Gå til innhold

hasj

Fremhevede innlegg

Gjest Rådløs
Skrevet

Jeg har funnet ut at sønnen min røyker hasj. Han er 17 år gammel og sier han har røyka en til to ganger i måneden i ca et år.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Når jeg snakker med ham beskylder han meg for å "falle for propaganda". Han innrømmer at hasj kan utløse psykoser, men sier at dette bare skjer med et fåtall mennesker og at man uansett må være genetisk utsatt fra før av. Dessuten røyker han for lite til at det kan være skadelig, i følge ham selv.

Jeg har selv prøvd hasj da jeg var yngre (noen få ganger) og vet jo at det ikke nødvendigvis er verdens ende, men jeg er redd for at han skal bli interessert i andre stoffer. Han er moden og reflektert, men veldig nysgjerrig og eventyrlysten. Han har gode venner og ferdes ikke i noe belastet miljø på noen slags måte, men man vet aldri...

Kan noen komme med noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varslelampene mine blinker rødt!

Dette høres ikke bra ut. Nei, man blir ikke automatisk narkoman av hasj, men spør hvilken som helst heroinist om hvilket stoff det startet med... Jo, hasj.

Hvis han røyker 2 ganger i uka er dette ille. og 17 år?? Han er ikke gammel nok til å drikke øl jo!

Gjør noe drastisk før han fyller 18! Hjemme kl 23 hver kveld. Kutt alt av penger. (Viktig)

Hva med skolegangen hans? Man bli sløv og glemsk av hasj. 1-2 ganger i uka regnes faktisk som MYE, faktisk så går han da konstant ruset på hasj fordi det dannes depoter i kroppen.

Krev urinprøver av ham til han er ren! Du får kjøpt enkle tester på nett. Ta evt kontakt med barnevern, politi eller fastlege. De kan hjelpe deg og gi deg råd.

Gjest Thelma :-)
Skrevet
Varslelampene mine blinker rødt!

Dette høres ikke bra ut. Nei, man blir ikke automatisk narkoman av hasj, men spør hvilken som helst heroinist om hvilket stoff det startet med... Jo, hasj.

Hvis han røyker 2 ganger i uka er dette ille. og 17 år?? Han er ikke gammel nok til å drikke øl jo!

Gjør noe drastisk før han fyller 18! Hjemme kl 23 hver kveld. Kutt alt av penger. (Viktig)

Hva med skolegangen hans? Man bli sløv og glemsk av hasj. 1-2 ganger i uka regnes faktisk som MYE, faktisk så går han da konstant ruset på hasj fordi det dannes depoter i kroppen.

Krev urinprøver av ham til han er ren! Du får kjøpt enkle tester på nett. Ta evt kontakt med barnevern, politi eller fastlege. De kan hjelpe deg og gi deg råd.

Helt enig med det du skriver. Det høres urovekkende ut.

Stopp all pengetilførsel, ta kontakt med fastlege og helsesøster på skolen .. snakk med foreldrene til kompisene, krev urinprøver lenge etter at han er ren .. Og hvis ikke de hasjrøykende kompisene også kutter det ut - så må han kutte dem ut.

Skrevet

Enig i at det ikke er ideelt, men trådstarter sa en til to ganger i måneden, ikke uken.

Tror for øvrig det er en dårlig idé å tvinge ham til å kutte ut vennene sine. Det kan fort virke mot sin hensikt.

Kanskje du kan få hjelp fra barnevernet?

Gjest Thelma :-)
Skrevet
Enig i at det ikke er ideelt, men trådstarter sa en til to ganger i måneden, ikke uken.

Tror for øvrig det er en dårlig idé å tvinge ham til å kutte ut vennene sine. Det kan fort virke mot sin hensikt.

Kanskje du kan få hjelp fra barnevernet?

Hvis ikke vennene kutter ut hasj, så hadde jeg aldri latt min sønn holde seg med dem .. Det å holde seg i samme miljø er ihvertfall ikke å anbefale .. hvis ikke kompisene også kutter det ut etter at du har snakket med foreldrene deres .. For det mener jeg at du må gjøre .. .

Skrevet

Gjest: Nå var det snakk om 1-2 ganger i MÅNEDEN da, ikke i uken.. Så spørs det jo selvfølgelig om dette er sant eller ikke..

Sønnen har riktignok rett i at noen mennesker har en større genetisk sårbarhet enn andre, men man kan ikke vite hvem som tåler mer/mindre før det er for sent.

Jeg ville nok gjort noe for å markere at dette ikke er greit. Men å ta fra en eventyrlysten 17-åring alle pengene sine, synger shoplifting i mine ører..

Ja, han er riktignok ikke gammel nok til å drikke, men hvor mange tenåringer smaker øl for første gang den dagen de fyller 18?

Det er forresten også sånn at noen er mer genetisk predisponert for å søke fart og spenning enn andre er, og disse kommer til å oppsøke dette enten foreldrene sier ja eller nei. Men spenning trenger ikke å være skadelig/kriminelt. Ta en voksen samtale med ham, og oppmuntre ham til å søke fart og spenning på en annen måte. Klatring, surfing, snowboard, juving eller andre former for (milde) ekstremsporter.

Når alt kommer til alt, må man stole på ungdommen. Da jeg var i den alderen røyket så og si alle vennene mine på fest (i tillegg til alkohol, sigaretter og ymse tabletter fra ulike medisinskap). Jeg røyket ikke(noe jeg er rimelig stolt av i ettertid :ler: ). Det er blitt folk av oss alle mann, og vi er alle uten varige mén! Jeg hadde en periode senere i livet hvor jeg lekte meg litt med det der, men gikk ganske fort lei.

Jeg er riktignok av en oppfatning av at det ikke er verdens undergang å eksperimentere litt, så jeg tenker som så at det beste man kan gjøre, er å markere på et vis som passer for deres forhold, at dette ikke er en grei måte å søke spenning på. Å nekte og sette hardt mot hardt har lite for seg hos noen som er i en alder hvor det begynner å bli naturlig å forlate redet.

Tror jeg ville startet med å spørre ham på en rolig og ikke-dømmende måte hvorfor han røyker i det hele tatt. Kanskje blir det til og med en god og oppklarende samtale! :)

Skrevet

Dette høres vanskelig ut! Selv om jeg ikke har barn selv, føler jeg veldig med deg.

Vet ikke om du vet det, men det er ikke sånn at man nødvendigvis kan sammenligne hasjbruk i foreldregenerasjonen og hasjbruk i dag. Virkestoffet THC sies å være 10-15 ganger sterkere nå enn på 70-tallet, stoffet er renere, og dermed farligere.

Sier ikke det for å skremme det ytterligere, men for å si at jeg synes det er bra at du tar tak i situasjonen.

Jeg ønsker deg lykke til!

Hilsen meg

Skrevet (endret)
Dette høres vanskelig ut! Selv om jeg ikke har barn selv, føler jeg veldig med deg.

Vet ikke om du vet det, men det er ikke sånn at man nødvendigvis kan sammenligne hasjbruk i foreldregenerasjonen og hasjbruk i dag. Virkestoffet THC sies å være 10-15 ganger sterkere nå enn på 70-tallet, stoffet er renere, og dermed farligere.

Sier ikke det for å skremme det ytterligere, men for å si at jeg synes det er bra at du tar tak i situasjonen.

Jeg ønsker deg lykke til!

Hilsen meg

:ler: Jeg kan banne på at den driten sønnen til ts får tak i er langt fra ren!! Sannsynligvis er det blandet ut med alskens annen drit og han får nok mye mindre for pengene enn han tror. Med mindre han har med seg vekt for å sikre mengden, men har han kjøpt seg det, røyker han mer enn et par ganger i måneden.

Ellers har jeg veldig lyst til å få en link til der "det sies" at THC er farligere og sterkere nå enn på 70-tallet :fnise:

Endret av Rainbow Brite
Skrevet
:ler: Jeg kan banne på at den driten sønnen til ts får tak i er langt fra ren!! Sannsynligvis er det blandet ut med alskens annen drit og han får nok mye mindre for pengene enn han tror. Med mindre han har med seg vekt for å sikre mengden, men har han kjøpt seg det, røyker han mer enn et par ganger i måneden.

Ellers har jeg veldig lyst til å få en link til der "det sies" at THC er farligere og sterkere nå enn på 70-tallet :fnise:

Denne f.eks?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/2777535.html

God natt til dere alle, nå skal det soves!

Skrevet

Før jeg sovner vil jeg bare si at jeg synes det er trist hvis denne tråden skal bli en tråd der man diskuterer for eller mot bruk av hasj.

Her har vi en mor som er bekymret for sønnen sin, og det synes jeg det virker som hun har grunn til å være.

God natt igjen!

Skrevet
Før jeg sovner vil jeg bare si at jeg synes det er trist hvis denne tråden skal bli en tråd der man diskuterer for eller mot bruk av hasj.

Her har vi en mor som er bekymret for sønnen sin, og det synes jeg det virker som hun har grunn til å være.

God natt igjen!

Helt enig! Heldigvis er det ingenting som tyder på det enda. Skal ta en titt på linken din.

Skrevet

Kanskje han synes hasj gir en bedre rus og han unngår bakrus? Det beste er å unngå all rus, også alkohol, men jeg synes ikke en joint er verre enn alkohol i store mengder.

Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Rainbow Brite
Skrevet
Her er en til artikkel, noe nyere enn den Pemille viser til.

Når en leser populærartikler må en huske å ha et kritisk blikk, og vite at journalisten ofte misforstår. Som feks dette avsnittet:

Ny forskning viser at det er en klar sammenheng mellom røyking av hasj og økt fare for utvikling av psykoser, også en psykose-lidelse som schizofreni, uten at personen er predisponert for disse lidelsene.

Jeg er fryktelig nysgjerrig på hvordan dette eksperimentet ble utført, dersom man skal kunne ha belegg for å vite at personen ikke var predisponert for lidelsen i utgangspunktet. En ting er i hvertfall sikkert, og det er at et slikt prosjekt aldri ville blitt tillatt av etisk komite, så dette er nok et av de tilfellene journalisten har misforstått hva forskeren mente.

For de som ikke vet; predisponert betyr i denne sammenhengen en genetisk sårbarhet, som gjør at noen er mer utsatt for å utvikle ulike symptomer enn andre. Men det er ikke slik at dersom man er predsiponert utvikler man den gitte lidelsen uansett. Det kreves miljøpåvirkning for å utløse denne sårbarheten. Vi kan på forhånd ikke vite hvem som har sårbarheten, eller hvor mye miljøpåvirkning som skal til for å utløse sårbarheten hos hvert enkelt individ. Det betyr at to mennesker kan være utsatt for samme lidelsen, men det skal mindre til for den ene personen å bikke over, enn det skal for den andre. Hasj er farlig fordi (blant mange andre gode grunner) man ikke har grunnlag for å vite hvem som er utsatt for hva, eller hvor mye som skal til for å utløse hva de er utsatt for, på forhånd.

Ellers beklager jeg hvis innlegget mitt over ble oppfattet som flåsete. Jeg skulle slettet det, men det er referert til det, så det blir stående uansett (Med mindre Pemille vil gå inn og slette det). Jeg stiller meg fortsatt noe kritisk til at dette med sterkere hasj faktisk er tilfelle, men jeg trekker tilbake geipen.

Jeg mener fortsatt at den beste tilnærmingen ts kan gjøre er å ta en voksen samtale med sønnen sin, og høre hvor han står i alt dette, ikke misnt hvorfor han gjør det. Kanskje er det en naiv måte å håndtere noe som er blitt for stort for ham, og at han trenger en voksen hånd til å lede ham i mer konstruktive spor.

Hvordan går det med deg nå ts?

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Når en leser populærartikler må en huske å ha et kritisk blikk, og vite at journalisten ofte misforstår. Som feks dette avsnittet:

Ny forskning viser at det er en klar sammenheng mellom røyking av hasj og økt fare for utvikling av psykoser, også en psykose-lidelse som schizofreni, uten at personen er predisponert for disse lidelsene.

Jeg er fryktelig nysgjerrig på hvordan dette eksperimentet ble utført, dersom man skal kunne ha belegg for å vite at personen ikke var predisponert for lidelsen i utgangspunktet. En ting er i hvertfall sikkert, og det er at et slikt prosjekt aldri ville blitt tillatt av etisk komite, så dette er nok et av de tilfellene journalisten har misforstått hva forskeren mente.

Dette er nok en gjenfortelling av en artikkel som sto i Lancet i slutten av juli. Det er en artikkel som viser til en rekke store undersøkelser, og som viser nettopp det at det er økt fare for psykoser for hasjbrukere, selv om de ikke er predisponert for disse lidelsene. Det går faktisk fint an for forskere å kontrollere for dette.

Artikkelen heter "Rehashing the evidence on psychosis and cannabis", men er ikke tilgjengelig i fulltekst på nettet. Det er derimot ikke vanskelig å finne artikler som kommenterer den.

Disse nye forskningsresultatene har blant annet fått britiske myndigheter til å vurdere å snu fra en linje som gikk på oppmykning til en strammere linje når det gjelder bruk av hasj.

Her kan man forresten finne et par omtaler av artikkelen pluss et lite sammendrag: http://www.actions-traitements.org/spip.php?breve3673

Endret av Elfrida
Skrevet
Dette er nok en gjenfortelling av en artikkel som sto i Lancet i slutten av juli. Det er en artikkel som viser til en rekke store undersøkelser, og som viser nettopp det at det er økt fare for psykoser for hasjbrukere, selv om de ikke er predisponert for disse lidelsene. Det går faktisk fint an for forskere å kontrollere for dette.

Artikkelen heter "Rehashing the evidence on psychosis and cannabis", men er ikke tilgjengelig i fulltekst på nettet. Det er derimot ikke vanskelig å finne artikler som kommenterer den.

Disse nye forskningsresultatene har blant annet fått britiske myndigheter til å vurdere å snu fra en linje som gikk på oppmykning til en strammere linje når det gjelder bruk av hasj.

Her kan man forresten finne et par omtaler av artikkelen pluss et lite sammendrag: http://www.actions-traitements.org/spip.php?breve3673

Hvordan tenker du deg at man kan på forhånd vite hvem som er predisponert og ikke, uten at det strider mot etisk komite? Spesielt med tanke på at man ikke vet det hele årsaksbildet til de aller, aller fleste lidelser?

Ellers er vel denne diskusjonen på siden av hva ts ønsket råd for. Jeg lurer veldig på hvordan det står til med ts!

:sol:

Gjest Elfrida
Skrevet
Hvordan tenker du deg at man kan på forhånd vite hvem som er predisponert og ikke, uten at det strider mot etisk komite?
Man kan sjalte ut folk som oppgir at de har eller har hatt pyskiske lidelser, folk som har det i familien osv.

Som det står på nettsiden jeg linket til; "..in the present paper, the assessment of adjustment for confounding factors and transitory effects of cannabis intoxication is done more thoroughly than in previous reviews, and the odds ratio results for psychosis are more reliable and also more modest than seen in previous publications. We therefore agree with the authors’ conclusion that there is now sufficient evidence to warn young people that cannabis use will increase their risk of psychosis later in life."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...