Gå til innhold

Dypt åpent kutt i fingeren

Anbefalte innlegg

Gjest su querida
Skrevet

Hva er best for såret? Burde jeg ha på plaster så lenge som mulig eller la det få luft?

Tok et hardt grep på barberhøvelen min med uhell og dro hånda oppover (la nedgravd i en bag så jeg så den ikke). :sjenert:

Skrevet

Siden du spør her, regner jeg ikke med at vi snakker om et sår som åpenbart må sys og som blør voldsomt. De gangene jeg har hatt slike kutt, har de blitt renset med det som var for hånden (Sprit av forskjellig slag, klorhexidin etc.) og så har sårflatene blitt presset sammen og tapet med plaster eller hva som helst annet. Etter et par dager har sårflatene festet seg og da er det, i følge lege, bare fint at såret får luft.

Aner ikke om det er den beste måten å gjøre det på, men jeg har da hatt en del slike kutt fra kniver, økser, glasskår osv. langt fra legevakt i årenes løp og det hittil verste er nå bare en smal liten strek på kneet. De sårene som har blitt sydd grodde faktisk mye senere og har etterlatt seg større arr...

Gjest su querida
Skrevet

Takk for raskt svar. Har ikke hatt et dypt kutt på mange år så jeg husker ingenting. :ler:

Skrevet

Hadde du tatt det med til legevakten hadde dem sikker satt på sånn tynne teipstrips eller hva det er. Sambo kuttet seg på skalpell for litt siden og fikk stor kutt som blødde. Siden det aldri stoppet gikk han til legevakten og dem ville sy, men under ventetiden grodde det litt igjen (noe det nektet å gjøre tidligere på dagen) og derfor satte dem på de teipstripsene og renset og beskyttet det godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...