Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

P-piller, mercilon

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har gått på mercilon og gikk noen bivirkninger. Som for eksempel mye mer hissig temperament (er ganske hissig fra før av, men ble værre da), og så fikk jeg mellom blødninger, noe som er ganske så irriterende. For da vet man liksom ikke om det er noe galt med underlivet, eller om det er p-pillene! Jeg har sluttet, og kjører kondom i steden! Er dritt lei av hormon prevansjoner!

• 2 uker senere...
Skrevet
Takk Saeria, er nå uansett greit med erfaringer.

Og takk til Daiquiry og, selv om jeg nok har lest det der grundig flere ganger da det ser ut til å være pakningsvedlegget..

Hm noen andre som har noe å si?

Er litt stressa ift småblødninger og det å gå opp i vekt. Hvis småblødninger er såpass lite små at jeg må sulle rundt med bind hele tida er jo det utroolig upraktisk. Og vekt.. Jeg har liksom ALLTID vært tynn, har veldig rask forbrenning og er av de som irriterende nok faktisk ikke liker usunn mat, det frister meg bare ikke, er vegetarianer og tenker veldig nøye gjennom kostholdet mitt. Jeg skjønner bare ikke hvordan piller kan få meg til å legge på meg, fettet må jo komme fra et sted?

Det er ikke fett som legger seg på kroppen, er vann.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei. Her ser jeg det er flere som har spørsmål angående p-pillene Mercilon 28. Har selv gått på disse pillene i nærmere ett år, og jeg syns det har gått veldig greit. For å gjøre dette litt mer oversiktlig skriver jeg noen underoverskrifter i innlegget:

Bivirkninger

Folk får forskjellige bivirkninger. Av bivirkningene jeg har merket går det på humørsvingninger (lettere irritert, glad for småting), til tider halvkvalme, en heller ubehagelig magekrampe (har kun skjedd et par ganger), noe hodepine (ikke nødvendigvis linket til pillene), mindre blødningsmengder, (har mistanke om) nedsatt sexlyst, og ustabil vekt. Dette vil ikke si at vektnåla spretter opp og ned, men har opplevd å gå ned 1-2kg over et par dager i mensuka. Etter å ha lest litt rundt på nettet om Mercilon-pillene, kommer det fram (fra lommelegen og Helsedir. e.l.) at mange bivirkninger ikke er dokumenterte, ettersom det er et relativt nytt pillemerke.

Start av p-pille

Kort oppsummert vil jeg copypaste fra felleskatalogen.no sine nettsider:

Når ingen hormonell prevensjonsmetode har vært brukt den siste måneden.

• Start med Mercilon den første dagen i din menstruasjonssyklus, dvs. den første blødningsdagen. Mercilon vil virke umiddelbart, det er ikke nødvendig å bruke tilleggsprevensjon.

• Du kan også starte på dagene 2-5 i din syklus, men i så tilfelle må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (barrieremetode for eks kondom) de første 7 dagene i den første syklusen du tar tabletter.

Ved glemt p-pille

Det er greit å ha et fast tidspunkt å ta pillene på, delvis fordi dette skal bli en rutine i hverdagen, og delvis fordi det greit for å kroppen å ha et fast tidspunkt. Et godt forslag her er om morgenen, slik at man ikke glemmer det. Nå er det slik at man kan gå maks 32 timer før sikkerheten ved siste p-pilla faller bort (jo lengre tidsrom mellom glemt pille, jo mindre sikret). Vær påpasselig! Utdrag fra ung.no:

Ved glemt kombinasjons p-pille (Mercillon, Yasmin, Microgynon, Synfase, Loette, Yasminell, Marvelon, Diane o.l):

Nødprevensjon bør tas hvis du har hatt samleie første uka etter glemt(e) p-pille®og har glemt minst en p-pille den første uken på brettet eller minst fire p-piller uke 2 eller 3.

Et par fordeler med Mercilon er hvordan pillebrettet minner en på og kontrollerer når man har mensen slik at man husker på det. Det er også mulighet for å hoppe over mensen opptil tre ganger, hvis nødvendig, ved start av et nytt brett før mensuka.

• 1 måned senere...
Gjest Mercilon bruker"
Skrevet
Skal begynne på p-piller, mercilon, men merker at jeg er skikkelig nervøs for bivirkninger. Jeg vil begynne på piller av to grunner, selvsagt hovedsaklig for prevansjon, men også fordi jeg har en syklus på rundt 20 dager, noe som gjør at jeg får mensen VELDIG ofte, noe jeg er søkklei av nå. Men så er det jo disse bivirkningene da.

Så er det noen som har tatt disse og har efaringer med de?

Og om jeg tar de i sju tida i ukedagene, men i elleve tida i helgene, spiller vel ikke det noen rolle?

Jeg har brukt mercilon i over tre brett nå og har hatt plagsomme bivirkinger. Utslett, uventende blødninger, humørsvigninger, hodepine og mageknip. Hadde blødninger de tre første brettene, og legen sa dette var normalt. Jeg har nå bynnt på mitt fjerde brett, og ser ingen tegn til forbedringer. Legen sa at om det ikke stoppet på det tredje brettet så skulle jeg ta kontakt for å får p-piller med flere hormoner, og jeg kan ikke vente på å ha en mensenfri måned.

Er sykt lei av blødningene, og det er min partner og.

Bivirkningene er forskjellig fra person til person, men de fleste jeg kjenner har måttet bytte p-piller fra mercilon.

Så lenge du tar p pillene innen 12 timer så fungerer det fint. Men om du tar det senere enn tolv timer er det veldig viktig med annen pervensjon de neste 7 dagene.

Lykke til ! :-)

Skrevet
Skal begynne på p-piller, mercilon, men merker at jeg er skikkelig nervøs for bivirkninger. Jeg vil begynne på piller av to grunner, selvsagt hovedsaklig for prevansjon, men også fordi jeg har en syklus på rundt 20 dager, noe som gjør at jeg får mensen VELDIG ofte, noe jeg er søkklei av nå. Men så er det jo disse bivirkningene da.

Og om jeg tar de i sju tida i ukedagene, men i elleve tida i helgene, spiller vel ikke det noen rolle?

Går selv på mercillon, de har funket meget flott for meg, har ikke merket noe. Mulig litt humørsvigninger i starten. Men det gikk fort over. Det er de eneste jeg har gått på. Men som legene sir, p-piller fungere forskjelli på folk.

men har hørt om flere som går på de, og de har heller ikke hatt noe særlig problem med de.

Det er ingen krise nej, men det er vell som de sir..jo tettere du tar pillene vær dag, om du da tar de kl.12 vær dag så er du sikkrere på å ikke bli gravid, jo lengre du venter jo større sjangse er d for at du blir d. men har skjedd mangen ganger med meg at jeg har glemt av de litt, har gått bra med meg=)

LYKKE TIL!! :jepp:

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Hei. Jeg har gått på Mercilon 28 i litt over ett år nå, og er kjempe fornøyd. Har ikke merket noe utenom litt minde sexlyst, men sånn er det nå bare. Kanskje også fått litt ille humørsvigninger i mensen perioden. Men ellers stortrives jeg med den. :)

Gjest Jente16
Skrevet
Jeg var hos helsesøster å fikk Mercilon. Men hun sa at jeg bare kunne begynne på pille nummer en dagen etterpå, da var jeg akkurat ferdig med mensen. Har jeg gjort feil da? Regner med at når hun sa det var i orden, kunne jeg bare gjøre det. Men etter å ha lest endel om Mercilon og dvs. begynner jeg å bli usikker på om jeg har gjort rett? :sukk:

Hmm.. Legen min sa til meg at jeg skulle begynne med den første pillen den første dagen jeg hadde mensen.. Jeg hadde småblødninger i ca 1 mnd og etter det har alt vært perfekt ! :)

Ingen bivirkninger, ingenting! Bare litt økt sexlyst ;)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Hei!

Både jeg og ei venninne gikk på disse pillene en god stund. Men merket at jeg etter en stund ble lettere irristert, sint, lei meg og begynte og gråte mye lettere. Altså føler de er stappet med hormoner. Derfor gikk jeg for bytte til et annet merke. Loette.

Etter jeg begynte på loette har disse plagene sluttet.

Men selvfølgelig kan piller virke forskjellig fra person til person :)

Silje

Skrevet

Nå ser jeg at denne tråden begynner å bli gammel, men siden det fortsatt er litt aktivitet her tenkte jeg å komme med mine erfaringer også.

I utgangspunktet gikk jeg på Trionetta (ca 2 år), og var veldig fornøyd med disse. Noe vanskelig å hoppe over mensuka bare. Da disse ble tatt ut av produksjon gikk jeg over til Mercilon. Den eneste grunnen til at jeg valgte dette merket var egentlig at den kostet mindre enn 100 kr, og at jeg dermed ikke trengte å betale noen egenandel.

For litt siden sluttet jeg på Mercilon og begynte på Diane, men det har ikke gått lang nok tid til at jeg har sett merkbare forandringer. Derimot har jeg tenkt litt tilbake i tid. Tiden før jeg gikk på p-piller, og da jeg gikk på Trionetta, var jeg kjent for å være smilende og glad hele tiden. Folk jeg kjenner sier de ikke trodde jeg hadde evnen til å være sint. Jeg har ikke tenkt over det før nå, men etter at jeg begynte på Mercilon har humøret mitt blitt snudd på hodet. De siste årene har jeg blitt forbannet over de minste ting, og ingen får slippe unna med småting. Jeg kjefter mye på folk rundt meg, og jeg tør nesten påstå at jeg selv er den sinteste personen jeg veit om. Har aldri tenkt at dette kunne ha kommet av p-pillene mine, men nå er jeg nesten helt sikker på at det er dette som har skjedd. Håper virkelig jeg merker forskjell med de nye p-pillene mine!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet
Går selv på mercillon, de har funket meget flott for meg, har ikke merket noe. Mulig litt humørsvigninger i starten. Men det gikk fort over. Det er de eneste jeg har gått på. Men som legene sir, p-piller fungere forskjelli på folk.

men har hørt om flere som går på de, og de har heller ikke hatt noe særlig problem med de.

Det er ingen krise nej, men det er vell som de sir..jo tettere du tar pillene vær dag, om du da tar de kl.12 vær dag så er du sikkrere på å ikke bli gravid, jo lengre du venter jo større sjangse er d for at du blir d. men har skjedd mangen ganger med meg at jeg har glemt av de litt, har gått bra med meg=)

LYKKE TIL!! :jepp:

Jeg har også brukt mercilon ca et år. Jeg hadde litt humørsvingninger i starten, men er nå helt fin, null bivirkninger:) Dessuten er det mulig å få tak i mercilon i utlandet, det er f.eks den hyppigste brukte p-pillen i USA.

Skrevet

Jeg gikk også på Trionetta først, med dem hadde jeg ingen bivirkninger i det hele tatt. Når jeg måtte bytte pga at Trionetta gikk ut av produksjon, fikk jeg Mercilon av legen. Han sa at det var det merke som hadde mest likt hormoninnhold som Trionetta. Det skulle jeg aldri gjort!!

Jeg gikk på dem ca et år, da var jeg møkklei! Jeg fikk blødninger hele tiden. Og det samme fikk søsteren min. Nå går jeg på Yasminelle og er kjempefornøyd! Litt misfornøyd med at jeg er for gammel på å få avslag på prisen. Alt var bedre da vi var unge :fnise:

Jeg så noen skrev her oppe at med Mercilon kunne man hoppe over mensen opptil tre ganger. Når jeg begynte på Mercilon, spurte jeg legen om hvordan det var hvis jeg skulle hoppe over mensen. Og da sa legen at jeg kunne hoppe over mensen så mange ganger jeg ville. Siden det er en falsk blødning var det ikke så viktig, det holdt med 2-3 ganger i året.

Gjest frustert
Skrevet

Gikk på Mercilon i fire måneder og skjønte ikke hvorfor jeg gikk så opp i vekt. Lagt på meg syv kg:(( Ikke noe forandring i matveien så har nå sluttet på disse. Brukt masse forskjellige merker pga. mellomblødninger.

Mercilon var det eneste som funket mot dette, men syv kg er litt for mye på meg. Håper det går av igjen.

Noen som har erfaringer med vektøkning på p-piller får de av igjen uten å trene helt vilt?

Har nå gitt helt opp p-piller og er ganske fortvilet.

Er det ikke det ene så er det det andre....

Skrevet

jeg har gått på disse pillene noen mnd, fordi jeg fikk noen veldig plutselige mellomblødninger av jasmine, så jeg var hos gyn og fikk byttet til mercilon, men jeg måtte bare slutte på de. jeg fikk humørsvngninger som bare det, var sinna for ALT.. aldri vert så irritabel noen gang. hehe.. stusselig. sånn kan man jo ikke ha det.. fikk endel kviser også.. og det har jeg slitt md tidligere.. så nå tror jeg at jeg skal prøve diane, se om de funker å ikke ødelegger humøret mitt og gjør huden finere.. jasmine funket bra på huden, men som sagt.. blødningene..

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Ser mange sliter med humørsvigninger av Mercilon.

Jeg gjør også det, men til gjengjeld har alle kviser forsvunnet og "Niagara-blødningene" mine blitt redusert med minst 50 %.

Gjest Euforia
Skrevet

Jeg har gått på Mercilon en stund nå, og alt er som normalt... :biggrin:

Annonse
Skrevet

Jeg går på Mercilon og har ikke opplevd noe bivirkninger bortsett fra noe mellomblødninger i andre og tredje uka på førstebrett. Men det varierer sterkt fra person til person så det er bare å prøve og se, og heller bytte om de ikke passer deg. Alt passer ikke for alle :)

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_trine_*
Skrevet

Jeg har gått på mercilon i snart 2 månder. etter jeg begynte på de så har jeg spist mye mere enn det jeg bruker, men legger på meg for det meste på brystene(noe som jeg er veldig glad for :P) også har jeg fått mindre sexlyst.. men ellers har jeg ikke merket noe! humøret er som før og alt er på en måte normalt! :) merker at jeg har blitt gladere og faktisk ; )

Gjest Gjest_gabriela_*
Skrevet
Takk Saeria, er nå uansett greit med erfaringer.

Og takk til Daiquiry og, selv om jeg nok har lest det der grundig flere ganger da det ser ut til å være pakningsvedlegget..

Hm noen andre som har noe å si?

Er litt stressa ift småblødninger og det å gå opp i vekt. Hvis småblødninger er såpass lite små at jeg må sulle rundt med bind hele tida er jo det utroolig upraktisk. Og vekt.. Jeg har liksom ALLTID vært tynn, har veldig rask forbrenning og er av de som irriterende nok faktisk ikke liker usunn mat, det frister meg bare ikke, er vegetarianer og tenker veldig nøye gjennom kostholdet mitt. Jeg skjønner bare ikke hvordan piller kan få meg til å legge på meg, fettet må jo komme fra et sted?

Gjest Gjest_gabriela_*
Skrevet

Har hatt småblødninger hele første pakken med Cerazette, ewr det andre som har hatt dette problemet? Håper det gir seg snart. Hva med vektøkning? Ser det er en av bivirkningene.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Har hatt småblødninger hele første pakken med Cerazette, ewr det andre som har hatt dette problemet? Håper det gir seg snart. Hva med vektøkning? Ser det er en av bivirkningene.

Jeg gikk nesten 2brett cerazette med blødninger hver dag, fordi helsesøstra sa det kom til å bli det. Men da jeg kom til legen sa han at det var rart jeg ikke hadde kommet tidligere, for slik skulle det ikke være. desuten gjorde cerazette meg til et monster som bare ble sur og irritert for alt. Vekten min lå på det samme hele tiden, verken opp eller ned i vekt, selv om jeg trente.

Men nå går jeg på Mercilon og er veldig fornøyd, ingen store humørsvigninger, mer aktiv, ingen blødninger i det hele tatt, og ingen smerter. Kun noen kviser som har dukket opp fra intet, og litt fet hud, men det spiller ingen rolle når jeg slipper kondomen.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...