Gjest Thelma :-) Skrevet 18. august 2007 #21 Skrevet 18. august 2007 Men litt av saken her er at det ikke bare påvirker ditt eget barn hva du gjør med det. Det påvirker også andre barn. Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe merkeklær til små barn, men at det er lov til å tenke seg om før man gjør det. For min del handler det ikke om misunnelse - i utgangspunktet må folk få lov til å gjøre hva de vil. Men det må være lov til å påpeke at det kan ha uheldige konsekvenser også. Enhver må gjøre hva han eller hun vil. Og hvis man ikke vil at ungene skal ha dyre moteklær så må man tørre å stå for det overfor barna og. Man kan ikke si at ingen får lov til å kjøpe merkelklær for det har ikke vi råd til - eller det er ikke en prioritet vi gjør .. Enhver må feie for egen dør. Hvis naboen skal rive huset og bygge nytt så kan ikke jeg gå bort og be dem begrense seg litt for jeg vil ikke ha noe overdådighet i mitt nabolag .. det blir da et for stort press for oss andre Hvis man ønsker å føre en middelmådig og forsiktig linje så må man tørre være seg selv fullt ut og gjøre det sånt - ikke mene at alle andre må vise måtehold fordi det er riktig for deg .. Jeg lever denne ene gangen og vil gjøre det på min måte. Vi har god råd, bor flott og kjører dyr og fin bil .. vi gjør det fordi vi liker det og fordi vi ønsker å ha det sånn, ikke fordi vi vil at alle andre skal legge merke til oss ..
Gjest Trådstarter-sint Skrevet 18. august 2007 #22 Skrevet 18. august 2007 Ja, jeg skjønner dere har god råd, dere kan brke pengene på det dere vil, dere lever bare en gang. Men hvorfor må folk være så opptatt av at det kun skal være merkeklær? Jeg snakker ikke om dere som en gang kjøper en jakke til 4500,- Men jeg snakker om dem som iklær barna i merkeklær, topp til tå, hver eneste dag! Som ikke har 5 plagg i klesskapet som har vært kjøpt på Cubus o.l Jeg har også masse penger, jeg kunne også bare ikledd barna kun merkeklær, men jeg velger heller å bruke penger på annet. Reiser, museer, telttur, dataspill og alt annet av aktiviteter og hjemmekoselige ting. Vi har også investert i en leilighet i Sverige som vi bruker å reise til ganske ofte. Barna har fått mange venner der. Jeg tror barna har mer glede av et par ski, sykkel eller en ny trampoline, enn å bruke opp pengene på noe så dumt som merkeklær. Til syvende og sist, hva er vitsen med merkeklær? Det er kun et merke.
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. august 2007 #24 Skrevet 18. august 2007 Enhver må gjøre hva han eller hun vil. Og hvis man ikke vil at ungene skal ha dyre moteklær så må man tørre å stå for det overfor barna og. Man kan ikke si at ingen får lov til å kjøpe merkelklær for det har ikke vi råd til - eller det er ikke en prioritet vi gjør .. Enhver må feie for egen dør. Hvis naboen skal rive huset og bygge nytt så kan ikke jeg gå bort og be dem begrense seg litt for jeg vil ikke ha noe overdådighet i mitt nabolag .. det blir da et for stort press for oss andre Dette er da virkelig ikke det samme, siden vi snakker om barn som kan bli mobbet fordi det har feil klær. Vi voksne skal da alltids tåle at andre har noe som er bedre. Man kan alltids si til barnet at det ikke får merkeklær, men hvis alle andre på skolen har det, vil det kunne bli et usunt press. Man er opptatt av at en hver har bestemmelsesrett over egne penger, og det er jeg enig i. Det jeg sier, er at man godt kan reflektere litt over at egne handlinger påvirker andre. Når det gjelder merkeklær, så ser jeg ikke at det har noen praktisk nytteverdi. Hadde det nå en gang vært sånn at barnet ble mye bedre til å sykle ved å ha bare Nike-klær, så hadde det nå vært så. Men når jeg bare ser at det skaper et press på andre barn, uten at det har noen funksjon - det er da jeg stusser. Igjen, jeg prøver ikke å fortelle noen hva de skal gjøre. Jeg prøver bare å få fram at man alltids kan si at hva man gjør er ens egen sak - men ofte påvirker man andre mer enn man tror, og ja, jeg syns man har et større "samfunnsansvar" enn man liker å innse.
