Gå til innhold

Den norske skole - god nok?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

Jeg er enig i at den norske skolen er for slapp! :jepp:

Synes det er interassangt at en profilert person skriver om sine erfaringer med skole i utlandet. Det er mange reformer og papirskyving, ikke bare blandt rektorer, men også blandt lærere som stjeler verdifull tid som kunne vært bedre utnyttet (i følge flere lærervenner) til å undervise. Rektor på den første skolen gutten min gikk på var mer synlig enn rektor på skolen han går på nå. Jeg synes det er positivt med en mer synlig rektor som er der mer enn å være en skremmsels figur en sendes til dersom en har gjort noe gale... :kaffe:

Reagerer på at han sammenlignere den norske skolen med privat skole i utlandet, det er som å sammenligne det norske helsevesnet med det amerikanse.

Klart du får de beste medsinene i USA om du betaler, kan du ikke betale så får man ikke en gang behandling på akutten.

Den norske skolen er ikke feilfri men absolutt blant de beste i verden.

I hvor mange andre land har man faktisk muligheten til å komme inn på prestisjestudiere senere dersom man har gått på offentlig skole??

Gjest Mayamor

Mener du med det at privatskoler i Norge er bedre enn i den offentlige, eller gjaldt tankene dine bare amerikansk helsevesen? Og forøvrig kan vel flinke, fattige amerikanske elever få stipend. Jeg sier ikke noen systemer er feilfri, men synes at den norske skolen er for slapp...

Mener du med det at privatskoler i Norge er bedre enn i den offentlige, eller gjaldt tankene dine bare amerikansk helsevesen? Og forøvrig kan vel flinke, fattige amerikanske elever få stipend. Jeg sier ikke noen systemer er feilfri, men synes at den norske skolen er for slapp...

Jeg mener ikke at privateskoler i Norge er bedre, men jeg sier at den norske skolen sammenlignes med privatskoler i utlandet.

Privatskoler i utlandet vil alltid forbli bedre enn offentlige, en bekjent av meg betaler 150 000 kr pr barn for skole. Klart at skolen bli bedre når de ansatte har en slik motivasjon.

Den norske skolen er en av grunnene til at vi har et slikt avgifts nivå her, god skole koster uendelige summer.

Jeg kjenner ikke skoler i utlandet, men synes det er interesant at de setter fokus på en del småting som vi i Norge har valgt å se bort ifra.

Nå er det vel slik at barna i den aktuelle skolen oftere har ressurs sterke foreldre som følger opp. Og foreldrene følger opp litt ekstra ettersom de er i et fremmed land.

Likevel er jeg positiv til de "småtinmgene som beskrives i artikkelen. "Managment by walking around" har vært en holdning som var populær for en del år tilbake også i Norge (ref. f.eks. Tandberg Radiofabrikk). Derimot blir skriveferdigheter og andre "småting" ikke vurdert like høyt som tidligere (og som det ble gjort i Hong Kong).

Dette og andre "småting" bør forbedres i den norske skolen, samtidig som at vi ser lenger enn utenfor fylkets grenser for hvilke småting som skal til for å lykkes bedre.

Annonse

Det spørs såklart hvilken skole du går på. Da jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen (katolsk privatskole) syns jeg det virket som om skolen hadde mye bedre miljø enn de offentlige skolene, med tanke på voldelighet og slikt. Hørte om unger som ble banket og mobbet ihjel på noen av de offentlige skolene, uten at lærerene grep inn en gang. Akkurat det syns jeg er litt drøyt.

På videregående gikk jeg på offentlig skole, og det syns jeg var helt greit egentlig. Men da var jo såklart "ungene" blitt mer modne :)

Veldig interessant artikkel. Hjeltnes beskriver en del grep skolen kan ta som sikkert gir bedre læring for barn. Et par av disse teknikkene brukes i skolen jeg jobber på, men de fleste blir ikke brukt.

En del av grunnen er sannsynligvis at det har blitt gjort andre prioriteringer i norsk skole enn i skolen som Hjeltnes beskriver - for eksempel har det blitt vanlig her at lærere ikke skal legge så mye vekt på håndskrift (barn som har problemer med å skrive leselig for hånd blir ofte oppfordret til å levere inn oppgaver skrevet på data, f.eks), og man skal heller ikke rette for mye på barnas skrivefeil, fordi man mener dette "dreper barns skriveglede".

Og vi har også mye mer byråkrati enn i mange andre land, samtidig som mange norske skoler har veldig trang økonomi; dette gjør at rektor er nødt til å bruke mer av tiden sin til administrative oppgaver enn til å være sammen med elevene.

Vi kunne trengt at det brukes mer penger i den offentlige norske skolen, og at vi hadde fått en debatt om hvilke læringsmetoder som fungerer best i praksis, for på disse områdene er vi litt på villspor, tror jeg.

Gjest Thelma :-)

Uten å ha lest Hjeltnes sin artikkel så kan jeg med hånden på hjertet si at "nei - den norske skolen er ikke god nok". Den norske skolen er ikke flinke til å ta tak i de svakeste elevene - ei heller de flinkeste og mest begavede .. det burde vært skolens plikt å få de svakeste opp på et akseptabelt nivå - samtidig som barn som er tidlig ute og svært begavet fikk noe å strekke seg etter istedet for å drepe et talent i starten ..

Den norske skolen har en lang vei å gå før man kan måle seg med de beste landene ... og man må en gang for alle forstå at den sosiale linjen med at alle skal være like ikke er noe å trakte etter ..

Det var mye fornuftig han sa og kunne ønske den norske skolen var sånn. Det virker som i den norske skole er man veldig opptatt av å ikke være mer på skole enn man absolutt må. Om man har overnattingstur med klassen som ha sa, så skal de ha avspassering? De fleste som er på overnattingstur på klassen har det kjempegøy og syntes ikke det er nødvendig med avspassering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...