Gå til innhold

Anbefalte psykologer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, alle sammen!!

Lurte på om noen av dere vet om en god psykolog å anbefale - helst i Tønsberg-området? Hadde vært fint med en som vet litt om kvinnesykdommer (vaginisme)...

På forhånd takk!!

Stor klem fra meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor ikke i Tønsberg så jeg vet desverre ikke, men kasnkje du heller burde se etter en sexolog. De har mere direkte kunnskap og erfaring om den typen problemstillinger. Jeg vet i hvert fall at Gro Isachsen er meget flink og jeg har inntrykk av at Benestad (han med kvinneklærne) kan sakene sine, men da må du avgjøre om du vil gå til Esben eller Esther :ler:

Jeg kommer til å foreslo noen ting her som du kasnkje kan ha glede av å prøve. Drøft imidlertid ideene med psykolog/sexolog først slik at du ikke gjør noe som er negativt for tilstanden din. Jeg kan jo ikke noe særlig om tilstanden din, men resonerer bare ut fra det lille jeg vet.

Jeg er mann, men har hatt problemer med noe som kalles bodyarmoring og som jeg tror er beslektet såfremt det er psykolgiske problemer som ligger bak. Det dreier seg om kroppslige spenninger som har psykologiske årsaker og som gjør at du føler numenhet og annspenthet i kjønnsområdet i stedet for nytelse.

Det som hjalp meg mest der var det som hjalp meg mest i forhold til andre psykiske plager jeg hadde: Hypnose, meditasjon og rosenterapi.

Fordelen med hypnose for psykologisk problemer som slår ut i underlivet er at man kan gi beskjeder direkte til underbevistheten om å slappe av og ha positive følelser i forhold til sex etc. Men ikke la hypnotisøren ta deg tilbake i tid under transe for å se hva som "egentlig" skjedde i fortiden din. Det kan skape falske minner som oppleves ekte. I og med at det kan være mye ubeviste følelser bak vaginisme så er en slik direkte link til underbevistheten som man får ved hypnose bra. Hypnose har også en evne til å gi kontroll over muskulatur man vanligvis ikke kan kontrolere bevist og kan derfor anntageligvis hjelpe.

Rosenterapi er en kroppsorientert terapi som minner litt om masasje, men jobber direkte med psykiske spenninger i hele kroppen. Det finnes mange slike terapiformer annet enn rosenterapi. Psykomotorisk trening og Kinesologi for eksempel.

Meditasjon (og yoga) har den fordelen at du øver opp evnen til å være til stede i kroppen og føle og kjenne på det som er der uten å gripe inn og prøve å stoppe det du ikke liker og holde fast på det du liker. Det som da gjerne skjer er at det vonde først blir verre fordi det får slippe mere til, så når du fortsatt ikke prøver å drive det ut av kroppen, men bare lar det være der og observerer det, så har det en tendens til å roe seg og ofte forsvinne. Det kan gjelde angst og det kan gjelde kroppslige spenninger og det kan hjelpe tanker som forstyrrer når man har sex. Positive følelser har en tendens til å bli mye sterkere når man lærer seg å ikke holde fast på dem på den måten folk flest gjør. Generelt så vil man etter hvert også få ut mye følelser og bli roligere og få mange andre fordeler i forhold til lykke, selvtillitt, konsentrasjon og IQ.

Yoga har den fordelen i ditt tilfelle at du vil kunne få et program som er satt sammen av øvelser som skal virke mot de konkrete spenningene som du opplever og jobbe målbevist med hver minste lille muskel.

En annen ting jeg har hatt glede av er en form for underlivsmassasje som heter Karzai nei tsang. Det er rett og slett terapeutisk massasje av penis og vagina og området rundt. Man bør være ganske frigjort hvis man skal få en sånn massasje og hvis det føles feil for en så vil det gjøre vondt verre. Det er imidlertid ikke en seksuell ting. For meg gjorde det først og fremst jævla vondt og det er vanlig for de fleste menn. På kvinner så klarer de som praktiserer dette å endre på muskulaturen slik at man ofte blir kvitt problemet med at livmoren ligger slik at penis støter mot den. Denne massasjen tilbys imidlertid svært få steder og ikke i Norge. Det finnes imidlertid en form for massasje som heter Chi nei tsang og som går på maveregionen. Den er heller ikke særlig behagelig, men har indirekte svært terapeutisk effekt på spenninger i underlivet. Denne massasjeformen er det en dame i oslo som tilbyr. All massasje innbiller jeg meg at vil være bra. Spesielt massasje av magen og det kan du få på Dragonfly i Oslo, et fantastisk kinesisk massasjested.

Jeg hadde også stor glede av å gi med selv svært lett, ekstremt sakte og kjærlig massasje i underlivet. Som regel uten å fokusere på seksuell nytelse. Jeg lå samtidig og innbilte meg selv at jeg sendte kjærlighet til underlivet fra hjertet mitt og tenkte positive tanker om det. Det hjalp faktisk mye.

Det er definitivt mye på nettet om ting som vaginisme og bodyarmouring, spesielt på utenlandske sider. Min erfaring med psykologer og alle typer behandlere er at de aller fleste har et ganske snevert perspektiv og snever kunnskap og vet eller informerer for lite om alternative måter å behandle på. Noen er bare opptatt av fortid, noen er veldig fokusert på her og nå, noen er veldig opptatt av kropp og pust, noen benytter hypnose, noen vil gi deg gode hjemeøvelser mens andre ikke vil. Jeg tror derfor det er viktig å gjøre sine egne undersøkesler også, og drøfte det mann finner med terapeuten. Som regel er de positive til å gripe ting ann annerledes enn de selv hadde tenkt helt først, men de holder i utgangspunktet bare på med sin greie. Folk har forskjellige behov og vil ofte innstinktivt bli tiltrukket av noe de leser om som behandlingsform hvis det er riktig for dem.

Ellers fikk jeg mye ut av å lese ting om sex fordi det hjalp meg å akseptere seksualiteten min. Annie Sprinkles spectacular sex er i så måte glimrende (spesielt for kvinner) fordi den har så sterkt og genialt fokus på det mentale rundt sex. Det er forresten en øvelse i den hvor man later som man er kjønnsorganet sitt og sier det kjønnsorganet ville sagt hvis det kunne snakke. Høres bisart ut, men det har faktisk mye for seg.

Lykke til

• 5 år senere...
Gjest Sofie Hansen
Skrevet

Hei,

jeg vet ikke om noen psykologer i Tønsbergomerådet, men jeg har vært hos en veldig dyktig psykolog i Oslo. Har også en venninne som bor i utlandet nå, og de har fremdeles samtaler via skype. Det hadde jeg prøvd om jeg var deg :) Det går an å bestille på dinpsykolog.no. God bedring og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...