Minni-Mus Skrevet 18. august 2007 #25 Skrevet 18. august 2007 TS, skønner godt hva du mener med de som KUN kan bruke merkeklær på barna sine. Og ikke eier et eneste "Billig" plagg liksom... Men noen er sånn og folk må da få bruke pengene på hva de vil. Jeg har noen klær fra adidas, puma og skogstad. Det var joggedresser jeg fikk på salg billigere enn en joggedress fra H&M. Men kjøpte de også fordi jeg synes de var fine. Jeg kommer til å kjøpe reima eller troll dress til henne, men ikke hvert år. Synes at uteklær er viktig å investere i, for det er faktisk ikke slik at billig er best-alltid.... Jeg handler aller mest hos H&M, litt hos cubus og kapphal og noe på ellos og sparkjøp. Men at det kommer merkeklær innimellom det kommer det til å gjøre hele veien, fordi det kan være noe ekstra fint, eller pga kvalitet.
Gjest Thelma :-) Skrevet 18. august 2007 #26 Skrevet 18. august 2007 Ja, jeg skjønner dere har god råd, dere kan brke pengene på det dere vil, dere lever bare en gang. Men hvorfor må folk være så opptatt av at det kun skal være merkeklær? Jeg snakker ikke om dere som en gang kjøper en jakke til 4500,- Men jeg snakker om dem som iklær barna i merkeklær, topp til tå, hver eneste dag! Som ikke har 5 plagg i klesskapet som har vært kjøpt på Cubus o.l Jeg har også masse penger, jeg kunne også bare ikledd barna kun merkeklær, men jeg velger heller å bruke penger på annet. Reiser, museer, telttur, dataspill og alt annet av aktiviteter og hjemmekoselige ting. Vi har også investert i en leilighet i Sverige som vi bruker å reise til ganske ofte. Barna har fått mange venner der. Jeg tror barna har mer glede av et par ski, sykkel eller en ny trampoline, enn å bruke opp pengene på noe så dumt som merkeklær. Til syvende og sist, hva er vitsen med merkeklær? Det er kun et merke. Vi prioriterer alle forskjellig .. jeg forstår heller ikke vitsen med å kle babyer opp i all verdens merkeklær .. gjorde det aldri selv .. Men jeg legger meg heller ikke opp i om andre gjør det .. for meg må folk gjøre hva de vil. Dette er da virkelig ikke det samme, siden vi snakker om barn som kan bli mobbet fordi det har feil klær. Vi voksne skal da alltids tåle at andre har noe som er bedre. Man kan alltids si til barnet at det ikke får merkeklær, men hvis alle andre på skolen har det, vil det kunne bli et usunt press. Man er opptatt av at en hver har bestemmelsesrett over egne penger, og det er jeg enig i. Det jeg sier, er at man godt kan reflektere litt over at egne handlinger påvirker andre. Når det gjelder merkeklær, så ser jeg ikke at det har noen praktisk nytteverdi. Hadde det nå en gang vært sånn at barnet ble mye bedre til å sykle ved å ha bare Nike-klær, så hadde det nå vært så. Men når jeg bare ser at det skaper et press på andre barn, uten at det har noen funksjon - det er da jeg stusser. Igjen, jeg prøver ikke å fortelle noen hva de skal gjøre. Jeg prøver bare å få fram at man alltids kan si at hva man gjør er ens egen sak - men ofte påvirker man andre mer enn man tror, og ja, jeg syns man har et større "samfunnsansvar" enn man liker å innse. Som sagt så kledde jeg aldri ungene mine opp i dyre merkeklær da de var små .. hadde ingen interesse av det for jeg syntes dongeri var finest til dem uansett til hverdags .. Jeg ville at guttene mine skulle se tøffe ut og ikke som små søndagsskolegutter Når ungene vokser til kommer det helt andre momenter fram. Ungene får egne meninger og egen smak .. og at mine gutter ikke har ønsket å gå i Cubus-klær, så har jeg akseptert det .. Om jeg ikke hadde akseptert det så hadde det vært min oppgave å forklare dem at vi desverre ikke har råd til å kjøpe de klærne de ønsker .. eller om jeg mente at de skulle finne sin egen stil framfor å bruke klær som er veldig in akkurat nå, så hadde det vært min oppgave som mor å forklare dem at jeg ikke under noen omstendigheter ønsker å kjøpe dyre merkeklær til dem .. Motepress har det alltid vært og det vil det alltid være .. Om vi ikke ønsker at ungene våre skal følge denne moten, så er det faktisk bare vi foreldre selv som kan gjøre noe .. Det nytter ikke å snu en hel verden .. for verden vil ikke la seg snu. Mote er kommet for å bli .. enten man liker det eller ei.
Ghost Skrevet 18. august 2007 #27 Skrevet 18. august 2007 Jeg bestilte en Lego Wear kjole til jenta en gang, og da jeg skulle hente pakken hos posten, bemerket dama bak skranken at jeg hadde bestilt ifra Kidsfashion.no. "Jasså, du går for den stilen?" Hva hun mente med det, er jeg ikke helt sikker på... Kanskje det var deg trådstarter som sto der bak? Uansett, det er eneste kjolen hun har som er av merkeklær. Og hun liker den kjempegodt. Jeg snest ikke folk skal dømme ut ifra hva dem ser. Om noen hadde sett jenta mi idag, men den Lego kjolen, så kanskje dem trodde jeg var en merkeklær-fan. Men det er jeg altså ikke. Jeg snest kjolen var fin, thats it!
Chihiro Skrevet 18. august 2007 #28 Skrevet 18. august 2007 Jeg kjøper det aller meste av barneklær på H&M og Cubus. Synes de har greie klær til en rimelig penge. Har ikke noe behov for å kjøpe dyrere hverdagsklær til ungene. Har hørt om folk som kler småbarn i fancy og dyre klær, og så får barnehagepersonalet beskjed om å passe på så ikke ungen blir skitten... da er det noe i veien, mener jeg. De klærne jeg legger penger i er skikkelig yttertøy. Kan gjerne betale en tusenlapp for en Reimadress som jeg vet holder ungen tørr og varm, og som i tillegg holder seg godt og kan arves av nestemann. Og ullundertøy, der velger jeg konsekvent Janus fremfor Sparkjøp, fordi jeg synes Janus har best kvalitet. Hvis ungene begynner å mase om mer fancy klær når de blir eldre, kan vi si nei med god samvittighet, for hverken jeg eller mannen kjøper dyre merkeklær til oss selv. Jeg handler mest på H&M, og mannen handler mest på KappAhl.
