milla-mor Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 denne burde ligget på "folkeskikk", men det har jo ikke kg. så! ihvertfall... jeg leverte datteren min til den forhatte barnehagen hennes imorges, fordi jeg hadde noen viktige ærender. til alt hell gikk det bra, og jeg kom meg avgårde uten at hun begynte å gråte. men på vei ut av porten, blir jeg ropt tilbake av en av barnehage-tantene. "du? mamma`n til x... kom hit". reagerte litt på at hun ropte på meg, for hun har ikke sagt et eneste ord til meg på det året datteren min har gått der. men jeg gikk bort til henne, så klart. hun satt på bakken sammen med femten unger, og to andre barnehage-tanter. "du har masse kviser i pannen. du må drikke vann, vettu!" hmmm...? jeg har ikke engang veldig masse kviser i pannen. ikke så mye at det er verdt å kommentere... jeg smilte og nikket, og gikk fortumlet, og ydmyket derfra. de to andre damene smilte og lo litt av dèt hun sa, men ikke fordi hun var så direkte. mer fordi jeg tydeligvis var helt blåst, som ikke drakk vann, engang! jeg kan jo nevne at alle tre var innvandrere, og jeg tenkte at det kanskje er vanligere å snakke om slikt der de opprinnelig kommer fra? (pakistan, og sri lanka, tror jeg....). i norge er det vel mer eller mindre tabu og si slikt. hun som sa det er overvektig, men det kunne ikke falle meg inn å kommentere det, liksom... noen som har noen tanker om dette? jeg ble ikke så veldig lei meg, akkurat, men jeg synes det var utrolig pinlig. og jeg lurer på om hun var kjip, eller om det var et velment råd... :klø:
milla-mor Skrevet 23. august 2007 Forfatter #2 Skrevet 23. august 2007 oi, her var det stor pågang, gitt! tolker dèt som at ingen andre enn meg reagerer på at andre kommenterer fysiske skavanker. møtte en god venninne i byen, og fortalte om denne hendelsen. hun bare måpte og ristet på hodet, og sa "du har alltid vært en crap-magnet, milla-mor...". hun mente at jeg burde rapportere det til barnehage-tantens sjef, men jeg kommer ikke til å gjøre dèt, altså. det er jo strengt tatt ikke forbudt å være frekk. men jo mer jeg tenker over dette, jo merkeligere synes jeg hele greia er... sitter og rister litt oppgitt på hodet, for meg selv. hun må jo mangle sosial intelligens... "øyh, feita! må spise mer salat, vettu!"... nei. man kan ikke si sånne ting til andre...
Jens Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Jeg tror de har catchet at du misliker dem og barnehagen, og kødder med deg. Sorry, men jeg tror nok innstillingen til dem og barnehagen lyser litt bedre gjennom enn du tror. Syns du burde sette deg ned og snakke med dem, før dette går uttover din datter for sånn som jeg ser det er det skittkasting dere imellom.
Bokormen Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Må jo nesten le av det, det er jo så utrolig tåpelig å si sånne ting! Jeg sto på stand på utdanningsmessa engang, og da jeg var ferdig med min "vakt" gikk jeg og ei venninne til en stand hvor man kunne bli sminket av noen studenter for en tier. Det var utrolig mange hyggelige og flinke unge kvinnelige studenter der, men jeg fikk selvsagt et gammalt hespetre av ei kjerring. Hun kommenterte ALLE mine feil, gjennom hele seansen, til slutt ble det bare komisk! Det som kom ut, var bl.a. "du må passe på hva slags øyeskygge du bruker, for du har fryktelig tettsittende øyne!!! (dette har jeg aldri lagt merke til selv, men jeg ser det nå, for å si det sånn!) og Du har jo ganske tydelig dobbelthake da... og fryktelig uren T-sone!" Hjertelig tusen takk!!
Gjest Elastica Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Hørtes svært merkelig ut - og faller klart innenfor kategorien dårlig folkeskikk å si slikt. Det kan virke som konflikten din med barnehagen har fått litt uheldige konsekvenser, og jeg hadde uansett ikke gitt opp å få styrer i tale når det gjelder dette. Om du skal nevne akkurat denne episoden, tror jeg kanskje ikke er så lurt. Men at det var en rar uttalelse å komme med - det er helt sikkert.
milla-mor Skrevet 23. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2007 Jeg tror de har catchet at du misliker dem og barnehagen, og kødder med deg. Sorry, men jeg tror nok innstillingen til dem og barnehagen lyser litt bedre gjennom enn du tror. Syns du burde sette deg ned og snakke med dem, før dette går uttover din datter for sånn som jeg ser det er det skittkasting dere imellom. ja, jeg ser at det kan oppfattes slik, men det er nok ikke tilfelle. jeg har alt hatt en prat med den pedagogiske lederen, og han forsto min bekymring veldig godt, og har fulgt opp datteren min ekstra mye de dagene hun har vært der. de andre som jobber der vet ingenting om at jeg ikke liker barnehagen. jeg har jo ikke noe imot de ansatte, egentlig, men jeg synes litt for mange av dem mangler erfaring om barn og deres behov. jeg er på ingen måte igang med dritt-kasting. dette var en helt isolert hendelse
Annie Skrevet 23. august 2007 #7 Skrevet 23. august 2007 Hadde blitt så perpleks at jeg ikke hadde klart å si et ord. Syns det var smart å snakke med pedagogisk leder. Hvem vet hva de sier til andre?
milla-mor Skrevet 23. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2007 Hadde blitt så perpleks at jeg ikke hadde klart å si et ord. Syns det var smart å snakke med pedagogisk leder. Hvem vet hva de sier til andre? ja, herregud... noen folk er veldig snodige. jeg snakket ikke med pedagogisk leder om denne saken, altså, det gjaldt noe litt mer alvorlig. men han har jo taushetsplikt. og jeg klaget ikke på noen av de ansatte, bare sa helt generelle ting...
milla-mor Skrevet 23. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 23. august 2007 Jeg hadde sagt i fra om episoden. ja, men det er litt pinlig... "hun sa at... blablabla...". spesielt siden denne barnehagen har endel issues som er viktigere å ta tak i enn kritisering av mødre
La Luna Skrevet 23. august 2007 #11 Skrevet 23. august 2007 Nå har jeg aldri vært i Pakistan eller på Sri Lanka, så jeg kjenner ikke skikkene der, men jeg har vært i mange andre land, og jeg veit at flere steder hadde ikke dette blitt oppfattet som uhøflig....jeg har opplevd å få kommentert alt av fysiske skavanker, og fått velmenende råd, uten at de som har sagt det har ment det negativt på noen måte.
Brukernavn Skrevet 23. august 2007 #12 Skrevet 23. august 2007 "du har masse kviser i pannen. du må drikke vann, vettu!" Hadde blitt så perpleks at jeg ikke hadde klart å si et ord. Jeg også tror jeg, dessuten hadde jeg tatt meg veldig nær av det tror jeg....
Amused Skrevet 23. august 2007 #13 Skrevet 23. august 2007 (endret) Nå har jeg aldri vært i Pakistan eller på Sri Lanka, så jeg kjenner ikke skikkene der, men jeg har vært i mange andre land, og jeg veit at flere steder hadde ikke dette blitt oppfattet som uhøflig....jeg har opplevd å få kommentert alt av fysiske skavanker, og fått velmenende råd, uten at de som har sagt det har ment det negativt på noen måte. Enig i dette, og må også føye til en kommentar fra min tidligere kollega fra India. Hun sa så pent til meg, noen måneder etter at jeg ble samboer med en svært god kokk: "You're looking fat!" Takk for den! (Jeg var ikke feit heller, og fikk i ettertid høre at hun brukte å si sånne ting til folk, at det ikke var uhøflig i hennes kultur) Endret 23. august 2007 av Amused
milla-mor Skrevet 23. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 23. august 2007 Nå har jeg aldri vært i Pakistan eller på Sri Lanka, så jeg kjenner ikke skikkene der, men jeg har vært i mange andre land, og jeg veit at flere steder hadde ikke dette blitt oppfattet som uhøflig....jeg har opplevd å få kommentert alt av fysiske skavanker, og fått velmenende råd, uten at de som har sagt det har ment det negativt på noen måte. ja, jeg tror det er noe i dèt, altså... det var bare litt rart, for vi har aldri tidligere pratet sammen, og nå dette. men jeg gidder liksom ikke å tro det verste, når det likesågodt kunne vært velmenende fra hennes side. litt rart, er det jo, og jeg ble jo ikke noe særlig glad...
FrizzleSizzle Skrevet 23. august 2007 #15 Skrevet 23. august 2007 Kan muligens ha noe med kulturforskjeller å gjøre. En nabo spurte en gang om jeg var gravid. Joda. Det var jeg IKKE. "Før du var veldig tynn, men nå ikke så tynn lengre" Tok lang tid før jeg kom over den, gitt.
Gjest Bodillen Skrevet 23. august 2007 #16 Skrevet 23. august 2007 (endret) Noen burde vel opplyse denne damen om at det faktisk blir oppfattet som svært uhøflig å si sånt til folk her til lands. På den annen side - kaller du dem for barnehagetanter når du snakker til dem også? Jeg reagerte litt på betegnelsen. Kanskje du har fornærmet noen...? Endret 23. august 2007 av Bodillen
La Luna Skrevet 23. august 2007 #17 Skrevet 23. august 2007 Enig i dette, og må også føye til en kommentar fra min tidligere kollega fra India. Hun sa så pent til meg, noen måneder etter at jeg ble samboer med en svært god kokk: "You're looking fat!" Takk for den! (Jeg var ikke feit heller, og fikk i ettertid høre at hun brukte å si sånne ting til folk, at det ikke var uhøflig i hennes kultur) Hehe, har hørt endel varienter av denne Har også hørt "tjukka" bli brukt som kjælenavn ganske mange ganger.
milla-mor Skrevet 23. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 23. august 2007 nei, nei, bodillen... absolutt ikke! jeg tiltaler dem jo ved navnet deres. har bare ikke lyst til å skrive hva de heter på nettet
Gjest Bodillen Skrevet 23. august 2007 #19 Skrevet 23. august 2007 (endret) nei, nei, bodillen... absolutt ikke! jeg tiltaler dem jo ved navnet deres. har bare ikke lyst til å skrive hva de heter på nettet Selvfølgelig, skjønner jo det, men betegnelsen barnehagetante er vel litt fordums og nedlatende. De færreste bruker den betegnelsen i dag. Endret 23. august 2007 av Bodillen
milla-mor Skrevet 23. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 23. august 2007 (endret) Selvfølgelig, skjønner jo det, men betegnelsen barnehagetante er vel litt fordums og nedlatende. De færreste bruker den betegnelsen i dag. åh, det var jeg ikke klar over... da jeg var liten, kalte vi de ansatte i barnehagen for tanter og onkler. jeg har alltid syntes at det var koselige betegnelser, men tidene forandres jo. har egentlig bare brukt disse betegnelsene på kg. andre jeg har drøftet barnehagen med, vet jo hva de ansatte heter, så da bruker jeg jo bare navnet Endret 23. august 2007 av milla-mor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå