Gå til innhold

Kjønnsroller

Anbefalte innlegg

Gjest *utlogget*
Skrevet

Er det flere jenter med "maskuline" jobber her?

Saken er den at jeg jobber offshore, noe som fører til at jeg er en måned på jobb og en måned hjemme. Så hos oss er mannen min den med 8-4 jobb som tar seg av hus og hjem mens jeg er borte. For oss fungerer det utmerket, men andre føler visst at de er i sin fulle rett til å kommentere våre valg. Jeg er visstnok "egoistisk" som jobber offshore og lar den stakkars mannen min være hjemme alene. I følge enkelte burde jeg finne en normal jobb, ta meg av hus og mann og sette i gang med å produsere unger.

Jeg jobber for det meste sammen med menn, og jeg hører sjelden eller aldri at noen av dem får beskjed om å holde seg hjemme sammen med sine koner/partnere.

Hvordan har det seg at straks noe faller utenfor det som er opplest og vedtatt som normalt, så er det noen som ser det som sin plikt å slenge ut kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker heller at det er noen som ikke har kommet så langt i utviklingen som deg og meg, jeg. :fnise:

Selv er jeg forøvrig i et klassisk kvinneyrke, men det betyr ikke at jeg valgte det fordi det var nettopp det. Jeg valgte mitt yrke fordi det er det jeg brenner for.

Når du jobber offshore, så tenker jeg at det er flere som skulle tort å gjort det samme som det.

Vær stolt av valget ditt. Du kan forøvrig også produsere unger mens du jobber offshore, vel..? Barna har jo en far..

Go girl!

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Dere har jo ikke engang unger - hadde ikke brydd meg om kommentarene i det hele tatt. Kanskje de bare er misunnelige over at du tjener godt - samt som du har masse fritid - i motsetning til deg.

Når de gjelder offshore-jobbing og babyer og små unger, så vet jeg at mange mødre har slitt litt. Men før du får barn - og når ungene er blitt noen år, så ser jeg ikke problemet .. tvert imot.

Skrevet

Når dere skal ha unger, så MÅ du heldigvis begynne å jobbe i land. Du vil vel ikke frarøve ungene morskontakt?

Ellers synes jeg ikke det passer at kvinner jobber på sjøen. Det er ofte mannsdominerte, skitne yrker. Tenk på hvilket rykte du får!!!

Skrevet
Når dere skal ha unger, så MÅ du heldigvis begynne å jobbe i land. Du vil vel ikke frarøve ungene morskontakt?

Ellers synes jeg ikke det passer at kvinner jobber på sjøen. Det er ofte mannsdominerte, skitne yrker. Tenk på hvilket rykte du får!!!

Du glemte ironiflagget!

Gjest Gutt 33
Skrevet

Tror du skal være glad så lenge du har mannen hjemme jeg. Slike damer som deg er utrolig lite sexy og absolutt ikke noe de fleste gutter eller menn ønsker å være sammen med. Hvis vi ville ha en ekstra mann i huset er det jo bare å flytte sammen med en kompis og få seg en elskerinne. Vi ønsker en kvinne/jente i huset, og helst en som liker å være jente.

Skrevet
Tror du skal være glad så lenge du har mannen hjemme jeg. Slike damer som deg er utrolig lite sexy og absolutt ikke noe de fleste gutter eller menn ønsker å være sammen med. Hvis vi ville ha en ekstra mann i huset er det jo bare å flytte sammen med en kompis og få seg en elskerinne. Vi ønsker en kvinne/jente i huset, og helst en som liker å være jente.

Tipper mannen til uinnlogget allerede har gjort et valg - hva dere andre mener er sexy, dermed helt uinteressant!

Tror nok jeg hadde gitt blaffen i hva andre mennesker med forstokka holdninger mener om deres levesett. Ikke la det gå inn på deg - det er tross alt deres problem, og ikke ditt :)

Gjest jente tvers igjennom
Skrevet
Er det flere jenter med "maskuline" jobber her?

Saken er den at jeg jobber offshore, noe som fører til at jeg er en måned på jobb og en måned hjemme. Så hos oss er mannen min den med 8-4 jobb som tar seg av hus og hjem mens jeg er borte. For oss fungerer det utmerket, men andre føler visst at de er i sin fulle rett til å kommentere våre valg. Jeg er visstnok "egoistisk" som jobber offshore og lar den stakkars mannen min være hjemme alene. I følge enkelte burde jeg finne en normal jobb, ta meg av hus og mann og sette i gang med å produsere unger.

Ja, du er egoistisk. Som kvinne er det din jobb å ta deg av hus, mann, barn og hjem. Jeg ville overhodet ikke ha vært forbauset hvis mannen din begynte å jakte på andre siden av gjerdet hvor gresset er grønnere. Jeg kan gjeeerne ta meg av hans behov siden du tydeligvis gir blaffen

Jeg jobber for det meste sammen med menn, og jeg hører sjelden eller aldri at noen av dem får beskjed om å holde seg hjemme sammen med sine koner/partnere.

Hvordan har det seg at straks noe faller utenfor det som er opplest og vedtatt som normalt, så er det noen som ser det som sin plikt å slenge ut kommentarer?

Øy! Det heter sjøMANN, ikke sant? Det er et yrke som (med rette) har vært dominert av menn siden tidenes morgen, og forhåpentligvis kommer det til å fortsette slik. Kvinner har ikke noe på sjøen å gjøre. Forskning viser at kvinner er altfor emosjonelle slik at de er ute av stand til å reagere kvikt og korrekt i en krisesituasjon.

I tillegg er det ikke noe som er verre en kvinnfolk som leker menn. Traktorlesber!

Skrevet

:ler:

Ikke bry deg med flåsete kommentarer. Du sier jo selv at ordningen fungerer utmerket.

Selv utdanner jeg meg til et typisk kvinnedominert yrke, men valgte utdanningen av interesse. Jeg jobber også deltid i et lite feminint yrke, uten at det betyr noe for oss.

Sambo jobber i et typisk mannsdominert yrke, men valgte av interesse. Han er ingen typisk mannemann og er både omsorgsfull, ryddig, flink i huset og flink til å fikse ting.

Dessuten er det vel ingenting i veien med å kombinere mammarollen med en offshorejobb?

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg ser det er en gjest som kaller seg "Jente tvers gjennom" som kommenterer med å bruke uttrykket "ØY!"

Vel, jeg kan fortelle deg det, jente tvers gjennom, at dersom du hadde levd opp til nicket ditt, ville sannsynligheten for at du ville ordlagt deg slik vært relativt liten.

Gjest ex-sjømann
Skrevet

Jeg har alltid ment at folk som føler trang til å rakke ned på andre gjør det fordi de innerst inne er usikre på seg selv og sin egen seksualitet.

Stå på jente, vi trenger flere kvinner på sjøen.

Skrevet

^Ja send lesbene til sjøs, så slipper vi iallefall å se på dem.

Og jeg er definitivt jente tvers igjennom. Jeg tar meg av min mann og hans behov samtidig som jeg passer på å ikke la meg selv forfalle - i motsetning til andre som ligger seg gjennom "karrieren" straks partneren ikke kan se en lenger.

Jeg håper trådstarter aldri får unger. Tenk å måtte leve med en slik mor. :riste:

Skrevet

Tenk at det for enkelte enda er motsetninger mellom å være en god kone som har et godt samarbeid med sin partner, en flink mor som følger opp ungene sine og en karriere.

Tenk at enkelte enda mener at det å være en god kone betyr å være altoppofrende, kun ha sex fordi mannen vil og å la hele verdenen sin snurre rundt mannen fordi han tross alt har full kontroll når det kommer til det økonomiske og sådan er en avhengighet skapt. Hvor mye har en til felles med mannen da? Ikke kan man bidra så mye i jobbpraten, for en vet lite til ingenting om arbeidslivet, kjenner man sin egen seksualitet når det som er viktigst er å la mannen få sitt? Hvilken farfigur vil pappaen bli når mora har og tar full kontroll på hjemmebane? ;)

Jeg vokste selv om med en mor som var hjemme og det var fint det altså, men det var ekstremt begrenset hvor mye hun kunne følge meg opp på skolen og hjelpe meg. Med kun en liten periode i yrkeslivet var det også begrenset hva hun kunne fortelle meg om dette også. Men for all del. Det var trygt å vite at mamma var hjemme når jeg kom fra skolen. Hun var tross alt den eneste forelderen jeg hadde igjen i en periode før stefaren min kom inn i bildet.

Uansett så er en i dagens samfunn stort sett avhengig av to inntekter. Selv om jeg studerer har jeg valgt å jobbe ved siden av for å bidra til felleskassa.

Selv om jeg jobber og studerer, så klarer jeg å ta vare på meg selv som det så fint heter. Jeg liker å føle meg fin når jeg går ut døra. Sexlivet vårt er nettopp, VÅRT. Vi tar hensyn til hverandres behov. Ingen av oss skal føle at vi har sex bare for å tilfredsstille den andre.

Skrevet

Jeg sier som trådstarter jeg... Sukk.

Vi skriver snart 2008, men det er tydelig at Janteloven fremdeles står sterkt her i landet. Straks noen skiller seg ut, så er det umiddelbart noen som føler at de har rett til å kommentere.

Skrevet

Ja, janteloven lever i beste velgående den.

Jeg synes det er flott jeg, når mennesker velger den jobben eller utdanelsen de ønsker og ikke tar hensyn til kjønnsfordeling o.l.

Dessuten vil kvinner ha en positiv innflytelse i mannsdominerte yrker og menn i kvinnedominerte.

Skrevet

Jeg synes du bare skal drite i de kommentarene jeg. Er trist med folk som fortsatt tror at vi lever på begynnelsen av 1900-tallet..

Skrevet

Jeg har ikke noe maskulint yrke, men hos oss er det jeg som jobber åtte til fire (og litt til...), og mannen min som er hjemme når ungen kommer hjem, lager middag etc. Tror likevel få hadde funnet på å kalle ham lite maskulin, og jeg har aldri heller fått noen kommentarer rundt dette.

Har vokst opp med delvis hjemmeværende pappa, så jeg synes ikke dette er noen big deal i det hele tatt.

Gjest =tentacle=
Skrevet

De må virkelig ha lave tanker om din mann, som tror at han må ha husholderske og selskapsdame hjemme, og at han ikke greier å bli hørt i forholdet slik at de må snakke hans sak...

Gjest Jenna88
Skrevet

Hei. :)

Har ingen planer om å ende opp i et maskulint yrke selv, men hadde det føltes rett, hersker det ingen tvil om at jeg hadde gått for det. Vil bare, i likhet med mange her inne, presisere at vi lever i 2007, at du bør stå på og gi blaffen i hva andre mener.

Synes ikke du har noe å skamme deg over, men de som fortsatt lever på begynnelsen av 1900-tallet burde kanskje bestille seg en tidsmaskin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...