Gjest Gjest_jente20_* Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Hei! jeg har i lang tid slitt med depresjon og spiseforstyrrelser, og diverse andre psykiske problemer. dog aldri av en slik art at folk rundt meg har merket det, annet enn de aller nærmeste vennene. jeg har gått til psykolog en stund tidligere, men hadde ingen kjemi med han, og fikk lite ut av det. tok derfor et års pause, men ble ikke akkurat bedre av det. nå har jeg igjen vært hos legen, og fått rekvisisjon, men denne gangen også noen piller utskrevet. zoloft, hovedsaklig mot spiseforstyrrelsen, men ser jo at det brukes som antidepressiva også. jeg har ikke merka så mye av bivirkningene, men etter hvert har min aller nærmeste venninne hinta til at jeg kanskje må roe meg litt ned. det har gått i ett, jeg har hatt tusen prosjekter på gang, tankene flyr i hodet mitt, klarer ikke konsentrere meg om noe, har utømmelig med energi, våkner veldig tidlig uansett når jeg la meg, og slikt, og både hun og jeg tenkte at det kanskje kunne ligne en mani? jeg har bare lest om det på internett, og aldri nevnt min mistanke for noen fagpersoner. jeg er jo livredd for at det skal være sånn, at jeg skal ha en såpass skummel diagnose. er det noen som har fått den diagnosen? eventuelt vet hvordan det er å leve med den? hvordan en mani fungerer? tror neppe jeg har vært psykotisk, fordi jeg da hun nevnte det, hadde evne til selvinnsikt fortsatt.
razmatazz Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Jeg er ikke bipolar selv, men har jobbet med folk som er det. Det er veldig ulikt hvordan folk takler det. Min erfaring er at de som selv erkjenner at de har en sykdom og dermed er innstilt på å håndtere den (ta medisiner osv) klarer seg veldig bra. Hvis du tror du kan være bipolar anbefaler jeg å ta kontakt med fagpersoner for utredning og behandling. Mange lever fint med bipolar diagnose.
Gjest Gjest_jente20_* Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 jeg skal begynne hos ny psykolog nå snart. fikk brev om det i dag, men må jo stå i kø som alle andre. men uff. jeg er redd for å ta det opp, fordi jeg er redd for at det skal stemme. hva det kan komme til å ha å si for jobb og utdanning. jeg vil så mye med livet mitt...
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 (endret) Du bør ta opp dine mistanker/bekymringer om dette. Hvis du ikke gjør det, og du faktisk blir ordentlig manisk, kan det gå utover skole og utdanning. Hvis du derimot skulle få diagnosen bipolar, går på medisiner, og i terapi, er det stor sjanse for at du kan leve fint med det. Hvis man klarer å holde manien og depresjonene i sjakk, kan man klare studier og jobb. Med andre ord, er det viktig at du får hjelp dersom du skulle være bipolar. Det er hvis du lukker øynene for problemene, at de virkelig blir store. Livet er på ingen måte over dersom det skulle vise sge at du har bipolar lidelse. Det er heller ikke sikkert at det er noe i bekymringene dine heller, og da har vel ingen skade skjedd? Endret 24. august 2007 av Frk Åberg
eximus Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Det finnes flere kategorier bipolar. Bipolar 1, 2, 3.......og ja, jeg vet ikke hvor det stopper. En av kategoriene tilsier at en blir hypoman eller manisk når en behandles med anti-depressiva. Og det er jo slik det høres ut i ditt tilfelle. Dersom du nå får proffesjonell hjelp vil jeg tro du er i trygge hender og får rett behandling. Selv er har jeg bipolar type 2. Jeg er mest deprimert, men har også små oppturer innimellom. Dog ingen mani. Lykke til med behandling - du kan nok leve godt med sykdommen
Fresi Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Veldig enig med Frk.Åberg Så er det sånn at det du erfarer nå kan være forårsaket av ulike forhold. Det kan være en reaksjon på at depresjonen har sluppet taket. Du kan være i en såkalt hypoman fase (en slags "mani light" men som aldri vil utvikle seg til "ordentlig" mani"). Eller du kan være på vei inn i en mani. Man kan oppleve både mani og depresjon å bli psykotisk, og mange med diagnosen bipolar lidelse har aldri vært psykotiske. Dersom man har en bipolar lidelse er det ikke uvanlig at man reagerer med å bli hypoman eller manisk på antidepressiva. Det finnes også noe som heter bipolar lidelse type II (og III), som er "mildere" former for bipolar lidelse, og hvor det at man blir hypoman er et av kjennetegnene. Uansett ville jeg fulgt Frk.Åbergs råd Det er slett ikke sånn at en eventuell bipolar lidelse vil ødelegge livet ditt.
Gjest Gjest_jente20_* Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 takk for mange gode tilbakemeldinger. jeg kommer til å nevne det for psykologen min. ja, har også hørt noe om hypomani. det er meget mulig at det er det dette er. jeg har hatt en lignende periode en gang for to år siden, men da hadde ikke medisiner noe med det å gjøre. tenkte ikke noe mer over det, siden det aldri skjedde igjen... før nå da, altså. uff, skulle så ønske jeg kunne føle vanlig, normal glede til en forandring. ikke denne overgleden.
Gjest Jenna88 Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 Eh, Bipolar lidelse behandles ikke med antidepressiva, ettersom det kan fremskynde hypomani/mani. Bipolare lidelser behandles med stemningsstabiliserende som f.eks Lamictal, Zyprexa eller Litium. Jeg tror også Seroquel kan benyttes i behandling av bipolare lidelser. Søsteren til mamma er bipolar, hun har brukt Lamictal i alle år, og har et veldig "a4-liv" med jobb, unger, slekt og venner. Hun var riktignok innlagt en periode da jeg var 5-6 og en periode da jeg var 14-15, men ellers tror jeg det har gått relativt bra med henne. Veldig enig med Frk.Åberg Så er det sånn at det du erfarer nå kan være forårsaket av ulike forhold. Det kan være en reaksjon på at depresjonen har sluppet taket. Du kan være i en såkalt hypoman fase (en slags "mani light" men som aldri vil utvikle seg til "ordentlig" mani"). Eller du kan være på vei inn i en mani. Man kan oppleve både mani og depresjon å bli psykotisk, og mange med diagnosen bipolar lidelse har aldri vært psykotiske. Dersom man har en bipolar lidelse er det ikke uvanlig at man reagerer med å bli hypoman eller manisk på antidepressiva. Det finnes også noe som heter bipolar lidelse type II (og III), som er "mildere" former for bipolar lidelse, og hvor det at man blir hypoman er et av kjennetegnene. Uansett ville jeg fulgt Frk.Åbergs råd Det er slett ikke sånn at en eventuell bipolar lidelse vil ødelegge livet ditt.
Gjest Gjest_jente20_* Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 jeg har lest at man bruker antidepressiva kombinert med stemningsstabiliserende for å komme seg ut av en depressiv periode. æh. men er i grunn ikke sikker. antidepressiva'en jeg tar skal visst først og fremst fungere mot tvangstanker (altså: spiseforstyrrelse)
Gjest Neria Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 jeg skal begynne hos ny psykolog nå snart. fikk brev om det i dag, men må jo stå i kø som alle andre. men uff. jeg er redd for å ta det opp, fordi jeg er redd for at det skal stemme. hva det kan komme til å ha å si for jobb og utdanning. jeg vil så mye med livet mitt... Bipolar lidelse er ingen "dødsdom". Med rett hjelp og riktige medisiner så kan du ta akkurat den utdannelsen og få akkurat den jobben du vil. Jeg vet hvertfall om en mann som er leder av den norske avdelingen av et stort internasjonalt selskap, han har kone og barn - og han er bipolar.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 En viss svært respektert tv-journalist er også biploar. Kjenner forøvrig en med bipolar lidelse som fikk 1,6 på eksamen i teologi. Det er en helt sykt bra karakter. Dagens A begynner vel på 2,3 eller noe sånt.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 http://www.mcmanweb.com/bpfaq3.htm http://www.holisticstressrelief.com/page7.html http://psychologytoday.com/articles/pto-20001101-000022.html http://www.a-silver-lining.org/bookstore.html http://www.mcmanweb.com/article-37.htm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå