Gå til innhold

Afrika


Frøken eple

Anbefalte innlegg

Hva vil dere anbefale dersom jeg skal reise på kombinert safari og badeferie?

Har sett så vidt på både Tanzania og Kenya, Seychellene, Mauritsius og Zanzibar.

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vært der, men drømmer selv veldig om en tur som kombinerer safari i Kenya og badeliv på Zanzibar :)

Mauritius kunne jeg også gjerne dratt til, men det blir jo lenger fra Kenya og Zanzibar, og derfor kanskje ikke like opplagt å kombinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mauritius kunne jeg også gjerne dratt til, men det blir jo lenger fra Kenya og Zanzibar, og derfor kanskje ikke like opplagt å kombinere?

Er flere av reiseselskapene som foreslår det...

Men kanskje Zanzibar er like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere av reiseselskapene som foreslår det...

Kanskje avstanden ikke er så stor som jeg tror? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hvor lenge dere skal være borte.

Forsøk å definere hvordan type reisende du er, for da er det lettere å gi råd.

Vi skal være borte i 2 eller 3 uker. Begge pleier å bli veldig rastløse på badeferier, og vi pleier å farte litt rundt. Men denne gangen skal vi gjøre det som bryllupsreise. Og vi tenker at om vi er på f.eks safari først, får vi fartet fra oss, og så kan vi ha romantiske, late dager ved en bungalow med paraplydrinker, hvite strender og snorkling etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje avstanden ikke er så stor som jeg tror? :klø:

Det ser jo ganske langt ut på kartet, men jeg aner virkelig ikke. Om det er et par timer med fly, gjør ikke det noe for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zanzibar er utrolig fint, og perfekt hvis man vil kombinere strandliv med ulike aktiviteter. Zanzibar har kritthvite strender i nord (tror det er i nord?), og i Stone Town er det kjempefint å gå seg bort i smale labyrint-gater.

På kvelden kan man spise all mulig sjømat ved havna på et stort mat-marked.

Det er også veldig fint å snorkle utenfor Zanzibar (og dykke, men det har ikke jeg prøvd).

Jeg synes ikke to uker er for kort tid for både safari og badeferie, men jeg er vant til å farte litt rundt i ferien, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke to uker er for kort tid for både safari og badeferie, men jeg er vant til å farte litt rundt i ferien, da.

Jeg pleier også å farte rundt, og pleier å få nok etter to uker. Men når man er på bryllupsreise, det er vel da man får være slækk og bare sole seg, kose seg og være forelsket. Men kanskje vi kjeder oss, og det er like greit å heller reise til Zanzibar der det skjer litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo også an å reise på safari fra Tanzania, bl.a til Ngorongoro-krateret, som visstnok skal være helt fantastisk. Går sikkert an å ha Dar es Salaam som utgangspunkt (som ligger på kysten rett innenfor Zanzibar), eller i hvertfall Arusha.

Men det er kanskje billigere å reise til Kenya enn til Tanzania? Det er vel flere som reiser til Kenya enn til Tanzania? Men dette er igrunn bare gjetting.

God tur, uansett hvor dere havner! Øst-Afrika er spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på safari i kenya og tanzania i sommer, med en uke på Zanzibar til slutt. Vi reiste med Intrepid (samarbeider med Kilroy) på en ukes safari der vi kjørte Nairobi - Kisii - Lake Victoria - Serengeti - Ngorongoro med et besøk i Oldupai Gorge. Kjempefin tur, men mye kjøring og litt lite tid til gamedrives. Men dette kommer jo an på hva dere ønsker å gjøre, se mye av landene, eller bare safari. Vi bodde i telt, og det fungerte kjempefint også for et luksusdyr som meg.

Serengeti var fantastisk. Vi fikk med oss begynnelsen på vandringen av gnu og sebra til masai mara. Solnedgang og soloppgang var helt utrolig fint. Ngorongoro var kaldt og vått og det la en demper på den dagen. Lite dyr var det også, for det er mest dyr der under regntiden. Men da er veiene helt grusomme. Tror ikke jeg hadde turt å kjøre ned dit på den tiden av året.

Dersom jeg skal tilbake til Serengeti tror jeg at jeg hadde tatt fly til Arusha og dermed spart mye kjøring til og fra Nairobi og heller brukt denne tiden til game drives i nasjonalparken.

