Gå til innhold

Blitt mer positiv til Mannspanelet nå ja


Lurvina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som nevnt i debatten i dagbladet og her på kvinneguiden:

Det er absurd at han bruker menns nedsettende snakk til kvinner som argument for å mane til likestillingskamp når dagbladet for en stund siden kunne rapportere statistikk som viste at kvinner i betydelig større grad brukte grove nedsettende bemerkninger ovenfor partneren. Kvinnene i undersøkelsen mente selv de gjorde det oftere enn partnerene gjorde det samme mot dem og mennene var enige i det. Videre viste samme undersøkelse som en rekke andre at kvinner, oftere enn menn, slår først i parforhold, men at menn står for nesten all den virkelig grove volden. Det siste kan forklares ut fra fysisk styrke og har ingenting med kjønn å gjør i norge i dag selv om det kan ha det i mange andre mer patriarkalske land. Ytterligere bevis for det samme er at forekomsten av mildere og grov vold er like stor, til dels større, i homofile og lesbiske parforhold. Det dette da koker ned til er at i vesten i dag så er vold i parforhold noe som har å gjøre med individuell aggresjon og fysisk styrke å gjøre, ikke kjønn. Når like mange lesbiske og homofile står for like mye og like grov vold ovenfor sin partner så kan man ikke trekke noen annen konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i debatten i dagbladet og her på kvinneguiden:

Det er absurd at han bruker menns nedsettende snakk til kvinner som argument for å mane til likestillingskamp når dagbladet for en stund siden kunne rapportere statistikk som viste at kvinner i betydelig større grad brukte grove nedsettende bemerkninger ovenfor partneren. Kvinnene i undersøkelsen mente selv de gjorde det oftere enn partnerene gjorde det samme mot dem og mennene var enige i det. Videre viste samme undersøkelse som en rekke andre at kvinner, oftere enn menn, slår først i parforhold, men at menn står for nesten all den virkelig grove volden. Det siste kan forklares ut fra fysisk styrke og har ingenting med kjønn å gjør i norge i dag selv om det kan ha det i mange andre mer patriarkalske land. Ytterligere bevis for det samme er at forekomsten av mildere og grov vold er like stor, til dels større, i homofile og lesbiske parforhold. Det dette da koker ned til er at i vesten i dag så er vold i parforhold noe som har å gjøre med individuell aggresjon og fysisk styrke å gjøre, ikke kjønn. Når like mange lesbiske og homofile står for like mye og like grov vold ovenfor sin partner så kan man ikke trekke noen annen konklusjon.

Dette er jeg helt enig i. Det blir,- som jeg har gjentatt til det kjedsommelige,- helt feil å kun ta tak i menns voldsbruk. Man må ta tak i all voldsbruk,- også kvinners.

Og som jeg skrev i en annen tråd om samme tema, Stokkan Grandes innlegg var best egnet til å tekkes kvinner. Han gjør akkurat samme feil som alle andre har gjort før han:

Først skal han sette alle menn i skammekroken ved å påpeke hva noen "slemme" menn gjør med kvinner. dertter skal han få oss til å gjøre som han sier. Problemet er at jeg vender det døve øret til folk som kaller meg overgriper eller voldsutøver, bare fordi jeg er mann. Jeg vil ikke legge meg på rygg å be om unnskyldning for det noen menn gjør. Jeg nekter å ta på meg noen kollektiv skyld.

Jeg tar avstand fra all vold, og før noen begynner å fokusere på hele problemet, vil det ikke månne.

Noen må fortelle dette til dette utvalget. Noen som vet hvordan man kommer i kontakt med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jalp, hva med å utarbeide en punktvis liste over temaer mannspanelet burde ta opp og sende den til dem. Så kan vi prøve å få underskrifter. Kanksje ressursenter for menn kan oppfordres til å bistå med noe slikt. Det kunne være punkter for seksualitet, lovgivning i forhold til familie, arbeidsliv, identitet etc. Eventuuelt kunne vi lage en liste, legge den inn på ørten forum og be menn sende inn denne eller deres egen liste via post med underskriftene til alle de mennene de kan få til å underskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ble litt feil. Det jeg mente var mer positivt var at det virket som om han ville at det skal bli mer godtatt at menn tar mer del hjemme, og at det var et positivt utspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann 42
Hei Jalp, hva med å utarbeide en punktvis liste over temaer mannspanelet burde ta opp og sende den til dem. Så kan vi prøve å få underskrifter. Kanksje ressursenter for menn kan oppfordres til å bistå med noe slikt. Det kunne være punkter for seksualitet, lovgivning i forhold til familie, arbeidsliv, identitet etc. Eventuuelt kunne vi lage en liste, legge den inn på ørten forum og be menn sende inn denne eller deres egen liste via post med underskriftene til alle de mennene de kan få til å underskrive.

Glimrende forslag.

Vi overkjøres etter hvert i alt for mange sammenhenger, f.eks når det gjelder samværsrett. Det burde det etableres et mer organisert press for å få gjort noe med. Delt foreldreansvar burde være normen, og ikke unntaket. Og menn burde ha lovfestet ikke bare rett, men plikt til å ta et års pappapermisjon.

Og nei til salg av mannskroppen. Det er for mye hjernedøde pusegutter i undertøysreklamer og postere for deodoranter. Det er en nedvurdering av oss, og utsetter oss dessuten for et press mot å etterleve falske idealer som blir helt feil. Ekte mannfolk ser ut omtrent som Hank Von Helvete. Minus kajalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kravene til hva det vil si å være en ekte mann er helt absurde. De utspillene som har vært begrenser kulturell manndom til den gruppen som tror en syv retters middag er en sixpack og en pakke potetgull, har en tøff tone sammen med gutta på jobben og leser vi menn.

Det mer substansielle kravet til manndom går på at man skal utvise en form for styrke som de fleste menn umulig kan leve opp til. Skal du være skikkelig mann slik folk ser det så må du ha en selvtillit, en målbevsithet, en lederevne og en tøffhet og gjerne intelligens og helst posisjon som laaaaangt over går de krav som stilles til å være en kvinne. Det ligger et enormt press i at det stilles slike supermannkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...