Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Ja hvor streng syns dere moderatorene er? Har flere ganger skrevet svar som er moderert, eller rett og slett slettet helt, selv om jeg selv synes det er helt greie svar. Er de for strenge enkelte ganger?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Ja hvor streng syns dere moderatorene er? Har flere ganger skrevet svar som er moderert, eller rett og slett slettet helt, selv om jeg selv synes det er helt greie svar. Er de for strenge enkelte ganger? Jeg over. Hvis ikke dette og blir slettet da
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Sensur, overformynderi og moderatorer, bare i et norsk forum.
Gjest bada Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Sensur, overformynderi og moderatorer, bare i et norsk forum. Jeg er veldig fornøyd med moderatorene, selv om jeg selvsagt ikke er enig i alle avgjørelsene de tar. Noen ganger synes jeg de er for strenge, og andre ganger synes jeg de lar for mye slippe igjennom. Men alt i alt er jeg som sagt fornøyd.
mamut75 Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Det at moderatorene går inn og endrer/sletter innleggene er vel et prinsipiellt spørsmål som går på ytringsfrihet . Ideelt sett burde ikke innlegg redigeres i det hele tatt , men jeg har sett en del andre forum som ikke har moderatorer i det hele tatt og det ender gjerne i at 2 el flere brukere holder endeløse tirader med beskyldninger for og imot og bare krangler om de samme tingene uten at noe nytt bringes inn i debatten . Slike forum tror jeg mister evnen til å beholde lesere over tid , og forum med 10+ deltakere er vel ingen tjent med . Jeg syntes vel egentlig det er positivt at KG i det hele tatt gidder å bruke ressurser på moderatorer i det hele tatt , moderatorene kunne kanskje ha vært litt mere konsekvente , men det er vel ganaske vanskelig gjennomførbart mht antall innlegg som lages per dag .
caso Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Ja hvor streng syns dere moderatorene er? Har flere ganger skrevet svar som er moderert, eller rett og slett slettet helt, selv om jeg selv synes det er helt greie svar. Er de for strenge enkelte ganger? Mange å ta hensyn til serru.. alltid svakeste ledd i en sak som skal taes vare på.
Gjest Francis Drake Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 noen ganger synes jeg de sletter veldig fort. Uten at det er noe skade i det. Det kan virke som de sletter det når de er uenige eller noe. Men som regel synes jeg de er strenge nok. Kanskje litt trangsynte noen ganger. Det kan virke som de gjør hva som helst for at noen ikke skal få føttene tråkket på eller bli litt såret. når dette er en del av livet. men hva vet jeg jeg mangler evene til og føle
Gjest bada Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Det at moderatorene går inn og endrer/sletter innleggene er vel et prinsipiellt spørsmål som går på ytringsfrihet . Det går ikke på ytringsfrihet, men på redaktøransvar. Enhver som driver en publikasjon står fritt til å ha en redaktør som har det øverste ansvaret for hva som publiseres. Dersom man ikke har det vil publikasjonen som regel skli ut og bli fullstendig useriøs. Man risikerer dessuten at det som publiseres strider mot norsk lov.
Gjest Francis Drake Skrevet 19. august 2007 #9 Skrevet 19. august 2007 Det at moderatorene går inn og endrer/sletter innleggene er vel et prinsipiellt spørsmål som går på ytringsfrihet . det er jeg helt enig i. Så vitt jeg vet så bryter de loven når de gjør det. I Norge skal det være ytringsfrihet tross alt vi kan ikke bare gi noen ytrring og de andre holder vi tause men jeg vedder på at moderatorne sletter det jeg skrev der
caso Skrevet 19. august 2007 #10 Skrevet 19. august 2007 Ytringsfriheten gjelder den, ift reglene som er satt. Mener moderator innlegget ikke stemmer overens med forumets regler, sletter de selvsagt uten videre dialog. Det er en del av hvordan et nettforum fungerer uten å bli helt useriøst.
Gjest bada Skrevet 19. august 2007 #11 Skrevet 19. august 2007 det er jeg helt enig i. Så vitt jeg vet så bryter de loven når de gjør det. I Norge skal det være ytringsfrihet tross alt vi kan ikke bare gi noen ytrring og de andre holder vi tause Det gjør de slett ikke, på samme måte som avisredaktører eller TV-sjefen ikke bryter loven når de ikke vil publisere eller vise enkelte artikler eller programmer. men jeg vedder på at moderatorne sletter det jeg skrev der Det tviler jeg på.
mamut75 Skrevet 19. august 2007 #12 Skrevet 19. august 2007 Det går ikke på ytringsfrihet, men på redaktøransvar. Enhver som driver en publikasjon står fritt til å ha en redaktør som har det øverste ansvaret for hva som publiseres. Dersom man ikke har det vil publikasjonen som regel skli ut og bli fullstendig useriøs. Man risikerer dessuten at det som publiseres strider mot norsk lov. Jeg vet ikke om jeg er så enig med deg i at et forum på internett hvor hvem som hels kan laste opp hva som helst og som tjener som diskusjons plass , kan sammenliknes med publikasjoner hvor artikler publiseres etter godkjenning og i den aktuelles publikasjons navn .
Gjest Wolven Skrevet 19. august 2007 #13 Skrevet 19. august 2007 Et forum har selvsagt rett til å sette regler for bruk. Og håndheve dem. Uten regler ville dere ikke hatt Kvinneguiden forum. Neppe uten moderatorer heller. Vær glad for at de bruker mye av sin fritid til dette.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #14 Skrevet 20. august 2007 Er de for strenge enkelte ganger? Nei, de klarer heldigvis å se bort fra slike prøvende styrende kommentarer som dette. De har klokelig nok etter omleggingen til nytt design og gjestevedtak kjørt en tilbakeholden linje der de ikke dominerer forumet. Ved å ikke være for synlige slipper de å bli personangrepet også...det er alltid noen provokatører som mener de blir moderert bort hele tiden men slike er uansett ikke bra for et positivt klima.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #15 Skrevet 20. august 2007 det er jeg helt enig i. Så vitt jeg vet så bryter de loven når de gjør det. I Norge skal det være ytringsfrihet tross alt vi kan ikke bare gi noen ytrring og de andre holder vi tause men jeg vedder på at moderatorne sletter det jeg skrev der Hvorfor er dette hovedinnlegget postet to steder - det er i "Generell debatt" også.
Gjest Mann 42 Skrevet 20. august 2007 #16 Skrevet 20. august 2007 Jeg vet ikke om jeg er så enig med deg i at et forum på internett hvor hvem som hels kan laste opp hva som helst og som tjener som diskusjons plass , kan sammenliknes med publikasjoner hvor artikler publiseres etter godkjenning og i den aktuelles publikasjons navn . Der er jeg uenig med deg. Et diskusjonsforum som holder seg med moderator, har nettopp tatt på seg et visst redaksjonelt ansvar. Det blir noe annet når tjenesten bare er å stille til rådighet plass til en hjemmeside eller lignende, og der tjenesten bare går på å vedlikeholde og serve brukerne. Da kan man ikke ha redaktøransvar.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #17 Skrevet 20. august 2007 Jeg mener at et diskusjonsforum hvor alle og enhver kan lege inn sine og delta i debatten, bør følge det demokratiske prinsipp om at alle og enhver har rett til å si sin mening og til å bli hørt. Et demokratisk samfunn må kunne tåle å høre også de avvikende meninger, dersom slikt ikke kan diskuteres åpent i dette rom er det ikke lenger et demokrati, men et diktatur med tankekontroll. En klok mann sa en gang; jeg er uenig i det du sier, men jeg vil til min død forsvare din rett til å si ut din mening. Jeg mener det kun er de rent sjikanøse, rasisitiske, diskriminerende innlegg som kan sensureres ned til en viss grad, det er også der vår grunnlov setter grensen forvår ytringsfrihet. Men også en person med meninger som det bør ha retten til å uttale seg. Det er kun gjennom en åpen debatt man kan imøtegå slike undertrykkende meninger. Sletting av innlegg er brudd på ytringsfriheten, moderering av innlegg kan tolereres all den tid det kun er for å stoppe ren sjikane og tulleinnlegg.
Gjest Mann 42 Skrevet 20. august 2007 #18 Skrevet 20. august 2007 Jeg syns jo vet virker som om takhøyden er rimelig høy her, og den eneste tråden som jeg kan huske jeg har sett bli fjernet i sin helhet, var en der en eller annen hadde lagt ut en link til en pro pedofili side med en masse dritt om hvor sunt og naturlig det var og hvor urettferdig det var at pedofile ble fordømt. Den forsvant rimelig fort. Og ingen har vel savna den. Ellers har jeg bare lagt merke til at deler av tråder forsvinner, men så langt jeg kan se, er det mest innlegg der folk henfaller til invektiver og sjikanering, som fjernes.
mamut75 Skrevet 20. august 2007 #19 Skrevet 20. august 2007 Der er jeg uenig med deg. Et diskusjonsforum som holder seg med moderator, har nettopp tatt på seg et visst redaksjonelt ansvar. Det blir noe annet når tjenesten bare er å stille til rådighet plass til en hjemmeside eller lignende, og der tjenesten bare går på å vedlikeholde og serve brukerne. Da kan man ikke ha redaktøransvar. Jeg trodde vi snakket om det lovbestemte redaktør ansvaret som reguleres i Straffeloven , men hvis vi bare snakker om hva den enkelte personlig mener om hva publikator bør eller ikke bør ta ansvar for så blir det jo selvsagt annerledes . Det lovbestemte redaktør ansvaret er spesifisert til å gjelde trykt skrift , og loven pleier vel ellers å skille ganske skarp mellom medium som er varig og de som ikke er varige . Internett som medium er forholdsvis nytt sammenliknet med de mer tradisjonelle mediene som aviser og blader og kringkasting , jeg var iallefall ikke kjent med at det hadde falt prinsipielle dommer på området enda som sidestilte publikasjoner på internett med de som reguleres av Straffelovens kapittel 43 . JFR LOV-1902-05-22-10 Almindelig borgerlig Straffelov (straffeloven)
Gjest Mann 42 Skrevet 20. august 2007 #20 Skrevet 20. august 2007 Det får jeg bare ta ditt ord for, Vær 75 TV og radio har ikke noe redaksjonelt ansvar, de, da? Ytringer i etermediene rammes ikke av noen lovbestemmelser?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå