Lola83 Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Hva er forskjellen på psykolog og psykiater? Grunnen til jeg spør er fordi jeg lurer på hva psykoterapi er for noe..
Bokormen Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Psykologer er utdannet psykologer, men psykiatere er leger med spesialutdannelse. Psykologer kan ikke skrive ut medikamenter, det kan psykiatere. Veldig enkelt forklart
Gjest Elastica Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 En psykolog har embetseksamen i psykologi, mens en psykiater er medisinutdannet med videreutdanning innenfor psykiatrien. Noe mer om forskjellen mellom disse profesjonene, vet jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 En psykolog har embedseksamen (heter det det fortsatt?) i psykologi (5-6 års utdanning innen psykologi, embedsstudiet), mens en psykiater er "egentlig" lege med videre spesialisering i psykiatri. En psykolog kan såvidt jeg vet ikke skrive ut resepter o.l, mens en psykiater oftere har mer fokus på den medisinske (medikamentelle) delen av behandling av psykiske lidelser, og skriver ut resepter og bestemmer medisinering av en person med psykisk sykdom. Dette er sikkert litt klønete og unøyaktig forklart, jeg er åpenbart ingen av delene selv
Lola83 Skrevet 22. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2007 Psykologer er utdannet psykologer, men psykiatere er leger med spesialutdannelse. Psykologer kan ikke skrive ut medikamenter, det kan psykiatere. Veldig enkelt forklart Litt enkelt ja, men takk uannsett
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 En psykiater er en lege med spesialisering i psykiatri, mens en psykolog har en profesjonsutdanning i psykologi. Psykoterapi kan være så mangt, men f.eks. at du snakker med en psykolog eller psykiater en time hver uke om det som plager deg. De kan jobbe på ulike måter - noen bruker kognitiv terapi, hvor fokuset er mye på hvordan mestre hverdagen, det å tenke framover, og hvordan endre tankemønstre. Andre foretrekker å vende blikket mer mot fortiden, og hva som kan ha ført til de problemene man måtte ha i dag. Mange kombinerer ulike ting.
Lola83 Skrevet 22. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2007 En psykiater er en lege med spesialisering i psykiatri, mens en psykolog har en profesjonsutdanning i psykologi. Psykoterapi kan være så mangt, men f.eks. at du snakker med en psykolog eller psykiater en time hver uke om det som plager deg. De kan jobbe på ulike måter - noen bruker kognitiv terapi, hvor fokuset er mye på hvordan mestre hverdagen, det å tenke framover, og hvordan endre tankemønstre. Andre foretrekker å vende blikket mer mot fortiden, og hva som kan ha ført til de problemene man måtte ha i dag. Mange kombinerer ulike ting. Takk for bra svar..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå