Gå til innhold

Tips til hvitvin


Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg drakk en nydelig tørr, tysk Riesling i helga. Jeg hater søte viner over alt på jord, og får brekkningsfornemmelser av de typiske ungdomsvinene. Jeg er også generelt skeptisk til tyske hvitviner, og kanskje spesielt Rieslinger generelt, men jeg fant en dame på polet i Trondheim som var en like stor hvitvinselsker som meg, så jeg synes rådet hennes var genialt.

Leitz Rüdesheimer Bischofsberg Riesling Spätlese Trocken 2006 til 134 kr. Beskrivelsen passer relativt bra, kanskje med unntakt av mango, som jeg egentlig ikke kjente noe til.

Middels dyp grønngul. Ung og tiltalende aroma preget av mineraler, fersken og lime, hint av mango. Lang steinmineralsk avslutning.

Vinen er merket som 1 på sødme, og 11 på friskhet. rundt 7-8 på fylde. Den er tørr, uten å snurpe for mye, og jeg syntes det var bra med særpreg på vinen. Den smakte ikke som alt annet, hvis du skjønner.

Å, denne kan jeg skrive under på. Den er helt fantastisk! Som de fleste andre Leitz vinene:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet
En vin som jeg har anbefalt i hytt og pine er Petit Bourgeois. Den egner seg best som matvin, da syrene blir litt voldsomme når den drikkes alene.

Jeg tør ikke tenke på hvor uanstendig mange flasker av akkurat denne jeg har tyllet i meg. Allerede prøvd, og anbefales fra meg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...