Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Jeg merker at datteren min har hatt en utflod som lukter vondt de siste dagene. Lurer på om hun har fått sopp i underlivet sitt. Jeg har behandlet meg selv med stikkpille mot sopp før. Men kan så små jenter bruke stikkpiller? Er det noe annet som hjelper?
Kayli Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Tror jeg ville ha tatt henne med til legen en tur. 1
Gjest Mirina Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 (endret) Sopp lukter ikke. Så jeg er enig med Kayli, ta henne med til legen. Endret 26. august 2007 av Mirina
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #4 Skrevet 26. august 2007 Kan være påbegynt pubertet. Kroppslukten kan ta mange merkelige former i den perioden, og litt oppstatrtsproblemer når eggstokker ol skal begynne sin "jobb" er ikke helt uvanlig. Men se litt på om det kan være endrede rutiner, vask, klesskyllemiddel, kosthold osv. Om det ikke går an å finne en løsning der snakk med henne om at slike merkelige ting kan være greit å få undersøkt hos lege. Prøv i det lengste å unngå at hun føler seg tvunget/presset til GU, spesielt om hun ikke har andre plager (kløe, svie osv). Canesten har jeg dårlig erfaring med selv i den alderen, men det var på et utslett på armen. Ble foreskrevet av lege, men fikk en kraftig allergisk reaksjon og hold på å klø meg fra vettet. Prøv i det minste på et annet sted enn underlivet først, men det er mulig at om det er sopp at hun vil få et eller annet middel som tas oralt, som foreksempel Diflucan. Ecovag og vivag for å rette opp en sunn bakteriebalanse vil forhåpentligvis være første forsøk da de er tett på bivirkningsfri.
Yrjenia Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 har datteren din kommet til deg med dette som et problem?
iss Skrevet 26. august 2007 #6 Skrevet 26. august 2007 har datteren din kommet til deg med dette som et problem? Har det noe å si? Datteren kan ha en infeksjon selv om hun ikke føler seg plaget av det. Og det lønner seg å behandle infeksjoner på riktig måte, og ikke bare la det være...
Gjest s0l Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Sopp lukter ikke. Så jeg er enig med Kayli, ta henne med til legen. Hva?!? Sopp lukter - ille! Det er min (og fleres) erfaring. Men det er vel individuelt det også som alt annet. 1
:-) anna Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 Hva?!? Sopp lukter - ille! Det er min (og fleres) erfaring. Men det er vel individuelt det også som alt annet. Æh... nei Sopp lukter ikke, men det gjør derimot gardernellainfeksjon (Bakteriell vaginose) Men jeg tviler sterk på at ei så lita jente har noen av delene. Det kan være begynnende pubertet, eller det kan være urinveisinfeksjon. Ta med en urinprøve til legen. Men om du ikke er sikker på at det er noe galt fatt synes jeg virkelig at en niåring skal slippe en underlivsundersøkelse. Og du bør virkelig ikke behandle henne for noe uten å ha snakka med lege først.
Gjest s0l Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 (endret) Æh... nei Sopp lukter ikke, men det gjør derimot gardernellainfeksjon (Bakteriell vaginose) "Candidainfeksjon kan danne en karakteristisk utflod, som er tykk og klumpet - i uttalt grad med "cottage-cheese"-lignende konsistens. Den kan føles som mugglukt eller lukte som øl!" Neivel.. (!) Mulig mugglukt er vanlig i ditt underliv, men det er vel ikke spesielt vanlig... Og jeg vil betegne mugglukt som (ille) lukt. Lommelegen om sopp Endret 27. august 2007 av s0l 2
Wildy Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 "Candidainfeksjon kan danne en karakteristisk utflod, som er tykk og klumpet - i uttalt grad med "cottage-cheese"-lignende konsistens. Den kan føles som mugglukt eller lukte som øl!" Neivel.. (!) Mulig mugglukt er vanlig i ditt underliv, men det er vel ikke spesielt vanlig... Og jeg vil betegne mugglukt som (ille) lukt. Lommelegen om sopp Les engang til hva du siterer. Det kan lukte. Det betyr at det ikke alltid gjør det. At det lukter mugg kan være et klart symptom hos deg, mens for andre , inkludert meg selv, er det ikke lukt.
