milla-mor Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 jeg hater min datters barnehage, og hun er der ikke ofte lenger... men hun savner venninnene, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. kommer nok til å ta henne ut, men det er jo så utrolig vanskelig å få ny plass. har stått i kø i et år nå. for å gjøre en lang historie så kort som mulig: -de tar ikke imot barna om morgenen. datteren min blir usikker, og vil bli med hjem igjen. -de trøster ikke barna når de gråter. -de leker ikke med barna, men sitter for seg selv, eller skravler med hverandre. -bygningen er farlig. barna må gå i mange bratte trapper, gulvet er såpeglatt, det er kaotisk, og jeg blir sliten og nedstemt av fem min der. -datteren min har flere ganger kommet hjem med blødende sår, som ikke de ansatte har merket. -barnas "faste" plasser blir byttet om hele tiden. datteren min blir forvirret, og føler seg uvelkommen. -jeg har hørt hysjing fra ansatte når barna synger. -likeså når de gråter. -de snakker med venner i mobilen, istedenfor å passe på ungene. -den ene ansatte har jeg sett holde hånden sin foran munnen på et gråtende barn, mens han sa at det ikke var lov til å gråte så høyt. dette er bare noen få eksempler... har mange flere... jeg har vært fornøyd med to ansatte. disse skal slutte. datteren min er ikke glad, og har klaget over magesmerter, noe jeg tolker som stress. jeg er helt fortvilet nå... snart foreldremøte, og jeg håper jeg får mulighet til å ta opp noe av dette... jeg kan legge til at de andre foreldrene er en del eldre enn meg, og virker rimelig lite interesserte i hva jeg har å si. venter ikke noen støtte fra dem. selv om jeg ser at deres barn gråter mye òg...
Jodi Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Herregud!?!? Det hørtes da helt for j... ut, aldri i livet om jeg hadde latt ungen min gå i den barnehagen! Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt henne ut umiddelbart, og levert inn en skriftlig klage både til barnehagen og til kommunen (eller er den privat?) - det der går virkelig ikke an!
MarianneE Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 å herregud! stakkars, stakkars små! det må vel vre et sted du kan levere en klage på dem?
Fibonacci Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Sånn skal det absloutt ikke være i en barnehage! Ville tatt det opp med dem, og hvis det ikke hjelper, tatt ut barnet mitt derfra.
Gjest s.n Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Involver styrer og Foreldreutvalget! Sansynligvis er du ikke den eneste som reagerer. Alternativt kan du gå direkte til kommunen, spesielt i forhold til sikkerheten i og rundt bygget. Hvordan scorer barnehagen på årlige brukerundersøkeler? Disse skal kommunen følge opp... Forferdelig trist dette
milla-mor Skrevet 16. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2007 åh... jeg er nesten lettet over at dere reagerer. da er det ikke bare meg som er en håpløs hønemor. blir helt på gråten selv av å gå fra henne der. moren min har vært der endel i forbindelse med henting, og hun har visstnok aldri sett en så lite velfungerende barnehage i hele sitt liv... ja, jeg må nok ta henne ut. sa ifra idag at hun ikke kommer imorgen, fordi hun ikke trives. til dèt svarte de bare "åja"... ikke noen spørsmål angående dèt... ingenting...
Gjest Tigerjente Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 Jeg hadde aldri klart å gått i fra min sønn i en så dårlig fungerende barnehage. Håper du finner en løsning på det.
milla-mor Skrevet 16. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2007 Har du tatt saken opp med styrer? Mulig det er mer effektivt enn å ta det på foreldremøte. Lag en liste over de punktene som bekymrer deg, og be om å få en samtale. ja, jeg har tatt det opp med styrer, men hun vred bare alt over på meg. "det er ikke så rart at hun ikke trives når du gir henne så mye fri. dessuten henter du mye tidligere enn de andre foreldrene..." hun var liksom overhodet ikke villig til å snakke om at barnehagen muligens hadde et enormt forbedrings-potensiale. skal skrive et brev til barnehage-kontoret. men føler at jeg kommer til kort uten støtte fra noen av de andre foreldrene...
Minni-Mus Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 Flott at du gjør noe med dette, og skal skrive brev til barnehagekontoret. Dette hørtes helt forferdelig ut og jeg ville aldri latt mine barn være i nærheten av en slik barnehage.... sånn skal det ikke være..... Det MÅ jo være andre somr reagerer og ser dette?? At styrer sa det hun sa synes jeg er merkelig... hvem er dette slags mennesker?? Har de barn selv i samme bhg? Er det kommunal eller privat?? Uansett gå videre med dette. Hjelper det ikke å snakke med ansatte og styrer (slik det virker som at det ikke gjør..) så hendvend deg andre steder også.
Majabeth Skrevet 16. august 2007 #10 Skrevet 16. august 2007 den barnehagen høres ikke mye god ut!!! Har du hørt med noen av de andre foreldrene hva de synes om den?
Tiit Skrevet 16. august 2007 #11 Skrevet 16. august 2007 åh... jeg er nesten lettet over at dere reagerer. da er det ikke bare meg som er en håpløs hønemor. blir helt på gråten selv av å gå fra henne der. moren min har vært der endel i forbindelse med henting, og hun har visstnok aldri sett en så lite velfungerende barnehage i hele sitt liv... ja, jeg må nok ta henne ut. sa ifra idag at hun ikke kommer imorgen, fordi hun ikke trives. til dèt svarte de bare "åja"... ikke noen spørsmål angående dèt... ingenting... Jeg syns det er rart at du er så sikker på at ingen andre foreldre har ting de reagerer på, når du har ei så lang og konkret liste. Dersom det er tilnærmet slik du beskriver, er det mange konkrete ting å klage på til barnehagekontoret. Det kan du gjøre selv, eller snakke med andre foreldre på foreldremøte om. Det er jo da en fordel om du har snakket med styrer om alle de forholdene du har listet opp her, slik at hun7han er forberedt på hva det er. Jeg kan ikke tro at du er alene om å være misfornøyd og ha utrygt barn dersom det er slik du beskriver det.
milla-mor Skrevet 16. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2007 den barnehagen høres ikke mye god ut!!! Har du hørt med noen av de andre foreldrene hva de synes om den? jeg har så vidt snakket med et par av dem. hun ene var strålende fornøyd, og hun andre var litt sånn "jaja, jeg er glad jeg i det minste har en plass, jeg...". det virker kanskje ikke helt som om disse foreldrene skjønner problemet. godt mulig jeg bør snakke med flere før jeg uttaler meg, så klart... men de andre foreldrene virker veldig fornøyde. leverer så tidlig som mulig, og henter så sent de kan. kan ha noe med jobben å gjøre. vil ikke henge dem ut som likegyldige.
Tusenfryd Skrevet 17. august 2007 #13 Skrevet 17. august 2007 Det er sånn med marked og etterspørsel at selgers marked styrer noen ganger. Forferdelig at det skal gjelde barnehager! Som den ene sa "glad for at de har plass". Jeg sa senest til mannen min i går hvor heldige vi er som har et barn og en barnehage der ungen kvitrer inn døren og begynner å leke før vi får sagt hadet og hvor det er en kamp å få med ungen hjem om ettermiddagen. Du må ta det opp med andre foreldre, kommunen. Hvis dette er kommunalt, behøver ikke intern overflytting innen kommunen være veldig vanskelig? I vår kommune er det uendelige ventelister, men hvis en familiebarnehage legges ned eller det er andre ting, er overflytting ikke noe problem. Uff, stakkars, lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #14 Skrevet 17. august 2007 Kjære trådstarter, jeg tror ikke forholdene er så ille som det du beskriver, men jeg tror at det er slik du opplever dem. Hvis ingen har noe å klage på,. og hvis alle i barnehagren (bortsett fra de to som slutter) er uinteresserte og ubrukelige, hvis ingen andre foreldre enn deg mener at det er så ille, så tror jeg kanskej du skal se på om du ikke har overreagert litt. Men ta barnet ditt ut, og i neste barnehage starter du med et åpent sinn :-)
Gjest Mayamor Skrevet 17. august 2007 #15 Skrevet 17. august 2007 I barnehagen til sønnen min var det en mor som var skikkelig misfornøyd med barnehagen. Hun snakket med alle hun møtte og prøvde å få dem med seg. Vi andre så ikke alt hun påpekte, og etter en stund tok hun ut begge barna sine av barnehagen i protest. Noen av tingene hadde hun helt rett i, som eks ventilasjonen som ikke var på plass, lite lekeapparater ute, utbredt bruk av vikarer. Annet som at de ansatte var sure og lite imøtekommende, fant på lite, lite pedagogikk etc var vi ikke enige i. Men jeg på legge til at dette er en nyåpnet barnehage og ting kan gå litt tregt i en innkjøringsfase. Nå er ventilasjonen på plass, flere lekeapparater er montert, der er faste vikarer og mindre sykemeldinger (operasjon på en, kyssesyke på en annen, kreft på en 3 - så det er ikke mistrivselssykemeldinger - bare max uflaks). Poenget mitt er: kanskje forventer du mer av barnehagen enn andre, kanskje ikke. Kanskje er alle de andre sløve, kanskje ikke. Kanskje er barnehagen helt perfekt, men sannsynlig ikke da det er menneskers samspill vi snakker om. Jeg tror at dersom jeg følte det så sterkt som du gjør, og ble møtt med en slik likegyldig mine som du beskriver - ville jeg tatt ut barnet av barnehagen om jeg kunne finne en annen løsning til pass av mitt barn.
milla-mor Skrevet 17. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 17. august 2007 nei, jeg forventer ikke for mye. jeg forventer at de ansatte gjør jobben sin, og at bygningen er trygg. moren min har vært der, broren min, og tre venninner... alle er enige med meg, og jeg sa for sikkerhets skyld ingenting om mine meninger. ventet til de kommenterte forholdene selv, og gjengangeren var at barna så triste ut. ikke alle så klart, noen har det åpenbart veldig bra der, men mange hadde nok trengt mer voksen-kontakt. bolle-baking og slikt forekommer aldri, da kjøkkenet er lite og trangt. hadde dere virkelig akseptert at ungen deres fikk en hånd foran munnen, og beskjed om at gråtingen var for høylytt? jeg er imponert over meg selv for at jeg ikke klappet til fyren. jeg har bestemt meg for i første omgang å ikke sende klage-brev, men be om en samtale med pedagogisk leder. det er èn av de to ansatte jeg liker godt. hvis han er like lite imøtekommende, så blir jeg nødt til å klage, men jeg liker ikke å være en problem-maker. jeg tror de ansatte har en stor mangel på kunnskap om barn. det er der hovedproblemet ligger. jeg kan akseptere mye rart, så lenge jeg vet at de behandler ungene bra. er ikke jeg tross alt en betalende kunde? jeg får bedre respons på h&m om jeg prøver å returnere enn brukt truse, enn jeg får når jeg er bekymret over hvordan barnet mitt har det hos dem. for meg er ikke det ikke godt nok. at de andre foreldrene virker fornøyde, overrasker meg kanskje ikke så veldig... jeg merket tidlig at jeg har et helt annet syn på barne-oppdragelse enn dem. jeg bruker aldri skamme-krok, og jeg skjeller ikke ut en sliten to-åring, fordi hun ikke vil ta på sko. de er gode foreldre likevel, altså, men veldig annerledes enn meg. kanskje fordi de er endel eldre...? styreren er (beklager uttrykket) en umulig kjerring, som aldri i verden ville vært i stand til å innse at stedet hun driver ikke fungerer.
Tusenfryd Skrevet 17. august 2007 #17 Skrevet 17. august 2007 Uansett er ikke barnet ditt - eller du fornøyd - og da bør man bytte barnehage i alle fall.
milla-mor Skrevet 17. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 17. august 2007 moren min har forresten en venninne som tok ut sønnen sin fra denne barnehagen like etter at min datter begynte. jeg har snakket med henne endel, og det viser seg at vi er misfornøyde med stort sett samme ting. hun fikk ikke noe gjennomslag, og tok ut barnet. må nok forberede meg på det samme. datteren min er ihvertfall hjemme idag, og storkoser seg med onkelen sin
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #19 Skrevet 17. august 2007 hadde dere virkelig akseptert at ungen deres fikk en hånd foran munnen, og beskjed om at gråtingen var for høylytt? Om en inge hylskriker og forstyrrer de andre, og er rabiat og ikke gir seg, er det da helt feil å legge hånden over munnen til barnet?
milla-mor Skrevet 17. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 17. august 2007 Om en inge hylskriker og forstyrrer de andre, og er rabiat og ikke gir seg, er det da helt feil å legge hånden over munnen til barnet? så absolutt! man kan isåfall heller ta med dette "rabiate" barnet til et annet rom. bare bære barnet, og godsnakke, til utbruddet går over. men i mitt eksempel var det bare snakk om helt vanlig barnegråt. det var overhodet ikke spesielt ille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå