Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Hei! Sønnen min på seksten år spurte oss for noen uker siden om vi gav han lov til å reise til Oslo med en kamerat og dra på konsert. Pga. få avganger og usikkerhet rundt tidspunkt (Man vet aldri med disse artistene) kom han med forslag om overnatting på hotell. Han hadde sjekket dette veldig grundig, lest på diverse sider og funnet rimelige avganger og sentralt og billig hotell. Han hadde også ringt og snakket litt med nevnte hotell om mulige løsninger. Jeg ble positivt overrasket over hvor god research han hadde gjort og hvordan han hadde klart å organisere det hele selv. Han gjør det der mye bedre enn meg. Allikevel er vi litt skeptiske, han har reist mye alene selv, både innenlands og utelands, men har alltid bodd hos voksne personer når han har nådd desitnasjonen. Å finne fram alene i verken London, Paris eller Oslo har vært et problem. Men han har aldri reist såpass langt og overnattet uten voksne mennesker tilstede. Det har vært noen teltturer o.l, men ingen storbyer 70 mil unna. Vi kjenner heller ikke kameraten spesielt godt, vi har faktisk aldri møtt han. Jeg frykter vel også litt at de kan finne på å dra ut på byen og på fylla. Jeg vet at sønnen min drikker en del alkohol, men også at han alltid har vært i stand til å drikke kontrollert. Men det blir jo noe helt annet når han er såpass langt unna og vi ikke helt eksakt kan vite hvor han er. Hva mener dere? Burde en sekstenåring få lov til å dra? Dette skal visst være utrolig viktig, og selv om jeg er skeptisk ser jeg på dette som en utfordring både for han og oss. Dersom det går fint vil han jo sitte igjen med en positiv erfaring, og vi vil igjen sitte igjen med en følelse over at han er i fin stand til å ta vare på seg selv.
Unika Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 (endret) Jeg tror jeg ville latt han få lov helt til jeg leste det om byen og fylla. Litt kjipern hvis han skulle havne i bråk/bli stupfull/skadet osv, også er mor og far er fleere mil unna. Hadde dere vært i nærheten ville jeg sagt det var helt ok. Samtidig er det du som kjenner din sønn best,tror du han oppfører seg (prat med han om dette på forhånd) så ville jeg sagt ja. Hva med å ha en avtale om å ringe hverandre hver 2-3 time eller noe? (eventuellt sms...) Og dere kan jo også be han kameraten hjem på middag så får dere møte han og se hva slags type han er. Endret 17. august 2007 av Unika
Tusenfryd Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Det hadde kommet an på - hvor lang reise er det (hvor langt hjemmefra er han - kan dere hente ham med bil dersom noe skulle skje?) Hva slags konsert? Snakker vi Michael Bouble eller Rush her liksom? Publikum på slike konserter er avgjørende synes jeg. Min nevø var på Iron Maiden konsert for to år siden, 16 år - men sammen med en voksen - uaktuelt uten! Selv dro jeg til Italia med kjæresten da jeg var 17 - særlig mitt barn hadde fått lov til det! Kua har ikke glemt hvordan det er å være kalv - hun husker å altfor godt!
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Jeg vet at sønnen min drikker en del alkohol, men også at han alltid har vært i stand til å drikke kontrollert. Hadde latt han dra inntil jeg leste dette. Han er kun 16 år og drikker endel alkohol Du bbør nok prate ekstra med han om dette før du sender han avgårde alene. En på 16 år skal ikke drikke alkohol.Jeg vet at han ikke er alene som 16 åring å gjøre dette, men du bør slå hardt ned på det der.
Rosalie Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Hadde latt han dra inntil jeg leste dette. Han er kun 16 år og drikker endel alkohol Du bbør nok prate ekstra med han om dette før du sender han avgårde alene. En på 16 år skal ikke drikke alkohol.Jeg vet at han ikke er alene som 16 åring å gjøre dette, men du bør slå hardt ned på det der. Enig med denne - en 16-åring bør ikke på fylla i Oslo dersom h*n ikke kjenner byen godt (og det er jo det det kommer til å bli). Altfor lett å rote seg borti bråk selv edru, og kjenner man ikke by eller "byens uttrykk", kan man lett havne i slagsmål og det som verre er. Å sende 16-åringer alene til Oslo en helg uten noen form for kontrollmulighet, kan nesten sammenlignes med å la 17-åringer reiser på chartertur alene. Fryktelig uansvarlig. Broren min var endel hos meg her i Oslo da han var 16, men han hadde aldri fått reist alene. Kompisene hans som var hit, overnattet også hos slektninger.
Gjest Mayamor Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Jeg ville ikke latt min 16 åring reise uten noen voksne, spesielt siden det var fare for at han drikker alkohol og kan komme i bråk.
-frøya- Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 Jeg og noen venner var på konsert i Oslo da vi var 16, men vi hadde ikke fått lov hadde det ikke vært for at noen hadde mulighet til å komme og hente oss etter at konserten var ferdig. Men det er jo ikke alle som har mulighet til det....
Gjest Gjest_Oslojente_* Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Skulle han ha med seg alkohol, eller? Tror dere en 16-åring bare kan gå inn på en pub i Oslo å få servert alkohol og bli dritings? Det er faktisk strengt, tviler ikke på at det finnes steder det er lett å få kjøpt, men da må man kjenne til disse. Det samme gjelder butikker. Så hvor skulle han få tak i denne alkoholen? Gå gjennom bagasjen hans før han drar, så han ikke får tatt med seg noe. Merkelig hva enkelte tror om Oslo, må jeg si.
Moonspell Skrevet 17. august 2007 #9 Skrevet 17. august 2007 Jeg syns du bør stole på sønnen din å la han dra, men klart jeg hadde avtalt på forhånd at han skal ringe osv.(før og etter konserten, og når han har kommt seg på hotellet) Det spiller vel ingen rolle hvilken konsert han skal på. Jeg er selv 27 år, og vert en del på konserter og festivaler. Men for de som mener det er verre å gå på en hard rock konsert enn andre konserter tar helt feil. På konsertområdene er det vakter som passer på hele tiden. Selv liker jeg hardrock, og det er svært sjelden bråk på disse konsertene/festivalene. (feil å klandre svartkledde for bråk) Nå vet jeg jo ikke hvilken konsert dette dreier seg om, men det er jo du som bestemmer dette her. Jeg ville latt min sønn/datter reist på konsert utenbys uten tvil, så lenge dere har tillitt til hverandre.
Gjest Veronica Mars Skrevet 17. august 2007 #10 Skrevet 17. august 2007 Skulle han ha med seg alkohol, eller? Tror dere en 16-åring bare kan gå inn på en pub i Oslo å få servert alkohol og bli dritings? Det er faktisk strengt, tviler ikke på at det finnes steder det er lett å få kjøpt, men da må man kjenne til disse. Det samme gjelder butikker. Så hvor skulle han få tak i denne alkoholen? Gå gjennom bagasjen hans før han drar, så han ikke får tatt med seg noe. Merkelig hva enkelte tror om Oslo, må jeg si. Så vanskelig er det da ikke å få tak i alkohol. Enkelte ungdommer stiller seg opp utenfor et pol og betaler 50 kr til tilfeldig forbipasserende for å kjøpe alkohol til dem. Og for alt du vet kan kompisen være over 18. Eller så kjenner garantert en av dem folk i Oslo som vil kjøpe for dem. Jeg tror ikke det er lurt å la han dra. 16-åringer alene i Oslo på nattestid høres litt skummelt ut. Hvis du er en skikkelig kul forelder blir du med han til Oslo, og er enten med på konserten eller møter han rett etterpå.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 17. august 2007 #11 Skrevet 17. august 2007 Hvis det er slik at det er mulig å reise frem og tilbake på en kveld, og at argumentet for å bli i Oslo over natten er at man ikke kan være sikker på om konserten er helt ferdig til siste toget går, ville jeg sagt til ham at han måtte komme hjem med siste toget uansett. Det er ikke verdens undergang å gå glipp av den siste halvtimen av en konsert. Evt be ham bruke pengene som ellers ville gått på hotellrom på en taxi hjem. Så lenge han ikke er restriktiv angående alkohollovgivningen, ville jeg ikke gitt ham frie tøyler.
Tusenfryd Skrevet 17. august 2007 #12 Skrevet 17. august 2007 Siden jeg bragte på bane type konsert, så joda. Ikke for at svartkledde bråker mer, men fordi det er en annen aktvitet på konsertene. Og noen slemminger er det overalt - også blant de svartkledde. Det er stooooor forskjell om man sitter pent på stolene sine og lytter til en konsert eller om man går helt rockebanan og hopper og headbanger på en Rush eller Nightwish-konsert. Det har ikke nødvendigvis med bråk å gjøre.
Gjest Eir Skrevet 17. august 2007 #13 Skrevet 17. august 2007 Det har ikke nødvendigvis med bråk å gjøre. Hvis det ikke har noe med bråk å gjøre ser jeg ikke helt at det har noe med saken å gjøre heller.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #14 Skrevet 17. august 2007 Det er ikke verdens undergang å gå glipp av den siste halvtimen av en konsert. Eh, nei, men det ødelegger vel det meste av kvelden, og fjerner det meste av hensikten med å dra. Ville ikke kost meg på konsert om jeg visste jeg kanskje måtte dra før det var slutt.
Tusenfryd Skrevet 17. august 2007 #15 Skrevet 17. august 2007 neinei - da skjønte du ikke hva jeg mente, men hvis du leser alt og ikke bare den setningen, så kommer det kanskje klarere frem.
Kosemose Skrevet 17. august 2007 #16 Skrevet 17. august 2007 (endret) J Endret 6. april 2008 av Kosemose
Gjest *Snart medlem* Skrevet 17. august 2007 #17 Skrevet 17. august 2007 Eh, nei, men det ødelegger vel det meste av kvelden, og fjerner det meste av hensikten med å dra. Ville ikke kost meg på konsert om jeg visste jeg kanskje måtte dra før det var slutt. Selvsagt er det ikke optimalt, men det er jo realiteten for alle som bor i reiseavstand til konsertlokalet. Enten reiser man før konserten er over, eller man tar drosje/siste buss/tog hvis man har mulighet. Når 16-åringen allerede har vist at han ikke overholder alkohollovgivningen, er det ikke noe oppsiktsvekkende at foreldrene innskrenker hvor lenge han får oppholde seg i Oslo alene. Trådstarter: er hotellet komfortabel med at en 16-åring leier rom på egenhånd?
Gjest Veronica Mars Skrevet 17. august 2007 #18 Skrevet 17. august 2007 Hvis det er slik at det er mulig å reise frem og tilbake på en kveld, og at argumentet for å bli i Oslo over natten er at man ikke kan være sikker på om konserten er helt ferdig til siste toget går, ville jeg sagt til ham at han måtte komme hjem med siste toget uansett. Det er ikke verdens undergang å gå glipp av den siste halvtimen av en konsert. Evt be ham bruke pengene som ellers ville gått på hotellrom på en taxi hjem. Så lenge han ikke er restriktiv angående alkohollovgivningen, ville jeg ikke gitt ham frie tøyler. Det står jo i hovedinnlegget at Oslo er 70 mil unna. Taxi blir kanskje "litt" dyrt.
Gjest Skrevet 17. august 2007 #19 Skrevet 17. august 2007 Må si meg enig at jeg ville vurderte etter hvordan konsert det var.. Jeg ville nok tvilt litt om jeg f.eks sendte ungdommen min på en rap konsert enn f.eks en within temptation. Dessuten ville jeg nok funnet ut hvor gammel denne kameraten var, og hørt med foreldrene hans. Men hvor langt unna er det dere bor da? Bare sånn i tilfelle noe skjer.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 17. august 2007 #20 Skrevet 17. august 2007 Det står jo i hovedinnlegget at Oslo er 70 mil unna. Taxi blir kanskje "litt" dyrt. 70 *mil* ja.... Det gikk meg hus forbi - og det er selvsagt ganske langt unna... Da er det jo egentlig ikke så relevant å reise hjem på kvelden, med mindre det er et passende nattog. Jeg ville uansett vært skeptisk til å slippe en alkoholglad 16-åring alene til Oslo. Da ville jeg heller vurdert å reise sammen med ham, dersom man ikke kjenner noen voksenpersoner i Oslo som han kunne bo hos. Jeg var selv på konsert i Oslo da jeg var 16 år, men da overnattet jeg hos besteforeldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå