Gå til innhold

Lærer student


Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Er det noen som er i ferd med å utdanne seg til lærer her?

Jeg holder på med første året, men har mistet litt motivasjon. Er det noen som kan hjelpe meg å tenke framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på du!

Jeg er snart ferdig med 3. året på allmennlærerutdanningen, men er redd jeg ikke kan hjelpe deg så mye med motivasjonen. Er nemlig på desperat leting etter den selv.. Jeg føler jeg mangler så mye for å ha den nødvendige kompetansen for å være lærer på heltid. Jeg kan hypotesetesting (som jeg forøvrig aldri får bruk for, siden det er utelukket for meg å undervise i ungdomsskolen), en god slump ferskvannsøkologi, jeg kan analysere mosebøkene og jeg har lest om fosforets kretsløp, men jeg vet INGENTING om ad/hd, spiseforstyrrelser, rusproblematikk, seksuelt misbruk eller lovverk jeg skal forholde meg til hvis, for ikke å si når, jeg får elever med noen av disse problemene.

Jeg tror at motivasjonen sannsynligvis kommer av seg selv jeg, når du havner i praksis i en klasse som du stortrives i. En vellykket praksisperiode er på en måte "brennstoff" du kan gå på en stund.

Motivasjonen min er først og fremst (akkurat nå) at selv om jeg kjenner at jeg kanskje ikke vil undervise, er lærerutdanningen grei å bruke til andre ting. Det er bedre å ha lærerutdanning å ikke ville undervise, enn å være sykepleier å ikke orke å jobbe med syke mennesker. Vi har flere valgmuligheter senere, tror jeg.

En annen ting er at du må velge fag du synes er morsomme, ikke bare tenke på hva som er fornuftig i jobbsammenheng. Det er utrolig viktig for motivasjonen at du trives beste mulig med det du driver med!

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Jeg går også på lærerskolen, og er kommet litt over halvveis. Akkurat nå er jeg i praksis, og koser meg glugg i hjel! (Selv om det er stress til tider...) DET er iallefall motivasjon syns jeg! Og her får jeg også se hvordan en del ting fungerer i praksis, og får erfaring med noen av problemene som du siina nevner - ad/hd, elever som har mistet et familiemedlem, lese- og skrivevansker... Og da blir det, for min del iallefall, lettere å hente motivasjon til å skaffe meg mer kunnskap om disse emnene...

Ellers så tror jeg - hvis motivasjonen til å jobbe i skolen mangler fullstendig - det kan være lurt å bare fokusere på fagene en stund... For, som siina sier, du kan jo ende opp med å jobbe et helt annet sted enn i skoleverket...

Lykke til videre - håper det kommer seg!

Klem, Pip

PS: Jeg tror vi nå er inne i en periode av året der mange mister litt 'piffen'... Har gått lenge uten ferie, snart dukker eksamen opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer, og kjenner igjen mye av din problematikk i forhold til motivasjon i lærerskolen. Motivasjonen din kommer nok til å øke etterhvert som du får mer praksis, og ikke minst når du kommer ut i ordentlig arbeid. Lærerskolen kan ikke sammenlignes med læreryrket - og det er vel det som er så "feil" også. Lærerskolen bør legges opp på en annen måte...

Ikke gi opp helt ennå. Det er for alt for tidlig i og med det er første året ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

HEI!

Jeg er også lærerstudent, og holder nå på med siste innspurt på 4. året. Jeg opplever som de over meg her, at motivasjonen i lærerutdanninga er lik 0!! Utdannelsen og fagene er i og for seg interessante nok, men i løpet av de 2 siste årene har jeg funnet ut at jeg ikke kommer til å jobbe som lærer. Det er rett og slett ikke det jeg vil jobbe som. Jeg kan ikke skylde på høgskolen for at min interesse for yrket har blitt borte, men jeg kan skylde på høgskolen for at de har gjort NIX for at vi som studenter skal få interessen vår gjenopplivet...

Heldigvis er det ikke bortkasta å gå 4 år på en høgskole, det er jo uansett veldig lærerikt. Men det kan være litt frustrerende, også da...hvis man er som meg, og fortsatt ikke -etter 4 år- vet hva man vil bli...MEN; Fullført utdannelse er jo i de fleste tilfeller et gode, i jobbsøkesammenhenger, fx.

Til deg som starta tråden vil jeg si: hvis du virkelig ønsker å bli lærer; ikke gi opp selvom utdanninga "tar knekken" på deg. Hold ut. De 4 årene går SÅ fort. Og det siste året kan du jo velge akkurat det du vil - det var en motivasjon for meg, iallefall. Hvis du har tid og ork, foreslår jeg at du prøver å få deg en vikarjobb/avtale i en eller annen skole nær deg, slik at du kan få litt ekstra praksis og erfaring fra skolehverdagen. På den måten kan du kanskje få litt mer motivasjon, samtidig som du får prøvd deg litt i "the real life".

LYKKE TIL!

Hilsen 4.årsstudenten Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Takk for svarene.

Jeg glemte å skrive at jeg tar det på 5 år, pga det er over internett. Fleksibel allmennlærer utdanning. Derfor må vi lese alt selv, og er på noen samlinger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klaraklokk

Jeg vet dette ikke akkurat hat noe med den opprinnelige tråden. Og det gir heller ingen motivasjon til dere som ennå studerer til lærer. :( Men KVERULA, jeg må bare spørre deg. Hva tenker du å jobbe med nå når du er ferdig med utdannelsen? Jeg er selv nyutdannet lærer og jobber nå mitt første år. Jeg har langt på vei mistet både lyst og motivasjon til å fortsette i læreryrket. :( Jeg har begynt å se meg om etter annet å gjøre men er usikker på hva jeg kan jobbe med i min udannelse. Har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hei Klaraklokk!

Jeg svarer her jeg, selvom dette egentlig ikke er "min" tråd...

Et godt spørsmål du kom med... :lol: Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal jobbe med, jeg. Det jeg kunne tenkt meg var noe i forbindelse med administrasjon/kontorarbeid, sekretærstilling, eller kanskje på et bibiliotek. Jeg har foreløpig en "sommerjobb" på en fabrikk som jeg trives veldig godt med, og som jeg kommer til å fortsette med ei stund til - hvis jeg får beholde den utover høsten.

Det er forferdelig å ikke vite hva man skal gjøre - eller hva man har lyst til.

Jeg vet nesten ikke hva man kan gjøre med den utdannelsen vi har jeg. Men at man kan få jobb i et annet ledd av skolesystemet - skolekontoret eller sånt, det vil jeg tro.

Synd at du ikke trives i jobben da, men samtidig er jeg litt glad for at det ikke bare er meg som tviler på den utdannelsen jeg har valgt...

Håper noen andre kan gi deg bedre svar enn det jeg kan...

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kverula

Jeg har tenkt på det samme som deg..

Jeg tror jeg starter en egen tråd jeg. Kanskje andre har forslag.

Lykke til du å :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Baardsine

Litt utenfor tema nå, men skitt la gå:

Er det noen som kan opplyse meg på en ting... Når man som fersk lam kommer ut til slakterne.. eh, barna, hvilken stilling får man vanligvis? Jeg mener, dersom man ikke har erfaring fra skolen utover praksis og evt vikartimer man tar i løpet av undervisningen, kan man likevel bli satt til å ha hovedansvaret for en hel klasse? Og hvor mye får man styre hvilke fag man må ta? Jeg slet for eksempel mye med matematikken da jeg selv gikk i skolen, og selv om jeg klarer det tilfredsstillende nå, merker jeg at det baller seg til om jeg forsøker å forklare andre. M.a.o. burde jeg nok holde meg unna matte-timene.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gjest baardsine

Ja du kan bli satt på klassestyrerstilling. Det ble jeg. Å det er vel det som har tatt piffen på meg. For mye ansvar når en har så liten erfaring. Men det går an å ønske seg timelærerstilling. Da vet ihvertfall adm hva du ønsker og tenker. Jeg anbefaler deg å prøve å få en timelærerstilling første året. Slik at du får se og lære av egne og andre sine erfaringer før du selv får egen klasse.

Det går også an å styre litt hvilke fag du vil undervise i. Jeg kan ikke fordra engelsk. Kan veldig lite og maks dårlig selvtillit. Jeg har ingenting å tilføre elevene der. Dette la jeg frem da de begynte å tenke på hvor de skulle plassere meg i systemet.Jeg slipper å undervise i engelsk og har derfor andre timer når min klasse har engelsk. Perfekt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Uff, dette er visst heller ikke til den opprinnelige tråden, men jeg er så frustrert for tiden. Har jobbet som lærer i fem år, og er luta lei. Hyggelige unger, men alt orket med foreldre, møter, rapporter osv. - det sliter meg ut.

Nå legger rektor press på meg for å få meg til å ta klassestyreransvar til neste år. Jeg vil ikke! :(

Tror dessverre dette er en trend med misfornøyde lærere. Noe av misnøyen skyldes for min del den dustete lærerorganisasjonen vår!!!

Hva skal vi finne på, folkens?

Og kjære deg som startet tråden: jeg kjenner mange brennende engasjerte lærere som trives i jobben sin etter mange tiår, du kan bli en av dem. Å ha sin egen klasse er helt spesielt og givende (men slitsomt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lois Lane:

Kan du utdype det med den "dustete lærerorganisasjonen", dvs. hva/ hvorfor det er deres skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Lite tillitvekkende at (kommende) lærere ikke kjenner basale gramatiske regler for bruk av og hhv. å eller som tittelen i tråden viser,- regler for sammensatte ord...

For øvrig er alle jobber som krever noe av deg intellektuelt sett slitsomme,- men erfaring gjør mester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...