Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Jeg har en 5aaring "bachelor" grad og et aar til overs. Sa lurte paa om det er mulig aa faa en mastergrad paa et aar? Noen som vet?
Tabris Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Jeg tror noen steder - spesielt i utlandet - har de mastergrader som man kan velge om man vil ta på et eller to år.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 I Storbritania har de hatt en ettårig mastergrad, men den er under avvikling. Dette pga den standardiseringen man ser på tvers av landegrensene av utdanningssystemet. En mulighet for deg er jo å jobbe ved siden av en toåris mastergrad. Særlig når man skal skrive oppgaven er man fleksibel, så da kan man jobbe på dagtid og skrive på kveldstid/helgene.
Gjest ts Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 I Storbritania har de hatt en ettårig mastergrad, men den er under avvikling. Dette pga den standardiseringen man ser på tvers av landegrensene av utdanningssystemet. En mulighet for deg er jo å jobbe ved siden av en toåris mastergrad. Særlig når man skal skrive oppgaven er man fleksibel, så da kan man jobbe på dagtid og skrive på kveldstid/helgene. Takk for svar. Vet det er mulig de fleste steder i utlandet, hadde haapet pa muligheten i Norge ogsaa. Er nemlig ikke noe alternativ for meg aa kombinere turnus med mastergrad. Men enn nok aa lese paa under turnus unasett. Ingen 1 aarig master i Norge altsaa?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Ingen 1 aarig master i Norge altsaa? En mastergrad (etter fullført bachelor) består av 40 vekttall (eller 120 studiepoeng). Hvor lang tid du bruker på det er opp til deg. Men det vanlige er at du ikke får lov til å begynne å ta "andreårs fagene" før du har bestått "førsteårs fagene", så det kan bli vanskelig å ta det på ett år selv om du skulle ha en så ENORM arbeidskapasitet at du ellers hadde klart det.
skanky Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 I min mastergrad tar man 60 stp i forskjellige 300-fag første år, og skal skrive 60-100 sider under veiledning det andre året (da har man "skolefri", bortsett fra oppfølging og kontakt med veileder). Alternativet må bli å skrive og lese som en gal første året, slik at det blir mindre arbeidsmengde det andre året. Men det er nok ikke mulig å gjøre alt på ett år nei..
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 så det kan bli vanskelig å ta det på ett år selv om du skulle ha en så ENORM arbeidskapasitet at du ellers hadde klart det. Hvorfor er da en master i andre land kun 1 år? Norske studenter er bortskjemte, et studie er fakstisk fulltid, dette inkludrer også helg.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 Hvorfor er da en master i andre land kun 1 år? Masteren i Storbritannia er lagt opp sånn at man kan ta en såkalt "taught master" som består av fag man har undervisning i, omtrent tilsvarende de vanlige 60 studiepoengene med kurs man oftest tar det første året her. Aøternativet er en "written master" som kun består av masteroppgave. Ofte kreves det at man hat en taught master om man skal søke på en written master. En norsk master har altså begge deler. Oxford og Cambridge har allerede mastergrader som tilsvarer den norske, og altså er toårige. Den ettårige masteren er altså under avvikling...
Saeria Skrevet 26. august 2007 #9 Skrevet 26. august 2007 Hvorfor er da en master i andre land kun 1 år? Norske studenter er bortskjemte, et studie er fakstisk fulltid, dette inkludrer også helg. Etter hva jeg har blitt fortalt, så regner fulltid som en vanlig førtitimers uke i arbeid. Dvs. fra 8-16, eller rett og slett en 8 timers dag. Klart det vil gå litt tid i helgene også. Gjerne til oppgaveskriving, eller å forberede seg til neste ukes forelesinger.
Gjest -eline- Skrevet 26. august 2007 #10 Skrevet 26. august 2007 Hvorfor er da en master i andre land kun 1 år? Feks i Storbritannia så er en ettårig master 12 måneder, dvs man har ikke sommerferie. Man starter i oktober og leverer i oktober. Vurderte selv å fortsette mine studier i UK, og snakket derfor med endel som tok master der: generelt sett så var meningen blant de jeg snakket med at man burde ha mer tid til å jobbe med masteren og få mer utav den. Han som var mest fornøyd hadde valgt å ta masteren deltid over to år mens han jobbet ved siden av, han fikk nemlig tid til å fordøye det han lærte og fikk gått dypere inn i stoffet. Så det er ikke uten grunn at man går over til en to-årig mastergrad også i UK. (flere av de mest prestisjefylte studiestedene i UK har hatt 2-årig mastergrad i mange år allerede)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå