Gå til innhold

Sauser


Gjest su querida

Anbefalte innlegg

Gjest su querida

Finnes det noen sunne sauser?

Er alt for avhengig av sauser til middag, spesielt fløtesauser men vil prøve å kutte ned på det nå. Synes mat blir så tørt uten saus..

Finnes det noen bra alternativer? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tomatsaus av litt olivenolje, litt hakket løk og hvitløk og tomater på boks er veldig sunt. Du kan dessuten lage hvit saus av bare hvetemel og lettmelk pluss krydder - det er ikke så veldig sunt, men i hvertfall mye sunnere enn sauser basert på smør og/eller fløte. Ellers finnes det jo en del kalde sauser/dipper/salsaer man kan lage: Tzatziki (yoghurt, hvitløk og revet agurk), raita (f.eks av yoghurt, hakket agurk + evt. tomat, malt spisskummen og litt cayennepepper og evt. hakket mynte), pico di gallo (hakket tomat, presset lime, hakket mild løk, en liten klype sukker, litt olje, hakket chili og hakket koriander), guacamole (finnes mange varianter, med/uten tomat, chili, rømme osv., så da kan man velge en sunn variant).

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hørtes veldig gode ut. :-D Skal prøve de. Takk!

Bare hyggelig! Håper du får inn flere tips også, da. Det er sikkert en masse mer der ute som man kan lage! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppersaus!!

Det er jo såå godt da, kjempebra på smak :)

Den er ikke så usunn heller - 60 kcal pr dl. (knorr). I f.eks. bernaise er det 270kcal pr dl...!

Superenkel å lage også, bare å vann og litt melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kesam på ting jeg syns blir litt tørt, og som jeg ikke vil bruke saus på. Bruker nesten ikke saus lenger.

Du kan jo blande i krydder i denne også til forandring...

Sundt og godt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...