Gjest Lærer, 3-årig høgskule Skrevet 25. august 2007 #21 Skrevet 25. august 2007 Argumentet for at lærere skal ha mer lønn er i den lange utdanninga vi har. Vi allmennlærera i grunnskolen har 3 og 4 års utdanning, det er ganske mye! Vi fortjener dobbelt så mye lønn og lengre feria!
Grissini Skrevet 25. august 2007 #22 Skrevet 25. august 2007 I grunnen hater jeg denne diskusjonen, men klarer ikke å holde meg unna. Jeg er lærer, adjunkt med opprykk, og var ferdig utdannet i fjor. Jeg er på skolen fra 07.30 til ca kl 16. I tillegg blir det mye jobbing på kveldstid. Klart det er mye ekstra nå siden jeg er forholdsvis nyutdannet, men det blir generelt mye etter-og forarbeid for de fleste lærere. Hvertfall de som er interessert i å gjøre en god jobb. For å gi et eksempel på min skolehverdag: I skolen i dag har alle elever krav på tilpasset opplæring og vi har derfor delt elevene inn i tre nivågrupper. Jeg trives godt i jobben min, men merker det tar svært mye tid når det i mer eller mindre hvert fag skal lages tre forskjellige opplegg/oppgavesett/lekser. I tillegg ønsker jeg at alle elevene skal føle at jeg har fått snakket med de, gitt de en klapp på skulderen, motivert de etc. i løpet av en time. Resultat: konstant dårlig samvittighet og en følelse av å aldri strekke skikkelig til. Jeg er enig i at det er mye sutring fra lærere og Utdanningsforbundet til tider, men hadde du brukt 3 timer av din tid til å rydde kaoset på kunst- og håndverksrommet eller møtt som teamleder på ulike møter, uten å få så mye som en krone betalt for dette? Jeg ønsker å være en god lærer for mine elever. Å bruke tid på skikkelige forberedelser er for meg en viktig del av dette, jeg ønsker ikke å sette på autopiloten og la ting skure. Jeg ser at dette ble et rotete innlegg, det er mye følelser som svirrer, jeg er lei av å alltid måtte forsvare yrket mitt.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #23 Skrevet 25. august 2007 Lærerne bør få flere og lengre ferier og betalt avspsering. Vårt yrke er så slitsomt og komplisert - dessuten krever utdannigna vår mer enn andre utdanningetr. Lærerhøgskolen er den tøffeste av alle utdannigner!
Grissini Skrevet 25. august 2007 #24 Skrevet 25. august 2007 Lærerne bør få flere og lengre ferier og betalt avspsering. Vårt yrke er så slitsomt og komplisert - dessuten krever utdannigna vår mer enn andre utdanningetr. Lærerhøgskolen er den tøffeste av alle utdannigner! Regner med du er ironisk.... Er hvertfall ikke enig med deg. Hverken når det gjelder lengre ferier eller at utdannelsen er så tøff. Men jeg mener at man skal ha betalt for den spesialiseringen man tar.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #25 Skrevet 25. august 2007 Regner med du er ironisk.... Nei! Mener da det! Har du ikek gått på Lærerhøgskolen sjøl da? Det er en tøff og krevende utdanning!
Gjest Evening Princess Skrevet 25. august 2007 #26 Skrevet 25. august 2007 I grunnen hater jeg denne diskusjonen, men klarer ikke å holde meg unna. jeg er lei av å alltid måtte forsvare yrket mitt. Ja, jeg også hater denne diskusjonen, og derfor måtte jeg få ut litt frustrasjon jeg er enig med deg! jeg er drit lei av å gå på fest eller en eller annen sosial sammenkomst, der jeg møter folk som hele tiden skal kverulere og diskutere om yrket mitt, det er en skikkelig party pooper. og de fleste tror at jeg har valgt yrket fordi jeg hadde en super skoletid selv, noe jeg ikke hadde. men det er en annen diskusjon. det er mye myter rundt læreryrket. vel, vel- men nå er det helg, nå skal jeg drikke meg dritings!! HAHAHA!
Gjest Personalsjef Skrevet 25. august 2007 #27 Skrevet 25. august 2007 Jeg er enig i at det er mye sutring fra lærere og Utdanningsforbundet til tider, men hadde du brukt 3 timer av din tid til å rydde kaoset på kunst- og håndverksrommet eller møtt som teamleder på ulike møter, uten å få så mye som en krone betalt for dette? Du FÅR betalt for dette, det er slike ting man forventer når du etter arbeidstidsavtalen skal ha en gjennomsnittlig arbeidsuke på omtrent 45 timer i de få ukene du faktisk jobber. Funksjonen som teamleder betales sannsynligvis for seg i tillegg til den lønnen du allerede har, uansett er det ingen som slipper unna å rydde på sin egen arbeidsplass eller gå på møter i arbeidstiden uten å få ekstra betalt for dette. 45 timers arbeidsuke betyr til orientering at du i gjennomsnitt skal jobbe fra 8 til 17 HVER ENESTE MANDAG TIL OG MED FREDAG hver eneste av de ukene du er på jobb. Det blir mye tid til ryddi g og møtevirksomhet av sånt, men det er altså dette som gjør at man kan forsvare de lange og hyppige feriene lærerne har. Så hva er det egentlig du vil? Hvem tror du slipper å rydde sin egen arbeidsplass? Hvem vet; kanskje du også har samlingsstyrertillegg for kunst og håndverk, slik at du får EKSTRA betalt for å rydde der i din egen arbeidstid? Akkurat som at du som teamleder får EKSTRA betalt for å gå på møter i din egen arbeidstid. Hvor mange av de andre møtedeltakerne har det sånn, tror du?
Gjest Evening Princess Skrevet 25. august 2007 #28 Skrevet 25. august 2007 Du FÅR betalt for dette, det er slike ting man forventer når du etter arbeidstidsavtalen skal ha en gjennomsnittlig arbeidsuke på omtrent 45 timer i de få ukene du faktisk jobber. Funksjonen som teamleder betales sannsynligvis for seg i tillegg til den lønnen du allerede har, uansett er det ingen som slipper unna å rydde på sin egen arbeidsplass eller gå på møter i arbeidstiden uten å få ekstra betalt for dette. 45 timers arbeidsuke betyr til orientering at du i gjennomsnitt skal jobbe fra 8 til 17 HVER ENESTE MANDAG TIL OG MED FREDAG hver eneste av de ukene du er på jobb. Det blir mye tid til ryddi g og møtevirksomhet av sånt, men det er altså dette som gjør at man kan forsvare de lange og hyppige feriene lærerne har. Så hva er det egentlig du vil? Hvem tror du slipper å rydde sin egen arbeidsplass? Hvem vet; kanskje du også har samlingsstyrertillegg for kunst og håndverk, slik at du får EKSTRA betalt for å rydde der i din egen arbeidstid? Akkurat som at du som teamleder får EKSTRA betalt for å gå på møter i din egen arbeidstid. Hvor mange av de andre møtedeltakerne har det sånn, tror du? ja, det stemmer dette som du sier. og de som er kontaktlærere får ca 10.000 ekstra i året. og det er bra! ...og jeg vil gjerne ha feriene allikevel
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #29 Skrevet 25. august 2007 Vi lærere fortjener høyere lønn fordi vi jobber helt fra kl. 8 til kl. 16 (og det bare med lunch og friminutt + møter i mellom). Hvor mange andre er det som jobber så mye? Vi fortjener minst kr 600 000 i lønn etter å ha gått på Lærerhøskolen. Vi fortjener mer lønn enn ingeniørene Vi må ta undervise andres snørrunger og jobber i et kvinnedominert yrke...gi oss mer lønn og mer ferie!!!! Finn deg en annen jobb, jeg vil ikke ha deg som kollega. Jeg holder på det jeg har sagt tidligere i tråden: la lønna være som den er, og la meg bruke arbeidstiden til det jeg er utdannet til å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #30 Skrevet 25. august 2007 ja, det stemmer dette som du sier. og de som er kontaktlærere får ca 10.000 ekstra i året. og det er bra! ...og jeg vil gjerne ha feriene allikevel Mer ferie til læraran! Det er for lite som det e i dag.
Nabodama Skrevet 25. august 2007 #31 Skrevet 25. august 2007 Vi lærere fortjener høyere lønn fordi vi jobber helt fra kl. 8 til kl. 16 (og det bare med lunch og friminutt + møter i mellom). Hvor mange andre er det som jobber så mye? Vi fortjener minst kr 600 000 i lønn etter å ha gått på Lærerhøskolen. Vi fortjener mer lønn enn ingeniørene Vi må ta undervise andres snørrunger og jobber i et kvinnedominert yrke...gi oss mer lønn og mer ferie!!!! Vel, vi andre jobber også helt fra kl 8 til kl 16, ofte mer også. Men vi har kun 5 ukers ferie i året. Som en annen sa, for å jobbe inn det dere har i ekstra ferie, skal dere faktisk ha 45 timers uke, hver uke. Har dere det? Eller er det bare på papiret?
Bokormen Skrevet 25. august 2007 #32 Skrevet 25. august 2007 Vel, vi andre jobber også helt fra kl 8 til kl 16, ofte mer også. Men vi har kun 5 ukers ferie i året. Som en annen sa, for å jobbe inn det dere har i ekstra ferie, skal dere faktisk ha 45 timers uke, hver uke. Har dere det? Eller er det bare på papiret? Begge mine foreldre er adjunkt med opprykk (mor er snart lektor, videreutdanner seg nå) og de har svært forskjellige arbeidstider. Da min mor også er audiopedagog (døvelærer) har hun ganske få rene undervisningstimer i uken, og retter ganske lite, men hun reiser og endel rundt og holder kurs, har voksenopplæring osv. Min far, derimot, jobber på en ungdomsskole og er klasseforstander pluss faglærer i norsk, engelsk og samfunssfag. Norsk og engelske r to TUNGE fag med tanke på rette-mengde, og så lenge jeg har husket, har han gått til jobb 0715, kommet hjem 1615, spist middag, sovet en time, dradd tilbake på jobb i 18-tiden og kommet tilbake i 20-tiden, minst en dag i uken, oftest 2-3 dager i uken, 4 dager i de verste periodene. Dette er ofte kombinert med å rette 4-5 timer på søndager + konferansetimer osv. så ja, NOEN lærere jobber faktisk 45 timer hver uke (som min far), mens andre (som min mor) nok jobber noe under dette, men allikevel mer enn 8-16.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #33 Skrevet 25. august 2007 Mine lærerkolleger og meg selv jobber maks. 37,5 timer i uken. Vi fortjener mer ferie og høyere lønn - vi har da gått på Lærerhøgskolen! Barn er masete og det er strevsomt å være lærer....
Rosalie Skrevet 25. august 2007 #34 Skrevet 25. august 2007 (endret) Vi lærere fortjener høyere lønn fordi vi jobber helt fra kl. 8 til kl. 16 (og det bare med lunch og friminutt + møter i mellom). Hvor mange andre er det som jobber så mye? Vi fortjener minst kr 600 000 i lønn etter å ha gått på Lærerhøskolen. Vi fortjener mer lønn enn ingeniørene Vi må ta undervise andres snørrunger og jobber i et kvinnedominert yrke...gi oss mer lønn og mer ferie!!!! Nå får du faen meg gi deg! Og ja - jeg jobber langt mer enn fra 8-16. 600.000 etter lærerhøgskolen. Si meg - hvilken planet lever du på? En lærer med 5-årig utdanning tjener omtrnt det samme som en siv.ing. i det offentlige. Og slutt å sammenligne private og offentlige lønninger! Mange andre goder offentlige ansatte har som vi i det private ikke har. Endret 25. august 2007 av Wadjet
Gjest Ballerina Skrevet 25. august 2007 #35 Skrevet 25. august 2007 Vi lærere fortjener høyere lønn fordi vi jobber helt fra kl. 8 til kl. 16 (og det bare med lunch og friminutt + møter i mellom). Hvor mange andre er det som jobber så mye? Vi fortjener minst kr 600 000 i lønn etter å ha gått på Lærerhøskolen. Vi fortjener mer lønn enn ingeniørene Vi må ta undervise andres snørrunger og jobber i et kvinnedominert yrke...gi oss mer lønn og mer ferie!!!! Først; der hvor jeg jobbet før jobbet jeg gjerne fra 7:30 - 17:30 uten pause. Spiste foran dataen når jeg hadde anledning til å fakturere.. så jeg håper litt at du er ironisk når du spør om andre jobber så mye.. Hvorfor er du så ute etter ingeniørene? Du visste før du utdannet deg at ingeniører tjener bedre enn lærere, og når jeg ser på min arbeidsmengde (på allmennlærerutdanningen) i forhold til hva min kjære har som går på ingeniørutdanning så skjønner jeg hvorfor de tjener mer enn oss, fordi han gjør mye mye mye mer arbeid enn meg og har veldig mange flere sider å komme gjennom!! Hvis du ikke liker å jobbe i et kvinnedominert yrke eller undervise andres snørrunger så bør du kanskje revurdere ditt yrkesvalg?? Jeg velger å bli lærer fordi jeg liker å jobbe med barn/unge og fordi jeg brenner for faget mitt!! Jeg kommer nok aldri til å tjene mer enn min kjære, men jeg skal nok klare meg Argumentet for at lærere skal ha mer lønn er i den lange utdanninga vi har. Vi allmennlærera i grunnskolen har 3 og 4 års utdanning, det er ganske mye! Vi fortjener dobbelt så mye lønn og lengre feria! Dobbelt så mye lønn? Hvorfor? Og feriene er vel rimelig lange fra før av?? Dessuten er ikke utdanningen noe lenger enn så mange andre utdanninger - iallfall ikke hvis vi snakker om grunnutdanning. Hva man velger å gjøre etterpå er jo opp til en selv!! Lærerne bør få flere og lengre ferier og betalt avspsering. Vårt yrke er så slitsomt og komplisert - dessuten krever utdannigna vår mer enn andre utdanningetr. Lærerhøgskolen er den tøffeste av alle utdannigner! Jeg må si jeg er helt uenig her også.. jeg synes ikke denne utdanningen krever så mye mer enn andre utdanninger.. som sagt; min kjære har mye mer å gjøre enn meg! Ja, noe er tungt, men det er det nå jammen meg for de andre som utdanner seg til å bli noe annet også!!!!!!!!
Gjest Ballerina Skrevet 25. august 2007 #36 Skrevet 25. august 2007 Mine lærerkolleger og meg selv jobber maks. 37,5 timer i uken. Vi fortjener mer ferie og høyere lønn - vi har da gått på Lærerhøgskolen! Barn er masete og det er strevsomt å være lærer.... De som jobber i barnehage da, som sosionom, barnevernpedagog... you name it. Skal de også få mye lengre ferie og mye høyere lønn fordi de jobber med barn? Hvis man synes at barn er masete og strevsomme så bør man kanskje ikke jobbe med barn? Det er jo mye man kan jobbe som uten å jobbe med barn!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #37 Skrevet 25. august 2007 Lærerne er den gruppen som får mest fra kompetanseløft og milliarder her og der...og masseutbygginger av skolene i de fleste kommuner. I tillegg har utdanningen økt på 3 til 4 år uten at noe bedre har skjedd annet enn at lærerne har fått fete lønninger og masse tillegg! (+ ferier) Gratulerer, lærere: deres yrkesgruppe er sytegruppe nr. 1 i samfunnet. Dere tåler tydeligvis ikke å jobeb skikkelig og masse slik andre grupper gjør fra før - i det stille uten å skrike og syte høyt om det.
Gjest Chrizzy Skrevet 25. august 2007 #38 Skrevet 25. august 2007 For meg virker det som om det er mange som er misunnelige på lærere. Det er ikke sikkert de hadde hatt de samme følelsene etter å ha jobbet som lærer i et år. Kanskje vi har en liten klagende gjest her som desverre ikke bestod norsk eller matematikk på lærerskolen? Da kan man jo ikke bli lærer selv om man vil
Gjest Vært her før Skrevet 25. august 2007 #39 Skrevet 25. august 2007 Jeg sliter med å ta hovedinlegger alvorlig. Dette sytet om mye jobb og lite penger begynner å bli vel krampeaktig. Vi har nok ferie, vi får nok penger. Jeg unner virkelig andre yrkesgrupper et lønnsløft nå. Nei, jeg holder på det jeg har sagt før: vi må få bruke tiden vår på relevante oppgaver. Og kurs og denslags er vel og bra, men noen ganger er ro til å få konsentrere oss om nået bedre. Til stadighet kommer det nye teorier som det nærmest forventes at vi skal hive oss over, før vi i det hele tatt har fått tid å se om det "gamle" bærer frukter. Det går ut over den langsiktige planleggingen som skal sikre elevene en helhetlig utdannelse. Jeg er rimelig sliten etter høstens skolestart der arbeidstiden min blant annet har gått med til kursing som har begrenset relevans for min hverdag, kursing som HAR relevans, men som kommer alt for sent i forhold til inneværende skoleår, diverse sjaue/vaktmesterlignende oppgaver osv. Det praktiske arbeidet med å gjøre klar klasserom, bøker, gå gjennom/klargjøre elevmapper, forberede selve skolestarten osv (det er mye som skal gjøres, og det er tidkrevende) har vi gjort på kveldstid og i helger. Men vi gjør det, for vi vil gjerne at skolestarten blir glattest mulig for de små. Så trøster vi oss med at de ikke vet om det totale kaoset i kulissene den første uken. Men det skal bli godt med høstferie.
Kayli Skrevet 25. august 2007 #40 Skrevet 25. august 2007 Det var da voldsomt... Hvor kommer denne frustrasjonen fra? Sansynligvis fra at hun er trøtt etter de lange dagene i oppstarten av skoleåret. Oppstarten er knallhard hvert år, selv for gamle travere, og selv når en starter opp med elever en kjenner. Og dagene kan bli lange, mye mye lenger enn til 16. (De fleste jobber da til kl 16 i andre yrker og?) Men det blir bedre. Når de første ukene er unnagjort, glir dagene over i et roligere tempo. Og husk at det blant annet er i dise ukene en gjør seg fortjent til avspassering. Jeg vet en del om dette - har selv vært lærer med 4-årig lærerhøyskole i 11 år nå. Jeg synes likevel ikke sinte innlegg, tilsynelatende uten noen grunn, tjener vår profesjon! Jeg skulle ønske alle lærere kunne snakke mer om de positive sidene ved arbeidet vårt. Kanskje det kunne fristet flere til å ta utdanningen? Kanskje vi også kunne kvittet oss med manges oppfatning av oss som sytete og misfornøyde? Og når det gjelder politikerne skulle jeg ønske skolen kunne fått ro nå. Nye planer og omstillinger gjør oss frustrerte og tar fra oss den energien vi skulle ha brukt på ungene!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå