Gå til innhold

Edinburgh i oktober/november


Anca

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å dra en tur til Edinburgh i slutten av oktober. Datteren vår vil da ha fyllt 8 mnd.

Noen som kan tipse oss om:

Steder å besøke, shoppe(hvor og hva lønner det seg å kjøpe?), barnevennlige aktiviteter etc...

Vi blir mest trolig 3 voksne og en baby. Har funnet et sted som kan virke ok å bo, Canon Court Apartments (i New Town), men trenger tips til hva vi kan finne på, hva vi bør se etc.

Noen som vet om man betaler for barnevogn på bussen? Regner med at man kan kjøpe ukeskort på bussen?

Tar imot alle tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, husk regntøy! Været er ustabilt, vi skal til Glasgow nå i oktober men lar ettåringen være hjemme. Mye pga været...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor her borte, saa jeg tenkte jeg maatte svare deg!

Buss: Det koster ikke mer aa ta med vogn, det er 1 pund per voksen per tur (husk aa ha pund-mynter, de veksler ikke!). Men hvis du ikke vil slaa sammen vognen, maa du bare ta de moderne bussene. De har plass til en vogn per buss. Jeg er litt usikker paa om det gaar an aa faa kjoept ukeskort. Se paa Lothianbuses.co.uk

Du har jo Princes Street, som har alle standardbutikkene (Hennes, Gap, Marks and Spencer osv.), John Lewis varemagasin (paa oestkanten rett ved begynnelsen av Princes Street, den ligger innenfor St. James shoppingsenter) og John Lewis er veldig barnevennlig, med fint stellerom og fin kafeteria med god utsikt. Greit aa stoppe der midt i shoppingen.

Ellers er det jo Jenners, et av verdens eldste varemagasin, som har en veldig fin leketoeysavdeling. Den ligger ogsaa paa Princes Street.

George Street er en litt mer fornem handlegate, med Laura Ashley etc., pluss et par veldig barnevennlige restauranter, Browns og Est Est Est.

Harvey Nichols er jo goey aa besoke ogsaa, det ligger like ved John Lewis, mot George Street.

Av severdigheter har du jo slottet, det er ganske goey aa gaa inn og se der. Det nye parlamentet er interessant om man liker moderne arkitektur. Holyrood Palace er veldig fint. Charlotte Square, paa vestre enden av George Street, har en koselig kafe i the Georgian House: http://www.nts.org.uk/Property/56/

Av kunst anbefaler jeg aa besoke Dean Gallery og Museum of Modern Art.

Leith er havnedelen av byen, her er det mange gode fiskerestauranter.

Hvis du vil ha naermere anbefalinger er det bare aa spoerre!

God tur! :regn: (Neida, det kan godt hende det blir fint vaer!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med HH på saken får du de beste anbefalinger, hun bor jo der og har baby selv :)

Siden det bare er plass til en vogn pr buss kanskje du vil vurdere å bære babyen? Ta en titt på http://www.tettinntil.com/ der finner du masse informasjon om forskjellige bæretøy som er mer behagelige for både barn og bærer enn de typene vi er mest vant til å se. Praktisk i butikker også det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk alle sammen for mange flotte tips!

HH: er det noen butikker som selger barneklær og utstyr, kanskje noe som ikke finnes over alt? Noen litt spesielle butikker du vil annbefalle?

Groo: jeg er stadig inne på tett inntil. Vi har en mei tai, men den synes frøkna det ikke er noe gøy å sitte i. Tror hun synes det er for trangt... Har også sydd en silke ringslynge nylig. Denne er hun mer begeistret for. Mer slitsomt for ryggen når man bærer lenge av gangen(hun veier over 8 kg alt). Skal jeg bære må jeg ha regnponcho... Hvor får jeg tak i det?? Skal uansett ha med bæretøy når vi skal ut å reise.

Det er bare å komme med flere tips til de som har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det bare er plass til en vogn pr buss kanskje du vil vurdere å bære babyen? Ta en titt på http://www.tettinntil.com/ der finner du masse informasjon om forskjellige bæretøy som er mer behagelige for både barn og bærer enn de typene vi er mest vant til å se. Praktisk i butikker også det :)

Det er mye lettere aa slippe aa ha med vognen overalt i sentrum og paa buss, saa skriver under paa det Grooo sier. Men det er jo viktig at datteren din trives, ellers blir det hvertfall stress! Og man kan uansett gaa til de fleste steder i sentrum, for det er jo ikke saa stort.

Naar det gjelder barneutstyr, saa har du jo John Lewis. De har mye fint av barnetoey og annet utstyr (leker, f.eks.). Ellers har du Carojacs: http://www.carojacs.com/ i Cannonmills. Litt dyrt, men veldig soete klaer. Mamas and Papas har mye fine vogner og slikt, den ligger i Craigleith retail park litt utenfor byen. Ellers handler jeg mye barnetoey/utstyr paa internett, saa jeg er ikke saa oppdatert paa barnebutikker...Haaper det hjalp litt, hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten aa nevne Arthur's Seat! Det er et fint turomraade og ligger nesten i sentrum. Eller Cramond, en liten landsby rett utenfor Edinburgh. Den ligger ved sjoen (Firth of Forth) og det er fine kafeer og en koselig pub der. Kjempefin strand og gangvei langs sjoen pluss innover langs en elv. Anbefales hvis vaeret er fint!

Sjekk denne siden for mer turmuligheter: http://www.edinburghguide.com/festival/parks.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips!

Bare en ting HH: har drosjene barneseter? Dersom vi skulle trenge drosje er det kjekt å vite hvordan man gjør det med barnesete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drosjene har ikke barneseter. Det er fullt mulig å kjøpe ukeskort på bussen.

Nå er mye av det som er fint å se i Edinburgh nevnt, men www.visitscotland.com er en fin side å gå inn på dersom du trenger tips. Ellers er det bare å spørre. Jeg er godt kjent i Edinburgh ettersom jeg bodde der et halvt år og har vært der noen ganger etter det. Byen er helt fantastisk og jeg har virkelig lyst til å flytte dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bære må jeg ha regnponcho... Hvor får jeg tak i det?? Skal uansett ha med bæretøy når vi skal ut å reise.

Jeg har en fra SparKjøp eller noe sånt til 19 kr som går rundt oss begge, i alle fall gjorde den det i vår men da var hun jo en del mindre. Spør på Tett inntil hvis du vil ha bære-regn-poncho, sikkert noen som vet. Ellers har jeg et bæreomslag som er vindtett og vannavstøtende, funker supert med det på M og regnjakke på meg når det bare regner sånn "litt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...