Gå til innhold

Billig og sunn mat


Gjest LV

Anbefalte innlegg

Jeg er student, og har derfor ikke særlig mye penger å rutte med. Derfor prøver jeg å spise billig. Problemet er bare at det er den mest usunne maten som er billigst...

Aller helst vil jeg spise mye salat, grønnsaker, bønner o.l, i tillegg til rent kjøtt som kylling- og kalkunfilet, og renskåret svinekjøtt, men rent kjøtt er jo så dyrt... og hvis jeg skal lage retter uten kjøtt, må jeg "kompensere" med å ha mange ulike typer grønnsaker, og gjerne ost e.l i, og da blir det også dyrt.

Noen som har tips og oppskrifter på sunne, billige middager og lunsjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bønner er jo billig mat. Ellers så er trikset å kjøpe de grønnsakene som er i sesong og kjøpe kjøtt på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følger med i tilbudsavisene og slår til ved gode tilbud. Det som ikke brukes umiddelbart hives i fryseren. Dermed har vi alltid kjøttdeig, kjøttpølser, kyllingfilet osv tilgjengelig til enhver tid, og slipper å handle inn mat så ofte. Nå er vi jo veldig heldig som har all fisk vi ønsker gratis, men dette finnes jo også på tilbud innimellom. Seifilet er uansett ikke så dyrt. Potet, pasta og ris er jo billig i utgangspunktet.

Brødmat bruker vi lite av, men desto mer havregryn, og det koster jo nesten ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er ofte billig, og man kan lage grønnsakslapskaus/supper som ikke koster så mye. Salater kan være god lunch, og f.eks fylt paprika (fylt med ris, pinjekjerner, mais og sopp) er god, sunn og billig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekoteletter får man ofte på tilbud til 39,90 pr. kilo. Skjær bort fettranden og du har magert kjøtt uten at det koster altfor mye.

Fisk er heller ikke veldig dyrt og kan varieres på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!