Gå til innhold

Hva bruker du fetaost til?


Gjest Gjest_Siri_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siri_*

På impuls så tok jeg med meg en pakke fetaost - snacks med paprika og rød pepper. Merket er Arla. Har null peiling på fetaost.

Hva bruker du fetaost til og hvilket merke synes du er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker Apetina fetaost på glass i kalde pastasalater, gjerne med kylling.

Kjempegodt!

Endret av Yvette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På brødskiva, under et lag med salat og cherrytomater. :) Kjøper ikke i sånne terninger, men en stor bit i en sånn firkantet eske, sånn at man smører det på omtrent som smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg varierer litt mellom å bruke Apetina fetaost på glass (til salater o.l.) og fetaost i blokker (annet bruk). Jeg bruker det bl.a. til salater, i paier, i omelett, smuldret og blandet med f.eks. loffsmuler og urter og bruker til å panere f.eks. bankede kyllingfileter, i bakverk (spinat- og fetaostboller er kjempegodt), til greskbakte poteter og på pizza for å nevne noe, eller bare som snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det stort sett bare til salater. Apetina er den jeg bruker mest, men det spiller egentlig ikke så stor rolle - bare den er i olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som garnityr (?) over ovnsstekte rotgrønnsaker.

(da smuldrer jeg osten over før grønnsakene går i ovnen. Mer nøyaktig oppskrift: Oppskårne grønnsaker som løk, potet, sellerirot, gulrot, olivenolje (raffinert), hakket hvitløk, timian haes i langpanne eller ildfast form, også har man fetaost oppå. Stekes på 200 grader i ca 45 min. Kan bruke feta i terninger, men sånn i firkantet boks eller blokk kjøpt i løsvekt er lettere å smuldre).

Ellers i salater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som garnityr (?) over ovnsstekte rotgrønnsaker.

(da smuldrer jeg osten over før grønnsakene går i ovnen. Mer nøyaktig oppskrift: Oppskårne grønnsaker som løk, potet, sellerirot, gulrot, olivenolje (raffinert), hakket hvitløk, timian haes i langpanne eller ildfast form, også har man fetaost oppå. Stekes på 200 grader i ca 45 min. Kan bruke feta i terninger, men sånn i firkantet boks eller blokk kjøpt i løsvekt er lettere å smuldre).

Ellers i salater.

Nam! Det skal jeg prøve!

Bruker fetaost på brødskiven, over avocado, cherrytomat & basilikum, og så drysser jeg oregano helt på toppen :sikle:

Ellers blander med litt yoghurt naturell og ymse krydder/urter og bruker det som smørepålegg, eller inni grillede chili/jalapeños.

Og i salater selvfølgelig!

Bruker alltid kjøpt i løsvekt eller blokk firkantet boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers blander med litt yoghurt naturell og ymse krydder/urter og bruker det som smørepålegg, eller inni grillede chili/jalapeños

Inni chili/jalapenos kan absolutt anbefales! Det er også godt inni store olivener o.l., som du får kjøpt i butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv det sammen med vannmelon, finhakket rødløk, pinjekjerner, mynte og litt god olivenolje. Det er en fantastisk god kombinasjon som kan brukes som en lett lunchrett eller som tilbehør til f.eks. grillet kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg bruker fetaost til så mye; (selvsagt) i salater og på brødskiva, men også som fyll i fylte horn, hvor jeg rører kesam jevnt med litt melk, og tilsetter krydder og smakstilsetninger etter forgodtbefinnende. Ellers bruker jeg fetaost på pizza, i pastaretter, og gjerne også som topping på en grønnsaksform jeg pleier å lage, med aubergine, squash, paprika, løk, oliven og cherrytomater. :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feta ost er veldig godt i salat.

Skjær agurk, tomat og paprika i små terninger. Hiv feta ost oppi med litt av olje mjam. Man kan tilsette litt svart pepper og rømme for smaks variasjon.

Bruker også feta i pasta salat og taco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fetaost er nydelig på hamburger sammen med sprøstekt bacon, salat og tomat :)

Hmm, det var en ny variant. Den burde kanskje testes til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det var en ny variant. Den burde kanskje testes til helga.

Om du liker blåskimmelost er det også nydelig brukt på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som garnityr (?) over ovnsstekte rotgrønnsaker.

(da smuldrer jeg osten over før grønnsakene går i ovnen. Mer nøyaktig oppskrift: Oppskårne grønnsaker som løk, potet, sellerirot, gulrot, olivenolje (raffinert), hakket hvitløk, timian haes i langpanne eller ildfast form, også har man fetaost oppå. Stekes på 200 grader i ca 45 min. Kan bruke feta i terninger, men sånn i firkantet boks eller blokk kjøpt i løsvekt er lettere å smuldre).

Ellers i salater.

Kom på da jeg tilfeldigvis fant igjen oppskriften på denne formen at man godt kan steke grønnsakene med 3 dl matfløte også. Men det er en rett som er lett å variere etter smak og tilgang på råvarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...