Ghost Skrevet 19. august 2007 #29 Skrevet 19. august 2007 Ergo kommer jeg ikke til å kjøe de dyreste klærne til mine barn. Ikke fordi de ikke er fine, ikke fordi vi ikke har råd til det, men når barna er i en alder og et miljø der gruppepress er utbredt, vil jeg ikke bidra til det. Men det er nå meg Enig med deg!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #30 Skrevet 19. august 2007 Ja, jeg skjønner dere har god råd, dere kan brke pengene på det dere vil, dere lever bare en gang. Men hvorfor må folk være så opptatt av at det kun skal være merkeklær? Jeg snakker ikke om dere som en gang kjøper en jakke til 4500,- Men jeg snakker om dem som iklær barna i merkeklær, topp til tå, hver eneste dag! Som ikke har 5 plagg i klesskapet som har vært kjøpt på Cubus o.l Jeg har også masse penger, jeg kunne også bare ikledd barna kun merkeklær, men jeg velger heller å bruke penger på annet. Reiser, museer, telttur, dataspill og alt annet av aktiviteter og hjemmekoselige ting. Vi har også investert i en leilighet i Sverige som vi bruker å reise til ganske ofte. Barna har fått mange venner der. Jeg tror barna har mer glede av et par ski, sykkel eller en ny trampoline, enn å bruke opp pengene på noe så dumt som merkeklær. Til syvende og sist, hva er vitsen med merkeklær? Det er kun et merke. Skjønner ikke at du gidder å hisse deg opp for noe du egentlig ikke har noe med. Skal alle være like, prioritere likt i din verden for at du skal synes det er ok? Å de som ikke tenker som deg tenker galt? Å hvis noen har lyst til å kjøpe merkeklær til barna sine, så la de nå gjøre det uten at du legger deg oppi det
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #31 Skrevet 19. august 2007 Ja, jeg skjønner dere har god råd, dere kan brke pengene på det dere vil, dere lever bare en gang. Men hvorfor må folk være så opptatt av at det kun skal være merkeklær? Jeg snakker ikke om dere som en gang kjøper en jakke til 4500,- Men jeg snakker om dem som iklær barna i merkeklær, topp til tå, hver eneste dag! Som ikke har 5 plagg i klesskapet som har vært kjøpt på Cubus o.l Jeg har også masse penger, jeg kunne også bare ikledd barna kun merkeklær, men jeg velger heller å bruke penger på annet. Reiser, museer, telttur, dataspill og alt annet av aktiviteter og hjemmekoselige ting. Vi har også investert i en leilighet i Sverige som vi bruker å reise til ganske ofte. Barna har fått mange venner der. Jeg tror barna har mer glede av et par ski, sykkel eller en ny trampoline, enn å bruke opp pengene på noe så dumt som merkeklær. Til syvende og sist, hva er vitsen med merkeklær? Det er kun et merke. Nettopp! Og fordi vi velger å ikke nekte å ikle barnet vårt merkeklær, sparer vi masse penger som vi kan bruke på andre ting. Jeg leser her at vi burde la være og kjøpe, og nekte å ta i mot merkeklær som datteren får i bursdagsgaver, fordi vi har et større ansvar. Vi har et ansvar for at andre barn ikke skal bli mobbet, og det har vi ivaretatt. Vårt barn mobber ingen så vidt jeg vet, hun er tvert i mot veldig opptatt av å forsvare andre som blir mobbet. Hvorfor er det så grusomt at vi benytter oss av det alternativet som er billigst for oss? Andre gjør det jo, hvorfor kan ikke vi? Bare fordi det billigste alternativet for oss er merkeklær?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #32 Skrevet 19. august 2007 Nettopp! Og fordi vi velger å ikke nekte å ikle barnet vårt merkeklær, sparer vi masse penger som vi kan bruke på andre ting. Jeg leser her at vi burde la være og kjøpe, og nekte å ta i mot merkeklær som datteren får i bursdagsgaver, fordi vi har et større ansvar. Vi har et ansvar for at andre barn ikke skal bli mobbet, og det har vi ivaretatt. Vårt barn mobber ingen så vidt jeg vet, hun er tvert i mot veldig opptatt av å forsvare andre som blir mobbet. Hvorfor er det så grusomt at vi benytter oss av det alternativet som er billigst for oss? Andre gjør det jo, hvorfor kan ikke vi? Bare fordi det billigste alternativet for oss er merkeklær? Det er da ikke grusomt uansett hvilket alternativ dere velger. Jeg mener fortsatt at enhver må få velge det som passer best,- også uten å måtte forsvare sine valg. Jeg fatter ikke hvorfor f.eks jeg må forsvare at jeg i enkelte tilfeller velger merkeklær til mitt barn istedenfor å handle på disse billigkjedene. La nå det bli min sa
Gjest KP Skrevet 19. august 2007 #33 Skrevet 19. august 2007 Enhver må gjøre hva han eller hun vil. Og hvis man ikke vil at ungene skal ha dyre moteklær så må man tørre å stå for det overfor barna og. Man kan ikke si at ingen får lov til å kjøpe merkelklær for det har ikke vi råd til - eller det er ikke en prioritet vi gjør .. Enhver må feie for egen dør. Hvis naboen skal rive huset og bygge nytt så kan ikke jeg gå bort og be dem begrense seg litt for jeg vil ikke ha noe overdådighet i mitt nabolag .. det blir da et for stort press for oss andre Hvis man ønsker å føre en middelmådig og forsiktig linje så må man tørre være seg selv fullt ut og gjøre det sånt - ikke mene at alle andre må vise måtehold fordi det er riktig for deg .. Jeg lever denne ene gangen og vil gjøre det på min måte. Vi har god råd, bor flott og kjører dyr og fin bil .. vi gjør det fordi vi liker det og fordi vi ønsker å ha det sånn, ikke fordi vi vil at alle andre skal legge merke til oss .. Helt Enig. Skulle akkurat til å skrive dette!! Skjønner ikke at du gidder å hisse deg opp for noe du egentlig ikke har noe med. Skal alle være like, prioritere likt i din verden for at du skal synes det er ok? Å de som ikke tenker som deg tenker galt? Å hvis noen har lyst til å kjøpe merkeklær til barna sine, så la de nå gjøre det uten at du legger deg oppi det Akkurat! Vi bestemmer selv hva vi skal kle barna våre med. Om det bare er merkeklær i klesskapet, så er det vel vår sak, ikke andres!
Gjest Rice Skrevet 19. august 2007 #34 Skrevet 19. august 2007 Ungene mine får noe nytt (fra billigkjedene), arver noe og får noe kjøpt på Fretex. Kunne glatt ha kjøpt merkeklær til dem fra dag en, ville hatt råd til det, rent økonomisk. Men jeg mener debatten handler om mer enn om man har nok penger. For det første tror jeg at jo tidligere man begynner med merkeklær til barna, jo fortere er lista lagt for hvilken "standard" som godtas senere. Argumentet om at merkeklær ofte er av bedre kvalitet holder bare delvis, en jakke som koster 4 ganger enn en annen, er vel neppe 4 ganger så bra o.s.v. En annen sak er at ungene i voksenlivet skal ha ansvaret for egen økonomi. Skal ungene deres være nødt til å streve til seg en yrkeskarriere (de kanskje ikke ønsker) som kan forsvare stort forbruk? Som flere av dere påpeker; dere lever bare en gang og ser ikke noe galt å bruke penger så lenge dere har råd til det. Men at dere er født inn i velstand i ett rikt land, og i tillegg lever i en tid med økonomisk vekst er vel verdt litt ettertanke? Globalt sett er det mange som lider. Skjevfordelingen av goder i verden blir ikke bedre av at vi ukritisk bare surfer avgårde i forbrukersamfunnet, uten tanke for annet enn oss selv. Egentlig handler denne problemstillingen om verdier og livssyn, og om hvordan man vil at verden skal være.
Gjest Thelma :-) Skrevet 19. august 2007 #35 Skrevet 19. august 2007 Ungene mine får noe nytt (fra billigkjedene), arver noe og får noe kjøpt på Fretex. Kunne glatt ha kjøpt merkeklær til dem fra dag en, ville hatt råd til det, rent økonomisk. Men jeg mener debatten handler om mer enn om man har nok penger. For det første tror jeg at jo tidligere man begynner med merkeklær til barna, jo fortere er lista lagt for hvilken "standard" som godtas senere. Argumentet om at merkeklær ofte er av bedre kvalitet holder bare delvis, en jakke som koster 4 ganger enn en annen, er vel neppe 4 ganger så bra o.s.v. En annen sak er at ungene i voksenlivet skal ha ansvaret for egen økonomi. Skal ungene deres være nødt til å streve til seg en yrkeskarriere (de kanskje ikke ønsker) som kan forsvare stort forbruk? Som flere av dere påpeker; dere lever bare en gang og ser ikke noe galt å bruke penger så lenge dere har råd til det. Men at dere er født inn i velstand i ett rikt land, og i tillegg lever i en tid med økonomisk vekst er vel verdt litt ettertanke? Globalt sett er det mange som lider. Skjevfordelingen av goder i verden blir ikke bedre av at vi ukritisk bare surfer avgårde i forbrukersamfunnet, uten tanke for annet enn oss selv. Egentlig handler denne problemstillingen om verdier og livssyn, og om hvordan man vil at verden skal være. Men så kan man faktisk se sånn på det også: Jeg for min del kjøper stort sett kun dyre klær og sko. Men i motsetning til mange andre så passer jeg veldig godt på klærne mine .. : Jeg skifter f.eks. alltid klær når jeg kommer hjem fra jobb - går aldri hjemme og slenger i jobb-klærne mine. Jeg har symaskin som er flittig brukt - fikser klærne når de går i stykker, dessuten så syr jeg de fleste klærne om når jeg blir lei av dem.Ungene min kommer til meg med klær som skal fikses .. fordi de vet at klærne kan sys og ikke trenger kastesDyre klær går ikke i tørketrommelen - de henges opp til tørk - noe som igjen bidrar til å bevare dem lengerKlærne våre ligger aldri og slenger rundt på gulvene - de henges opp i skapet når de ikke er til vask eller i bruk Min erfaring sier at det er bedre med få skikkelige plagg som tas vare på enn haugevis med "rabe" som man ikke gidder passe skikkelig på. Det er faktisk ikke få ganger jeg har lest på KG om hvordan folk behandler klærne sine ... mange har fortalt om klær som slenger rundt på gulv og i stoler, rent og skittent om hverandre .. Folk som har hauger med klær som skal repareres - men når de endelig fomler seg til å gjøre det så passer ikke klærne til de som skal ha dem - dermed må de kastes og nye kjøpes. Listen er uendelig .. klart det er folk som tar vare på billigklær også - men jeg vil nå engang påstå at det er større glede å ta var på skikkelige klær som man har betalt endel for og som ikke er så lette å erstatte. Det å ha kostbare merkeklær er ikke ensbetydende med at man driter i alt annet og at det kun er klær, hus og utseende som betyr noe .. det betyr ikke at man har gjennomtrekk i hodet og tror at verden er en rosa boble hvor alle er glade og friske ..
Donpedro Skrevet 19. august 2007 #36 Skrevet 19. august 2007 Egentlig handler denne problemstillingen om verdier og livssyn, og om hvordan man vil at verden skal være. Ikke enig. Gutten vår har masse såkalte merkeklær. Merkeklærne er fått i gave eller kjøpt på salg. Vi bruker mao ikke mer penger på klær enn andre (kanskje tilogmed mindre når man leser om hvor mye klær enkelte barn har). Jeg kan ikke fatte at man skal kunne lese ut fra dette hva slags verdisyn vi har og hvordan vi ønsker at verden skal være.
Holly Hobbie Skrevet 20. august 2007 #37 Skrevet 20. august 2007 Aa kjoepe enkelte klaer fordi de har et merke paa seg, synes jeg er ganske harry. Men jeg liker godt aa kjoepe fine klaer til soennen min, klaer som jeg synes er soete/pene og som er av god kvalitet. Jeg synes det er artig aa kle ham opp i fine klaer, jeg! Han er faktisk den best kledde i familien!
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #38 Skrevet 20. august 2007 Til trådstarter: Du høres ganske bitter og misunnelig ut. Folk må få bruke pengene sine på det de selv vil. Når det er sagt er jeg enig i at det er fjåsete å kjøpe merkeklær om eneste motiv er å vise seg frem. Men om motivet er å kjøpe kvalitetsklær, da er saken helt annerledes synes jeg. Det er jo liten tvil om at dyrere klær i mange tilfeller er bedre enn noe man kjøper billig på H&M. Kjøper mye sistnevnte sted, men har jo et nøkternt syn på kvaliteten derfra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå