Gå til innhold

Hva spiser dere til middag?


monja

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte "KG's middagstips", for ettersom jeg har så fryktelig dårlig fantasi når det gjelder middag håper jeg mange slenger inn oppskrift på favorittmiddagen sin her :D

Min er:

ARABISK GRYTE(svigermors eksellente oppskrift)

1kg kjøttfarse

1 stor løk

6-7 poteter i skiver

2 tomater uten skall

Tomatpure

Tomatketchup

Salt og pepper

(de tre siste etter smak og behag)

Potet, løk, kjøttfarse, tomatpure og ketchupblanding og tomat legges lagvis i en gryte (helst jerngryte). Ha litt vann i bunnen av gryta. Kokes på svak varme i 45-60 minutter - til potetene er nesten helt myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at du minnet meg på arabisk gryte, det er jo KJEMPEGODT!! :P Jeg lagde det ofte før, men har nesten glemt det. Jeg lager den dog litt annerledes: Bruner kjøttdeig/karbonadedeig, har i tomatpuré, hvitløk og litt oregano. Dette legges så lagvis med poteter og løk i en ildfast form og stekes i ovnen (ca. en halvtime på 200 C, kjenn på potetene for sikkerhets skyld).

Nok om det, det jeg egentlig ville er å bidra med min "yndlingsfiskeoppskrift" for tiden. Har dessverre ikke nøyaktige mål for hånden, men den er så enkel at det sikkert går bra:

FISKEGRYTE MED APPELSIN.

Lag en vanlig hvit saus (smør, mel, melk, kraft eller buljong), men sløyf muskaten.

Ha i frisk eller tørket timian og nypresset appelsinsaft etter smak (jeg bruker 1-2 appelsiner til to pers.)

La dette småkoke i 5 min, og ha så i fiskefilet skåret i biter (torsk, sei eller hva du måtte like best). Trekkes til fisken er ferdig og serveres med poteter og dampet broccoli.

Veldig raskt og enkelt, og VELDIG godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden har jeg totalt dilla på fajitas, mmm, nydelig! Men det er jo ikke akkurat hverdagskost, men yppelig i helgen.

Freser løk, pakrika og kylling eller oksekjøtt i strimler. Har på slik fajitas krydderblanding og lar den trekke inn.

Ruller dette inn i tortilla lefser, legger dem i en form, har på salsasaus + ost og gratinerer i ovnen.

Serverer med ris, bønner, tortillachips, salat, rømme og salsasaus.

Nam-e-nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannestekt sandwich med avocado og skinke fra Matprat- reklamen er veldig godt! Ligger på matprat.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt middag er TACO!!! Eller med de lompene, tortilla. Men det blir bare til helge kos!

Men sånn til hverdags er det mamma`s vri på svinekoteletter som står høyt oppe.

Svinekoteletter;

Bankes først på begge sider, saltes og peppres, vendes så i mel, så i pisket egg og til slutt knust kavring til skorpe.

Dette steker jeg i stekepannen med melange til de er blitt gyllen brune.

Serveres med kokte poteter, kokt gulrot, kantarell og sjampinjongsaus, og sur agurk! Nam!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sååå godt med kylling i karry!!

2 personer!

* en hel ferdig grillet kylling

*en liten boks mais

*ris

*eggerøre

*karry

Del kyllingen som til en salat,kok risen og ha i karry etter smak,miks en lett kryddret eggerøre.

Ha alt over i en bolle og tillsett mais.

Serveres med loff,hvitløksbaguetter eller i pitabrød.

Nam,nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhhhh.Kom på noe mer,jeg..

Hvalbiff!!

Vend hvalbiffene i egg og kavring.Stekes på panne,etterstekes i ovn på ca 175 grader.

Hjemmelaget potetstappe!!

Riv en hodekål på råkostjernet.

Serveres med fløtesaus m en skvett ketchup!

Kjempegodt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Duh! Monja! Må bare spørre, hvorfor heter det arabisk gryte? Ser jo ikke så arabisk krydret ut lixom?

