Gå til innhold

Dere som bruker månedsdøgnlinser- erfaringer

Fremhevede innlegg

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg ble rådet av optikeren til å gå over fra vanlige månedslinser til døgnmånedslinser. Med de gamle merket jeg at jeg ble veldig sliten i øynene i slutten av dagen. Nå har jeg prøvd de nye linsene i en uke og har bare positiv erfaring til nå. Jeg har kun sovet med linser en natt og skal nå ha de på hele tiden den neste uka. Da skal jeg til linsekontroll igjen. Litt styr med alle turene til optikeren den første mnd., men det er jo også betryggende.

Så til poenget. Dere som bruker månedsdøgnlinser, lar dere linsene sitte på hele mnd. eller tar dere de ut av og til? Er dere fornøyd med denne type linser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dem i hele tiden, og har ingen problemer med dem. Jeg synes også de er langt mer behagelige enn typen du tar ut om kvelden. Jeg spurte optikeren om det virkelig var greit å gå med dem hele måneden uten pause, og hun sa at det ikke var noe problem så lenge jeg synes det er behagelig.

Gjest Madeline
Skrevet
Jeg spurte optikeren om det virkelig var greit å gå med dem hele måneden uten pause, og hun sa at det ikke var noe problem så lenge jeg synes det er behagelig.

Den samme beskjeden fikk jeg og var litt spent på om det virkelig var så lovende som det hørtes ut. Bruker du kunstig tårevæske (tror det var det optikeren kalte det) som du drypper i øynene om morgenen eller klarer du deg fint uten?

Skrevet

Jeg har også månedslinser og tar dem aldri ut, med mindre det blir tørt og ubehagelig, hvilket skjer max en gan pr måned. Jeg fikk en liten flaske linsevæske til dette. Falsk tårevæske har jeg aldri brukt. Veldig deilig å slippe å sette på seg linser hver morgen! Jeg er til jevnlige kontroller, og alt ser fint ut hos meg. Har brukt månedslinser ca ett år, forøvrig. Har da vært til kontroll hver tredje måned. Av og til kan det føles litt tørt, men det går fort over hvis man blunker litt :)

Skrevet

Beklager avsporing ts, men jeg lurer på.. er døgnmånedslinser bedre for øynene enn vanlige månedslinser? Må man oftere på kontroll? Jeg går nå på kontroll 1 gang i året. Med månedslinsene må jeg ta de ut om kvelden og noen ganger ettermiddag fordi øynene blir så tørre.

Skrevet
Den samme beskjeden fikk jeg og var litt spent på om det virkelig var så lovende som det hørtes ut. Bruker du kunstig tårevæske (tror det var det optikeren kalte det) som du drypper i øynene om morgenen eller klarer du deg fint uten?

Jeg bruker ingenting. En sjelden gang kan det kjennes tørt, men det er ikke ofte. Da har jeg vætet dem med litt linsevæske.

Beklager avsporing ts, men jeg lurer på.. er døgnmånedslinser bedre for øynene enn vanlige månedslinser? Må man oftere på kontroll? Jeg går nå på kontroll 1 gang i året. Med månedslinsene må jeg ta de ut om kvelden og noen ganger ettermiddag fordi øynene blir så tørre.

Ifølge min optiker er alt bedre enn månedslinser... Hun sa også at det ikke er videre forskjell på dagslinser og døgnmånedslinser med hensyn til hva som er best for øyet.

Gjest Madeline
Skrevet (endret)

I følge optikeren min er døgnmånedslinsene bedre for øynene enn vanlige månedslinser. Jeg hadde samme problem som deg med vanlige månedslinser. Du kan jo høre med optikeren din om du ikke kan få prøve døgnmånedslinser for å se om disse kan være bedre for øynene dine.

Det er oftere kontroll med denne type linser. Spesielt den første mnd. Du må tilbake etter en uke og da skal du kun sove med linsene på natten før kontrollen. Så skal du ha på linsene døgnet rundt den neste uka og da blir det ny kontroll. Deretter blir det nok en kontroll 2-3 uker etter det igjen. Når denne tilvenningsperioden er over, holder det med kontroll hver 6. mnd.

Endret av Madeline
Gjest StockDama
Skrevet

Bruker også døgnlinser, gjort det en stund nå, og det er bare positivt for min del.

Men jeg trengte ikke så mange kontroller, siden jeg har brukt linser så lenge før. Fikk en til å sjekke om jeg kunne bruke døgnlinser, så en oppfølging ca en bruksperiode (altså 4-5 uker etterpå)etterpå for å se hvordan øyenene likte de.. all is well.

Har de i heletiden, tar de bare av om jeg får noe rusk på øyet for å rense.

Skrevet

Jeg bruke døgnlinser, men som vanlige månedslinser for å få mer okygen til øynene. Har vært litt plaget med linsene mine og er avhengig av at linsa på ene øyet ligger og balanserer riktig, p.g.a. skjeve hornhinner. Jeg kunne aldri sovet med linsene, tror nok øynene mine ville blitt alt for tørre da.

Når jeg bruker linsene på denne måten trenger jeg bare 1 kontroll i året.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Tar ut linsene mine hvis de kjennes veldig tørre, eller hvis jeg har svømt i klorvann. Da tar jeg ut linsene, renser de over natten i linsevæske, og setter de inn igjen neste morgen.

Har brukt de i 3-4 år nå, og har aldri fått noe problemer med øynene. Veldig behagelig, og ikke kjempedyrt heller.

Gjest Madeline
Skrevet

Flott med mange tilbakemeldinger. Takk skal dere ha :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...