i fylla. Det samme hadde jeg gjort .. men jeg hadde ikke gjort det i ettertid, selvsagt .. Men om jeg hadde oppdaget det der og da og kunne stoppet galskapen ..

Ser ikke noe vits å anmelde for å straffe - men for å hindre store tragedier som kunne fulgt i kjølvannet ..

Endret av Thelma :-)
Skrevet

Fyllekjøring = sette sitt eget og andres liv i fare

Tyveri/innbrudd = 0 respekt for andres eiendom og i enkelte tilfeller privatliv.

Jo, tror jeg er enig med henne der.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det synes jeg, ubetinget. Fyllekjøring kan ta liv og ødelegge liv, innbrudd skader "bare" materielle verdier.

Skrevet
Det synes jeg, ubetinget. Fyllekjøring kan ta liv og ødelegge liv, innbrudd skader "bare" materielle verdier.

Mulig, men jeg synes det lukter litt mer hardbarket kriminell av å bryte seg inn i et annet menneskes hus enn å kjøre etter at man har drukket alkohol. Ikke for å forsvare fyllekjøring, men grensene i Norge er jo så lave at det ikke nødvendigvis er uforsvarlig å kjøre bil selv om man bryter loven når man gjør det.

Skrevet

Ja, så absolutt. Som flere har sagt, ved fyllekjøring setter man andres liv og helse i fare, tyveri/innbrudd går på materielle ting, som vanligvis kan erstattes. Det er dessuten vanligvis verdisaker som stjeles, ikke fotoalbum etc.

Mulig, men jeg synes det lukter litt mer hardbarket kriminell av å bryte seg inn i et annet menneskes hus enn å kjøre etter at man har drukket alkohol. Ikke for å forsvare fyllekjøring, men grensene i Norge er jo så lave at det ikke nødvendigvis er uforsvarlig å kjøre bil selv om man bryter loven når man gjør det.

Jeg skiller litt mellom fyllekjørng og promillekjøring. Om man kjører hjem etter en halvliter er det i mot loven, og promillekjøring, men jeg vil ikke kalle det fyllekjøring, og ville definitivt aldri anmeldt det. Å kjøre hjem fra en tur på byen etter 6, kanskje 10 halvlitere derimot...

Bortsett fra det vet jeg ikke hva jeg ville rådet ts til. Kommer an på hvor alvorlig det er. Heller nok mot å melde det (dvs helst tvinge ham til å melde seg selv) men litt skeptisk til det å få noe på rullebladet så lenge han ikke har skadet noen. Det kan få så store konsekvenser senere i livet. Hadde det gjentatt seg hadde det derimot ikke vært tvil.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns det er veldig vanskelig å si, men jeg ville nok forsøkt å overtale ham til å melde seg selv. Samtidig ville jeg nok tenkt på hvor alvorlige konsekvenser det ville fått for framtiden hans. Jeg burde selvsagt svare at jeg ville anmeldt ham hvis han ikke gjorde det frivillig, for å lære ham forskjellen mellom rett og galt eller hva. Men jeg ville nok ikke klart det, med mindre jeg så det som eneste løsningen for å få ham på rett kjøl.

Gjest Utlogga fast bruker
Skrevet

Foreldra mine anmeldte broren min da han stjal bilen deres og ramponerte den. Han var 16 år da, og ville ikke melde seg selv.

Han ble sint med en gang, og stakk av. Politiet fant han, og han måtte møte dem i konfliktrådet.

Han har takket dem for dette mange ganger etter han ble voksen. Han sier at dem satte en støkk i han, og at det var anmeldelsen som gjorde at han skjerpet seg.

Det var først da han skjønte alvoret i det.

Jeg bestemte meg der og da for å gjøre det samme hvis jeg fikk barn som begikk kriminelle handlinger. Først gi dem sjansen til å melde seg, anmelde dem hvis de ikke gjør det.

La dem ta ansvar for handlingene sine, men være en støtte for dem når dem gjør det rette!

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på om det er snakk om et engangstilfelle der noe gikk helt galt, eller om det ser ut som det er begynnelsen på noe som kan bli en kriminell karriere. I det første tilfellet ville jeg nok "holdt det inne i familien". Det er også av betydning om det er noe som går direkte har gått ut over en annen person (vold, tyveri etc) eller en forbrytelse uten offer (narkotika, trimming av moped etc)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...