Gjest Elastica Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Jeg trenger noen tips til gode hvitviner. Jeg foretrekker det nokså tørt, og er ikke så glad i den tunge eikesmaken til enkelte chardonnayer (?) Må innrømme at jeg ikke har noen detaljkunnskap på dette området, men liker godt å drikke god vin. Pleier å kjøpe vin opp til ca 120-130 kr flasken. Jeg vet det sitter mange som er flinke med mat og drikke - fyr løs, jeg skal ha terrassefest i kveld og skal på polet etterpå! (Men tar gjerne imot tips til bestillingsvin også for en senere anledning.)
Gjest Pepper Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 (endret) Jeg kjøpte nr to på lista her(pappvin), og den var veldig god til reker (som det også står). Var god og drikke utover kvelden også http://dagbladet.no/magasinet/vin/sok/?val=30.06.2007 Endret 24. august 2007 av Pepper
Bokormen Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 Jeg er veldig glad i en australsk hvitvin, Tyrrell's Old Wine Semillon fra 2006. Den har en knallrød etikett som er lett gjenkjennelig. Syns den er svært god å drikke alene, men også til litt sterk mat Aperitif har også sagt sitt om den her Og hjemmesiden til Tyrrell's vingård finner du her
Gjest Elastica Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Tusen takk for tips! *noterer for harde livet* Pappvin er også fint å få tips om.
Leo Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Franske Les Grès (OBS! Aperitifs omtale gjelder tidligere årganger!) har utpekt seg som "min" sommervin i år. Den består av ca. 50% Chardonnay og har masse smak, men er ikke tung og "eikete" siden den ikke er fatlagret. Vinen er helt klart tørr, men ikke "snerpete" tørr hvis du forstår hva jeg mener.
Gjest Elastica Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Jeg kjøpte nr to på lista her(pappvin), og den var veldig god til reker (som det også står). Var god og drikke utover kvelden også http://dagbladet.no/magasinet/vin/sok/?val=30.06.2007 Jeg har (helt sikkert ufortjent) fordommer mot tyske hvitviner - på grunn av deres hvite skvipeviner som jeg stiftet altfor godt bekjentskap med i tidligere år.... Men kanskje jeg tar feil. Det var mange andre gode tips på dagbladets liste, hvertfall.
onyx Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Liker du ikke tung eikesmak så styr unna amerikanske, australske og viner fra Søramerika. De er mye mer eiket enn europeiske viner. En liten lur bok er Johnson vin i pocketformat. Denne boka kommer ut hver år, og er nesten uvurderlig for en vinentusiast. I tillegg til info om de fleste viner og årganger, hvilke som er bra/dårlig, så gir den også generell info om f.eks. vin og mat. Personlig foretrekker jeg franske hvite, Chablis, Sancerre, Pouilly-fumé og Alsace etc. Jeg trenger noen tips til gode hvitviner. Jeg foretrekker det nokså tørt, og er ikke så glad i den tunge eikesmaken til enkelte chardonnayer (?) Må innrømme at jeg ikke har noen detaljkunnskap på dette området, men liker godt å drikke god vin. Pleier å kjøpe vin opp til ca 120-130 kr flasken. Jeg vet det sitter mange som er flinke med mat og drikke - fyr løs, jeg skal ha terrassefest i kveld og skal på polet etterpå! (Men tar gjerne imot tips til bestillingsvin også for en senere anledning.)
Gjest Elastica Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 Vel, da står det to flasker Chateau Bonnet, tre flasker Les Grès og tre flasker Domaine Chauveau Pouilly-Fumé i kjøleskapet. I tillegg grep jeg med meg en Langmann rosévin. Fest skal det bli.
Gjest piaf Skrevet 24. august 2007 #11 Skrevet 24. august 2007 Litt sent (?), men jeg har nettopp forsøkt denne Rieslingen, og den anbefales på det sterkeste, særlig til kveite.
Gjest Elastica Skrevet 24. august 2007 #12 Skrevet 24. august 2007 Litt sent (?), men jeg har nettopp forsøkt denne Rieslingen, og den anbefales på det sterkeste, særlig til kveite. Jeg tar gjerne imot flere tips - vi skal ikke drikke opp aaaalt idag.
*Enigma* Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 Jeg drakk en nydelig tørr, tysk Riesling i helga. Jeg hater søte viner over alt på jord, og får brekkningsfornemmelser av de typiske ungdomsvinene. Jeg er også generelt skeptisk til tyske hvitviner, og kanskje spesielt Rieslinger generelt, men jeg fant en dame på polet i Trondheim som var en like stor hvitvinselsker som meg, så jeg synes rådet hennes var genialt. Leitz Rüdesheimer Bischofsberg Riesling Spätlese Trocken 2006 til 134 kr. Beskrivelsen passer relativt bra, kanskje med unntakt av mango, som jeg egentlig ikke kjente noe til. Middels dyp grønngul. Ung og tiltalende aroma preget av mineraler, fersken og lime, hint av mango. Lang steinmineralsk avslutning. Vinen er merket som 1 på sødme, og 11 på friskhet. rundt 7-8 på fylde. Den er tørr, uten å snurpe for mye, og jeg syntes det var bra med særpreg på vinen. Den smakte ikke som alt annet, hvis du skjønner.
Gjest Deception Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 Min favoritt på Rieslingfronten (også etter å ha slitt med alvorlige fordommer mot tysk hvitvin, og generelt alt riesling-basert), er Dopff&Irion Riesling, med Trimbach Riesling på andreplass. Begge disse er tørre og friske, men tipper ikke over kanten hva syre angår.
Gjest piaf Skrevet 27. august 2007 #15 Skrevet 27. august 2007 Litt sent (?), men jeg har nettopp forsøkt denne Rieslingen, og den anbefales på det sterkeste, særlig til kveite. Jeg drakk en nydelig tørr, tysk Riesling i helga. Jeg hater søte viner over alt på jord, og får brekkningsfornemmelser av de typiske ungdomsvinene. Jeg er også generelt skeptisk til tyske hvitviner, og kanskje spesielt Rieslinger generelt, men jeg fant en dame på polet i Trondheim som var en like stor hvitvinselsker som meg, så jeg synes rådet hennes var genialt. Leitz Rüdesheimer Bischofsberg Riesling Spätlese Trocken 2006 til 134 kr. Beskrivelsen passer relativt bra, kanskje med unntakt av mango, som jeg egentlig ikke kjente noe til. Middels dyp grønngul. Ung og tiltalende aroma preget av mineraler, fersken og lime, hint av mango. Lang steinmineralsk avslutning. Vinen er merket som 1 på sødme, og 11 på friskhet. rundt 7-8 på fylde. Den er tørr, uten å snurpe for mye, og jeg syntes det var bra med særpreg på vinen. Den smakte ikke som alt annet, hvis du skjønner. Jeg sa det først!
Gjest Deception Skrevet 27. august 2007 #16 Skrevet 27. august 2007 (endret) Hmm, denne tråden undergraver seriøst mine intensjoner om en "hvit" periode. Hvis "hvit" da ikke kan (mis)tolkes til å gjelde hvitvin. Endret 27. august 2007 av Deception
Gjest piaf Skrevet 27. august 2007 #17 Skrevet 27. august 2007 Hmm, denne tråden ødelegger nok mine intensjoner om en "hvit" periode. Hvis "hvit" da ikke kan (mis)tolkes til å gjelde hvitvin. Helt sikker på at du vil like den nevnte tyske Rieslingen - den har mye til felles med Trimbach, og er kanskje til og med hakket mer kompleks og tiltalende (ihvertfall var den det kombinert med maten vi hadde til på fredag).
Gjest Elastica Skrevet 27. august 2007 #18 Skrevet 27. august 2007 Hmm, denne tråden undergraver seriøst mine intensjoner om en "hvit" periode. Hvis "hvit" da ikke kan (mis)tolkes til å gjelde hvitvin. Jeg synes du skal gå for hvitvinperiode.
*Enigma* Skrevet 27. august 2007 #19 Skrevet 27. august 2007 Jeg sa det først! Hehehe, jammen da var det i det minste en safe anbefaling Du er jo godkjent som mat- og vinguru, så da må det jo bare være bra
Gjest bada Skrevet 27. august 2007 #20 Skrevet 27. august 2007 Litt sent (?), men jeg har nettopp forsøkt denne Rieslingen, og den anbefales på det sterkeste, særlig til kveite. Den vil jeg prøve igjen! Jeg smakte den som sagt på fredag, men da hadde jeg allerede drukket champagne og og rosévin, så smaksløkene var ikke helt skjerpet. Jeg husker den imidlertid som veldig god. Jeg synes du skal gå for hvitvinperiode. En vin som jeg har anbefalt i hytt og pine er Petit Bourgeois. Den egner seg best som matvin, da syrene blir litt voldsomme når den drikkes alene. Ellers sverger jeg ofte til Vinforum og Dagens Næringslivs lister når jeg får lyst til å prøve noe nytt. Min erfaring er at begge disse gir svært pålitelige anbefalinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå