Gå til innhold

Mitt første barn!

Gjest imli

Anbefalte innlegg

Kanskje din kjære kunne ringt for deg? Forstår at det må være en kjip telefon å ta, og jeg forstår veldig godt den frykten for å prate i telefon - er slik selv. Men orker du å ha det slik helt til tirsdag da? Får du pratet nok med andre om dette? Får vondt i hjertet, skjønner at du ikke har det noe særlig. Mange jeg kjenner har hatt det på samme måte når de fikk sitt første barn. De syntes det bare var mas og slit, og følte absolutt ingen glede over å ha blitt mor. For alle jeg kjenner har dette gått over, og det er vanlig å tenke negativt når alt er nytt, og man bare er forferdelig sliten og egentlig bare vil stikke. Du har ikke mulighet til å få mer avlastning?

Uansett, så er dette er kjent problem for de ansatte på helsestasjonen, og absolutt ingen vil dømme deg for følelser du har nå/ikke har nå. Alt de vil er å hjelpe deg! Du er ikke en dårlig mamma, du har det bare tøft akkurat nå! Og det er lov!

Håper alt blir lettere for deg snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest imli
Kanskje din kjære kunne ringt for deg? Forstår at det må være en kjip telefon å ta, og jeg forstår veldig godt den frykten for å prate i telefon - er slik selv. Men orker du å ha det slik helt til tirsdag da? Får du pratet nok med andre om dette? Får vondt i hjertet, skjønner at du ikke har det noe særlig. Mange jeg kjenner har hatt det på samme måte når de fikk sitt første barn. De syntes det bare var mas og slit, og følte absolutt ingen glede over å ha blitt mor. For alle jeg kjenner har dette gått over, og det er vanlig å tenke negativt når alt er nytt, og man bare er forferdelig sliten og egentlig bare vil stikke. Du har ikke mulighet til å få mer avlastning?

Uansett, så er dette er kjent problem for de ansatte på helsestasjonen, og absolutt ingen vil dømme deg for følelser du har nå/ikke har nå. Alt de vil er å hjelpe deg! Du er ikke en dårlig mamma, du har det bare tøft akkurat nå! Og det er lov!

Håper alt blir lettere for deg snart

Takk for godt og forståelsesfullt innlegg.

Føler meg liksom så teit, tenk på alle dem som ikke får noe barn feks? Eller får en syk unge? Tenk så heldig jeg er som har fått en frisk unge, jeg som har ønska meg barn i årevis. Og så klarer jeg ikke å glede meg over det - bare mas og slit, til tross for at det ikke er noen kolikkbaby, han skriker ikke veldig mye, og er jo stort sett "grei"... Synes dette er så trist. Har drømt om og øsnka meg barn i mange år, har tenkt så masse på det og drømt om hvordan det skulle bli. Føler meg slem som blir irritert på ungen når han skriker, føler meg slem som synes det er dritkjedelig å gå rundt å bære på ham osv. Er så skuffa over meg selv, trodde jeg kom til å bli en litt bedre mor enn dette... Føler egentlig at jeg bare passer en annens unge, og håper vedkommende snart henter den igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Imli.

Jeg synes absolutt du skal ta den telefonen til helsestasjonen, får helt vondt av deg jeg :klemmer:

En ting er helt sikkert: DU ER IKKE NOEN DÅRLIG MAMMA.

Det er mange som sliter den første tiden med babyen, det gjorde jeg også med min førstefødte. Det tar tid å bli kjent med ungen, og når du sover så lite som du gjør blir du fort sliten og føler at du ikke strekker til.

Håper virkelig det blir bedre snart Imli, så du får kose deg og nyte tiden med baby i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skjønner at dette er tøft, plutselig er det et nytt vesen i livet ditt, som man må være der for 24/7, som skriker og hyler, forlanger at man stiller opp - det er jo egentlig ikke så rart at man blir irritert:) Men tenk at dette er en LITEN del av det livet du og ditt barn skal dele, om du får dårlig samvittighet for at ikke alt er stas nå - så får du så mye tid å ta det igjen senere. DETTE ER IKKE HVORDAN DITT LIV SOM MAMMA VIL BLI! Dette er en liten startfase, hvor alt er kjempetøft. Klart du fortjener å være mamma! Tror mange blir skuffet i begynnelsen, det er ikke like rosenrødt og søtt som man tenker at det skal være. Men dette kommer seg. Ikke legg for mye press på deg selv, gi deg selv lov til å føle som du gjør. Du er ikke alene. Og søk hjelp om du føler at det ville vært godt, ingen dømmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

:klemmer: til alle som skriver her. Setter pris på det!

Dette har visst blitt en skikkelig sutre-dagbok! Kommer til å dø av skam om jeg skal lese gjennom hele boka når dette er kommet på avstand ;)

I dag har han sovet litt ute i vogna, så jeg har i alle fall hatt armene fri en stund, og nå er mannfolket borte og viser ham fram til naboene. Utrolig hvordan det hjelper på humøret å bli "kvitt" ungen for en stund (uff, det hørtes fælt ut, men dere skjønner hva jeg mener).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du får det ut. Bedre det enn å stenge alle sånne følelser inne.

Nyt pausen din :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli
Bra du får det ut. Bedre det enn å stenge alle sånne følelser inne.

Nyt pausen din :klem:

Det skal jeg.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare snikleser, men tipper du setter pris på det også! :fnise:

Blir litt småredd av å høre om barseltida, men gleder meg likevel til den dagen jeg får bolle i ovnen + graviditet! :skratte:

Heldige du som har en liten en, selv om du ikke føler det sånn akkurat nå kanskje! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen som bruker samme helsestasjon? Finn ut når de har åpen helsestasjon og dra dit da. Jeg har forresten dratt på helsestasjonen flere ganger uten timeavtale og hørt om noen var ledig der. Tok selv tidlig kontakt med helsesøster fordi vi hadde oppstartsproblemer. Fikk kanskje ikke så mye hjelp ut av det, men fikk i alle fall tømt hodet litt, og bekreftet at jeg ikke var gal eller rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli
Det er kjempegodt å få litt alenetid, nyt det! ;)

God helg imli! :klem:

Ja, nå har jeg vært alene i over to timer. Luksus ;)

God helg til deg også :klem:

Jeg bare snikleser, men tipper du setter pris på det også! :fnise:

Blir litt småredd av å høre om barseltida, men gleder meg likevel til den dagen jeg får bolle i ovnen + graviditet! :skratte:

Heldige du som har en liten en, selv om du ikke føler det sånn akkurat nå kanskje! :rødme:

Koselig med sniklesere :)

Ja, barseltida har vært tøff hittil, men det er jo ikke alle det blir slik for! Mange som synes det er en flott tid.

Vet jeg er heldig, men jeg føler det ikke sånn nå nei ;)

Kjenner du noen som bruker samme helsestasjon? Finn ut når de har åpen helsestasjon og dra dit da. Jeg har forresten dratt på helsestasjonen flere ganger uten timeavtale og hørt om noen var ledig der. Tok selv tidlig kontakt med helsesøster fordi vi hadde oppstartsproblemer. Fikk kanskje ikke så mye hjelp ut av det, men fikk i alle fall tømt hodet litt, og bekreftet at jeg ikke var gal eller rar.

Vet ikke om det er åpen helsestasjon... Men skal dit på tirsdag i alle fall. Vet ikke om det hjelper å snakke med noen jeg, men et eller annet må jeg nesten gjøre, for det ser ikke ut til at dette går seg til av seg selv slik jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du nyter alenetida jeg, imli :klemmer: Håper barseltida blir lettere for dere snart, det tror jeg :jepp: Det er jo ikke bare, bare å plutselig få en unge å ta seg av. Og som jordmor sa til meg, det er ikke sikkert morskjærligheten kommer med en gang. Bare tenk på ektefellen din, vennene dine, du ble jo ikke kjempeglad i dem heller første dagen du møtte dem. Kjærlighet tar gjerne tid å utvikle seg, tror jeg.

Og på meg virker det som om du gjør en super jobb som mamma! :klem: Fra nå av blir det bare bedre.

Endret av Amused
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er veldig viktig at du prater med noen om hvordan du har det nå :klemmer: Og barseltida kan være tøff den, men tro meg på mitt ord når jeg sier at det blir bedre, for det blir det altså, helt sikkert :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du sutrer jeg. Etter to små babyer i min "karriere" er det lov å klage og sutre, det er lov å være sliten og det er lov å nyyyyyte alenetiden. Mannen min har stadig med seg poden sånn at mor får hvile. Eller han er alene hjemme med lillemann og storebror sånn at jeg får dratt til byen uten barn innimellom. Og jeg kan skrive under på at jeg virkelig nyter det. Det er gull verdt med litt alenetid, imli :klemmer:

Det har blitt en del tårer her i begynnelsen og. Storebror som trasser og er sjalu, lillebror som griner og ikke vil sove på ettermiddagene og er våken og tuller til langt utover kvelden. Det tærer på kjenner jeg. Ikke vil han ha pupp og ikke vil han være foruten puppen. Ikke bare enkelt å være mamma.

Håper du får snakke ut litt på helsestasjonen på tirsdag. La tårene renne og følelsene få fritt utløp. Ingen ser rart på deg vennen. Det viktigste er at du får fortalt hva du føler, at du kanskje får gode råd og tips og at du etterhvert kan kose deg med den lille.

Jeg får helt vondt av deg jeg, imli :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Har ikke så mye å bidra med av gode råd, men jeg er HELT SIKKER på at du ikke er en dårlig mamma, imli. Ikke ha dårlig samvittighet :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem:

Det er nok lurt å ringe helsestasjonen på forhånd og gi beskjed om at du har noe du vil ta opp (trenger ikke si hva det er) slik at de setter av tid til deg. Vi var nemlig på 6-ukers kontroll forrige uke, og der hadde de satt av 5 minutter til hver, slik at vi akkurat rakk legekontroll, veiing, måling og en bitteliten prat med helsesøster. Synes det var dårlig at de ikke tok seg bedre tid med oss, siden jeg regner med de fleste har ting de lurer på eller vil ta opp.

Ellers har helsesøster sikkert noen tips angående søvnrutiner, som kanskje kan hjelpe dere. Har du prøvd varmeflaske i senga hans, slik at det blir varmt og godt å legge seg etter amming? Unger liker også å ha det litt trangt - vi legger vesla helt inn i hjørnet på senga med hodet, og har rullet sammen et helseteppe som hun har "rundt" hodet sitt. Her sov vesla også godt oppå oss de første ukene, men det har gradvis blitt lettere å legge henne i egen seng. Ting blir bedre!

Her har en helsesøster svart på spørsmål ang søvnvaner

Tror morsfølelsen kommer mer når de begynner å kommunisere mer med oss etter hvert. Som jeg har skrevet før kom ikke morsfølelsen før etter 5 uker her, og den er absolutt ikke ferdig utviklet :)

Ellers har du jo oss du kan fortelle alle frustrasjoner til! :klem::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Imli. Det var leit å lese hvordan du har det, og jeg skjønner det kan være vanskelig å se for seg at det skal bli bedre med det første, men jeg tror dette er veldig kortvarig! Som du sier selv, han gråter ikke mye og er stort sett snill. Men så er det denne sovingen som er vanskelig og det sliter på både mor og barn. Der har jeg ikke så mye erfaring med hva som kan hjelpe, men jeg ville spurt på helsestasjonen om de har noen råd om hvordan du kan hjelpe ham til å sovne på egen hånd. marsy hadde også noen fine tips. :)

Så snart dere kommer inn i noe som ligner på søvnrutiner, vil du nok merke at humøret blir veldig mye lettere og hverdagen en hel del mer overkommelig. Ellers må du jo bare nyte så ofte som mulig du har mulighet til å ta litt pauser. Hopp gjerne over et måltid også, om du klarer å pumpe ut et måltid. Pappaen har bare godt av å kunne ha en koselig matestund med babyen, han også, om og ammingen er godt igang, tror jeg det er veldig liten fare for sugeforvirring.

Jenta vår fikk faktisk et måltid av pappaen hver eneste dag i flere uker, fordi jeg var i så dårlig form etter fødselen og helt utslitt (selv om jeg omtrent ikke husker noe av det NÅ...) Jeg gikk alltid og la meg etter å ha ammet i 21-tiden, og så var mannen min "pappa på heltid" fra 21 til 00 hvor han ga mat på flaske (helletut de første par ukene for å ikke gjøre henne sugeforvirret), stelte henne og la henne (hun var heldigvis flink til å sove, da, så vi var heldige sånn). Dermed kunne jeg sove fra ca 21 til ca 03 (nattmat :) ), en stooor luksus. Og pappaen ble veldig knyttet til jenta si. :hjerter_rundt:

Uansett, det er helt legitime følelser du har, som du trygt kan snakke om på helsestasjonen uten at noen vil synes du er en dårlig mor. De har helt sikkert hørt det samme maaange ganger før. Kanskje det til og med blir ok med en gruppekontroll, for det er helt sikkert flere som sliter. Da kan du kanskje kunne slå av en prat med en i akkurat samme situasjon. :jepp:

Ønsker deg av hele mitt hjerte bedre dager! Lykke til i morgen.

Og håper det i allefall er en liten trøst at dette vil gå over og være glemt om bare noen måneder! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest::klem: Ikke ha dårlig samvittighet, det der er helt vanlig :troest: Skjønner at det er fælt altså... Men som noen andre sa her så er det nok veldig vanlig og de på helsestasjonen har erfaring med det, så prøv å snakke med de.

Og du syter overhodet ikke! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...