Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 ja. en katt er en katt men det er så rart. han er fortsatt kosete, men noen ganger så klikker han og angriper meg. mest armen og hånda mi. den gjorde det litt før og, men nå virker det som om den blir jævlig sinna når det skjer. og han gir seg ikke og biter hardt!! ikke gir han seg hvis jeg dytter han vekk heller. også hender det at han går mot ansiktet mitt også. det er ikke lov.l tenk hvis jg hadde hatt en unge. den har vært sånn den siste uka og er 6 månder gammel. hva er det med pus?
murray Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Sånn er katta hjemme også (hannkatt), og sånn er det med katter. De har forskjellig gemytt og personlighet. Han liker å jakte på meg bak dører og angripe beina mine når jeg går forbi Katter har ikke respekt for mennesker på samme måte som hunder.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Du kan jo prøve å plassere katten på et annet rom når den gjør slik, og ha den der noen minutter. Så kan du se om den forstår at hvis den gjør slik bærer det inn på et annet sted, hvor den må være alene. Har ikke prøvd dette på katt selv (har katt, men hun er gammel og ikke så mye futt i lenger), men har hund, og det funker hvertfall veldig bra på henne. Men så er jo hund og katt to veldig forskjellige dyr. Men er ikke bare din katt som er slik. Er to hannkatter er i området, og av og til når jeg koser med dem høgger dem plutselig til meg uten varsel.
Tabris Skrevet 20. august 2007 #4 Skrevet 20. august 2007 Er det helt sikkert at det er uten varsel? Katter kan ofte ha et ganske stillferdig kroppspråk som vi lett kan overse - litt stivere i kroppen, endret blikk, bevegelse på ørene... alt slikt kan tyde på at katten gir beskjed om at den har fått nok. Evt. så har den gitt slike signaler tidligere og ikke blitt hørt, og lært - slik enkelte hunder kan lære - at det er kun biting som nytter. Dermed hopper den over de foranliggende signalene og biter direkte. Jeg synes ikke det å stenge den inne på et eget rom høres ut som et bra forslag i det hele tatt, verken for hunder eller katter. Det er bedre å respektere dyrets egne grenser. Og skal man nå "straffe" dem, så må det gjøres kort og kontant, det er den eneste måten de kan ha noen forutsetning for å forstå hva som skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå