Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #21 Skrevet 17. august 2007 Om en inge hylskriker og forstyrrer de andre, og er rabiat og ikke gir seg, er det da helt feil å legge hånden over munnen til barnet? JA. Men da er det helt greit å sette ungen inn på et rom alene, så det kan skrike ferdig der. Men man lukker ikke døra og holder litt øye med den.
milla-mor Skrevet 17. august 2007 Forfatter #22 Skrevet 17. august 2007 JA. Men da er det helt greit å sette ungen inn på et rom alene, så det kan skrike ferdig der. Men man lukker ikke døra og holder litt øye med den. nei, dèt kan man ikke! når ble det så vanskelig å trøste barn som er lei seg? behandler man bare barn dårlig, eller folk generelt, isåfall? "kjipt at han er utro, men den sippingen gidder jeg ikke å høre på. kom tilbake når du er litt mer kontrollert, takk!"
Solskinnsbolla Skrevet 17. august 2007 #23 Skrevet 17. august 2007 Kjære trådstarter, jeg tror ikke forholdene er så ille som det du beskriver, men jeg tror at det er slik du opplever dem. Hvis ingen har noe å klage på,. og hvis alle i barnehagren (bortsett fra de to som slutter) er uinteresserte og ubrukelige, hvis ingen andre foreldre enn deg mener at det er så ille, så tror jeg kanskej du skal se på om du ikke har overreagert litt. Men ta barnet ditt ut, og i neste barnehage starter du med et åpent sinn :-) litt enig her. det er lett som forelder å se ET dårlig eksempel, ta det HELT ut av konteksten og generalisere og si at sånn er det HVER DAG- hele tiden! Den som er bekymra her er DEG- og DET kan være årsaken til at barnet ditt er så usikkert som du beskriver....Ditt barn merker din engstelse og uro uten å vite hva det handler om. dessuten sier du at du er ung og at du lar de eldre foreldrene affisere deg- kan det hende at du har litt lav selvtillit? og bryr deg om små filleting?... MEN... det virker som om det er på tide at du snakker med sjefen der! Det virker som om det helt klart er ting som må tas opp, og en bhg kan ikke bli bedre alene- det kreves oppvakte foreldre som sier ifra, ikke bare klager hjemme eller til de andre foreldrene. det kan være at bhg ER dårlig!- det kan du jo evnt få bekreftelse på om de ikke tar deg alvorlig og ting ikke blir bedre etter at du har snakket med de... jeg skjønner jo at du er bekymret!!
milla-mor Skrevet 17. august 2007 Forfatter #24 Skrevet 17. august 2007 (endret) jeg har full forståelse for at det kan virke som om jeg overdriver. på mange måter håper jeg det er slik. men hun har gått der i over ett år nå, og dette er jo ting som går igjen... jeg tror selvfølgelig det er mye positivt på gang, som jeg kanskje ikke får med meg, men jeg synes det negative er såpass ille at det overskygger for dèt som er bra. dessuten er jeg ikke den eneste som reagerer. familie og venner har reagert, og en annen forelder tok ut sønnen sin, fordi hun ble helt sjokkert av enkelte ting som ble gjort og sagt. dette skjedde kun kort tid etter datteren min begynte. men jeg tror nok det er mulig at datteren min merker min misnøye til barnehagen. jeg prøver å skjule det, men barn snapper jo opp alt mulig. (innlegget svar til solskinnsbolla) Endret 17. august 2007 av milla-mor
Solskinnsbolla Skrevet 17. august 2007 #25 Skrevet 17. august 2007 jeg har full forståelse for at det kan virke som om jeg overdriver. på mange måter håper jeg det er slik. men hun har gått der i over ett år nå, og dette er jo ting som går igjen... jeg tror selvfølgelig det er mye positivt på gang, som jeg kanskje ikke får med meg, men jeg synes det negative er såpass ille at det overskygger for dèt som er bra. dessuten er jeg ikke den eneste som reagerer. familie og venner har reagert, og en annen forelder tok ut sønnen sin, fordi hun ble helt sjokkert av enkelte ting som ble gjort og sagt. dette skjedde kun kort tid etter datteren min begynte. men jeg tror nok det er mulig at datteren min merker min misnøye til barnehagen. jeg prøver å skjule det, men barn snapper jo opp alt mulig. (innlegget svar til solskinnsbolla) Da er det "bare" å si ifra!! Det er ditt barn... og andres også... Er du nervøs, så lag en liste (Og vær konstruktiv) så du ikke glemmer noe. Men om det er flere som er misfornøyde og har vært det lenge, så er det vel på tide at foreldrene allierer seg og krever litt svar?? Kanskje du skal ta initiativet til et møte, NOEN må jo være helten. Lykke til! Dette ordner seg!
Gjest Mayamor Skrevet 17. august 2007 #26 Skrevet 17. august 2007 hadde dere virkelig akseptert at ungen deres fikk en hånd foran munnen, og beskjed om at gråtingen var for høylytt? jeg er imponert over meg selv for at jeg ikke klappet til fyren. Det kan være mange grunner til at det som skjedde, skjedde; men er du imponert over at ikke du klappet til fyren? Håper jeg misforstod intensjonen din med den setningen som jo ville gjøre deg til en litt voldelig person som her klarte å beherske deg... er ikke jeg tross alt en betalende kunde? jeg får bedre respons på h&m om jeg prøver å returnere enn brukt truse, enn jeg får når jeg er bekymret over hvordan barnet mitt har det hos dem. for meg er ikke det ikke godt nok. Her høres ikke du ut som en sjenert, ung mor, mer en litt stå-på-krava dame i midten av 30 årene og oppover. at de andre foreldrene virker fornøyde, overrasker meg kanskje ikke så veldig... jeg merket tidlig at jeg har et helt annet syn på barne-oppdragelse enn dem. jeg bruker aldri skamme-krok, og jeg skjeller ikke ut en sliten to-åring, fordi hun ikke vil ta på sko. de er gode foreldre likevel, altså, men veldig annerledes enn meg. kanskje fordi de er endel eldre...? styreren er (beklager uttrykket) en umulig kjerring, som aldri i verden ville vært i stand til å innse at stedet hun driver ikke fungerer. Her synes jeg du viser en litt bessvisserholdning som sier at "alle de andre er dumme; det er bare jeg som ser det store bildet..." Men for all del; du vet hva du hat sett. Men vit også at du kan ha ufrivillig letet etter negative tegn dersom din bekjente har påvirket seg etter samtaler med deg. Men som jeg skrev i forrige innlegget mitt: dersom jeg hadde så store problemer med mitt barns barnehage - ville jeg funnet en annen løsning etter å ha skrevet opp punktene du beskrev i det første innlegget ditt. Ikke puttet på at du ikke gjør slik og slik, men lar punktene tale for seg selv. Lykke til.
milla-mor Skrevet 17. august 2007 Forfatter #27 Skrevet 17. august 2007 først vil jeg bare si at jeg virkelig setter pris på at dere har tatt dere tid til å svare meg. mange fine innspill! men til dere som tror at jeg overdriver, så vil jeg faktisk påstå at jeg underdriver kraftig. har mange flere eksempler, men det spiller liksom ingen rolle... jeg er ikke ute etter å sverte mennesker som muligens gjør sitt beste/ikke vet bedre. jeg beklager det hvis jeg har forsvart meg selv veldig i innleggene mine, men jeg ble litt overrasket over noen av spørsmålene, og noe av det som har blitt skrevet om meg. de som kjenner meg, vet jo at jeg prøver å løse problemer i lang, lang tid før jeg begynner å klage... og at jeg slettes ikke føler meg hevet over andre. men slikt har jo ikke dere noen forutsetninger for å vite tusen takk til alle sammen for gode (eller interessante) svar
Solskinnsbolla Skrevet 18. august 2007 #28 Skrevet 18. august 2007 først vil jeg bare si at jeg virkelig setter pris på at dere har tatt dere tid til å svare meg. mange fine innspill! men til dere som tror at jeg overdriver, så vil jeg faktisk påstå at jeg underdriver kraftig. har mange flere eksempler, men det spiller liksom ingen rolle... jeg er ikke ute etter å sverte mennesker som muligens gjør sitt beste/ikke vet bedre. jeg beklager det hvis jeg har forsvart meg selv veldig i innleggene mine, men jeg ble litt overrasket over noen av spørsmålene, og noe av det som har blitt skrevet om meg. de som kjenner meg, vet jo at jeg prøver å løse problemer i lang, lang tid før jeg begynner å klage... og at jeg slettes ikke føler meg hevet over andre. men slikt har jo ikke dere noen forutsetninger for å vite tusen takk til alle sammen for gode (eller interessante) svar Stol på magefølelsen din! Mammaer har flust av det og har ofte rett!
Gjest antigartner Skrevet 18. august 2007 #29 Skrevet 18. august 2007 Hei I tillegg til å skrive til barnehagekontoret i kommunen bør du kontakte den etaten i kommunen som arbeider med fagfeltet "miljørettet helsevern". De steller blant annet med sikkerhet og fysiske forhold i barnehager og skoler, og skal godkjenne alle barnehager etter et eget regelverk. De kan pålegge barnehagen retting av forhold som kan være farlige for barna. Jeg forstår at dette ikke er det eneste du er misfornøyd med i barnehagen, men det som er farlig må i alle fall rettes, og hvis barnehagen ikke gidder å høre på deg når du sier det til dem, så har i alle fall kommunen myndighet til å bestemme at ting skal gjøres.
Gjest prestekrage Skrevet 18. august 2007 #30 Skrevet 18. august 2007 Hei Milla-mor! Det er nesten så jeg er frista til å spørre om i hvilken kommune du har barnehageplass. Alt det du beskriver er som om det skulle vært skrevet av meg for noen år siden. Vi bodde i en kommune uten full barnehagedekning- jeg jobbet i nabokommunen (bykommune). Vi flyttet fra nord- til østlandet etter at det ordinære opptaket var over- så måtte ut på privatmarkedet. Jeg var sjeleglad for å finne en privatbarnehage like i nærheten av der jeg jobbet. Men gleden varte ikke lenge. Dag for dag var det flere ting jeg reagerte på. Jeg trivdes virkelig ikke med å ha datteren min der- og da jeg ble sykmeldt for lengre tid- nølte jeg ikke ett sekund. Jeg sa opp plassen med umiddelbar virkning (hadde betalt inn depositum som dekket "oppsigelsestiden"). I tillegg til barnas oppførsel mot hverandre (aggresiv), merket vi også uroligheter blandt de ansatte. Ryktene gikk om "intern krangling" og frustrasjoner rundt uregelmessig lønnsutbetaling. Bare på de tre-fire mnd jeg hadde mitt barn i den bhg var det flere som sluttet og stadig flere 19-20 åringer som kom inn som assistenter. Jeg sendte klagebrev til kommunen- med ett svadasvar tilbake, om at dette var noe de skulle følge opp blablabla. Heldigvis fikk vi raskt plass i kommunalbarnehage- ikke så altfor langt unna der vi bodde. (I søknaden til kommunen begrunnet jeg bla med årsaken til at vi sluttet- samt vedla kopi av brevet til "jobbkommunen"min) Der møtte vi faktisk igjen 2 barn fra den tidligere barnehagen- som hadde tatt barnet ut- nettopp av de samme årsakene som vi. Senere har jeg hørt om enda flere. NB; Nesten umiddelbart etter at vesla startet i den nye barnehagen merket jeg at jeg hadde gjort det rette- at vi hadde kommet til en barnehage med et godt pedagogisk opplegg. Vesla ble ei mye mer blid og fornøyd, kreativ og positiv jente! Hender jeg kjører forbi den gamle barnehagen- det er for meg ett under at disse fortsatt får holde på. Uteplassen ser fremdeles ut som den byggeplassen den gjorde for 3 år siden. Lekeapparatene ser ikke ut til å ha blitt fikset noe særlig mer enn hva vi gjorde på den ene dugnaden som ble arrangert før vi sluttet. Jeg ser de stadig har diverse stillingsannonser i avisene alt fra ped.leder til assistenter- så kan tyde på at gjennomtrekket av personale ikke er blitt lukket.
milla-mor Skrevet 18. august 2007 Forfatter #31 Skrevet 18. august 2007 hei, antigartner! takk for godt råd. det er så klart viktig at de resterende barna har det trygt, selv om jeg tar ut datteren min hei, prestekrage! ja, jeg har følelsen av det er mye rart ute på barnehage-markedet... min barnehage er kommunal, men jeg jobber på spreng her for å få plass i en steiner-, eller montesorri-barnehage. føler at jeg er litt mer på nett med dem ang det pedagogiske, og hva som er viktig for barn. så fint at det løste seg for deg og barnet ditt
Gjest Føler det samme Skrevet 20. august 2007 #32 Skrevet 20. august 2007 Jeg føler jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Av ren nysgjerrighet, kan det være Sc.bhg? Dersom du ikke gjenkjenner disse bokstavene er det selvsagt ikke det
milla-mor Skrevet 20. august 2007 Forfatter #33 Skrevet 20. august 2007 Jeg føler jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Av ren nysgjerrighet, kan det være Sc.bhg? Dersom du ikke gjenkjenner disse bokstavene er det selvsagt ikke det nei, det er ikke den... men så trist å høre at du kjente deg igjen. kjipt å vite at barna ikke blir behandlet slik de fortjener. du må gjerne fortelle litt om din barnehage. har blitt veldig opptatt av barnehager, gode og dårlige, etter mine uheldige opplevelser, og er litt nysgjerrig på tilstandene rundt omkring.
fager Skrevet 20. august 2007 #34 Skrevet 20. august 2007 hei milla mor, det var synd å høre ang. barnehagen, og også veldig skremmende. Gutten min skal fylle 2 år snart, så det er barnehage tid snart. Men jeg har jo absolutt ingen erfaring med barnehager. Har nå sett litt på sidene til steiner og montesorri barnehagene etter innlegget du skrev. Det virker et fornuftig valg. Kan du fortelle litt mer om disse barnehagene, som ikke står på siden deres?! hvordan er utgiftene relatert til disse barnehagene?
milla-mor Skrevet 20. august 2007 Forfatter #35 Skrevet 20. august 2007 hei, fager ja, jeg synes absolutt du bør søke steiner-, eller montesorri-barnehage til sønnen din. uten tvil! angrer veldig på at jeg ikke gjorde det selv, men tenkte det var beleilig å ha barnehage i nærheten av hjemmet mitt. kjenner flere som har/har hatt barn i disse, og de har bare positive ting å si. dette er jo private barnehager, men de er ikke dyrere enn kommunale. tror det er ca 2500 i mnd, pluss ca 150 til mat. jeg gikk selv på rudolf steinerskolen (barne-, og ungdomsskolen), og synes filosofien deres om læringsmønster er veldig fornuftig. mye svada òg (alle som har gått på steinerskole skjønner hva jeg sikter til ), så klart, men jeg trivdes svært godt. hvis du har lest på nett-sidene, vet du jo endel om disse to barnehagene, men jeg kan jo ramse opp de viktigste grunnene til at jeg selv gjerne vil ha plass: -grønt-områder. barna skal være i miljø tilpasset dem, og som gjør barn avslappet og kreative. forskning viser at dette er naturen (gress, jord, trær, naturlig planteliv), og ikke asfalt av ymse slag. -barna får være med på mat-laging. mat er et naturlig sosialt samlingspunkt. man føler tilhørighet, og lærer å samarbeide. -læring skal skje fordi barna ønsker dette, og ikke fordi voksne tvinger det på dem. -de voksne skal delta i barnas lek, og ikke sitte på sidelinjen og overvåke. -mye sang, rim, og bevegelse. barn som behersker mye forskjellig, er mye tryggere på seg selv. -kjefting og straff forekommer ikke. det finnes ikke "vanskelige" barn, men barn som trenger ekstra oppfølging. hmm... kommer ikke på så mye mer. dette er ihvertfall noen fine punkter som gjelds for både steiner og montesorri. og absolutt ingen av punktene er tilstede i min nåværende barnehage... jeg har visst blitt tildelt plass i en barnehage som kræsjer med alt jeg tror på... lykke til med forestående barnehage-gutt
fager Skrevet 20. august 2007 #36 Skrevet 20. august 2007 hei, fager ja, jeg synes absolutt du bør søke steiner-, eller montesorri-barnehage til sønnen din. uten tvil! angrer veldig på at jeg ikke gjorde det selv, men tenkte det var beleilig å ha barnehage i nærheten av hjemmet mitt. kjenner flere som har/har hatt barn i disse, og de har bare positive ting å si. dette er jo private barnehager, men de er ikke dyrere enn kommunale. tror det er ca 2500 i mnd, pluss ca 150 til mat. jeg gikk selv på rudolf steinerskolen (barne-, og ungdomsskolen), og synes filosofien deres om læringsmønster er veldig fornuftig. mye svada òg (alle som har gått på steinerskole skjønner hva jeg sikter til ), så klart, men jeg trivdes svært godt. hvis du har lest på nett-sidene, vet du jo endel om disse to barnehagene, men jeg kan jo ramse opp de viktigste grunnene til at jeg selv gjerne vil ha plass: -grønt-områder. barna skal være i miljø tilpasset dem, og som gjør barn avslappet og kreative. forskning viser at dette er naturen (gress, jord, trær, naturlig planteliv), og ikke asfalt av ymse slag. -barna får være med på mat-laging. mat er et naturlig sosialt samlingspunkt. man føler tilhørighet, og lærer å samarbeide. -læring skal skje fordi barna ønsker dette, og ikke fordi voksne tvinger det på dem. -de voksne skal delta i barnas lek, og ikke sitte på sidelinjen og overvåke. -mye sang, rim, og bevegelse. barn som behersker mye forskjellig, er mye tryggere på seg selv. -kjefting og straff forekommer ikke. det finnes ikke "vanskelige" barn, men barn som trenger ekstra oppfølging. hmm... kommer ikke på så mye mer. dette er ihvertfall noen fine punkter som gjelds for både steiner og montesorri. og absolutt ingen av punktene er tilstede i min nåværende barnehage... jeg har visst blitt tildelt plass i en barnehage som kræsjer med alt jeg tror på... lykke til med forestående barnehage-gutt hmm... jeg tror jeg er overbevist... selvfølgelig d første man tenker på er en barnehage ved der man bor, det er nok mest lettvint. Men man vil jo til det beste for barnet også, da må man kompromissere litt hvor lenge før bør man søke inn på de? har de lange ventelister? det vet du sikkert alt om, siden du er fast bestemt på å få plassen der jeg grue gleder meg til den tiden.
milla-mor Skrevet 21. august 2007 Forfatter #37 Skrevet 21. august 2007 hmm... jeg tror jeg er overbevist... selvfølgelig d første man tenker på er en barnehage ved der man bor, det er nok mest lettvint. Men man vil jo til det beste for barnet også, da må man kompromissere litt hvor lenge før bør man søke inn på de? har de lange ventelister? det vet du sikkert alt om, siden du er fast bestemt på å få plassen der jeg grue gleder meg til den tiden. ja, de har dessverre veldig lange ventelister... du bør nok søke relativt raskt, ja. vet at mamma søkte steinerskolen til meg når jeg var tre mndr, og det var såvidt jeg fikk plass! det er ihvertfall ikke noe å tape på å søke, og får du ikke plass, så får vi bare håpe og tro at sønnen din kommer til en bra barnehage likevel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå