Donpedro Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Vi driver og undersøker banrehager i nærheten av oss, bor i en kommune som ikke har full dekning. De som ligger nærmest oss er familiebarnehager, ser de har 5 plasser. Da jobber det 1 assistent 100 % og en førskolelærer 5 t i uken. Jeg synes dette hørtes mye ut? Eller er dette helt vanlig? Er det kanskej bare meg som synes det å være alene hele dagen med 5 barn under 5 år virker helt gruuusomt?
Kylling Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Om dette er vanlig eller ikke vet jeg ikke, men aldri i VERDEN om jeg vil ha mine fremtidige barn i en slik familiebarnehage. Med så lav bemanning går det rett og slett ut over sikkerheten til barna.
Chiquita Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 Loven sier at man kan ha 5 barn over 3 år pr voksen i en familiebarnehage Når barna er under 3 år skal antall barn reduseres (men det står ingen steder hvor mye, og de fleste opererer da med 4 barn under 3 år pr voksen)
Donpedro Skrevet 25. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2007 Om dette er vanlig eller ikke vet jeg ikke, men aldri i VERDEN om jeg vil ha mine fremtidige barn i en slik familiebarnehage. Med så lav bemanning går det rett og slett ut over sikkerheten til barna. Ser ut til at det er normen her jeg bor, eventuelt 9-10 barn på 2 assistenter.
Kylling Skrevet 25. august 2007 #5 Skrevet 25. august 2007 Ser ut til at det er normen her jeg bor, eventuelt 9-10 barn på 2 assistenter. Da ville jeg gjort alt for å få barnet inn i en vanlig barnehage. Ikke bare er det grusomt for de ansatte å jobbe under slike forhold, det er barna som lider under dette. Hvordan assistentene kommer seg gjennom dagen ved å trøste hvert barn som gråter, skifte bleie på hvert barn to ganger daglig, mate 9-10 barn samtidig og så videre, det skjønner jeg ikke. Og med to ansatte så må det jo bety at store deler av dagen er det kun én voksen med disse barna (siden barnehagen gjerne har lenger åpningstid enn 7.5 t). Huff..
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #6 Skrevet 25. august 2007 Det er vanlig i kommunale barnehager og. Her er det 6 barn over 3 år pr voksen og 3 barn under tre år pr voksen(barn under 3 år teller som to). Og enda jobber politikerne mot flere barn og færre voksne.
Kylling Skrevet 25. august 2007 #7 Skrevet 25. august 2007 Det er vanlig i kommunale barnehager og. Her er det 6 barn over 3 år pr voksen og 3 barn under tre år pr voksen(barn under 3 år teller som to). Og enda jobber politikerne mot flere barn og færre voksne. Ja, men i familiebarnehager er det vel stort sett små barn? Trodde jeg iallfall.. Hvis det er 9-10 barn og 2 voksne, og barna er over 3 år, så reagerer jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #8 Skrevet 25. august 2007 Det er mulig det varierer fra barnehage til barnehage, men her tar familiebarnehagene barn fra 0-6 år på samme måte som de kommunale.
Donpedro Skrevet 25. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 25. august 2007 Da ville jeg gjort alt for å få barnet inn i en vanlig barnehage. Men når det ikke er full dekning, og det er flest ledige plasser i familiebarnehagene, what to do?
Kylling Skrevet 25. august 2007 #10 Skrevet 25. august 2007 Okei, jeg kjenner ikke til familiebarnehager, så jeg vet ikke hvordan de opererer. Men vanlige barnehager teller 1 voksen pr 6 barn. Når barna er under 3 år, så teller de som to plasser, altså blir det 1 voksen pr 3 barn. Donpedro: Du burde sjekke om voksentettheten gjelder barn over eller under tre år. Kanskje det er 9-10 plasser pr 2 assistenter og ikke 9-10 barn? Hvis det er plasser det er snakk om, så blir det jo ikke så mange barn likevel, hvis de er under tre år. (sorry for rotete innlegg, trøtt.... )
helludu Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 Heisan! I vår kommune er normen: 3barn pr. assistent for barn 0-3år OG 6barn pr. assistent for barn 3-6år. :o)
momo Skrevet 16. desember 2007 #12 Skrevet 16. desember 2007 Jeg jobba i familiebarnehage da jeg var 18 år. Vi var to ansatte. Begge unge med minimal erfaring og vi fikk veldig lav lønn. Vi hadde 10 barn, var ca 8 barn fra 1-2 år og to 3 åringer. Jeg jobba ikke lenge der for jeg følte det gikk utover sikkerheten til barna og vi fikk ikke gitt de alt de trengte. De fikk ikke så bra tilbud som de burde få. Og jeg jobba jo livet av meg. Den andre jeg jobba med var helt udugelig og. Så jeg ville nok gjort det jeg kunne for og slippe og ha barna mine i en sånn barnehage. Men det finnes jo og private barnehager og familiebarnehager det er bedre forhold i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå