Gjest pytte Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Er det mange her som ikke tar sele på barna etter di har blitt 4, i sykkesete? Fikk besøk av en mor med ett barn, og da di skulle sykle hjem, ble hun bare tatt oppi sete, med hjelm da, men uten sele på. Da jeg sa, skal jeg hjelpa deg med selen, sa mora: Hun kan da vell holde seg fast, som andre unger, du må ikke være så overbeskyttende. Di skulle sykle ganske langt, å di hadde litt dårleg tid, så trur ikke di sykla så seint heller. Jeg kjenner ikke denne damen så godt,hun bar her pga barna skulle få leke litt sammen, men jeg vet hun har en liten datter til på 2 år, får håpe hun bruker sele på dette barnet. Ps: Jeg føler meg ikke overbeskyttende selv om jeg bruker sele på ei som nettop har fylt 4) men kanskje jeg er det da??
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Er det mange her som ikke tar sele på barna etter di har blitt 4, i sykkesete? Fikk besøk av en mor med ett barn, og da di skulle sykle hjem, ble hun bare tatt oppi sete, med hjelm da, men uten sele på. Da jeg sa, skal jeg hjelpa deg med selen, sa mora: Hun kan da vell holde seg fast, som andre unger, du må ikke være så overbeskyttende. Di skulle sykle ganske langt, å di hadde litt dårleg tid, så trur ikke di sykla så seint heller. Jeg kjenner ikke denne damen så godt,hun bar her pga barna skulle få leke litt sammen, men jeg vet hun har en liten datter til på 2 år, får håpe hun bruker sele på dette barnet. Ps: Jeg føler meg ikke overbeskyttende selv om jeg bruker sele på ei som nettop har fylt 4) men kanskje jeg er det da?? Kommer vel helt an på 4-åringen, det. Ikke for det, en 4-åring greier helt fint å få av seg en sånn sele helt på egenhånd, mens du sykler. Nei, jeg har ikke bruukt sele på ungene når de har vært så store. Skjønner egentlig ikke at du gidder å henge deg opp i sånt, jeg, da.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 Jeg har en som fyller 4 i oktober, og bruker alltid sele på han. Dette fordi vi ofte sykler ganske fort, og skulle han greie å ramle ut, ville det muligens gå ille.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Jeg ville aldri hatt et barn i sykkelsete uten sele, uansett hvor gammelt barnet var. Har en gutt på tre år, og han kommer til å fortsette å alltid ha på selen. Synes det høres veldig uansvarlig ut å ikke ha på selen, den er der for en grunn, akkurat som bilsele. Hvis noe skulle skje, og sykkelen feks velter i fart er barnet mye bedre beskyttet hvis det ikke slynges ut av setet. Falt av sykkelen selv nylig, i lav hastighet, og seilte et godt stykke bortover asfalten (hadde ikke barnet med den gangen heldigvis). Jeg klarte ikke å holde meg fast på sykkelen, og en fireåring vil ikke kunne holde seg fast i et sete hvis noe skjer, uansett hastighet.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #5 Skrevet 22. august 2007 PS, du er IKKE overbeskyttende, det er heller den andre moren som ikke har tenkt igjennom konsekvensene. Og jeg skjønner VELDIG godt at du "gidder" å henge deg opp i det! Og en fireåring klarer sikkert å få en sånn sele av seg mens du sykler, men da er det ditt ansvar å stoppe og sjekke innimellom, eller bare strekke en hånd bak for å sjekke. Min sønn vet veldig godt at han MÅ ha på selen, og er opptatt av å få den på riktig. Han har blitt forklart at man ikke kan sykle uten, og den er en naturlig del av sykkelturen for ham. Hilsen samme som over (I dag, 14:13)
ToveM Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Mine har hatt sele på i sykkelsetet, så lenge de har sittet i setet
Varsia Skrevet 22. august 2007 #7 Skrevet 22. august 2007 Klart man må bruke sele! Innbiller man seg at eneste grunnen til at barna må ha sele er fordi barna selv kan sørge for at de detter ut? Hva hvis man plutselig må gjøre en brå sving, det dukker opp en bil, man må brått bremse, holder på å sykle på noen... Skal ungen da bare fly ut av setet fordi forelderen mener at han/hun bør greie å holde seg fast når uforutsette ting skjer? Det er jo bare direkte dumt. Ikke en gang voksne vil greie å tviholde seg fast i enhver situasjon (selv om ikke voksne sitter i et sånt sete noen gang).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå