Gå til innhold

Forlovelsesringer

Anbefalte innlegg

Gjest Cathena
Skrevet (endret)

Jeg og kjæresten har snakket om forlovelse og nå vet jeg at han har kjøpt ring til meg, men har ikke fridd enda...! Ikke helt sånn jeg tenkte det skulle bli, men det viktigeste er at vi vil det begge to uansett. Men..., så har han kjøpt ring da. Ikke vet jeg hvordan den ser ut, òg heller ikke om det passer i det hele tatt.

Men så..., så plutselig snakket jeg om ring til han. Òg han bare..., jeg vil helst ikke ha ring.

Jeg ble litt sjokkert jeg...! hvordan er dette egentlig? er vel ingen svar på det, men jeg trodde virkelig at begge skulle ha ring jeg når en er forlovet..., ble en smule såret jeg.

Endret av Cathena
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at begge deler er like vanlig. Vi valgte å ha ring til begge da vi forlovet oss, men det var også fordi vi ville bruke de samme ringene som gifteringer. Menn bruker jo gjerne ikke mer enn én ring, så kanskje kjæresten din ikke helt ser poenget med å ha en forlovelsesring som så blir stuet vekk når dere gifter dere.

Gjest Cathena
Skrevet

Ok...! Ja, det er vel ulikt fra person til person...!

Håper det er noen andre som kan gi sine svar.

Skrevet

Hos oss har kun jeg forlovelsesring og vi skal kjøpe nye gifteringer.

Har faktisk ikke vært borte i noen i min omgangskrets / familie som begge har hatt forlovelsesringer. Så det varierer litt tenker jeg.

Skrevet

Jeg tror det varierer, kjenner par der bare hun bruker forlovelsesring mens han ikke bruker ring før etter vielsen. Jeg og kjæresten har ring begge to, det er de samme ringene som vi skal bruke etter vi er gift.

Jeg tror ikke du skal legge så mye i det, han ser kanskje litt annerledes på denne ring-symbolikken enn deg, men det sier ingenting om hva han faktisk føler for deg. Det viktigste må vel være at han vil gifte seg med deg?

Gjest Cathena
Skrevet

nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg tok sånn på vei, virker så det er jeg som er altfor opphengt i dette.

Men kanskje det var kommentaren til min kjære jeg egentlig reagerte på..., "ring er liksom bare for jenter"! Men hva med gifteringen da? Han slipper ikke unna den! :ler:

Skrevet

jeg ser egentlig ikke hele problemet i om han/hun velger å ikke bruke ring også etter bryllupet. det viktigeste er jo hva de to menneskene føler for hverandre og at de skal fortsette livene sammen, ikke om bare den ene bruker ring. vi har faktisk ikke forlovet oss, selv om vi har bestemt oss for å gifte oss. vi kommer til å kjøpe gifteringer til bryllupet, men siden jeg har til tider krafig håndeksem, blir det spennende å se hvor mye jeg kan bruke ringen min ;)

Skrevet

Vi har begge forlovelsesringer, og skaffer ikke nye gifteringer til bryllupet. Jeg vet at mange gjør det annerledes. Selv hadde det nok ikke spilt noen rolle for meg at han ikke hadde forlovelsesring, men jeg synes det hører med at begge har ringer som viser for hele verden at man er gift med hverandre. Det er kanskje litt "territoriemerking" ute og går... :lur: Du må jo nesten spørre ham om han mener at han ikke vil ha ring frem til bryllupet, eller om han mener forever... :skravle:

Skrevet

Både sambo og jeg har forlovelsesringer, og vi har planer om å bruke de samme ringene som gifteringer (sambo overrasket meg virkelig da han sa at han også ville ha forlovelsesring).

Men tror nok vi er ganske "enestående" i vår omgangskrets når det gjelder dette - hos alle vi kjenner som har forlovet seg er det kun jenta som har hatt forlovelsesring. Tror nok det er litt trenden nå for tiden.

Skrevet (endret)

Vi hadde ringer begge to. Men kunne godt ha tenkte meg en pen jentering med sten. :) Da hadde det bare vært meg som gikk med ring, ja.

Endret av vimse
Skrevet

Norsk tradisjon er at begge har forlovelsesringer og at disse brukes videre som gifteringer.

Vi valgte imidlertid å ikke sette på oss noen ringer før på bryllupsdagen, da vi ikke ønsket å gjøre noe "stor nummer" ut av det med "forlovelse" (for oss var poenget å gifte oss :) )

Skrevet
Norsk tradisjon er at begge har forlovelsesringer og at disse brukes videre som gifteringer.

Tull og tøys!!

Skrevet

Hverken jeg er gubben hadde forlovelsesringer...

Skrevet

Både jeg og kjære har forlovelsesring, en sølvring med keltisk mønster som han fikk spesiallaget. Når vi gifter oss bytter vi til gifteringer i gull. Men jeg vet om en del par hvor bare hun har fått ring, da gjerne diamantring.

Skrevet
Tull og tøys!!

Hva mener du med "tull og tøys"? Det å ha forlovelsesringer som brukes videre som gifteringer ER den norske tradisjonen.

Skrevet
Hva mener du med "tull og tøys"? Det å ha forlovelsesringer som brukes videre som gifteringer ER den norske tradisjonen.

Som alt annet kommer dette ann på øynene som ser. Tradisjon er ikke noe statisk, en tradisjon er hele tiden i endring. Derfor finnes ingen fast fasit på tradisjoner.

Skrevet
Jeg ble litt sjokkert jeg...! hvordan er dette egentlig? er vel ingen svar på det, men jeg trodde virkelig at begge skulle ha ring jeg når en er forlovet..., ble en smule såret jeg.

Blant våre vennepar er det vanligst at bare jenta har forlovelsesring (hvitt gull, evt. sølv, med en liten sten). Andre, inkludert oss, har imidlertid ringer i gult gull til begge to, og disse skal vi muligens også bruke som gifteringer :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi valgte å følge norsk tradisjon med at begge har ringer som brukes videre som gifteringer (ut fra min definisjon skal det litt mer til enn noen få års bruk før man kaller det tradisjon - det betyr ikke at man ikke kan gjøre noe annet, men syns ikke man kan kalle det tradisjon). Dette var av praktiske årsaker, og at jeg ikke ønsker å eie diamanter.

Av de kjenner som har forlovet seg, har ca. halvparten gjort som oss, og hos resten har bare hun en diamantring.

Gjest Anne of Green Gables
Skrevet
Som alt annet kommer dette ann på øynene som ser. Tradisjon er ikke noe statisk, en tradisjon er hele tiden i endring. Derfor finnes ingen fast fasit på tradisjoner.

Selvfølgelig endres tradisjoner. Og ingen har vel påstått at "tradisjoner er fasit". Men det finnes likevel ting som kan beskrives som tradisjoner ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...