Ble bare så innmari nysgjerrig! Men ser god ut, altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duh! Monja! Må bare spørre, hvorfor heter det arabisk gryte? Ser jo ikke så arabisk krydret ut lixom?

Ble bare så innmari nysgjerrig! Men ser god ut, altså :P

Itte vet je..... :ler:

Aner ikke hvorfor det heter det jeg. Hadde aldri hørt om den før svigermor laget det en gang for mange år siden. Tror vi må la det spørsmålet gå videre til noen andre jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her er mine 10 på topp hverdagsmiddager, som er enkle gode og kjappe:

Chili con carne

Fylt fersk pasta med blå Castello-saus og gresk salat til

Kjøttpudding i brun saus med hjemmelaget potetstappe og grønnsaker

Laksepai + baguetter + salat

Paela (med reker, fiskefilet eller kylling) + salat

Kokt laks med grønnsaker, rømme og poteter

Hjemmelaget grønnsakssuppe med pølsebiter

Kylling wok med nudler

Biff stroganof

Ovnspannekake med bacon, løk og sopp

Har hørt at gjennomsnittsmennesket har en mental 10-på topp liste for hverdagsmat, men jeg måtte slite for å finne på de siste...(tok noen av spesialitetene til samboeren også :ler: )

Håper dette var til inspirasjon for dere andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Dette temaet passet meg ypperlig! Synes det er så utrolig vanskelig å finne på noe nytt hver dag til middag..dårlig fantasi på den kanten. Mange fine tips og oppskrifter :D

Forøvrig er pannekaker med syltetøy min favoritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Change

Mine hverdags favoritter er:

Kylling-wok med ris

Hjemmelaget kjøttpudding og ovnsbakte grønnsaker

Ovnsbakt spagetti og kjøttsaus

Gode pølser med hjemmelaget potetmos

Fajitas

Fiskeboller i hvitsaus m/raspet gulrot

Uncle Ben`s Seschuan(?)saus med kylling og ris

Lettsaltet torsk med eggesmør

Stekt servelat med potet og kålrotstappe

Marinert kylling(fra fryse disken) med ris salat/grønnsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Favorittoppskrift?

Jeg er fryktelig glad i mat, og i å lage mat, så jeg har mange favoritter egentlig. Men i dag skal jeg lage en kjempeenkel pastarett; den minner litt om carbonara, men jeg er ikke så glad i egg oppi, så da ser den slik ut:

En pakke bacon kuttes i små biter, og freses sammen med en stor løk. Oppi med en 2-3 dl rømme (eller fløte, men jeg synes rømme smaker bedre.) Smak til med masse grovkvernet pepper og litt salt. Blandes med så pasta.

Hjemmelagde rundstykker smaker godt til, så det skal jeg ta meg tid til i dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min favoritt er frityrstekt kylling i appelsinsaus....

*nam*

Man tager kjøttet av en rå kylling(uten skinn) - kutter dette i "passe" biter, vender kyllingbitene i tempuradeig, før en slipper de forsiktig ned i en kjele med VARM olje og lar de være der til de er fine og gyldne...

(Tempuradeig kan kjøpes ferdig på pakke, men lages enkelt ved å ta 1 egg, vispe det sammen og tilsette vann til det vlir tilsammen 2 dl, og så tilsette 2 dl mel)

Appelsinsaus:

5 dl appelsinjuice kokes opp sammen med nesten 1 dl sukker og en ss "vanlig" HP-saus.

1 dl appelsinsaus ristes ut sammen med 1,5 ss potetmel, og tilsettes i den kokende sausen.

La koke til den har jevnet seg ferdig.

(Den tykner mer når den blir kald)

Godt med jasminris til, eller "bare" kylling og saus

*snaddermat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunsandwich er kjempegodt og enkelt!

Ristet brød med majones, kalkunskinke, salat og tomater på. Legg en usmurt skive på toppen og skjær over på tvers!

Kjempegodt med salat og pommes frites til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...