Gå til innhold

I stedet for gave/blomster ønskes

Fremhevede innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet

For å ikke kuppe en bryllupstråd legger jeg denne her:

Hva synes dere om at noen ønsker bidrag til en veldedig organisasjon i stedet for en ordinær gave/blomst/annen oppmerksomhet til begivenheter som bryllup eller i forbindelse med dødsfall?

På en måte er jo tanken fin, pengene kan komme bedre til gode på andre formål enn nips og blomsterkvaster som visner.

På den andre siden er det jo ikke at bryllupsgjester eller medfølende bekjente har gitt bort noe for en viss sum som teller, men at de får vist det til dem som har noe å feire eller sørge over. Tall på et papir blir ikke det samme for meg å gi bort.

Noen andre som synes at veldedighetsgaver skurrer, eller er det bare fint?

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

Personlig synes jeg det bare er fint. I stedet for å gi meg masse lysestaker og håndklær jeg ikke trenger, så gi noe fint som gjør at jeg får en god følelse inni meg. Da kan jeg tenke en liten tanke om at den egoistiske handlingen med kjole og slør og vill fråtsing i mat førte til noe godt i et langt fattigere land.

Spesielt dersom brudeparet har noe de "brenner" for. Jeg hadde elsket at mine bryllupsgjester ville gitt en bidrag til SOS-barnebyer. Da hadde jeg blitt varm og god om hjerterota.

Skrevet

Jeg er enig med Nigo-San.

Jeg var i begravelse der avdøde selv hadde bedt om at det ikke skulle være blomster, men en gave til et formål som var viktig for ham. For meg føltes det godt å kunne etterkomme et av hans siste ønsker!

Skrevet

Synes det er helt fint, jeg, og mer meningsfullt enn enorme mengder blomster, kanskje. Så kan man i tillegg sende eller levere et lite kort hvor man skriver noen passende ord til de som gifter seg/er pårørende.

Gjest antigartner
Skrevet

I de fleste tilfeller synes jeg dette er ok. I begravelser er jo dette veldig vanlig. Av en eller annen grunn skurrer det mer når det gjelder brudepar. Tror nok jeg er ganske tradisjonell :sjenert: , og synes det er stas med gavebord i de bryllupene jeg er i.

Jeg ville uansett ikke donert penger til et formål jeg selv er prinsippielt uenig i. Jeg går ikke på akkord med egen samvittighet og overbevisning, samme hvor mye jeg respekterer brudeparet/avdøde/pårørende. Da blir det heller en blomst (i tilfelle begravelse) eller en annen materiell gave (i tilfelle bryllup).

Gjest Gjest_Smarties_*
Skrevet

Da min mor døde, ønsket vi at det skulle gis penger i stedet for blomster. Pga min mors sykdom bestemte vi at "det gode formålet" skulle være Landsforeningen for hjerte- og lungesyke. Jeg syns det var veldig greit i forb. med begravelse, i stedet for at min far "bare" skulle få masse blomster hjem.

Men når det er sagt - i forbindelse med bryllup ville jeg nok synes det var litt rart tror jeg.. Men hadde brudeparet ønsket det sånn, ville jeg jo etterkommet deres ønske. (Så sant det var en sak jeg kunne stilt meg bak, som noen andre sa her.)

Skrevet
I de fleste tilfeller synes jeg dette er ok. I begravelser er jo dette veldig vanlig. Av en eller annen grunn skurrer det mer når det gjelder brudepar. Tror nok jeg er ganske tradisjonell :sjenert: , og synes det er stas med gavebord i de bryllupene jeg er i.

Jeg ville uansett ikke donert penger til et formål jeg selv er prinsippielt uenig i. Jeg går ikke på akkord med egen samvittighet og overbevisning, samme hvor mye jeg respekterer brudeparet/avdøde/pårørende. Da blir det heller en blomst (i tilfelle begravelse) eller en annen materiell gave (i tilfelle bryllup).

Veldig enig med det siste her. Det hadde vært helt uaktuellt for meg å gi penger til misjonsforbundet eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...