Gå til innhold

Kjøpe bil som har vært krasjet?


Gjest Magic`s

Anbefalte innlegg

Gjest Magic`s

Jeg og samboeren snuser på ny bil, og har funnet ettpar som vi har ringt på i dag. Den ene, som vi liker best, og er aktuell nå, er en 2003 mod. Men den har vært veltet. Denne eieren jobber på bilverksted og har fikset bilen der. Slik han beskriver det høres det ut som han har gjort en bra jobb. Men det er jo alltid vanskelig å vite. Denne bilen befinner seg ca 7-8 timer unna vårt hjemsted, så vi kan liksom ikke ta en snartur for å se på den heller.

Jeg vet at min samboer virkelig liker denne bilen, men selv er jeg litt skeptisk. Fordi jeg har hørt endel skrekk historier fra folk som har kjøpt biler som har vært krasjet, hvor de har måttet bruke mye penger, for å fikse skader som "allerede var fikset" når de kjøpte den.

Hva ville du gjort i en slik situasjon? Trenger råd og innspill!

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil generelt ikke anbefale noen å kjøpe en bil som har hvert skadet/kolidert med. Mye som kan skje etter en stund og når du selger den vidre vil en som er dyktig lett se at den har hvert skadd og betale mindre for den en, en som har hvert skadefri...

Caracal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magic`s

ja, du er inne på noe der, men tror på en måte det ikke viser på denne, siden han ikke har rettet ut skadene, men kjøpt nye deler og i tillegg lakkert hele bilen, istede for bare skaden, slik det skulle bli best mulig, men vi er i tvil. Heldigvis er samboer også i tvil. var nesten redd han hadde så lyst på den at "det ikke gjorde noe at den var krasjet!" Og noe annet er at den ikke ble skadet i nærheten av motor, er jo LITT betryggende det også.

Uff, den er så fin, men det ser ut som vi drøyer det og finner en annen bil!

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappan min kjøpte en frontkollidert bil som var fikset på verksted, dette er 12 år siden og den bilen har fungert veldig bra + at det var en del nye deler i bilen også. Han har bilen den dag i dag faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er en frontkolllidert bil, den kan bli så god som ny.En annen ting er en bil som har velta.

Vil tro det kan være skjevheter et eller annet sted som det ikke går an å fixe sånn uten videre. Behøver ikke være rare skjevheten før det blir gærnt, men dog..

Så jeg ville i allefall ha sett bilen først. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan alltid se om det er væert skadet om man vet hva man ser etter. Nye deler er bra nok det men de passer aldri så bra som de som var med bilen som ny. Lakken som lakkeres etterpå er ikke som den originale osv.. De fleste mekanikere som pusser opp en skadet bil selger den etterpå, selv om de trenger bil selv.... Og som sagt man kan alltid se det hvis man titter nøye ved åpninger og skjøter....

Caracal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampyra

Jeg hadde styrt unna. Dersom bilen ikke har vært til skikkelig oppretting har du ingen garanti for at alt er i orden.

Jeg hadde en bil på på kjøpshjelpskontrol hos NAF og de fant ut at bilen var kræsjet, lakkert og fikset men fremdeles skjev i karosseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også styrt unna en bil som var veltet/krasjet. Skjevheter i bilen er ikke bra og du vet ikke hvordan bilen da vil oppføre seg i høy fart. Jeg vil også spre rundt meg litt kunnskap for dere som ike vet: Man skal bytte sikkerhetsbelte etter kollisjon, dette er fordi beltene strekkes og sikkerheten vil bli svekket i neste kollisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal bytte sikkerhetsbelte etter kollisjon, dette er fordi beltene strekkes og sikkerheten vil bli svekket i neste kollisjon!

Dette er et meget viktig punkt, i og med de kan svikte når det gjelder hvis de ikke er skiftet.

Forøvrig vil man være nødt til å skifte seler i nyere bilmodeller som har SRS system (Security Restraint System). Dvs, det er en ørliten lading av dynamitt i sele-rullen som låser selene intill kroppen din slik at du ikke bli kastet omkring :)

For en slik skadet bil som det er snakk om her, vil jeg be om en tilstandsrapport hos NAF. Disse vil fort se svakheter som dere snakker om her. (Forøvrig, anbefaler alle å gjøre dette uansett med kjøp av brukt bil).

En skadet bil kan vel så gjerne være langt _bedre_ enn en tilsvarende gammel bil.

Er for eksempel taket skiftet etter velt (noe som er naturlig på grunn av spenningen som skal være i et tak), vil bilen faktisk være langt tryggere i dag med nye deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har bilen vært på taket eller sidene, så kan du bare glemme den. Det er skrot garantert, det nytter ikke å reparere noe som er svekket i bærende evne.

Det hjelper ikke hvor pent det ser ut og hvor flott det er lakket; pent innpakket dritt er fremdeles dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kjøpt en bil som har vært skadet. Er såpass skeptisk til slikt fordi jeg tror at grunnstrukturen i bilen vil være noe svakere i en eventuelt ny kollisjon. Og det er jo ofte små marginer i ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei!

Jeg ville aldrig kjøpt en bil som har vært skadet og nå har jeg tyvær gjort det altså. Våren 2007 kjøpte jeg en kjempe flott familiebil 2004 mod. I år tenkte jeg å selge bilen og i den sammenheng har jeg tatt full oppussing og takst på bilen. Med dette fikk jeg overraskende opplysninger om bilen og bilder av den som fikk meg til å gråte. Bilen har altså vært stygt skadet for i 2006. Dette er tilbakeholdt opplysning av firmaet jeg kjøpte bilen hos. Opplysning selgeren i kke ga enda jeg spurte han om bilen har vært tidligere skadet.

Nu sitt jeg her og føler meg lurt! har lån på nesten 200 000 på bilen noe jeg antageligvis bare må betale på i en evighet uansett om jeg selger bilen, for prisen ligger nok langt under bilens takst og den prisen jeg betalte for bilen.

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville på ingen måte ha kjøpt en bil som har vært skadet. En ting er "småbulking" men større skader er ikke aktuelt.

Jeg tror at når slikt skjer, vil metallet i bilen ha en dårligere kvalitet hvis det skulle skje noe en annen gang. Skulle ikke forundre meg hvis du så på metallet i bilen under et mikroskop ville du sett forskjeller på en bil som har vært skadet og en som ikke har det. Det kan være en slik liten margin som utgjør hele forskjellen om man overlever eller ikke.

Jeg ville aldri hatt min unge i en slik bil vertfall. Og jeg hadde brydd meg fint lite om den "bare" hadde vært på taket.

Og til "sjokka": Hadde det skjedd meg ville jeg politianmeldt selgeren for svindel på flekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEG KJØRER EN BIL SOM HAR VÆRT FRONKOLLIDERT DEN FUNGERRE KJEMPE FINT SKJØNNER NESTEN IKKE AT DERE KAN VÆRE SKJEPTISKE..DERE MÅ BARE FORSIKRE DERE OM AT DE SOM HAR FIKSET DEN AT DE HAR GJORT EN GOD JOBB IKKE OM DEN HAR VÆRT SKADET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tulipan_*

Jeg har en bil som er kollisjonsskadet. Oppdaget det ikke før jeg hadde en naftest før nybilgarantien gikk ut. Ringte tidligere eier og fikk opplyst om hva som var skjedd. Kjøpte bilen hos en forhandler. Det ble ikke oppgitt at den var kollisjonsskadet og jeg, mitt naut, glemte å spørre om en sånn viktig ting.

Den ble påkjørt bakfra. Nå har jeg hatt bilen i 9 år og jeg ser ved hver EU-kontroll at jeg får den samme anmerningen. Det er noe med bakbremsene som skjer over tid og det koster meg rundt 1600 kr å få fikset. Om det har noe med selve kollisjonen å gjøre eller om det er en generell svakhet ved bilen aner jeg ikke, men det er nærliggende å tro at det har noe med kollisjonen.

Jeg skal snart ut å kjøpe en ny bil og jeg vil denne gangen IKKE ha en som er kollisjonsskadd. Ei heller samme merke da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_TRÅDSTARTER_*

Jeg kan jo fortelle dere at vi ikke ble å kjøpe den bilen som var krasjet.. Vi leter fremdeles etter bil, men har problemer med å finne en vi begge er fornøyd med, og som er fin å se på og sikker. :)

Vi får lete videre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For det første; hvordan klarte han å velte bilen? Har han gjort det for å selge den?

Metaltettheten er ikke den samme lenger, dermed mye mindre sikkerhet.

Utseende er ikke alt. Trygghet kommer FØR noe annet.

A-bjelkene i bilen kan ha tatt skade etter en velt, og bilen skal egentlig VRAKES asså. Ikke kjøp noe sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...