Gå til innhold

P-piller, mercilon


Gjest Yoghurt

Anbefalte innlegg

Gjest Yoghurt

Skal begynne på p-piller, mercilon, men merker at jeg er skikkelig nervøs for bivirkninger. Jeg vil begynne på piller av to grunner, selvsagt hovedsaklig for prevansjon, men også fordi jeg har en syklus på rundt 20 dager, noe som gjør at jeg får mensen VELDIG ofte, noe jeg er søkklei av nå. Men så er det jo disse bivirkningene da.

Så er det noen som har tatt disse og har efaringer med de?

Og om jeg tar de i sju tida i ukedagene, men i elleve tida i helgene, spiller vel ikke det noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaringer med akkurat disse, men har erfaringer med diverse andre typer prevensjon. Jeg har fått bivirkninger av alle. Er nok maks uheldig der.

Nå går jeg på cerazette, som er den mest lavdoserte og har bare ett hormon. Jeg reagerer på kunstig østrogen, så cerazette er for meg det siste alternativet innen hormonprevensjon. Tør ikke ta sjansen på ladycomp og andre computere, da jeg i utgangspunktet har en syklus som varierer mellom 28 dager og 3 måneder. Dessuten er vi ikke klar for baby. Kobberspiralen gav meg konstante småblødninger det drøye halvåret jeg hadde den, så jeg ble lei.

Lavere sexlyst har jeg fått, ja. Men ellers er den grei.

Når det gjelder p-piller så går det helt fint å ikke ta den til samme klokkeslett. Det samme gjelder cerazette. Selv om den av mange regnes som en minipille, så slipper en å ta den til samme klokkeslett som en må med andre minipiller.

Ikke mye trøst å få her, men jeg er nok en av de mer uheldige.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yoghurt

Takk Saeria, er nå uansett greit med erfaringer.

Og takk til Daiquiry og, selv om jeg nok har lest det der grundig flere ganger da det ser ut til å være pakningsvedlegget..

Hm noen andre som har noe å si?

Er litt stressa ift småblødninger og det å gå opp i vekt. Hvis småblødninger er såpass lite små at jeg må sulle rundt med bind hele tida er jo det utroolig upraktisk. Og vekt.. Jeg har liksom ALLTID vært tynn, har veldig rask forbrenning og er av de som irriterende nok faktisk ikke liker usunn mat, det frister meg bare ikke, er vegetarianer og tenker veldig nøye gjennom kostholdet mitt. Jeg skjønner bare ikke hvordan piller kan få meg til å legge på meg, fettet må jo komme fra et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at p-pillen fører til økt vannansamling i kroppen eller litt nedsatt forbrenning. Da vil vekten komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke hvordan piller kan få meg til å legge på meg, fettet må jo komme fra et sted?

Aner ikke jeg heller, men kom gjorde det. Spiste det samme på pillen som av, og gikk opp 20 kg. Sluttet på pillene og kiloene gikk sakte men sikkert av uten at jeg endret kosthold eller treningsnivå. Tviler på at det var vannsamling par at kiloene satt såpass godt fast, så min antagelse er at det er noe med forbrenningen som gikk galt.

Men er du utredet for hvorfor du har korte sykluser? I verste fall kan det være noe galt som ligger til grunn som blir forverret ved bruk av hormonell prevensjon. Greit å vite om det i tilfelle du har forhøyet risiko for å forbli infertil i LANG tid etter pilleslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_jessica_*
Skal begynne på p-piller, mercilon, men merker at jeg er skikkelig nervøs for bivirkninger. Jeg vil begynne på piller av to grunner, selvsagt hovedsaklig for prevansjon, men også fordi jeg har en syklus på rundt 20 dager, noe som gjør at jeg får mensen VELDIG ofte, noe jeg er søkklei av nå. Men så er det jo disse bivirkningene da.

Så er det noen som har tatt disse og har efaringer med de?

Og om jeg tar de i sju tida i ukedagene, men i elleve tida i helgene, spiller vel ikke det noen rolle?

Hei! jeg bruker mercilon, og har ikke hatt noe som helst problem i form av bivirkninger! Jeg merket litt humørsvigninger i starten, men det er ikke nødvendigvis pga. pillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humørsvigninger til de grader.

Har gått fra å ha en kort lunte til å ikke noen lunte :forvirret:

Vurderer å bytte til et annet merke pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl

Hallo dere!!!

Har dere hørt om P-plaster eller???? Kjempepraktisk! Klask det på kroppen, glem det i en uke, bytt det. Lett! Slipper å putte i seg piller hver dag.

Har selv ikke merket noen bivirkninger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Helle_*

Hei!

Ser det er mange som har erfaringer med p-piller her, og det er noe jeg absolutt ikke har. Skal begynne på Mercilon nå, og sitter med noen spørsmål.

1.Er det slik at jeg skal begynne med den pilla som det står 1 på den første dagen jeg får mensen?

2. Når på døgnet bør man ta pilla? Jeg har inntrykk av at veldig mange tar den om morgenen, men selv så står jeg opp halv 7 i uka, og sjeldent før 12 i helgene.. Og dette blir vel litt stor tidsforskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jepp

2. mange tar den vel om morgenen fordi om man glemmer den har man noen våkne timer å huske den på... tar man den om kvelden fast og glemmer den sover man jo etterpå og nytter ikke huske da.. Skjønner? (dårlig til å ordlegge meg nå.. :fnise: )

ellers gjør det ikke noe med 5 timers etterslep i helgene.

er du flink til å huske kan du jo ta den om kvelden... glemmer du er det jo bare å ta den om morgenen igjen...

P-plaster funket ikke på meg, mistet det i badekaret HELE tiden, og det klødde......

ellers har jeg gått på mercilon før... fikk nedsatt sexlyst.. ellers ingenting jeg merket sånn spesielt (nå er jo ikke jeg sånn som merker sånno)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_snuppa_*

Hei!

Lønner seg og ta pilla på kvelden.. da tar kroppen den opp iløpet av natten og hvis du er uheldig dagen der på meg evt oppkast og dårlig mage. så slipper man å tenke på at man er utrygg! dette fikk jeg beskjed om av min lege!! bare et tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Silje_*

Hei!

Jeg går på Mercilon 28 og har ikke hatt noen bivirkninger.

Jeg er 15 år og var også redd for dette da jeg startet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_Pernille_*

Hei!

Begynte med Mercilon for en måned siden, ca.

Jeg leste selvfølgelig feil på vedlegget og trodde jeg skulle begynne med dem SISTE mensdag. Nå har jeg latt det gå en måned med tilleggsprevansjon for sikkerhetsskyld, og ble akkurat ferdig med mensen.

Er det trygt å ikke bruke tilleggsprevansjon nå når jeg begynner med første tabbelett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt ørten forskjellige p-piller merker pga bivirkninger, blødninger, vektøkning, humørsvigninger osv. og dette merket er det jeg er mest fornøyd med! ingenting å utsette med mercilon! veldig fornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 måneder senere...
Gjest gingerkid
Hei!

Begynte med Mercilon for en måned siden, ca.

Jeg leste selvfølgelig feil på vedlegget og trodde jeg skulle begynne med dem SISTE mensdag. Nå har jeg latt det gå en måned med tilleggsprevansjon for sikkerhetsskyld, og ble akkurat ferdig med mensen.

Er det trygt å ikke bruke tilleggsprevansjon nå når jeg begynner med første tabbelett?

Jeg var hos helsesøster å fikk Mercilon. Men hun sa at jeg bare kunne begynne på pille nummer en dagen etterpå, da var jeg akkurat ferdig med mensen. Har jeg gjort feil da? Regner med at når hun sa det var i orden, kunne jeg bare gjøre det. Men etter å ha lest endel om Mercilon og dvs. begynner jeg å bli usikker på om jeg har gjort rett? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke gjort feil ved å begynne på p-pillen den siste mens dagen.

Grunnen er at når du skal begynne på p-pillen for første gang så kan du begynne når du vil i syklusen din, det som skjer er at du får en mye lengre syklus enn 28 dager som er nomralt med p-piller, denne første gangen.

Og uansett når du begynner med p-pillen, så er den sikker som prevansjon først etter 8 dager. Altså de første 8 dagene du for første gang begynner på p-piller, må du bruke en annen prevansjon også for å være sikker.

Men har du tatt et brett å skal ha mensen og går da uten piller/eller sukker piller, eller hva det måtte være den uka som er beregnet for mensen, så er du sikker/prevansjonen virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på mercilon og fikk noen helt syke humørsvigninger. Det var rett og slett fælt, jeg gråt for alt og var verdens mest bitchy kjæreste. Men så bytta jeg til jasminelle og da gikk det heldigvis over. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen holdt ut med meg, men heldigvis gjorde de det ;)

Det eneste du kan gjøre er jo å prøve og se hvordan de funker for deg, da dette er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...