Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Camelia
Skrevet

Reiser til Madrid midt i oktober. Ser på en nettside at snittemperaturen er på 19 grader, mon tro om dette stemmer? Er det noen som har værefaringer fra Madrid i oktober å dele med meg? Store sannsynligheter for regn?

Tenker å besøke ett av de større museene, tipper det blir Prado, Thyssen-Bornemisza eller Reina Sofia. Har du vært i alle (eller noen av) disse tre museene, og har noen anbefalinger? Dette kommer selvføgelig helt an på interessen, men...

Ønsker meg også andre tips, særlig av den litt mindre turisttypiske sorten. En dagsutflukt et stykke utenfor byen, evt. med én overnatting, markeder, utsiktspunkt (en høy bygning?), hyggelige caféer med særpreg, middagssted, utested...

Takker for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har vært der i mars, og da var det faktisk like kaldt som hjemme.

Jeg likte absolutt Prado bedre enn Reina Sofia, men jeg er ikke så superbegeistret for moderne kunst...

Vil anbefale deg å reise til Segovia, som ligger et stykke utenfor (tror du må leie bil, er ikke sikker på evt tog). Hit reiser ofte spanjoler i helgene. En utrolig koselig by.

Skrevet

Jeg har vært der, riktignok for endel år siden :) Alle museene er å anbefale, husker riktignok ikke om vi var i Reina Sofia, men Thyssen-Bornemisza (?) var bra; fin fast samling og en veldig fin, stor tegneutstilling da vi var der. På Pradomuseet er det MYE å se, men det er lurt å velge ut noen ting man kanskje er ekstra interessert i på forhånd, og gå strake veien til de rommene. For mitt vedkommende var det Goya og Bosch som fristet mest, og vi brukte mange nok timer på dette og noen få stopp i andre rom - men les litt om hvilke kunstnere som finnes der, jeg tror jeg kunne tilbrakt mange dager inne på museet, egentlig (El Greco og Velasquez er jo to av de andre store spanske) :) Andre museer vet jeg ikke om... Men den botaniske hagen ved Prado er verdt en kikk, om det fortsatt er blomster der i oktober.

Det finnes sikkert også endel andre, mindre private gallerier, men vet dessverre ikke hvor.

Vi var en dagstur i Toledo - men det er i kategorien turistifisert... Vil egentlig ikke anbefale denne byen spesielt, selv om den er historisk interessant og egentlig ganske fin bortsett fra at ALL virksomhet er souvenirsjapper...

Det er ellers masse fine butikker i Madrid, om man er av shoppingtypen. Litt særere butikker (drag-ting, blant annet) finner man i calla de Fuencarral (sikkert feil stavet). Delikatessebutikker, blant annet med utrolig mye spennende sjokolade, husker jeg lå nede ved hovedgata og i nærheten av slottet...

Madrid er en fin by, kanskje ikke den mest spennende arkitektonisk, men en veldig levende og "glad" storby. Masse gode spisesteder også, dessverre husker jeg ikke hvor noe lå, og mye er sikkert forandret siden jeg var der.

Skrevet

Jeg synes Prado museet var en kjempeopplevelse - men hadde desverre alt for lite tid - så det er nok lurt som det ble foreslått ovenfor - finne noen kunstnere - og konsentrere seg mer om dem.

Jeg synes forøvirg Toledo var en opplevelse - og katedralen der var utorlig. Klart mye blir "turistifisert" - men jeg la faktisk ikke så mye merke til det der - som andre steder.

Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...