Overnatting, der er det mange alternativ. Kun prisen som setter begrensinger. Vi bodde i telt med sovepose og oppblåsbare underlag, men det finnes også telt med ordentlige senger... Og dersom man har masse penger kan man bo på luksuslogde med alt man kan drømme om av komfort.

Zanzibar var også fint, men ikke like postkortaktig som forventet. Men dette tror jeg hadde med at vi bodde rett nord for Stone Town og der er ikke så fine strender. Men det er mulig å leie en taxi og kjøre til andre siden av øya for å finne fantastiske strender. Det postive med å bo så nærme Stone Town er at man får mer tid til å utforske den kjempefine gamlebyen.

Vi tok også en tur til Changwe Island (Prison Island) der det ligger et gammelt fengsel for slaver. Nå er det masse skilpadder der, de var superstore. Denne turen ble kombinert med snorkling. Ikke den beste sikten på sommeren, men det funker kjempebra for snorkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de som foreslår Serengeti/Zanzibar.

Jeg hadde en lengre Afrikaferie og var først på Zanzibar, så på Safari i Serengeti/Ngoro Ngoro og så i Nairobi og Mombasa.

Synes ikke Mombasa by var spesielt hyggelig egentlig, og v hotellet vi bodde på, litt utenfor byen var det lite å finne på og temmelig isolert. På Zanzibar er Stonetown en kjempekoselig by å tusle rundt i, gå på marked og spise god mat. En natt eller to i Stonetown og resten av tiden ved en palmestrand var perfekt for oss iallfall! Det er også flottere å dykke/snorkle der enn Mombasa. Og man kan dra på kryddertur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo også an å reise på safari fra Tanzania, bl.a til Ngorongoro-krateret, som visstnok skal være helt fantastisk. Går sikkert an å ha Dar es Salaam som utgangspunkt (som ligger på kysten rett innenfor Zanzibar), eller i hvertfall Arusha.

Men det er kanskje billigere å reise til Kenya enn til Tanzania? Det er vel flere som reiser til Kenya enn til Tanzania? Men dette er igrunn bare gjetting.

God tur, uansett hvor dere havner! Øst-Afrika er spennende!

Jeg har ikke peiling, jeg. Kanskje Tanzania er bedre? Samme for meg hvor, bare det er bra he he. Kanskje litt morsomt å være et sted ikke "alle" reiser også.

Takk for tips :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi var på safari i kenya og tanzania i sommer, med en uke på Zanzibar til slutt.

Får jeg lov å spørre hva det kostet totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_spinnvil_*
Får jeg lov å spørre hva det kostet totalt?

Det var ikke billig, ble ca 45000 for to stykker uten lommepenger. Men det gikk ikke spesielt mye lommepenger da;) Turen varte i 17 dager. Vi ser på det som en kjempeopplevelse, og dermed vel anvendte penger. (men det blir nok en stund til vi kan reise på ferie igjen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke billig, ble ca 45000 for to stykker uten lommepenger. Men det gikk ikke spesielt mye lommepenger da;) Turen varte i 17 dager. Vi ser på det som en kjempeopplevelse, og dermed vel anvendte penger. (men det blir nok en stund til vi kan reise på ferie igjen...)

Må vel innrømme at det gikk litt for fort i hoderegninga der, det ble 50000 til sammen, glemte å ta med hotellet på Zanzibar... Når det er sagt, er det fullt mulig å finne billigere hotel. Men siden vi var på bryllupsreise ville vi ha ok standard.

Safari: Mange reiser til Masai Mara i Kenya. Dette er en mindre park, men der er man garantert å se alle dyrene. De som vi reiste med hadde vært der også, og de sa det var bra der. Eneste minuset var at det ble mer som en kjempestor dyrehage. Det fins også en park rett utenfor Nairobi, men den er vist enda mer dyrehageaktig. Men kan ikke snakke av personlig erfaring, for vi droppet å besøke den. Serengeti er villmark, man kan ikke garantere at man får se alle dyrene. Vi så ikke neshorn og gepard i løpet av turen, men det meste av andre dyr i dukket opp.

Det fins utrolig mange som selger safarier. Fordelen med Intreprid er at de kjører store lastebiler i stedet for 4wd og man kommer dermed høyere opp og ser mer. Man har bedre plass under kjøringen. ulempen er at man reiser i store grupper, men vi syns det var ganske greit. Vi ble kjent med mange fantastiske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...