Gjest hesteglad Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Jeg gikk mye opp i vekt da jeg gikk på medisiner tidligere, og veier nå ca 100 kg. Datteren min har veldig lyst på hest, og det har jeg også, men jeg vil jo gjerne finne en som jeg også kan ri i blant! Hvilke raser er å anbefale når man er såpass tung som meg? Vi har veldig lyst på islandshest, men antar det er bare å gi opp? Dette er vår første hest, så vil gjerne ha en hesterase som er kjent for godt lynne i tillegg. Setter stor pris på tilbakemelding her! Typen veier forøvrig 120 kg - er det da utelukket å finne en hest som er sterk nok til å bære ham?
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 En godt trent hest kan bære rimelig tung last, og vil ikke tro at 200 kg bagasje er verre enn 120 kg menneske?
Leo Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Jeg kan ikke påberope meg å være ekspert på hest på noen som helst måte, men min far, som veier ca. 100 kg., har ridd mye og på alle slags typer hester uten at det noengang har vært stilt noe spørsmålstegn ved det. Islandshester er vel for øvrig "konstruert" for å bære tungt selv om de er små og jeg har da sett mange store menn ri disse hestene uten problemer.
Gjest #Spidergirl# Skrevet 26. august 2007 #4 Skrevet 26. august 2007 Det kommer rett og slett ann på ryggen til hesten. Ein islandshest er veldig sterk sjølv om den er liten. Du er avhengig av ein sal som gir god støtte til hesten. Så salen ikkje ligger å trykker. Mitt råd er at du tar kontakt med nokon i nærmiljøet ditt som driver med hest som kan hjelpe deg å velge egna hest.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 Det kommer rett og slett ann på ryggen til hesten. Ein islandshest er veldig sterk sjølv om den er liten. Du er avhengig av ein sal som gir god støtte til hesten. Så salen ikkje ligger å trykker. Mitt råd er at du tar kontakt med nokon i nærmiljøet ditt som driver med hest som kan hjelpe deg å velge egna hest. Jepp Og en sunn og godt bygd hest som trenes riktig vil også bli sterkere i ryggen pga treningen. 100-120 kg er ikke så mye når man tenker over alle mannlige ryttere som finnes, så det vil nok ikke bli noe problem. Jeg kjenner også overvektige ryttere på ganske høyt nivå, som rir all slags hester egentlig (unntatt små ponnier o.l). Islandshester finnes også i litt forskjellige størrelser. Det viktigste er at dere har litt peiling på ridning og hestehold, eller får hjelp til dette.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #6 Skrevet 26. august 2007 HVor er det hester bærer 200 kilo på ryggen? Det er vesentlig forskjell på å trekke masse (med vogn og seletøy) og det å ha noen på ryggen. Hestene rygg er faaktisk ikke laget for å bære vekt. Mange hester med ryggproblemer bl.a pga feil tilpasset sal og overvektige ryttere. En godt trent hest kan bære mer enn en utrent hest. Det finnes faktisk mange utrente hester til salgs, og det finnes mange som har alt for lite kunnskap om trening eller som kan for lite om riktig trening, så hesten på sikt taper muskelmasse og dermed er utsatt for slitasje-/ belastningsskader. At mange feite mannfolk rir små islandshester er ikke et sannhetsbevis på at dette er OK mener jeg. Spør en dyrlege, eller ring Norsk Hestesenter på Starum ( på Lena). De kan sikkert gi deg noen tips. (Personlig ville jeg heller satset på hest som matchet størrelsen din bedre. Døl er en grei familiehest, og den er kraftig og sterk. Om du er 100 kg+ kommer du antageligvis ikke til å kunne få plass til rumpa di i salen til en islandshest. Saler til større hester kan også ha større "sitteflate" for rytteren. Lykke til! Hest er en flott hobby! (Men PS: Det går an å starte pent for å få inntrykk av ansvar og tidabruk ved å betale for å ha en hest på fôr noen dager i uka først, i steden for å kjøpe hest med en gang. Det er et stort ansvar, og mange finner ut at de egentlig ikke var klar for å ta det ansvarer 24/7...) (Edit: Datatrøbbel, jeg ser det er kommet flere gode svar siden jeg prøvde å legge inn svar men ikke fikk til.)
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 At mange feite mannfolk rir små islandshester er ikke et sannhetsbevis på at dette er OK mener jeg. Men om islandshesten blir 30-35 år uten ryggproblemer når den har hatt en ganske stor mannlig rytter gjennom mesteparten av livet? Tror ikke dette er uvanlig verken i tur- eller konkurransemiljøet, hvor det er mange mannlige utøvere - som ikke nødvendigvis er feite, men det er ikke sjelden at menn veier 90-110 kg, f eks. De største islandshestene er også omtrent i fjordingstørrelse, man trenger ikke kjøpe en på 125 cm. Riktig sal gir god vektfordeling, så hesten ikke går med belastning på ryggraden. Kløvhester bærer også tungt, det viktigste er at vekten er likt fordelt på hver side, og at utstyret er tilpasset hesten. Ellers er en god rytter og riktig trening egentlig et must for å unngå problemer på sikt, en hest med dårlig eller feil muskulatur vil som du sier gi økt og i verste fall skadelig belastning for hesten. Så det jeg vil anbefale en potensiell hestekjøper å tenke mest på, er om man kan nok om hestehold og trening, eller har anledning til å få hjelp til dette underveis, før man skaffer seg hest. Enig i at det er lurt å høre med erfarne hestefolk - og det er ikke sikkert islandshest er det som egner seg best for dere. Har dere erfaring med islandshest fra før, eller bare virker det som en "kul" rase?
Tusle Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 Mange hester med ryggproblemer bl.a pga feil tilpasset sal og overvektige ryttere. Vel, jeg tror heller det er feiltilpassede saler som er årsaken til eventuelle ryggproblemer, og ikke tunge/overvektige ryttere. Og for å svare trådstarter: En islandshest kan bære tungt, men hvorfor velge en mindre rase når du kan velge en som er større? Du nevner typen din, 120kilo er ofte ingen heavy vekt for en mann, med en kraftig rase og en skikkelig tilpasset sal vil ikke dette være noe problem. Men en ting, er noen av dere nybegynnere? Det jeg vil fram til er at en ubalansert rytter vil gi ubehag om h*n er tung eller ei, men man skal ta litt ekstra "hensyn" om man har litt ekstra på kroppen:) Jeg vil anbefale dere en Døl, dette er fantastiske hester, med et nydelig gemytt, og de er svært allsidige, og dere behøver ikke bekymre dere for at den ikke greier å bære vekten hvertfall:)
rangi Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 Jeg vil også anbefale tungdøl foran islandshest. Ikke nødvendigvis pga din vekt, men rett og slett fordi islandshester er ponnier. Det hadde nok ikke vært noe problem for en islender å bære deg, men de er veldig små da:) Jeg har ridd i 20 år, hadde en islender på for for et par år siden, den var vel over 140 cm i manken. Men, jeg følte meg altfor stor til hesten, rett og slett. En annen ting er jo prisen, islandshester er dyre, de er iallfall minst dobbelt så dyre som en tungdøl. En god islandshest ligger ofte på 50 000, mens du får en tilsvarende tungdøl for 10 000. Pass på å kjøp en godt temt og voksen, innridd hest. Ikke fall for fristelsen å kjøp en unghest, slik mange gjør. Legg heller noen ekstra kroner i en stabil og god hest på rundt 8-10 år, da er sjansene større for at dere får en god og fornuftig hest som dere kan ha glede av i mange, mange år. Lykke til:)
Gjest JM Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 vil si, gå for islandshesten, 4 gjenger. De pleier å være kloke og rolige. Da har du en hest som er liten og rolig nok til at datteren din får glede av den, samtidig sm både du og samboeren kan ri den iblandt. 5 gjemgere kan ofte være litt heitere enn 3 og 4 gjengere, finnes sikkert unntak, men vil ikke annbefale det som førstegangshest. Eller så er det mange som setter bort hester på halvfor, muligheter å låne fast hest av ridesenter på faste dager osv. Kan være lurt å vurdere.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Jeg vil også anbefale tungdøl foran islandshest. Ikke nødvendigvis pga din vekt, men rett og slett fordi islandshester er ponnier. Det hadde nok ikke vært noe problem for en islender å bære deg, men de er veldig små da:) Jeg har ridd i 20 år, hadde en islender på for for et par år siden, den var vel over 140 cm i manken. Men, jeg følte meg altfor stor til hesten, rett og slett. En annen ting er jo prisen, islandshester er dyre, de er iallfall minst dobbelt så dyre som en tungdøl. En god islandshest ligger ofte på 50 000, mens du får en tilsvarende tungdøl for 10 000. Pass på å kjøp en godt temt og voksen, innridd hest. Ikke fall for fristelsen å kjøp en unghest, slik mange gjør. Legg heller noen ekstra kroner i en stabil og god hest på rundt 8-10 år, da er sjansene større for at dere får en god og fornuftig hest som dere kan ha glede av i mange, mange år. Lykke til:) Nå blir det litt feil å sammenlikne islandshest med døl. Det er jo to vidt forskjellige raser Greit at islandshester er små, men det er mye hest i en liten kropp. Islandshest er heller ingenting for en som ikke interessert i gangarter. Vet om flere som har kjøpt seg islandshester fordi de var så pene(hadde så fine farger etc.), men de hadde null og niks peil på gangarter og flere av hestene ble ødelagt.
rangi Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 Nå blir det litt feil å sammenlikne islandshest med døl. Det er jo to vidt forskjellige raser Greit at islandshester er små, men det er mye hest i en liten kropp. Islandshest er heller ingenting for en som ikke interessert i gangarter. Vet om flere som har kjøpt seg islandshester fordi de var så pene(hadde så fine farger etc.), men de hadde null og niks peil på gangarter og flere av hestene ble ødelagt. Når noen spør om det ts gjør her, er man jo nettopp nødt til å sammenligne raser. Du finner alltid eksempler på hester som har blitt "ødelagt" på en eller annen måte pga at eier ikke har tilstrekkelige kunnskaper om hold av hest, uansett rase. Det finnes utallige eksempler på folk som kjøper dyre, fine hester som kan både det ene og det andre, men pga disse menneskenes mangel på kunnskap og/eller overdreven tro på egne ferdigheter, blir hestene i værste fall "ødelagte".
rangi Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 Foressten så er jeg uenig med deg når du sier at islandshester ikke er noe for folk som ikke er interessert i gangarter. Jeg bryr meg, for å være helt ærlig, katten i gangarter. Men, min islandshest var aldeles ypperlig som turhest, den er jo rene terrengmaskinen og kommer fram over alt. Så, hvis man er ute etter en hest man kan bruke i all slags terreng, til fjellturer, kløv osv så er jo dette en ypperlig hest. Det er lettere enn andre egnede raser, nøysom, veldig stødig på foten, og den kan fint bære en voksen person over flere dager f eks på en flerdagerstur i fjellet.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 Jeg vil, som de andre her, anbefale døl eller islending. Men vil også legge til nasjonalhesten vår, fjordingen Men husk at det er myyyyyye viktigere at hesten er trent riktig, er muskuløs og har riktig tilpasset sal. Se nøye etter hvordan hesten bærer seg når du ser på en hest. Går den med hodet høyt og svai i ryggen er det et tegn på ubehag (med mindre det er noe annet forstyrrende som andre hester o.l.). Se også etter at hesten kan gå i form og ser generellt muskuløs ut. Hvis hesten jobber i en fin form vil den ha velutviklede ryggmuskler, og kunne bære mer.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. august 2007 #15 Skrevet 27. august 2007 Foressten så er jeg uenig med deg når du sier at islandshester ikke er noe for folk som ikke er interessert i gangarter. Jeg bryr meg, for å være helt ærlig, katten i gangarter. Men, min islandshest var aldeles ypperlig som turhest, den er jo rene terrengmaskinen og kommer fram over alt. Så, hvis man er ute etter en hest man kan bruke i all slags terreng, til fjellturer, kløv osv så er jo dette en ypperlig hest. Det er lettere enn andre egnede raser, nøysom, veldig stødig på foten, og den kan fint bære en voksen person over flere dager f eks på en flerdagerstur i fjellet.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #16 Skrevet 27. august 2007 Foressten så er jeg uenig med deg når du sier at islandshester ikke er noe for folk som ikke er interessert i gangarter. Jeg bryr meg, for å være helt ærlig, katten i gangarter. Men, min islandshest var aldeles ypperlig som turhest, den er jo rene terrengmaskinen og kommer fram over alt. Så, hvis man er ute etter en hest man kan bruke i all slags terreng, til fjellturer, kløv osv så er jo dette en ypperlig hest. Det er lettere enn andre egnede raser, nøysom, veldig stødig på foten, og den kan fint bære en voksen person over flere dager f eks på en flerdagerstur i fjellet. Når gangartene er helt uinteressante, så ville jeg heller ha kjøpt meg fjording jeg da. De tar seg like godt frem i terrenget som en islandshest.
Gjest Gjest_rangi_* Skrevet 28. august 2007 #17 Skrevet 28. august 2007 Fjordinger er tyngre enn islandshester, så hvis man skal ut på skikkelige fjellturer med mye ulendt terreng, så er det en fordel å ha en lettere hest. Det er jo en grunn til at mange av de hestesenterene som arrangerer flerdagersturer i fjellet velger islangdshester.
Gjest JM Skrevet 28. august 2007 #18 Skrevet 28. august 2007 Er ikkenoe opptatt av gangarter, men når jeg kjøper meg hest igjen blir det nok en Islending. De er så søte :rødme: , og så er gemyttet deres helt fortreffelig, glade for å gå på tur, full i futt, men allikevel kald i hodet.
Gjest gjesten fra i går Skrevet 28. august 2007 #19 Skrevet 28. august 2007 Skal man på skikkelig klatretur er det ikke uvesentlig hva rytterens vekter, av hensyn til hesten som skal klatre og bære... Det er en god grunn til at en anerkjent turarrangør som denne f.eks har en vektbegrensing på 90 kg på rytteren (ref. nederst i bestillingsskjemaet) http://www.fjellrittet.no/bestilling.php
Gjest A.G Skrevet 28. august 2007 #20 Skrevet 28. august 2007 Når gangartene er helt uinteressante, så ville jeg heller ha kjøpt meg fjording jeg da. De tar seg like godt frem i terrenget som en islandshest. Jeg ville nok ha kjøpt meg nordlandshest. Hva er vitsen med å betale ekstra for gangartene når man overhodet ikke er interessert i dem? :klø: Men nok om det. TS: Jeg ville nok ha gått for en litt større hest om jeg var dere. En dølahest f.eks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå