Gjest hjelp meg i gang.... Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Noen som vil dele sine erfaringer med behandlig av spiseforstyrrelser? Trenger nok jlep men vil gjerne vite litt om det jeg går til. Må jeg for eksempel slutte helt med dulcolax? Har tatt dem hver eneste dag i over 8 år, var oppe i over 200 pr dag, nå er jeg nede på 30+ hver dag. Må man legge på seg? Osv...
Bokormen Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Jeg kan ikke svare deg på det med dulcolax, men jeg har ei venninne jeg har kjent i ca 10 år som og har slitt med spiseforstyrrelser. Så lenge vi har kjent hverandre har hun hatt spiseforstyrrelser, både bulimi og anorexi. De siste 5-6 årene har hun gått til behandling for dette hos en psykolog (såvidt jeg vet) og det er først NÅ hun innser at hun må til mer "drastisk" behandling for å bli frisk. Hun har og innrømmet for meg for første gang at hun er syk, og kan prate relativt lett om dette. Hun legges på mandag inn på en behandlingsinstitusjon for voksne damer (over 23 år) med spiseforstyrrelser, hvor hun skal være i nesten 5 mndr, og her er litt av greia at hun MÅ legge på seg. Hun bor der alle ukedager, og er hjemme i helgene. Det er ett veldig strengt opplegg, men de har veldig gode resultater. Hun sier selv at det hun gruer seg mest til er at hun MÅ legge på seg... tror målet er 10 kg... Kjempeflott at du er klar for å få hjelp Jeg ville kontaktet fastlegen min først, og fått hjelp videre derfra! Lykke til, dette klarer du!
Gjest ts Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Tusen takk for hjelpen. Er redd for dette med innleggelse, skal ut i turnus etter jul og rekker nok ikke å bli frisk innen da. Det dreper jo karrieren min med en gang. Er også litt i tvil om jeg vil bli sett på som syk nok. Har en BMI på 15-16, men har kommet med gjennom medisin som en av de beste studentene. Har helt fnatt for å legge på meg, dersom det vil bli stilt som krav så nekter jeg. Er helt fast kjørt, tror egentlig at det er for sent at dette er noe jeg må leve med resten av livet.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Hun legges på mandag inn på en behandlingsinstitusjon for voksne damer (over 23 år) med spiseforstyrrelser, hvor hun skal være i nesten 5 mndr, og her er litt av greia at hun MÅ legge på seg. Hun bor der alle ukedager, og er hjemme i helgene. Det er ett veldig strengt opplegg, men de har veldig gode resultater. Hun sier selv at det hun gruer seg mest til er at hun MÅ legge på seg... tror målet er 10 kg... Vet du hva stedet heter?
Gjest Jenna88 Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Hei! Har selv en venninne som har vært alvorlig syk av anoreksi, og jeg kjenner derfor litt til tematikken. Jeg vil anbefale deg til å ta kontakt med fastlegen og fortelle han/henne om situasjonen. Synes du det er vanskelig å snakke, kan du eventuelt skrive et brev som du gir vedkommende. IKS (interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser) er også en kanal en kan benytte seg av. De har en hjemmeside: www.iks.no. På sidene deres kan du også finne nummeret til hjelpetelefonen deres som har faste telefontider. Uansett hva du velger å gjøre, vær så snill, kutt ut Dulcolaxen! Misbruk av Dulcolax og andre avføringsmidler kan være skadelig på lengre sikt. Legen din kan informere deg mer angående dette. Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg synes det er flott du innser at du sliter, og at du tør å be om hjelp. Å innse problemet, og tørre å be om hjelp, er noe av det vanskeligste en kan gjøre. Sånn sett synes jeg du er på god vei. Lykke til videre og stå på. Send meg gjerne en pm om du lurer på noe, eller ønsker å få utløp for div. tanker. Vennlighilsen Jenna. Noen som vil dele sine erfaringer med behandlig av spiseforstyrrelser? Trenger nok jlep men vil gjerne vite litt om det jeg går til. Må jeg for eksempel slutte helt med dulcolax? Har tatt dem hver eneste dag i over 8 år, var oppe i over 200 pr dag, nå er jeg nede på 30+ hver dag. Må man legge på seg? Osv...
Bokormen Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Vet du hva stedet heter? Det ligger iallefall under Stjørdal DPS (distriktspsykologiske senter, mener jeg...) og fant litt om det her
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 Det er litt om det her - som burde være til skrekk og avsky: http://www.youtube.com/watch?v=xcW1uzPG3QE
Kara W Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Tusen takk for hjelpen. Er redd for dette med innleggelse, skal ut i turnus etter jul og rekker nok ikke å bli frisk innen da. Det dreper jo karrieren min med en gang. Er også litt i tvil om jeg vil bli sett på som syk nok. Har en BMI på 15-16, men har kommet med gjennom medisin som en av de beste studentene. Har helt fnatt for å legge på meg, dersom det vil bli stilt som krav så nekter jeg. Er helt fast kjørt, tror egentlig at det er for sent at dette er noe jeg må leve med resten av livet. Dette er ikke noe du må slite med resten av livet. Du har allerede klart å innse at du har et probelm, og det er første skritt på veien mot å bli frisk. Jeg ser at det er to ting som "står i veien" for deg: frykten for å miste karrieren, og frykten for å gå opp i vekt. Du må jobbe med begge disse. Ta karrieren først. Den blir ikke borte. Du er nok ikke den første som har måttet utsette turnusen på grunn av sykdom eller andre ting. Med mindre du er over 45, har du god tid til å bygge opp karrieren. Nå aner jeg ingenting om hvor syk du er, og hvorvidt du burde legges inn. Det er opp til deg selv og legen din å vurdere. Hvis du er så redd for å gå opp i vekt, tror jeg det å snakke med psykolog vil hjelpe. Ikke tenk så mye på vekten din, men fokuser heller på det å spise sunt og fornuftig. Et salatblad til middag er hverken sunt eller fornuftig! Du blir ikke overvektig av et potetgullflak eller en konfektbit heller. Dette er en sykdom som tar tid å komme igjennom, men det går ann å bli frisk! Ta kontakt med lege eller annen hjelpesentral, så kan dere sammen komme frem til hva som er den beste løsningen for deg.
Gjest Kristin_ Skrevet 17. august 2007 #9 Skrevet 17. august 2007 Hei trådstarter. Hvis du er medlem av forumet kan du sende meg en PM, det er ikke alt man har lyst å dele på et offentlig forum men jeg har noen erfaringer jeg kan dele med deg. Hvis ikke kan jeg skrive et litt generelt svar i tråden. -Kristin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå