Gå til innhold

Billig og sunn mat


Gjest LV

Anbefalte innlegg

Jeg er student, og har derfor ikke særlig mye penger å rutte med. Derfor prøver jeg å spise billig. Problemet er bare at det er den mest usunne maten som er billigst...

Aller helst vil jeg spise mye salat, grønnsaker, bønner o.l, i tillegg til rent kjøtt som kylling- og kalkunfilet, og renskåret svinekjøtt, men rent kjøtt er jo så dyrt... og hvis jeg skal lage retter uten kjøtt, må jeg "kompensere" med å ha mange ulike typer grønnsaker, og gjerne ost e.l i, og da blir det også dyrt.

Noen som har tips og oppskrifter på sunne, billige middager og lunsjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bønner er jo billig mat. Ellers så er trikset å kjøpe de grønnsakene som er i sesong og kjøpe kjøtt på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følger med i tilbudsavisene og slår til ved gode tilbud. Det som ikke brukes umiddelbart hives i fryseren. Dermed har vi alltid kjøttdeig, kjøttpølser, kyllingfilet osv tilgjengelig til enhver tid, og slipper å handle inn mat så ofte. Nå er vi jo veldig heldig som har all fisk vi ønsker gratis, men dette finnes jo også på tilbud innimellom. Seifilet er uansett ikke så dyrt. Potet, pasta og ris er jo billig i utgangspunktet.

Brødmat bruker vi lite av, men desto mer havregryn, og det koster jo nesten ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er ofte billig, og man kan lage grønnsakslapskaus/supper som ikke koster så mye. Salater kan være god lunch, og f.eks fylt paprika (fylt med ris, pinjekjerner, mais og sopp) er god, sunn og billig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekoteletter får man ofte på tilbud til 39,90 pr. kilo. Skjær bort fettranden og du har magert kjøtt uten at det koster altfor mye.

Fisk er heller ikke veldig dyrt og kan varieres på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Brød og pasta er jo billig, men jeg prøver å unngå å spise det for ofte, ettersom det ikke er sunt i store mengder, pluss at jeg ikke tåler hvetemel så godt. Fullkornspasta blir jo med én gang dyrere. Havregryn bruker jeg en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sei og laks/ørret (ofte på tilbud) er billige fiskeslag. Tunfisk på boks er heller ikke dumt - supert i pasta og salater.

Prior selger i blant 5-kilos kasser med kyllinglår til veldig lav kilopris, men det fordrer at du har fryser med god plass. Vil du ha det magrere, fjerner du skinnet før eller etter tilberedning.

Nå utover høsten er typiske norske grønnsaker (gulrøtter, kålrabi, hodekål, selleri, rødbet, løk, purre... ) både på sitt billigste og beste. Godt i supper, lapskaus (feks kokt på billig svineknoke - mye smak for pengene) og puréer.

Ellers enig i rådet om bønner, linser og kikerter. Billigst hvis du kjøper tørket og bløtlegger og koker selv - kok en kjempegryte i slengen og frys ned til bruk i supper, gryter og salater.

Og jeg anbefaler også gjerne byggryn igjen! Billig, godt og veldig sunt (mye fiber og protein). Kan brukes i salater, supper og til risotto. :spise: Også her kan du bløtlegge og koke store porsjoner og fryse ned til bruk etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Glemte hermetiske tomater - uunnværlig basis for en mengde supper, pastasauser og gryter, og i tillegg både billig og supersunt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg pleier å gjøre når samboer'n er borte, er å kjøpe en økonomipakning med kyllingfilet, og fryse ned en og en i små poser. Den koster ca 70 kroner, men jeg mener å huske at det er 7 stykker oppi, så det blir jo bare 10 kroner stykket. Så kjøper jeg wokgrønnsaker i poser og har det ved siden av. Det pleier å holde å woke en kyllingfilet sammen med grønnsaker for min del, men du kan jo også bruke fullkornsris ved siden av hvis du ikke synes det blir nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei og laks/ørret (ofte på tilbud) er billige fiskeslag. Tunfisk på boks er heller ikke dumt - supert i pasta og salater.

Prior selger i blant 5-kilos kasser med kyllinglår til veldig lav kilopris, men det fordrer at du har fryser med god plass. Vil du ha det magrere, fjerner du skinnet før eller etter tilberedning.

Nå utover høsten er typiske norske grønnsaker (gulrøtter, kålrabi, hodekål, selleri, rødbet, løk, purre... ) både på sitt billigste og beste. Godt i supper, lapskaus (feks kokt på billig svineknoke - mye smak for pengene) og puréer.

Ellers enig i rådet om bønner, linser og kikerter. Billigst hvis du kjøper tørket og bløtlegger og koker selv - kok en kjempegryte i slengen og frys ned til bruk i supper, gryter og salater.

Og jeg anbefaler også gjerne byggryn igjen! Billig, godt og veldig sunt (mye fiber og protein). Kan brukes i salater, supper og til risotto. :spise: Også her kan du bløtlegge og koke store porsjoner og fryse ned til bruk etter behov.

Enig i dette! Og sjekk prisforskjell på ulike merker av fisk; Findus er ofte dobbelt så dyrt som butikkenes egne merker, uten at jeg merker noen forskjell på kvaliteten. I supper (enten fra pose eller helst fra scratch med melk/fløte og meljevning) er fisken drøy og du får brukt masse gode, rimelige grønnsaker også :)

Kyllinglår (rå, dypfryste) er relativt billig i mindre poser også, om man har begrenset fryserplass. Veldig godt og ikke så verst sunt. Ett kyllinglår er middag for én person. Det går også an å kjøpe hel høne og koke frikassé, tradisjonelt - men med mange variansjonsmuligheter - og rimelig.

De typisk norske rotgrønnsakene er ikke bare rimelige, de er også veldig holdbare, stort sett, så de er bedre kjøp for en enslig student enn et salathode hvor halvparten ender med å bli kastet. Men angående salat; det finnes jo mindre pakker med blandet salat, og sorter som er relativt holdbare (f eks hjertesalat). Ellers er "vanlig" salat noe vi spiser relativt lite av i vår husholdning unntatt nå om sommern, men vi får i oss mye grønnsaker likevel...

Ellers ville jeg kanskje unnet meg fullkornpasta selv om det koster litt. Det metter bedre og er sunnere enn vanlig pasta, men er fortsatt rimelig "fyll" i maten.

(må også støtte byggrynet, hehe, det er kjempegodt i suppe, i hvert fall)

Man kommer også utrolig langt med rimelige basisvarer som mel, smør, melk/fløte/creme fraiche, buljongterninger av ulike slag, "vanlige" grønnsaker som løk, hvitløk, purre, rotgrønnsaker, hermetisk tomat, tomatpuré, hermetiske eller tørre bønner og kikerter og et ok utvalg av krydder (og helst noen potter med urter...), har jeg funnet ut. Linser kan brukes i stedet for ris. Mye av dette er ting man kan handle inn i ganske store kvanta så man slipper å gå i butikken så ofte.

Skulle ønske jeg kunne mer om dette da jeg var fattig student selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man egentlig kjøpt linser? Jeg har ikke sett det noe sted, verken tørket eller hermetisk. Hvor i butikker leter man? (Dette burde jeg visst, som jobber i butikk, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Meny har jeg funnet linser i disken med økologiske varer, og sist tror jeg at jeg fant både liner og pinjekjerner i nærheten av bakevarene? :overrasket:

For meg ville den logiske plasseringen vært sammen med erter og bønner, men, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaksblandinger man får kjøpt fryst er like sunt, og koster ikke så mye. Man kan bruke dem i gryteretter, i risotto, i wok, i en stuing(med hvit saus), i supper eller kun kokt grønnsaker som tilbehør til noe. Det metter veldig bra og man finner ikke 1 gram av noe usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2kg med kyllingfilè fra First price koster 149kr. Denne bruker bare jeg. Synes den er MYE bedre en Prio sin!

Ellers handler jeg mye på tilbud og hos Kiwi.

Aldri på dyre steder som Meny, Ultra o.l

Det er bare hvis jeg skal ha noe spesiellt, som er svært sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er frosne reker billig, godt og sunt. De er veldig anvendelige - de kan brukes i wok, i thai- eller indisk curry, i pastasauser, risotto, paëlla for å nevne noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du spør etter oppskrifter også, så da får du en av meg, basert på varer som man kan ha stående i huset i lang tid:

PASTA MED TUNFISK OG SORTE OLIVEN

Settt over 150 gram fullkornspasta. Mens pastaen koker, gjør du følgende: Hakk en rødløk og press en hvitløksbåt. Surr disse i olivenolje til de er myke. Ha i en boks tomater og rikelig med nykvernet pepper, en liten klype havsalt (etter smak) samt en god klype timian (støt urtene i morter eller smuldre dem med fingrene for å frigjøre aromaen). La koke 5 minutter. Ha i en boks tunfisk i vann og en god neve sorte olivener og varm opp. Server gjerne sitronbåter til. Denne retten er også god kald som lunsj dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser du spør etter oppskrifter også, så da får du en av meg, basert på varer som man kan ha stående i huset i lang tid:

PASTA MED TUNFISK OG SORTE OLIVEN

Settt over 150 gram fullkornspasta. Mens pastaen koker, gjør du følgende: Hakk en rødløk og press en hvitløksbåt. Surr disse i olivenolje til de er myke. Ha i en boks tomater og rikelig med nykvernet pepper, en liten klype havsalt (etter smak) samt en god klype timian (støt urtene i morter eller smuldre dem med fingrene for å frigjøre aromaen). La koke 5 minutter. Ha i en boks tunfisk i vann og en god neve sorte olivener og varm opp. Server gjerne sitronbåter til. Denne retten er også god kald som lunsj dagen etter.

Denne skal prøves ut! Oppfordrer flere til å komme meg oppskrifter, jeg har litt dårlig fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...