Gå til innhold

hønsefrikassé vs poule au pot


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage "noe av hel høne" i dag, og hadde egentlig bestemt meg for hønsefrikassé da jeg fant ut at sausen i samtlige oppskrifter inneholder fløte, noe vi ikke har. Alternativet til å gå i butikken blir da å slenge sammen en annen saus, og jeg fant en poule au pot-oppskrift som har senneps- eller pepperrotssaus i stedet. Men noen av de andre ingrediensene er annerledes, blant annet krydringen og noen av grønnsakene.

Mitt spørsmål blir da: Er dette oppskrifter jeg med god samvittighet kan forandre på etter hva jeg har tilgjengelig? Hvis noen har gode oppskrifter tar jeg gjerne i mot disse også, til en annen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke ingredienser er de du har da? Jeg har aldri brukt fløte i hønsefrikassé. Men kanskje jeg tenker på en helt annen type hønsefrikassé enn deg?

Jeg er visst vant til en annen type hønsefrikassé enn det andre forbinder med orde. Googlet litt og fant ut at det lages med andre ingredienser.

Her er uansett en uten fløte: http://www.bradager.net/avm/oppskrifter/hons1.html

Endret av Kykkelikokos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt svar på det du spør om, men jeg lager sausen til både lammefrikassé og hønsefrikassé av smør/meljevning og sper med kraft - ikke noe fløte (men gjerne en skvis sitron tilslutt). Det går helt fint, og jeg synes det er best sånn. :)

Ellers er jo frikassé en mild og smidig rett, så klart du kan forandre som du vil, gode smakstilsetninger er feks karri (som du freser sammen med smøret helt i starten) eller masse frisk dill, som has i sausen rett før servering.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt svar på det du spør om, men jeg lager sausen til både lammefrikassé og hønsefrikassé av smør/meljevning og sper med kraft - ikke noe fløte (men gjerne en skvis sitron tilslutt). Det går helt fint, og jeg synes det er best sånn. :)

Ja, jeg har lagd en slik saus til lammefrikassé, og syntes den var god og fyldig nok, det er vel derfor jeg ikke har tenkt på fløte før nå.

Ingredienser jeg har er blomkål, purre, løk, persille- og sellerirot, gulrøtter, hodekål (hvitkål)... Sitron har jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...