:-) anna Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 (07:16) Neivel.. (!) Mulig mugglukt er vanlig i ditt underliv, men det er vel ikke spesielt vanlig... Og jeg vil betegne mugglukt som (ille) lukt. Vet du... den her hever jeg meg over. Det blir rett og slett litt VEL lavmål. Du får ha en fortsatt god dag. 2
birgitte242 Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 har datteren din kommet til deg med dette som et problem? Har det noe å si? Ja, jeg mener nå at hvorvidt mor har observert truser i skittentøyskurven eller jenta har fortalt det selv har en del å si for hvordan mor skal gripe an "problemet". Dette er rimelig sensitive saker for en 9-åring og bør behandles deretter. Når det er sagt så er det ikke uvanlig med utflod hos små jenter i forkant av mensen. Hvis dette er på en skitten truse som har ligget litt og bakteriene har grodd kan det godt lukte vondt, men det skal ikke være illeluktende når det er "ferskt". 1
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 Nei jenta mi har ikke sagt noe til meg, jeg har spurt om hun klør men hun sier nei og det virker ikke som om hun klør heller.Jeg snakket om å vaske seg godt i dysjen og om kvelden og spurte om jeg kunne få vaske henne og det fikk jeg lov til. Vasket henne med lactacyd, hun er ikke rød eller noe. Tror jeg ser det litt an. Kan godt hende det er pubertetstegn, når får jenter egentlig mensen i disse dager? 9 år er jammen tidlig...
Gjest Mora Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 Min 10-åring har hatt utflod i flere md. Hun sa at venninner av henne på 9 år også hadde sagt at de hadde utflod. Så, det er vel normalt at de har det fra 9-10-års alderen. Kanskje du kan se det litt an før du går til det skritt å få henne undersaøkt? Jeg mener; hvis det ikke klør eller svir eller er direkte plagsomt.
Gjest s0l Skrevet 28. august 2007 #15 Skrevet 28. august 2007 Min 10-åring har hatt utflod i flere md. Hun sa at venninner av henne på 9 år også hadde sagt at de hadde utflod. Så, det er vel normalt at de har det fra 9-10-års alderen. Kanskje du kan se det litt an før du går til det skritt å få henne undersaøkt? Jeg mener; hvis det ikke klør eller svir eller er direkte plagsomt. Jeg fikk mensen da jeg var ti. Kroppshår og utflod kom før mensen, så alt er mulig..
sEnsAtion Skrevet 29. august 2007 #16 Skrevet 29. august 2007 Hva mener du med utflod? Har hun henvendt seg til deg med det? Eller lukter hun bare? Om det er det sistnevnte, kan det kun være snakk om kroppshygiene. Da må du snakke med henne om kroppsvask og særlig intimvask som er viktig hos større barn. Hvis hun har en utflod fra skjeden som lukter, bør dere kontakte lege for å være på den sikre siden.
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 1. september 2007 #17 Skrevet 1. september 2007 Nei jenta mi har ikke sagt noe til meg, jeg har spurt om hun klør men hun sier nei og det virker ikke som om hun klør heller.Jeg snakket om å vaske seg godt i dysjen og om kvelden og spurte om jeg kunne få vaske henne og det fikk jeg lov til. Vasket henne med lactacyd, hun er ikke rød eller noe. Tror jeg ser det litt an. Kan godt hende det er pubertetstegn, når får jenter egentlig mensen i disse dager? 9 år er jammen tidlig... Du vasket din 9-årige datter nedentil? Det synes jeg er drøyt, hun er altfor gammel til det!! 4
Gjest gja Skrevet 2. desember 2011 #18 Skrevet 2. desember 2011 vet om ei på 9 år. Vi va hos lege i fjord. Legen sa hu hadde fått urinveisinfeksjon. Hu e hos far i uka og hos mor 2.hver helg. Mor ha sett utflod lenge på dattra si og ha tatt det opp men føler at hu ikke bli hørt. Da dattra va mellom 3 og 4. Sa dattra noe te mor, ingen så små si at far putter ., i tissen. Men det ble avvist. Dem sa at barn fantasere mye. Men utflo hver gang. HVa ska mor gjøre for at dattra bli undersøkt?
Kontormus Skrevet 3. desember 2011 #19 Skrevet 3. desember 2011 Du vasket din 9-årige datter nedentil? Det synes jeg er drøyt, hun er altfor gammel til det!! Vi har forskjellige preferanser og grenser for komfort. Hun spurte, og det var greit. Syns mange er litt vel sensitive, og glemmer at det er en naturlig del av kroppen. For øvrig ville jeg i første omgang nøyd meg med å spørre om det var noe problem. Og se det an litt. 2
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #20 Skrevet 3. desember 2011 Du vasket din 9-årige datter nedentil? Det synes jeg er drøyt, hun er altfor gammel til det!! Det er ikke du som bestemmer det ... og det er ganske normalt for de fleste jenter å få hjelp i den alderen, iallfall til de kan det skikkelig. Uansett, er det godt for små jenter å få hjelp med nedentilvask, for det er ikke alltid så enkelt for alle. Jentetissen er litt skjult. Det er lettere for gutte å holde seg ren enn jenter. Og når datteren hennes har problem med noe nedentil, så har selvfølgelig moren ansvaret for å hjelpe henne skikkelig! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå