Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir alltid ekstremt tett i nesen ved forkjølelse, og er relativt ofte forkjølet. Da må jeg alltid ty til nesespray som Otrivin etc. Saltvannsoppløsning funker ikke.

Nå har jeg imidlertid klart å bli "avhengig" av nesespray, må spraye mange ganger pr dag, og dette har pågått i månedsvis... Etter noen timer er jeg potte tett igjen.

Ja, vet det ikke er bra, men er det noen som har vært borti lignende og som har klart å avvenne seg?? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er fryktelig slitsomt, men den eneste måten å stoppe det på, er rett og slett å slutte "cold turkey", dvs slutte brått, og holde ut de dagene det tar for neseslimhinnen å "roe seg" igjen, og gå tilbake til normalen.

Forskjellen på Otirivin o.l. og saltvann, er at de som inneholder medikamenter reduserer hevelsen i slimhinnene, og det er dette man blir avhengig av. Saltvann løser bare opp slim, og har ingen effekt på slimhinnene.

Skrevet
Jeg blir alltid ekstremt tett i nesen ved forkjølelse, og er relativt ofte forkjølet. Da må jeg alltid ty til nesespray som Otrivin etc. Saltvannsoppløsning funker ikke.

Nå har jeg imidlertid klart å bli "avhengig" av nesespray, må spraye mange ganger pr dag, og dette har pågått i månedsvis... Etter noen timer er jeg potte tett igjen.

Ja, vet det ikke er bra, men er det noen som har vært borti lignende og som har klart å avvenne seg?? :sjenert:

en mann jeg kjenner :ler: hadde samme problem. det er som flere har nevnt: SLUTT! det er dritt den første uka, men blir bedre etterhvert. har du allerede ødelagt slimhinnene i nesa da?? håper ikke det- da må du i såfall,i verste fall opereres! (var det motivasjon nok til å slutte ? :lur: )

Skrevet

Under mitt andre svangerskap var jeg konstant tett i nesa, jeg brukte Otrivin flere ganger daglig. Jeg ble totalt avhengig av det. Da jeg nevnte dette for legen fikk jeg beskjed om å slutte på dagen fordi slimhinnene i nesa tar skade av det. Jeg sluttet nesten på dagen, det var helt jævlig å komme gjennom første uka, men så gikk det sånn passe bra.

Når jeg nå er forskjølet så kan jeg bare bruke nesespray noen få dager før det begynner å svi i nesa og jeg blør litt neseblod om natta. Så jeg har nok klart å ødlegge slimhinnene mine ja. Tror ikke jeg noen gang blir helt bra for det er 12 år siden jeg var avhengig av nesespray nå.

Skrevet

En jeg kjenner slutta i et nesebor av gangen.

Han spraya kun det ene, til det andre var leget.

Skrevet

Å slutte brått er ikke den eneste måten å slutte med nesespray på.

Hos legen får du råd, for eksempel Nasonex-nesespray og saltvannsspray.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har også blitt avhengig av Otrivin, og det var veldig ubehagelig. Syntes det var grusomt å være tett.

Du bør forsøke å følge ovennevnte råd: Slutt på dagen. Veldig ubehagelig i begynnelsen, men det går over.

Når tør jeg ikke lenger bruke nesespray - og har vennet meg til å bruke saltvannsoppløsning, selvom dette ikke engang er halvparten så virkningsfullt.

Skrevet

Enig med de over, slutt på dagen!

Du kommer til å være pottetett en stund, men så skal det gå seg til. Hvis ikke bør du komme deg til legen. Jeg fikk god hjelp av en slags gjenoppbyggende nesespray som fikset slimhinnene mine, og jeg er helt kvitt problemet. Nå bruker jeg nesespray igjen, men er nøye med å følge instruksjonene...

Skrevet

Jepp. Det eneste som funker er å slutte tvert. Tro meg!

Kjipern med tett snute i ei uke, men det blir bedre.

Skrevet

Sier som de andre som har svart deg her. Det eneste som hjelper er å slutte.

Og slutte MÅ du gjøre, for du ødelegger slimhinnene i nesen med å spraye nesa hele tiden. Blodtilførelen til slimhinnene i neseborene blir stoppet og i værste fall kan dette føre til at cellene i slimhinnene inni nesa dø sånn at du får store sår der som aldri gror igjen. Jeg prøver ikke å skremme deg, men kanskje litt skremsel kan være litt motivasjon?

Men hvis det skulle bli for ille å slutte tar du kontakt med legen. Da kan du få resept på kortisonnesespray som du da kan bruke mens nesa di vender seg til å ikke bli sprayet med Otrivin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...