Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor i all verden er enkelte så opptatt av merkeklær?

Jo, greit nok å bruke dem på seg selv. Det skjønner jeg. Vi selv er jo mer bevisste i hva vi skal gå i.

Men små barn? Tilogmed barn under 1 år?

Kun Reima, Adidas, Puma, Mexx osv osv....

De skjønner jo ikke hva som er hva. Er det virkelig kun for foreldrene?

"Ja, vi har penger og vil gjerne vise det ved at barna våre går kun i merkeklær...noe annet ville vært for dumt"

Er det slik trenden har blitt? Skal vi overøse barn med kostbare klær?

Hva når dem starter i videregående, og krever samme standarden som før? Da vil prisene doble seg. Da koster ikke en barne-Diesel bukse kun 3-400 kroner, men nærmere en tusenlapp.

Hva tenker dere egentlig? Er det fordi barna deres skal bli sett opp til, fordi dem får kun det siste innen merkeklær?

Vet dere hva vi sa om sånne på skolen?

Det er dem som blir baksnakket, ikke dem som går i fretex-klær.

Nei, takke meg til klær fra H&M, Kapp Ahl, Cubus og Ellos. Så har jeg fortsatt penger til overs, så jeg kan heller kjøpe noe ekstra til jul eller bursdag.

Jeg blir lei av dere som ikke kan gå inn på H&M for å kjøpe et sokkepar, men heller må bestille over nettet bare fordi det skal være Adidas eller noe annet kjent.

Hallo? det er sokker!!! Man kan bruke dem et halvt år, før dem enten er for slitte eller for små, så man må kjøpe mere.

Jeg bare spør, hvorfor skal alt være av merkeklær?

Ja, jeg vet enkelte merkeklær har bra kvalitet, men når ungen må ha større størrelser for hvert år som går.. hva kan da bli slitt?

Nei, skjerp dere. Barna tenker ikke på sånt. Ikke burde dere heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser innlegget ditt, selv om jeg egentlig forstår deg, og er enig med deg.

Datteren min har alltid hatt mye merkeklær. Ikke fordi jeg har kjøpt så mye til henne, men fordi vi kjenner mennesker som jobber i butikker som selger disse klærne, og de gir henne veldig mye klær. I tillegg har vi fått mye rabatt i disse butikkene, og det har blitt billigere for oss å kjøpe merkeklær enn å gå på H&M og Cubus.

Skal du dømme oss fordi vi velger de alternativene som er billigst for oss? Du ser jo bare at hun går i merkeklær og tenker ut i fra det. Du vet jo ikke at vi har fått disse klærne gratis eller nesten gratis!

Men nå skal det sies at hun aldri har hatt de "rette" merkene da!

Hun har blitt litt eldre nå, og andre jenter himler med øynene når de ser at hun går i klær fra BikBok og Only, og ikke WOW.

Da hjelper det ikke at WOW er barnebutikken til BikBok...

Jeg er enig med deg trådstarter i at det er ikke nødvendig med merkeklær til barn, men samtidig kan jeg ikke se at det er noe galt i å bruke klær en har fått, eller fått kjøpt rimelig, eller at en foretrekker et spesielt merke til ytterklærne på grunn av kvaliteten.

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Forstår ikke at folk skal måtte forsvare at de prioriterer sånn eller sånn.

... ikke skal man ha dyre biler, fine hus, hytter eller klær .. ihvertfall må ikke barna våre kles i dyre klær..

.. Da skal jeg ærlig innrømme at jeg var og kjøpte en Peak Performance-jakke til min yngste sønn idag - den kostet den nette sum av 4.600 kroner .. og jeg synes faktisk den var verd det .. :fnise:

Skrevet

Folk må jo få bruke pengene sine på det de vil, men jeg skjønner hva du mener når folk bevisst kun går etter merkeklær til små barn.

Barnet er da like lykkelig uten alle disse merkene som ikke koster en formue, så det sitter vel mest i foreldrenes hode at det skal være så fint og flott og dyrt etc.

Skrevet

Min mening er at det må være opp til enhver hvilke klær en kjøper, om det er merkeklær eller klær kjøpt på Cubus.

Til min datter må jeg bl.a kjøpe endel merkeklær av den grunn at klærne på de billigkjedene ikke er smale nok. Jeg har funnet ut at Franske merker fører smale klær.

Men hadde de mest vanlige kjedene her i Norge også ført klær for slanke barn så hadde vi også handlet mer der.

Om enkelte mener at det er snobberi får være deres mening, men vi velger altså utifra hva som passer til barnet.

Er enig med Thelma:-) om at det er ille at man skal være nødt til å forsvare sine valg.

Skrevet

TS: Hørte du på Kanal 24 i morges eller noe sånt?

Gjest Mayamor
Skrevet

Våre barn er, som sine foreldre, ikke opptatt av merkeklær. Pengene bruker vi heller på motorsport/opplevelser/hus/fotoutstyr, men pengene bruker vi. For 4600 kroner kjøper vi heller en linse til kameraet vårt + jakker til 3 av barna. Ikke noen bedre eller dårligere avgjørelse enn den ene Peak jakken vel, men det er vår avgjørelse... :lur:

Skrevet

Først og fremst mener jeg at folk må få kjøpe de klærne de vil til ungene sine.

Men jeg har også erfart av barn helt ned i barnehagealder regelrett har mobbet andre barn fordi de ikke har de rette klærne. Da er det nok foreldrene det er noe galt med ved at de fokuserer på hvilke klær som er in, men det er en annen debatt.

Skrevet
Først og fremst mener jeg at folk må få kjøpe de klærne de vil til ungene sine.

Men jeg har også erfart av barn helt ned i barnehagealder regelrett har mobbet andre barn fordi de ikke har de rette klærne. Da er det nok foreldrene det er noe galt med ved at de fokuserer på hvilke klær som er in, men det er en annen debatt.

Enig i at det er ille, og da er nok fokuset på at det skal være visse merker.

Heldigvis er ikke min datter (10 år) opptatt av hvilke merker klærne har, men mer opptatt av at klærne passer.

Skrevet

Så vidt jeg forsto av hovedinnlegget så er det nettopp den debatten Thelma tar opp?

Skrevet

Jeg kjøper merkeklær til mine barn da jeg syns de er fine, og ofte ser penere ut. Kjøper H&M til hverdags, og Polo, Gant etc.. til pent.

Vi har råd til det, så hvorfor ikke.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja, på den ene siden burde folk få bruke penger på hva de vil. På den andre siden kan et sånt merkefokus skape uheldig press for andre barn. Jeg håper jeg ville tenkt meg om av den grunn, om jeg hadde hatt råd til å kjøpe dyre klær hvis jeg hadde barn. For jeg er enig; det kan vel ikke være noen praktisk grunn til å kjøpe merkeklær når barna vokser så fort? Man tar jo hensyn til sitt eget barn først og hva man tror er best for det. Men jeg syns ikke det hadde skadet om foreldre også tenkte litt på hva som er best for andre barn, og f.eks. hvilken kultur de er med på å utvikle.

Skrevet

Nå skal jeg forsvare mitt Peak-kjøp :fnise:

Min yngste sønn er 16 år. Han er 192 cm høy - jeg tror neppe han vokser stort mer i høyden. Dessuten er han en utprega sportsgutt som stort sett holder seg utendørs - og jeg liker å vite at han har skikkelige klær på seg. Vanligvis så går han (og resten av ungdommen her) uten jakker .. så om 4500 kroner er med på å holde ham varm og tørr, så er det vel verd pengene.

Selvsagt er der et visst merkepress blant de unge .. like mye som der var da jeg var i den alderen .. Og hvis man tar prisene da og nå - kontra lønninger - så sitter vi mye bedre i det idag enn mine foreldre gjorde den gang.

Jeg har alltid vært et utprega mote-menneske .. og nå ser jeg sønnene mine tar etter meg der .. Noe jeg synes både er positivt og negativt. Det er positivt at de liker fine klær og har øyne til å se hva som passer sammen eller ei .. det negative er at de blir litt vel utseende-fiksert - og jeg skulle ønske at de "gav litt mer faen" til tider ... Men som man sår, høster man .. og i det store og hele så synes jeg det er positivt å være bevisst hva man har på seg.

Skrevet

Det hender jeg kjøper merkeklær til ungene, men da er det sånn med 50% elelr mer på tilbud..men folk må gjøre som de vil med pengene sine, men å kjøpe en jakke til en unge til godt over 4000,-!!Nå vet ikke jeg hvor gammel denne personen er, men kjøpte selv en slik Umbo Allværsjakke til han på 14 i fjor. Tenkte han skulle ha en skikkelig jakke til skolebruk som tålte litt regn og slikt. Jeg fikk den nedsatt 70% og betalte vel rundt 400,- for den, to mnd etterpå er jakken revnet i siden, fordi han hengte fat i sykkkelstyre. , og slik kan det val gå med klær til unger uansett hvor dyre/billige de er

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Thelma, når forstod jeg dette som mer en diskusjon om merkeklær hos små barn. At du vil gi sønnen din på 16 en ordentlig allværsjakke, var ikke helt det jeg tenkte på da jeg skrev mitt innlegg, og du skal ike behøve å forsvare det. Jeg syns selv det er viktig å ha ordentlig utstyr som gjør det lett å gå ut i regnet eller ta seg en tur på et fjell. Det ville jeg også for mine eventuelle barn, spesielt når de ville blitt større. Men når man snakker om merkesokker til 1-åringer, så skjønner jeg mindre vitsen.

Skrevet

Ok - jeg forholdt meg til hovedinnlegget som også nevner ungdom som begynner på videregående skole ..

Skrevet
Hvorfor i all verden er enkelte så opptatt av merkeklær?

Jo, greit nok å bruke dem på seg selv. Det skjønner jeg. Vi selv er jo mer bevisste i hva vi skal gå i.

Men små barn? Tilogmed barn under 1 år?

Kun Reima, Adidas, Puma, Mexx osv osv....

De skjønner jo ikke hva som er hva. Er det virkelig kun for foreldrene?

"Ja, vi har penger og vil gjerne vise det ved at barna våre går kun i merkeklær...noe annet ville vært for dumt"

Er det slik trenden har blitt? Skal vi overøse barn med kostbare klær?

Hva når dem starter i videregående, og krever samme standarden som før? Da vil prisene doble seg. Da koster ikke en barne-Diesel bukse kun 3-400 kroner, men nærmere en tusenlapp.

Hva tenker dere egentlig? Er det fordi barna deres skal bli sett opp til, fordi dem får kun det siste innen merkeklær?

Vet dere hva vi sa om sånne på skolen?

Det er dem som blir baksnakket, ikke dem som går i fretex-klær.

Nei, takke meg til klær fra H&M, Kapp Ahl, Cubus og Ellos. Så har jeg fortsatt penger til overs, så jeg kan heller kjøpe noe ekstra til jul eller bursdag.

Jeg blir lei av dere som ikke kan gå inn på H&M for å kjøpe et sokkepar, men heller må bestille over nettet bare fordi det skal være Adidas eller noe annet kjent.

Hallo? det er sokker!!! Man kan bruke dem et halvt år, før dem enten er for slitte eller for små, så man må kjøpe mere.

Jeg bare spør, hvorfor skal alt være av merkeklær?

Ja, jeg vet enkelte merkeklær har bra kvalitet, men når ungen må ha større størrelser for hvert år som går.. hva kan da bli slitt?

Nei, skjerp dere. Barna tenker ikke på sånt. Ikke burde dere heller.

Nei men i alle dager? bla bla bla, skjerp dere, barna tenker ikke på sånt og ikke burde JEG heller?

Men kjære guri, jeg bestemmer da selv hva jeg kjøper til gutten min?? Han er jo gullet mitt, og vil jeg kle han merkeklær fra èn dags alder av, så gjør jeg det!! Ingen andre får bestemme det enn meg! :nei: og mannen min da selvfølgelig. :) Er han blitt stor nok til å bestemme selv hva han vil kle seg med, så får han velge selv.

Jeg blir så provosert av folk som reagerer på at barnet mitt går med merkeklær. Og i tilleg hører jeg..hæ? har dere både emmaljunga edge duo combi og stokke explory? hva skal dere med to? Vi kjøpte emmaljunga'06 pga jeg ble forelsket i den jeg! :lur: :rødme: simple! Men kort stund etter, så kom Xplory'en..og hva er gærnt med å ha to når man har råd til det?? Nå bruekr vi emmljungaen til/fra/i barnehagen, ellers bruker vi Xplory. Kunne jo ikke la være å kjøpe Xplory heller når den er helt rå!

Jeg kjøper merkeklær til mine barn da jeg syns de er fine, og ofte ser penere ut. Kjøper H&M til hverdags, og Polo, Gant etc.. til pent.

Vi har råd til det, så hvorfor ikke.

Akkurat! :jepp: har man råd, har man lov.

Skrevet

Enig med frk. Åberg. Skjønner ikke helt greia at man må ha merkeklær når barna er så små at dem vokser ut av det igjen etter kort tid. Men det er masse fint i både merkeklær og andre klær.

Jenta mi elsker å gå i H&M butikken å finne seg Hello Kitt - klær eller klær med prinsesser på. H&M har masse fint og til en rimelig penge.

Men jeg kjøper ett og annet merkeklær til henne. Kjøpte nlig en Stormberg-jakke til 500,- Og vurderer å kjøpe Reima-dresser til begge barna. Men det er også pga kvalitet.

Da vi var på Hunderfossen i sommer og det regnet konstant hele dagen, såg jeg at det billigste er ikke det beste alltid.

Så min mening er at uteklær er viktig å ha bra kvalitet, koste hva det koste vil.

Men gensere, joggebukser, t-skjorter, kjøper jeg likesågodt på Lindex som det skulle vært Adidas eller noe annet kjent merke.

Vi er også heldig som arver masse klær til både jenta og gutten, så da føler jeg at jeg kan kjøpe noe til en mer penge når de skal ha noe ntt.

Skrevet

Hvorfor i det hele tatt gi barna klær? En ett åring vet vel ikke hva klær er en gang, så de kan gå naken. Billigere også.

Eller vi kan jo gi ungene noen filler å gå i, for det viktigste er vel at vi kun har klær?

Kanskje de vil at ungene skal se bra ut, kanske de liker den type klær, kanskje de liker å vise at de har penger.

Hva så? Slutt å bry deg så mye hva andre gjør og ikke gjør.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hvorfor i det hele tatt gi barna klær? En ett åring vet vel ikke hva klær er en gang, så de kan gå naken. Billigere også.

Eller vi kan jo gi ungene noen filler å gå i, for det viktigste er vel at vi kun har klær?

Kanskje de vil at ungene skal se bra ut, kanske de liker den type klær, kanskje de liker å vise at de har penger.

Hva så? Slutt å bry deg så mye hva andre gjør og ikke gjør.

Men litt av saken her er at det ikke bare påvirker ditt eget barn hva du gjør med det. Det påvirker også andre barn. Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe merkeklær til små barn, men at det er lov til å tenke seg om før man gjør det. For min del handler det ikke om misunnelse - i utgangspunktet må folk få lov til å gjøre hva de vil. Men det må være lov til å påpeke at det kan ha uheldige konsekvenser også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...