Gå til innhold

Servitør lønn?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jobber deltid som servitør på en fin resturant, er ufaglært, men synes vi likevel får dårlig betalt. Hva kan man forvente å få i timelønn? Jeg er 24 år og får ca. 117 kr timen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var 25 og hadde erfaring, jobbet på fin restaurant i Oslo og tjente 100kr, så vil si at du er heldig. Men ja servitører tjener dårlig, forhåpentlivis får du en del tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jane_*

Hvor mange hele år du har i arbeidslivet spiller en rolle... Jeg er 23, med 6 år på baken og får 135,- i timen som servitør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest forstår deg godt

Jeg forstår deg godt, hvis man jobbe på deltid og har en heltids studie ved siden av. Ærlig talt, hvis alle arbeidsgivere følger lover og forskrift, bil jeg tror at sola stiger fra vest side.

Jeg har jobbet i en restaurant snart 15 år, ligger lønna mi på 117, kr, UB-tillegg har jeg aldri fått. min motivasjonen forsvinner, forsvinner. Jeg håper bare studiet blir ferdig og finner en annen jobb enn servitør.

til siste har jeg noe råd til deg:

- ikke stole på din arbeidsgiver. Gode arbeidsgiver fins sjelden, de er truende arter.

- meld deg i LO, får du noen kan støtte deg.

- Riksavtalen 2008-2010 står tydelig hvor mye du skal få utbetalt. søk den på google.

Lykk til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Oslo fikk jeg 110 kr i timen flatt på en fin restaurant, i en annen storby i Norge fikk jeg 140 kr i timen flatt..

Jeg er 26 år, har vk1 servitør, men tok ikke læretida og flere års erfaring.. Tipsen gav i snitt 50 kr ekstra i timen (totalpott delt på antall timer jeg jobbet i løpet av et år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mari_*

Tariff begynnerlønn servitør uten fagbrev er mellom 125 og 130 (har ikke papirene her og husker ikke helt) utover det har du krav på kveldstillegg på 10 kr/t (21.00 - 23.00) og nattillegg på rundt 40 (23.00 - 06.00) fra lørdag klokken 14.00 og hele søndag er det et helgetillegg på 19 kr

MEN, vær veldig forsiktig før du stiller krav, serveringsbransjen er desverre fortsatt veldig skitten og du kan lett bli kutttet fra vaktlista.

Så, hvis du ikke er organisert burde du snakke med tidligere ansatte om hvordan bedriften er før du gjør noe mer ang lønna.

Så burde du kanskje også huske på tipsen din og hvor mye du kan tjene ekstra der ved å gjøre jobben din knallgodt ;)

Hvis du sammenlikner med f.eks butikkansatt lønn, ken du jo tenke på det at de ikke får tips.

jeg har en timelønn på 145 kr og som regel opptil 100 kr/t i tips. Jeg får lønn over tariff og så mye tips fordi at min sjef ikke vil miste meg og mine gjester er veldig fornøyd med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tariffgrunnlønn for servitører uten fagbrev er pr dags dato 131,43 pr time dersom man jobber 35,5 timers uke. Jobber men 37,5 timers uker er grunnlønna 124,94.

Man går opp i lønn etter 2 års erfaring og deretter hvert andre år. I tillegg har LO og NHO lønnsforhandlinger hvert år og de siste årene har lønna økt jevnt og trutt..

Dersom 10% av de ansatte organiserer seg, er bedriften pliktig til å følge tariffavtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tariff begynnerlønn servitør uten fagbrev er mellom 125 og 130 (har ikke papirene her og husker ikke helt) utover det har du krav på kveldstillegg på 10 kr/t (21.00 - 23.00) og nattillegg på rundt 40 (23.00 - 06.00) fra lørdag klokken 14.00 og hele søndag er det et helgetillegg på 19 kr

MEN, vær veldig forsiktig før du stiller krav, serveringsbransjen er desverre fortsatt veldig skitten og du kan lett bli kutttet fra vaktlista.

Så, hvis du ikke er organisert burde du snakke med tidligere ansatte om hvordan bedriften er før du gjør noe mer ang lønna.

Så burde du kanskje også huske på tipsen din og hvor mye du kan tjene ekstra der ved å gjøre jobben din knallgodt ;)

Hvis du sammenlikner med f.eks butikkansatt lønn, ken du jo tenke på det at de ikke får tips.

jeg har en timelønn på 145 kr og som regel opptil 100 kr/t i tips. Jeg får lønn over tariff og så mye tips fordi at min sjef ikke vil miste meg og mine gjester er veldig fornøyd med meg.

Kveldstillegget er på 10,- som du skriver, men det gjelder på hverdager fra kl 21 til kl 00

Nattillegget er på 35,- og gjelder mellom kl 00 og kl 06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange års arbeidserfaring, men bare drøyt et år sammenlagt fra bransjen. Har 143 kr timen, flat lønn. Men desverre sjelden noe tips da det er selskapslokaler (selskaper hvor det sendes regning) og ikke restaurant. Der jeg jobbet tidligere hadde jeg 140 kr timen pluss ca 30-40 kr/timen i tips. Det var motiverende!

Er på jakt etter ny jobb nå, så blir spennende å se hva jeg ender opp med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Line_*

Jeg jobber på en fin restaurant i Stavanger, og tjener 140 kr i timen. Jeg har ikke fagbrev og er 19 år. Jeg jobber kun helger. Vi har en tipsordning som tilsier at vi har rett på halvparten av alt vi får inn i tips. 50% til kjøkkenet. Jeg har som regel kun 2-3 border på en kveld. Gjester som kommer og spiser forventer god service og spiser alt fra 5-12 retter. Jeg går hjem med 1500-2000 kr i tips hver kveld/natt og kan ikke si jeg klager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

jeg jobber som servitør / bartender , har kontrakt og er fast ansatt og har vært d i snart 7 år. jeg jobber 160 timer i mnd og lønnen min er 105 kr dag og 110 kr helg . jeg får ikke noe overtidsbetalt, natttillegg eller noe som helst . er dette lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...