Gå til innhold

Prevansjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har gode erfaringer med prevansjonsmidler der man enten slipper mensen helt, eller kan hoppe over når det passer sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-piller: hoppet over mensen ved å ta piller kontinuerlig (hør med legen hvilke merker du må bruke for å kunne gjøre det! Legen min oppfordret meg til å droppe noen mensen'er :) ) Ble lei av å ta piller hver dag, så skiftet til p-stav

P-stav: Slapp mensen første 1-1.5 året. Nå har jeg mensen hver 3-4 måned. Fungerer veldig bra for meg, men vet at det ikke er sånn for alle... det må man nesten bare finne ut av selv, tror jeg.

Skrevet

P-stav? Hvordan fungerer det?

Har blitt anbefalt å ikke gå på p-piller pga migrene :(

Skrevet (endret)

Jeg har hatt hormonspiral i åtte år. Hadde en del småblødninger siste halve året, og har ikke hatt mensen etter det. Dvs: Det hender jeg spotter litt, men aldri mer enn et truseinnlegg tåler.

Sammen med mensen forsvant også de fleste migreneanfalla mine. Dersom migrenen din er hormonelt betinget (anfall ved mens eller eggløsning) er hormonspiral (eller P-stav) absolutt verdt å tenke på.

Endret av Reven
Skrevet

Tusen takk for tipset :) Dette må jeg ta opp med legen, kan jo ikke holde på sånn som det gjør nå...

Gjest Gjest_Supermoo_*
Skrevet

Jeg fikk fryktelig mye kviser i ansiktet av p-stav, så mye at jeg fjernet den etter ett år. Men det betyr jo ikke at du får det. Kommer gjerne an på om man er disponert for kviser kanskje ...?

Tenkte uansett at jeg skulle nevne det.

Skrevet

Jeg og flere med meg la på oss 6-7 kg av hormonspiral.

Er det flere som har gjort det?

Skrevet

Jeg har brukt p-sprøyte en stund nå. Mensen er så godt som borte. Men; vær klar over at en mulig bivirkning er småblødninger i hytt og vær!

Skrevet

Jeg bruker yasmin og hopper over annenhver mens.

Skrevet
Jeg og flere med meg la på oss 6-7 kg av hormonspiral.

Er det flere som har gjort det?

Jeg la ikke på meg med hormonspiral. Med P-piller, derimot... :grøsser:

Skrevet
Cerazette.

Og det er...?

Forøvrig har jeg ikke lagt på meg av p-piller, kanskje ikke av hormonspiral heller... Bedre enn å ha mensen i stooooooooooooooore mengder.

Skrevet

Jeg bruker også cerazette som er en slags minipille og har ikke mensen.

Skrevet
Jeg har brukt p-sprøyte en stund nå. Mensen er så godt som borte. Men; vær klar over at en mulig bivirkning er småblødninger i hytt og vær!

... og jeg fikk forferdelige migrener av p-sprøyten ... men bortsett fra det var den topp! ingen mens på flere år! (ja, det tok meg litt tid å koble sprøyten og migreneanfallene ...)

Skrevet

Gjør et søk på forumet så får du masse info om Cerazette.

Skrevet
Cerazette.

Jepp. Har ikke hatt mensen på flere år.

Skrevet

På Cerazette blei det bare tull i blødningene mine, de stoppet ikke, fikk småblødninger osv.

På p-sprøyte forsvant mensen (veldig fornøyd).

Går på p-ring nå, veldig fornøyd, har en ring inne i fire uker før jeg bytter og setter inn en ny. Tar en ringfri uke ca én gang hver tredje måned.

Gjest elianne
Skrevet
På Cerazette blei det bare tull i blødningene mine, de stoppet ikke, fikk småblødninger osv.

På p-sprøyte forsvant mensen (veldig fornøyd).

Går på p-ring nå, veldig fornøyd, har en ring inne i fire uker før jeg bytter og setter inn en ny. Tar en ringfri uke ca én gang hver tredje måned.

Du som går på p-ring.. Hvordan var det å lære dette selv, å få den på plass osv.. Gikk det fort å komme inn i det, eller måtte det mye tilvenning til? Kjenner du/typen at den er der? Er mens normal? Mye spørsmål her, men greit å spørre en "ekte person", istedet for å lese brosjyrer, de sier jo at alt er så enkelt..

Skrevet
Du som går på p-ring.. Hvordan var det å lære dette selv, å få den på plass osv.. Gikk det fort å komme inn i det, eller måtte det mye tilvenning til? Kjenner du/typen at den er der? Er mens normal? Mye spørsmål her, men greit å spørre en "ekte person", istedet for å lese brosjyrer, de sier jo at alt er så enkelt..

Det gikk helt fint å få den på plass sjøl, det var ikke noe problem! Den "svuppa" seg sjøl på plass. På slutten av den første perioden jeg brukte den, hadde jeg litt problemer med at den sklei litt langt ned innimellom, så jeg måtte dytte den litt på plass (ikke så langt ned at den holdt på å dette ut, bare sånn at jeg merka den). Tror forresten at dette kom av at den første tida følte jeg hele tida at jeg måtte kjenne etter at den var der, for det var nytt og uvant.

Nå kjenner jeg den ikke i det hele tatt, og det er ingen som har klaga når jeg har hatt sex :) De kjenner den som regel ikke. Hvis noen skulle gjøre det, kan du bare ta den ut i opptil tre timer og så sette den inn igjen.

Jeg har fått mye mindre mens på p-ring, men ellers er alt normalt.

Håper det var til litt hjelp :)

Gjest elianne
Skrevet

Tusen takk for svar, du var til stor hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...